Společným znakem řady personalistů, ale také manažerů je značná snaha o zodpovězení otázky „Jak motivovat zaměstnance?“. Přičemž znalosti základních teorií, jako je Maslowova pyramida (potřeb) a dalších teorií zaměřených na identifikaci a škálování potřeb, v praxi nemusí vždy zcela pomoci. Ač jsou teorie motivace k vytvoření efektivních motivačních programů důležité, jednoznačně nejsou tím jediným, co by mělo motivační program formovat.
Efektivní motivační programy
Ing.
Lenka
Farkačová
Ph.D.
Úvod
Nevhodně nastavený program, který nereaguje na identifikované potřeby zaměstnanců, ale ani na strategii organizace, může doslova působit kontraproduktivně a organizaci přinést spíše než kýženou motivaci dodatečné finanční náklady. Naopak vhodně nastavený motivační program může posloužit i jako nástroj vnitřního a vnějšího personálního marketingu. V takovém případě, z úhlu pohledu interního personálního marketingu, se efektivnost motivačního programu propíše do oblasti péče o stávající zaměstnance, či do rozsahu fenoménu tiché výpovědi. Zároveň z úhlu pohledu externího personálního marketingu může být správně nastavený motivační program jeden z hlavních důvodů, proč se uchazeč do organizace rozhodne nastoupit.
Výše uvedený problém, v podobě neefektivního motivačního programu, lze v některých případech vystopovat až k úvodní nevhodně položené manažerské otázce, kterou často bývá „Jak motivovat své podřízené/zaměstnance?“. Všechny teorie motivace sice vycházejí z předpokladu, že je možné žádoucím způsobem ovlivnit chování jednotlivců, ovšem pokud jako výchozí otázku zvolíme tu, která je uvedena výše, pak je zřejmé, že chybí jakýsi cíl nebo alespoň směr, kterým by motivace měla ovlivnit chování zaměstnanců. Je žádoucí směry či cíle explicitně určit. Pro ilustraci mohou směry či cíle nabývat následujících podob:
*
zvýšení spolupráce na pracovišti,
*
dodržování pracovní doby a včasnost příchodu na pracoviště,
*
zvýšení angažovanosti a tím i loajality zaměstnanců a podobně.
Ještě před samotnou tvorbou motivačního programu je proto klíčové určit si žádoucí směr nebo změnu, které skrze motivační program má být docíleno. Cíl, kterého má být dosaženo, by měl plně reflektovat potřeby organizace.
Poznámka:
Terminologické ukotvení pojmu motivační program:
motivační program
organizace je možné chápat jako souhrn nástrojů stimulace zaměstnanců, které jsou zároveň v souladu s personální strategií i celkovým přístupem k řízení lidských zdrojů a vedou k naplňování potřeb a cílů organizace. Motivační programy se tak jako červená nit prolínají celým systémem řízení lidí v organizaci.Obecné zásady tvorby motivačních programů v kontextu organizace
Před zahájením motivačního programu je žádoucí se nejdříve zaměřit na rámcový postup při tvorbě motivačního programu ve vybrané organizaci. Postup, respektive postupné kroky mohou být vymezeny skrze hledání odpovědí na následující otázky:
1.
Čeho chceme do