Jak na řízení personálních vztahů v případě rodinné firmy

Vydáno: 23 minut čtení

Zatímco klíčové aktivity personálního řízení v organizaci jsou nejen napříč Českou republikou, ale i dalšími zeměmi poměrně stálé, mění se jejich přístup k jednotlivým aktivitám a procesům. Řízení lidských zdrojů je determinováno velikostí podniku, hierarchickým uspořádáním, mezinárodním kontextem, ale také případnými osobními vazbami mezi jednotlivými pracovníky či zainteresovanými osobami. Na jedné straně tak existují rodinné firmy s dlouhou rodinou tradicí, které si zakládají na úloze a významu rodiny, což stvrzují i rodinným jménem v názvu společnosti, na straně druhé jsou firmy, které nemají rodinný charakter a úzkostlivě se snaží přijít na způsob, jak vybalancovat případné rodinné vztahy mezi jednotlivými zaměstnanci či potenciálními spolupracovníky nebo další střety zájmů obdobného charakteru. Příkladem může být kodex společnosti L’OREAL. Jak tedy přistoupit k řízení personálních vztahů v rodinné firmě a je možné tyto přístupy využít i ve firmách nerodinných?

Pondělí 11.května 2020 se pro mnohé rodinné podniky stal dnem významným. Právě tento den bylo schváleno usnesením vlády ČR č. 535, co se rozumí pod pojmy rodinný podnik, rodinná obchodní korporace nebo rodinná živnost (MPO ČR, 2020). Jedná se o první definici rodinného podnikání v tuzemsku.

 

  1. Rodinnou obchodní korporací je obchodní korporace, ve které je nadpoloviční počet společníků tvořen členy jedné rodiny a alespoň jeden člen této rodiny je členem jejího statutárního orgánu nebo ve které členové jedné rodiny přímo nebo nepřímo vykonávají většinu hlasovacích práv a alespoň jeden člen této rodiny je členem statutárního orgánu této obchodní korporace ; znaky rodinné obchodní korporace jsou splněny i tehdy, je-li jediným jejím společníkem člen jedné rodiny, který je současně členem statutárního orgánu, a alespoň jeden jiný člen téže rodiny je členem jejího statutárního orgánu, jejím zaměstnancem, jejím prokuristou nebo členem její dozorčí rady . Za rodinnou obchodní korporaci se považuje také obchodní korporace, ve které většinu hlasovacích práv vykonává ve prospěch jedné rodiny fundace nebo svěřenský správce svěřenského fondu, pokud je současně alespoň jeden člen této rodiny členem statutárního orgánu fundace, nebo svěřenský správce svěřenského fondu.
  2. Rodinná živnost je podnikání, na kterém se svojí prací anebo majetkem podílejí nejméně dva členové jedné rodiny a nejméně jeden z členů této rodiny je držitelem živnostenského nebo jiného obdobného oprávnění nebo je oprávněn k podnikání z jiného důvodu.
  3. Za členy jedné rodiny se pro účely rodinného podniku považují společně pracující manželé nebo partneři) nebo alespoň s jedním z manželů nebo partnerů i jejich příbuzní až do třetího stupně, osoby s manžely nebo partnery sešvagřené až do druhého stupně, dále osoby příbuzné v přímé linii, nebo sourozenci. Je-li mezi nimi osoba, která není plně svéprávná, zastupuje ji při hlasování zákonný zástupce, pokud je nezletilá, jinak opatrovník.

Přestože se definice rodinné podniky dočkaly až v minulém roce, kořeny rodinného podnikání sahají daleko do naší historie. Rozmach zažilo české rodinné podnikání v době první republiky. Z úhlu pohledu moderní historie je pro rodinné podnikání, stejně jako pro podnikání obecně, klíčové období sametové revoluce, kdy došlo k rozvolnění podmínek samotné podnikatelské činnosti. Není proto překvapením, že historie většiny rodinných podniků v tuzemsku sahá právě k devadesátým letům dvacátého století.

Zásadní zlom pro rodinné podniky a jejich zaměstnance

S ohledem na skutečnost, že řada rodinných firem v tuzemsku datuje svůj vznik k porevolučnímu období, je zřejmé, že největší výzvou nyní bude pro řadu těchto firem otázka nástupnictví. Postupně přichází situac

Související dokumenty

Související pracovní situace

Ošetřovné
Určení daňové rezidence dle SZDZ
Závislá činnost a SZDZ
Prohlášení poplatníka k uplatnění měsíčních slev na dani
Sleva na poplatníka a sleva na manželku (manžela)
Výpočet mzdy
Délka pracovní doby (obecně)
Nařízení práce přesčas
Nerovnoměrné rozvržení pracovní doby
Noční práce vs. práce v noci
Omezení práce přesčas a možnost zákazu inspekcí práce
Práce přesčas při kontu pracovní doby
Práce přesčas při pružném rozvržení pracovní doby
Pracovní pohotovost
Rovnoměrné rozvržení pracovní doby
Rozvrh pracovní doby, pracovní týden a povinnosti zaměstnavatele
Sjednání kratší pracovní doby
Směna a její maximální délka
Úprava pracovní doby (zvláštní pracovní podmínky)
Zkrácení stanovené týdenní pracovní doby

Související články

Moderní personální management pracuje s progresivními technologiemi
Personální management a praxe jeho řízení ve 21. století
Klíč pro úspěšnou implementaci personálního informačního systému
Personální marketing - využití marketingových principů v personalistice
Personální organizace a její rozvoj
Doručování v režimu zákoníku práce - opravdu se nemůže stát chyba?
Pre-employment background screening
Jak lépe nakládat s časem organizace
Audit personálních a manažerských rizik organizace
Klíč pro úspěšnou implementaci personálního informačního systému
Lidský kapitál a efektivnost investic do lidských zdrojů
Efektivní motivační programy
Změny názvů pracovních pozic i personálního oddělení
Nastavení nové personální strategie na počátku roku 2022
Využití chatbotů v praxi HR
Zásady úspěšné řídicí komunikace
Uchazeči o zaměstnání a zdravotní pojištění
Jak vytvořit a vést tým
Význam souladu personální strategie s celkovou strategií organizace
Jak čelit argumentačním faulům a rétorickým trikům
ISO a ESG pro udržitelný růst organizace
Specifika řízení výkonu zaměstnanců v případě dlouhodobého výkonu práce na dálku

Související otázky a odpovědi

Povinnost určit základní část pružní pracovní doby
Odmítnutí pracovního úkolu
Zodpovědnost zaměstnavatele za absolvování povinných školení pro osvědčení profesní způsobilosti zaměstnanců
Výběrové řízení kvůli zaměstnání zaměstnankyně na mateřské dovolené
Poskytování osobních údajů zaměstnanců zákazníkům
Mzdové dokumenty - kopie nebo posílání emailem
Dvě odborové organizace
Uchovávání dokumentů - archivační lhůty
Archivace HR dokladů
Externí vedoucí pracovník
Skartace a archivace z hlediska GDPR
Bezplatný asistenční program pro zaměstnance
Kamerový systém na pracovišti a GDPR
Uchování kopií dokladů
Pracovní smlouvy uzavřené na různou dobu u jednoho zaměstnavatele
Archivace docházky
Příspěvek zaměstnavatele na dioptrická skla
Konto pracovní doby - přesčasová práce
Forma předání ELDP zaměstnanci
Stálý byt a přechodné ubytování cizinců

Související předpisy

262/2006 Sb., zákoník práce