Jaké změny v odměňování zaměstnanců přináší flexibilní novela zákoníku práce

Vydáno: 15 minut čtení

Prvního června letošního roku nabude účinnosti relativně rozsáhlá tzv. flexibilní novela zákoníku práce , která, kromě jiných změn, zahrnuje také některé novinky v odměňování zaměstnanců. V souladu s celkovým cílem novely se jedná o souhrn opatření, jež mají za cíl především zpružnit podmínky odměňování zaměstnance za práci, nikoliv o změny, jež by měly vždy nutně vliv na výši mzdy, platu nebo odměny z dohody. Novela především reaguje na požadavky digitalizovaného globálního věku na trh práce a vztah mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem. Konkrétně zahrnuje upřednostnění bezhotovostní výplaty mzdy, rozšíření možnosti vyplácet mzdu v cizí měně, zpřesnění popisu výpočtu průměrného výdělku, úpravu zákazu doložek mlčenlivosti o mzdě a nakonec i zjednodušení doručování mzdového výměru zaměstnanci.

Jaké změny v odměňování zaměstnanců přináší flexibilní novela zákoníku práce
Mgr.
Adam
Holub
Přednostní výplata odměny za práci na platební účet
Prioritizace bezhotovostní výplaty
při poskytování mzdy nebo platu je především odpovědí na dlouhodobý požadavek zaměstnavatelů k upřednostnění této formy poskytování mzdy, platu nebo odměny z dohody. Již nyní se jedná o naprosto převažující způsob výplaty a nově tak bude považován za prioritní a automatický. Podle nového znění § 142 odst. 3 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, (dále jen „zákoník práce“), má zaměstnavatel odměnu za práci po provedení případných srážek vyplatit na svůj náklad a nebezpečí na platební účet určený zaměstnancem tak, aby ji měl zaměstnanec k dispozici nejpozději v pravidelném termínu její výplaty; to, zjednodušeně řečeno, znamená, že k provádění bezhotovostní výplaty nově není nutné žádné další ujednání, ale postačuje, aby zaměstnanec poskytl zaměstnanci své platební údaje (číslo účtu).
Pravidla pro bezhotovostní výplatu dříve obsažená v § 143 odst. 1 zákoníku práce se tak zásadně uplatní obdobně.
Platebním účtem se v uvedeném smyslu rozumí nejen účet bankovní, ale popřípadě i jiný účet, který slouží k provádění platebních transakcí a je k tomuto účelu zřizován oprávněným subjektem podle podmínek zákona č. 370/2017 Sb., o platebním styku. Zároveň platí, že
při výplatě v národní měně lze pro výplatu určit pouze účet vedený v českých korunách
u banky nebo spořitelního a úvěrního družstva se sídlem v České republice nebo pobočky zahraniční banky se sídlem v České republice.
Platební účet nemusí být platebním účtem zaměstnance
, ale může jít například o společný účet manželů nebo teoreticky i jakékoliv jiné osoby.
Zákoník práce nadále připouští i
jiné způsoby výplaty odměny za práci
. Na kterémkoliv z nich je možné se dohodnout, přičemž v tom má zaměstnanec se zaměstnavatelem relativní volnost;
dohoda musí v tomto případě být individuální
. Dále je zaměstnavatel povinen vyplácet zaměstnanci mzdu nebo plat v hotovosti v pracovní době a na pracovišti, pakliže zaměstnanec s výplatou na platební účet nesouhlasí, nebo k ní neposkytne součinnost, tj. zejména neidentifikuje účet, na nějž má být odměna za práci poukázána. Ostatní podmínky, které se k výplatě v hotovosti vázaly, jako např. podpůrně stanovená povinnost k zaslání mzdy nebo platu v případě objektivní nemožnosti realizovat výplatu v hotovosti z důvodu složitých provozních podmínek zaměstnavatele uvedené v § 142 odst. 4 zákoníku práce, zůstaly zachovány.
Rozšíření možností provádět výplatu odměny za práci v cizí měně
Úplná změna dosavadního znění § 143 zákoníku práce zahrnuje především
rozšíření možnosti a úpravu podmínek výplaty mzdy platu a odměny z dohody v cizí měně
. Jedná se o změnu způsobu aktu výplaty, což neznamená, že by v cizí měně mohlo být vedeno celé mzdové účetnictví zaměstnavatele. Vždy
bude nutné vyjádřit hodnotu odměny za práci i v korunách
, a to za účelem realizace srážek pojistného, daně z příjmu, popřípadě jiných povinných plateb; dále i za účelem posouzení dodržení ustanovení o minimální mzdě či ustanovení o zaručeném platu nebo také kvůli určení výše nezabavitelné částky v případě, že jsou prováděny srážky ze mzdy. Výplata mzdy v cizí měně má tak povahu toliko druhotné účetní operace, přičemž sjednání, stanovení nebo určení mzdy či určení platu bude i tak muset být vždy provedeno v korunách.
Změna neuvolnila možnost provádět výplatu v cizí měně úplně, ale výrazně rozšířila okruh skutkových okolností, které takový způsob výplaty připouštějí. Kromě již dříve upraveného případu
zaměstnance s místem výkonu práce v zahraničí se nově jedná o cizince legálně pracujícího v České republice
, což zahrnuje několik kategorií osob vyjmenovaných v § 143 odst. 1 zákoníku práce. Dále byl výčet rozšířen i o jiného
zaměstnance, který trvale žije v zahraničí
nebo tam hradí náklady na životní potřeby sebe či svých rodinných příslušníků, zde půjde zásadně o občana České republiky.
Podmínkou výplaty v cizí měně je
dohoda se zaměstnancem
, neboť není přípustné, aby zaměstnanec nesl riziko transakčních nákladů, které nezpůsobil. Zůstává zachována podmínka, že výplatu lze provádět pouze
v dohodnuté cizí měně, ke které je vyhlašován Českou národní bankou kurz devizového trhu.
To jsou, zjednodušeně řečeno,
cizí měny, pro které Česká národní banka vyhlašuje kurzy průběžně
vždy na následující pracovní den. I toto omezení je nástrojem ochrany zaměstnance před dodatečnými náklady, které by mu mohly vznikat v důsledku nespolehlivosti konkrétní měny a obtížnosti její směny za koruny. Změna nastala v ustanovení, které podpůrně reguluje rozhodný den pro určení přepočítacího kurzu, nově je jím
kurz vyhlášený Českou národní bankou pro první pracovní den v kalendářním měsíci následujícím po měsíci, ve kterém vzniklo zaměstnanci právo na mzdu nebo plat nebo jejich část
.
Zákaz tzv. doložek mlčenlivosti
Jedním z poslaneckých pozměňovacích návrhů byl do zákoníku práce včleněn obecný zákaz využívat takzvaných doložek mlčenlivosti. Konkrétně přibyl v legislativním textu
nový § 346a, jenž zakazuje zaměstnavateli omezovat zaměstnance v nakládání s informacemi o výši a struktuře jeho mzdy, platu nebo odměny z dohody
. Jedná se o první normu transponující směrnici Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/970, tzv. směrnice o transparentnosti v odměňování, která má za cíl umožňovat zaměstnancům porovnat navzájem odměnu za práci pro účely dodržování rovnosti odměňování mezi muži a ženami. To zároveň znamená, že jakákoliv existující ujednání, která by byla s uvedenou normou v rozporu, budou ode dne účinnosti zákona nepoužitelná; lze
doporučit i jejich formální zrušení dohodou, nebo alespoň formálním prohlášením zaměstnavatele o úmyslu se jimi dále neřídit
. Nově byla v této souvislosti do zákona č. 251/2005 Sb., o inspekci práce, doplněna i nová skutková podstata přestupku, která umožňuje zaměstnavatele, jenž zaměstnance omezí v nakládání s informacemi o výši a struktuře jeho odměny za práci, postihnout pokutou až do výše 400 000 Kč.
Ačkoliv je prvotním důvodem změny zajištění rovnosti mezi muži a ženami, přibližuje zákaz doložek mlčenlivosti zlepšením obecné dostupnosti informací o ceně práce více pracovní trh trhu ideálnímu, neboť nutí zaměstnavatele konkurovat právě cenou, kterou za práci nabízejí, a tlačí tak na efektivnější distribuci pracovní síly v národním hospodářství.
Zpřesnění parametrů pro výpočet a použití průměrného výdělku
Vzhledem k tomu, že v minulosti vznikaly
pochybnosti o podmínkách výpočtu průměrného výdělku po skončení pracovněprávního vztahu, upravuje nové znění § 360
výslovně, že pro všechny případy, kdy je nutné průměrný výdělek použít po skončení pracovněprávního vztahu, použije se průměrný výdělek zjištěný naposledy v průběhu trvání pracovněprávního vztahu. Tím je myšlen průměrný výdělek v širokém smyslu, tedy v některých případech půjde i o výdělek pravděpodobný, podstatné je, že
referenčním rozhodným obdobím je poslední ucelené kalendářní čtvrtletí předcházející dni skončení pracovního poměru
. Toto ustanovení se bude týkat zejména
výplaty odstupného nebo například náhrady za nevyčerpanou dovolenou
.
V praxi se vyskytovaly různé názory na postup v případech změny délky týdenní pracovní doby v rozhodném období, na základě výkladu Ministerstva práce a sociálních věcí se zpravidla dovozovalo, že je u konkrétního zaměstnance nutné při výpočtu průměrného měsíčního výdělku použít tzv. vážený průměr, tedy vyjádřit význam jednotlivých časových úseků, ve kterých se ta která délka pracovní doby uplatňovala. Jednalo se ovšem pouze o výkladové pravidlo, které nebylo v zákoně upraveno výslovně, a také proto nebylo univerzálně přijímáno. Nově se proto stanoví, že
délka týdenní pracovní doby se pro účely výpočtu upraví tak, aby její hodnota odrážela vzájemný poměr časových úseků, v nichž v rámci rozhodného období platila rozdílná délka týdenní pracovní doby
. Podle významu (tj. časového podílu trvání v rozhodném období) se určitému úseku s konkrétní délkou pracovní doby přiřadí odpovídající váha vyjádřená počtem kalendářních dní, v nichž se délka týdenní pracovní doby uplatňovala.
Týdenní pracovní doba zaměstnance se vypočte jako podíl součtu součinů uplatněných týdenních pracovních dob v hodinách a počtu kalendářních dní, po které byly uplatněny, a celkového počtu kalendářních dní v rozhodném období; získaná hodnota se zaokrouhlí pro další použití na tisíciny nahoru.
Tím získáme týdenní pracovní dobu v hodinách, přestože jednotlivé týdny v rozhodném období měly různou týdenní pracovní dobu po jeho různou část. Následně vynásobíme takto získanou týdenní pracovní dobu průměrným hodinovým výdělkem a nakonec i koeficientem pro počet týdnů v průměrném měsíci, tj. hodnotou 4,348, a tak získáme hodnotu měsíčního průměrného výdělku spravedlivě zohledňující způsob, jakým byla v konkrétním rozhodném období měněna týdenní pracovní doba.
Příklad:
Rozhodným obdobím pro výpočet průměrného výdělku bude pro zjednodušení druhé kalendářní čtvrtletí, které trvá přesně 13 kalendářních týdnů (tj. 91 dní). Týdenní pracovní doba zaměstnance v tomto kalendářním čtvrtletí ovšem nebyla z důvodu sezónního charakteru práce stejná po celou dobu: 2 týdny (14 dní) činila 12 hod./týdně; 4 týdny (28 dní) činila 26 hod./týdně; 7 týdnů (49 dní) činila 38 hod./týdně. Zaměstnanec v tomto období odpracoval celkem 394 hodin, jeho mzda za toto období byla 110 320 Kč. Průměrný hodinový výdělek zaměstnance, který jsme vypočítali standardním způsobem podle zákoníku práce, činí 280 Kč za hodinu (110 320 / 394).
Nyní je nutné vypočítat průměrný měsíční výdělek zaměstnance. V prvním kroku je třeba zjistit, jaký je vážený průměr týdenní pracovní doby za rozhodné období, což bude vypadat takto:
14 x 12 + 28 x 26 + 49 x 38 (tedy 2 758 – to je součet součinů týdenních pracovních dob v hodinách)
/
91 (to je celkový počet kalendářních dní v rozhodném období)
=
30,308 (to je vážený průměr týdenní pracovní doby)
Získaný průměr týdenní pracovní doby potom v dalším kroku vynásobíme průměrným hodinovým výdělkem, tedy hodnotou 280 a následně i počtem týdnů v měsíci, což je v § 356 odst. 2 zákoníku práce uvedená hodnota 4,348. Průměrný měsíční výdělek dotčeného zaměstnance činí 36 898,17 Kč (30,308 x 280 x 4,348).
Náhradní doby praxe v nepodnikatelské sféře
Nově se do započitatelné praxe pro účely
zařazení zaměstnance do platového stupně
zhodnotí jako tzv
. náhradní doba i doba poskytování péče o těžce nebo úplně závislou osobu blízkou
, tj. nejen o nezletilé dítě v těchto stupních závislosti. Za tímto účelem se umožňuje vydávat Úřadu práce potvrzení o péči. Jako náhradní doba se bude započítávat i
doba řádně dokončeného studia
v doktorském studijním programu v České republice či v zahraničí. Na uznávání zahraničního vysokoškolského vzdělání v doktorském studijním programu se vztahují obecná pravidla uplatnitelná i pro nostrifikaci vzdělání dosaženého v bakalářském nebo magisterském studijním programu. O uznání zahraničního vysokoškolského vzdělání je třeba požádat a uděluje jej formou rozhodnutí ve správním řízení buďto vysoká škola, nebo ministerstva obrany či vnitra podle věcného charakteru uznávaného studijního programu.
Odůvodnění příslušného poslaneckého pozměňovacího návrhu, v němž bylo rozšíření zápočtu náhradních dob obsaženo, počítá s tím, že prováděcí právní předpis jako jednu z podmínek stanoví i omezení celkové započitatelné doby doktorského studia hranicí 5 let; dotčené prováděcí nařízení vlády je v současné době v legislativním procesu a ideálně by mělo nabýt účinnosti spolu s flexibilní novelou zákoníku práce, tj. od 1. 6. 2025. Návrh nařízení vlády neobsahuje zvláštní přechodné ustanovení, proto bude od data jeho účinnosti nutné znovu posoudit náhradní doby i u stávajících zaměstnanců (to se týká obou nových druhů náhradních dob). Zaměstnanec by měl ve vlastním zájmu tyto náhradní doby zaměstnavateli prokázat, neboť do současnosti nebyl důvod je zaměstnavateli dokládat, a ten tak o nich nemůže mít v naprosté většině případů hodnověrné informace. Právo na případný doplatek, který by plynul z vyššího platového stupně za období před 1. 6. 2025, nevzniká. Povaha náhradních dob je taková, že je zaměstnavatel v rozsahu stanoveném právním předpisem započte vždy 100 %, zápočet této doby není předmětem jeho diskrece, na rozdíl od doby praxe jako takové. Je třeba dodat, že
existence nových druhů náhradních dob bude muset být ještě promítnuta do prováděcích právních předpisů
.
Změny v doručování mzdového či platového výměru
Závěrem je vhodné ještě upozornit na změnu, která sice do oblasti odměňování striktně vzato nepatří, ovšem prakticky se jí týká. Novela zákoníku práce upravuje zjednodušenou formu
doručování mzdového a platového výměru elektronickým způsobem
. Doručení bude možné provést i do pracovního e-mailu nebo jiné elektronické schránky zaměstnance, resp. v rámci interního informačního systému zaměstnavatele. Zaměstnanec nemusí k takovému způsobu doručování mzdového či platového výměru dát výslovný souhlas. Vzhledem k tomu, že se jedná o podtyp doručování „prostřednictvím sítě nebo služby elektronických komunikací“, informuje o podmínkách jeho realizace zaměstnavatel v souladu s § 335 odst. 1 věta druhá zákoníku práce. Úspěšné doručení je však spojeno s
potvrzením převzetí příslušné elektronické zprávy zaměstnancem
. Pokud ten tak neučiní,
neuplatní se v tomto případě
fikce
doručení
. Ochranu zaměstnance zajišťuje také to, že výměr musí být opatřen uznávaným elektronickým podpisem a zaměstnanec musí mít možnost si jej uložit a vytisknout; není možné jej zaměstnanci tímto způsobem zaslat pouze k nahlédnutí.
Věcnou souvislost s doručováním mzdového (platového) výměru má i jedno terminologické zpřesnění, které bylo do zákoníku práce nově také zahrnuto. Jde o sjednocení okamžiku, kdy je zaměstnanci předám mzdový (platový výměr) v § 113 (resp. § 136) zákoníku práce tak, že jím nově musí být okamžik před začátkem výkonu práce. Toto zpřesnění bylo žádoucí proto, aby zaměstnanec věděl, jaká je výše protiplnění, za kterou poskytuje svou práci zaměstnavateli, před jejím začátkem.
Právní předpisy citované v článku
(předpisy jsou vždy citovány ve znění pozdějších předpisů, pokud není výslovně uvedeno jinak)
*
zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce
*
zákon č. 370/2017 Sb., o platebním styku
*
zákon č. 251/2005 Sb., o inspekci práce

Související dokumenty

Související pracovní situace

Náhradní doba důchodového pojištění, vyloučená doba
Prohlášení poplatníka k uplatnění měsíčních slev na dani
Sleva na poplatníka a sleva na manželku (manžela)
Výpočet mzdy
Délka pracovní doby (obecně)
Délka pracovní doby při dvousměnném pracovním režimu
Délka pracovní doby při vícesměnném a nepřetržitém pracovním režimu
Evidence pracovní doby
Nařízení práce přesčas
Nerovnoměrné rozvržení pracovní doby
Noční práce vs. práce v noci
Omezení práce přesčas a možnost zákazu inspekcí práce
Práce přesčas při kontu pracovní doby
Práce přesčas při pružném rozvržení pracovní doby
Pracovní pohotovost
Rovnoměrné rozvržení pracovní doby
Rozvrh pracovní doby, pracovní týden a povinnosti zaměstnavatele
Sjednání kratší pracovní doby
Směna a její maximální délka
Úprava pracovní doby (zvláštní pracovní podmínky)

Související články

Změny ve výpovědích po flexinovele
Flexinovela a změny v oblasti pracovnělékařských služeb
Flexinovela zákoníku práce a změny ve zkušební době
Transparentnost odměňování v rámci EU: Švédsko
Odměňování zaměstnanců
Aktuality v oblasti metod hodnocení složitosti, odpovědnosti a namáhavosti prací
Vícekriteriální odměňování metodou Balanced scorecard
Podmínky poskytování příplatku za práci v sobotu či v neděli a příplatku za práci v noci
Možnosti nastavení spravedlivého odměňování v kontextu zrušení zaručené mzdy v soukromé sféře
Praktické otázky (ne)rovného odměňování
Mentální zdraví zaměstnanců
Změny zákona o pedagogických pracovnících
Zaměstnanecké benefity a jak na ně - sestavení funkčního portfolia
Změny v povinném podílu v roce 2025
Vlastní systém hodnocení složitosti, odpovědnosti a namáhavosti prací
Motivace pracovníků a její individuální rozdíly
Motivace zaměstnanců
Motivační nástroje vedoucího
K možnostem zaměstnavatele odměňovat výhodněji zaměstnance - rodilé mluvčí
Jak vytvořit a vést tým
Efektivní motivační programy
Osobní příplatek - achillova pata odměňování v rozpočtové sféře
Blýská se v oblasti rovného odměňování na základě pohlaví na lepší časy?

Související otázky a odpovědi

Zkušební doba po flexinovele
Přivýdělek na mateřské dovolené po flexinovele
Mimořádná odměna k dohodě o provedení činnosti
Odměna za práci
Práce na dohodu o provedení práce a zaměstnanecké benefity
Zaměstnanecký benefit - rybářský lístek
Bezplatný asistenční program pro zaměstnance
Zaměstnanecké výhody – stravování
Krácení stravenkového paušálu při pracovní cestě
Pojištění odpovědnosti zaměstnance za škody způsobené zaměstnavateli
Nákup drobného občerstvení - zdanění
Věcné dary zaměstnancům poskytované z FKSP z prostředků obce
Dohoda o pracovní činnosti a překážky v práci
Příspěvek zaměstnavatele na dioptrická skla
Stálý byt a přechodné ubytování cizinců
Stravenkový paušál a odpracovaná doba/směna
Zaměstnanecké benefity
Zaměstnanecké benefity od 1. 1. 2024
Přidanění nepeněžního příjmu zaměstnance
Poskytnutí dvou služebních vozidel zaměstnanci v jednom dni a přidanění 1 % pořizovací ceny
Přechod práv a povinností z pracovněprávních vztahů
Pojištění odpovědnosti a nepeněžní plnění

Související předpisy

251/2005 Sb. o inspekci práce
262/2006 Sb., zákoník práce
370/2017 Sb. o platebním styku

Související novinky

Flexibilní novela zákoníku práce: Balíček webinářů
Další setkání s Odborníkem na příjmu: Transparentnost odměňování a povinnosti zaměstnavatelů
Dnešní setkání s Odborníkem na příjmu: Zkušební doba a výpovědi

Další díly Odborník na příjmu

Transparentnost odměňování a povinnosti zaměstnavatelů