K opatřením na podporu kolektivního vyjednávání v aktuální novele zákoníku práce

Vydáno: 20 minut čtení

Mnozí si jistě položí v souvislosti s názvem směrnice o přiměřených minimálních mzdách v EU zcela legitimní otázku, proč by měla mít její transpozice do českého právního řádu co dočinění s podporou sociálního dialogu a se zvyšováním míry pokrytí kolektivními smlouvami. Ti, kteří ji znají detailněji, v souvislosti s jejím článkem 4 dozajista tuší. Tušit musel i český zákonodárce. Avšak pojal požadavky předmětné směrnice skutečně správně?

K opatřením na podporu kolektivního vyjednávání v aktuální novele zákoníku práce
JUDr.
Jan
Vácha
Ph.D.
Co vyžaduje evropská
legislativa
?
Ve směrnici o přiměřených minimálních mzdách v EU
1)
figuruje i článek 4, kde se mimo jiné v odstavci 1 stanoví
, že členské státy za účasti sociálních partnerů a v souladu s vnitrostátním právem a zvyklostmi musí podporovat budování a posilování kapacity sociálních partnerů zapojit se do kolektivního vyjednávání o stanovování mezd, zejména na odvětvové nebo meziodvětvové úrovni a taktéž podporovat konstruktivní, smysluplná a informovaná jednání mezi sociálními partnery o mzdách, a to za rovných podmínek, kdy mají obě strany přístup k relevantním informacím, aby mohly plnit svou funkci s ohledem na kolektivní vyjednávání o stanovování mezd. Cílem takové podpory má být dosažení vyšší míry pokrytí kolektivními smlouvami a usnadnění výkonu práva na kolektivní vyjednávání o stanovování mezd.
V odstavci 2 zmíněného článku se pak upřesňuje, že každý členský stát, v němž míra pokrytí kolektivními smlouvami nedosahuje hranice 80 %, což je případ České republiky, musí dále vedle výše uvedeného stanovit rámec, který vytvoří podmínky pro kolektivní vyjednávání, a to buď zákonem po konzultaci se sociálními partnery, nebo dohodou s nimi. Rovněž musí takový členský stát vypracovat tzv. akční plán na podporu kolektivního vyjednávání, a to buď po konzultaci se sociálními partnery, nebo dohodou s nimi, nebo na společnou žádost sociálních partnerů v podobě, jež byla mezi nimi dohodnuta. V akčním plánu musí být stanoven jasný harmonogram a konkrétní opatření na postupné zvyšování míry pokrytí kolektivními smlouvami, přičemž musí být plně respektována nezávislost sociálních partnerů. Členský stát takový akční plán musí následně pravidelně přezkoumávat a podle potřeby aktualizovat, a to alespoň jednou každých pět let. Akční plán a veškeré jeho aktualizace je členský stát povinen zveřejnit a jeho vytvoření nebo aktualizaci zároveň oznámit Evropské komisi.
V dané souvislosti je třeba hned na úvod upřesnit a ujasnit, že v případě aktivit podpory sociálních partnerů a

Související dokumenty

Související pracovní situace

Povolení k zaměstnání, zaměstnanecká karta, modrá karta
Zrušení povolení k pobytu cizince
Trest vyhoštění cizince
Nevyčerpaná dovolená při skončení pracovního poměru
Délka pracovní doby (obecně)
Délka pracovní doby při dvousměnném pracovním režimu
Nerovnoměrné rozvržení pracovní doby
Noční práce vs. práce v noci
Rovnoměrné rozvržení pracovní doby
Rozvrh pracovní doby, pracovní týden a povinnosti zaměstnavatele
Sjednání kratší pracovní doby
Směna a její maximální délka
Úprava pracovní doby (zvláštní pracovní podmínky)
Doprovod do zdravotnického zařízení
Pohřeb spoluzaměstnance
Úmrtí blízké osoby
Omezení práce přesčas a možnost zákazu inspekcí práce
Zkrácení stanovené týdenní pracovní doby
Nařízení práce přesčas
Práce přesčas při kontu pracovní doby

Související články

Pluralita odborových organizací u zaměstnavatele a kolektivní vyjednávání
Flexinovela zákoníku práce v bodech
Zdravotní pojištění a příjmy po skončení zaměstnání
Specifické případy nástupu zaměstnance do zaměstnání a zdravotní pojištění
Diskriminace na pracovišti
Zdravotní pojištění: když zaměstnání skončí
Odstupné a zdravotní pojištění
Pracovní činnost mladistvých a zdravotní pojištění
Vznik pracovněprávního vztahu a účasti zaměstnance na pojištění
Vybrané problémy v souvislosti s nouzovým stavem
Dohody a nemoc zaměstnance ve zdravotním pojištění
Výpověď z pracovního poměru a ochrana odborového funkcionáře
Zdravotní pojištění - dohody o provedení práce a dodatečně zúčtovaný příjem
Dohody a zdravotní pojištění na přelomu let 2019/2020
Zdravotní pojištění - dohody a minimální vyměřovací základ zaměstnance v roce 2016
Proplacení dovolené při skončení pracovního poměru před SDEU
Je možné odvolat zaměstnance nebo zaměstnankyni z dovolené?
Diskriminace v pracovněprávních vztazích
Okamžité zrušení pracovního poměru a zdravotní pojištění

Související otázky a odpovědi

Přečerpaná dovolená
Dohoda o provedení práce - mimořádná odměna
Přečerpaná dovolená a odvod zdravotního pojištění
Životní připojištění
Odměna z dohody o provedení práce
Odpovědnost účetní
Konkurenční doložka
Jednatel s. r. o. s bezplatným výkonem funkce a práce na DPP pro vlastní společnost
Úklidové služby
Den nástupu do práce a přihlášení k zdravotnímu a sociálnímu pojištění
Zdravotní (potravinářský průkaz)
Souběžné pracovní poměry u téhož zaměstnavatele
Smrt OSVČ - zaměstnavatele
Stravenkový paušál a DPP
Nařízení neplaceného volna
Statutární zástupce
Neomluvená absence zaměstnance
Zdravotní pojištění
Rodičovská a ukončení pracovního poměru dohodou
Exekuce a odstupné

Související předpisy

54/2018 Sb.m.s. o sjednání Úmluvy č. 154 o podpoře kolektivního vyjednávání
2/1991 Sb. o kolektivním vyjednávání
2/1993 Sb. o vyhlášení LISTINY ZÁKLADNÍCH PRÁV A SVOBOD jako součásti ústavního pořádku České republiky
361/2003 Sb. o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů
262/2006 Sb., zákoník práce
116/2008 Sb. ve věci návrhu na zrušení některých ustanovení zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce
234/2014 Sb. o státní službě
54/2018 Sb. o rozšíření závaznosti Dodatku č. 1 ke Kolektivní smlouvě vyššího stupně