Z členských zemí OECD se nejvíce liší zdanění práce zaměstnance pracujícího za podprůměrnou mzdu a zaměstnance pracujícího za nadprůměrnou mzdu v Irsku, v Izraeli, v Lucembursku, ve Francii a v Belgii. Naopak Česko patří mezi desítku zemí s nejnižším rozdílem v míře zdanění.
Ve všech členských zemích OECD, s výjimkou Maďarska, je zdanění práce u zaměstnanců s nadprůměrnou mzdou ve výši 167 % průměrné mzdy vyšší než zdanění práce u zaměstnanců s podprůměrnou mzdou ve výši 67 %. Vyšší zdanění je především v důsledku zavedení více daňových pásem u daně z příjmu fyzických osob. Hned ve dvanácti členských zemích OECD činí přitom rozdíl více než 10 %. V Česku je to přitom pouze 4 %.
Jak se vypočítá zdanění práce
Do daňových odvodů ze mzdy je nutné zahrnout nejenom odvedenou daň z příjmu fyzických osob a povinné pojistné placené zaměstnancem, ale rovněž i povinné pojistné placené zaměstnavatelem za zaměstnance. Celkové zdanění práce je následně rozdíl mezi mzdovými náklady zaměstnavatele a čistou mzdou zaměstnance v procentním vyjádření vůči hrubé mzdě. Cestou ke snižování zdanění práce je tedy nejenom snižování efektivní sazby daně z příjmu, ale rovněž snižování sazeb povinného pojistného.
Praktický výpočet v Česku
V Česku si vypočítáme zdanění práce u zaměstnance s hrubou mzdou na úrovni 67 % průměrné mzdy a u zaměstnance s hrubou mzdou na úrovni 167 % průměrné mzdy. Vždy pouze při uplatnění základní měsíční daňové slevy na poplatníka ve výši 2 070 Kč. Průměrná hrubá měsíční mzda za druhé čtvrtletí roku 2020 činila 34 271 Kč. Podprůměrná mzda je tedy po zaokrouhlení na celé stokoruny 23 000 Kč (34 271 Kč x 67 %, zaokrouhleno na stokoruny) a nadprůměrná mzda je po zaokrouhlení na celé stokoruny 57 200 Kč (34 271 Kč x 1,67, zaokrouhleno na stokoruny). Výpočet zdanění práce u obou mezd je proveden dle legislativy roku 2020.
Zaměstnancům je z hrubé mzdy jejich zaměstnavatelem odvedeno sociální pojištění (6,5 % z hrubé mzdy), zdravotní pojištění (4,5 % z hrubé mzdy) a daň z příjmu. V obou případech se daň z příjmu počítá ze superhrubé mzdy, což je hrubá mzda zvýšená o povinné pojistné placené zaměstnavatelem za zaměstnance (v souhrnu 33,8 %), přičemž superhrubá mzda se zaokrouhluje na stokoruny nahoru a sazba daně z příjmu činí 15 % ze superhrubé mzdy. Dále odvádí zaměstnavatelé za zaměstnance sociální pojištění (24,8 % z hrubé mzdy) a zdravotní pojištění (9 % z hrubé mzdy).
Částka |
Podprůměrná mzda |
Nadprůměrná mzda |
Hrubá mzda |
23 000 Kč |
57 200 Kč |
Sociální pojištění placené zaměstnancem |
1 495 Kč (23 000 x 6,5 %) |
3 718 Kč (57 200 x 6,5 %) |
Zdravotní pojištění placené zaměstnancem |
1 035 Kč (23 000 x 4,5 %) |
2 574 Kč (57 200 x 4,5 %) |
Sociální pojištění placené zaměstnavatelem |
5 704 Kč (23 000 x 24,8 %) |
14 186 Kč (57 200 x 24,8 %) |
Zdravotní pojištění placené zaměstnavatelem |
2 070 Kč (23 000 x 9 %) |
5 148 Kč (57 200 x 9 %) |
Superhrubá mzda (na sta nahoru) |
30 800 Kč (23 000 x 1,338) |
76 600 Kč (57 200 x 1,338) |
Daň z příjmu |
4 620 Kč (30 800 x 15 %) |
11 490 Kč (76 600 x 15 %) |
Sleva na poplatníka |
2 070 Kč |
2 070 Kč |
Záloha na daň z příjmu |
2 550 Kč (4 620 – 2 070) |
9 420 Kč (11 490 – 2 070) |
Čistá mzda na účet |
17 920 Kč (23 000 – 1 495 – 1 035 – 2 550) |
41 488 Kč (57 200 – 3 718 – 2 574 – 9 420) |
Mzdové náklady zaměstnavatele |
30 774 Kč (23 000 + 5 704 +2 070) |
76 534 Kč (57 200 + 14 186 + 5 148) |
Daně ze mzdy celkem |
12 854 Kč (30 774 – 17 920) |
35 046 Kč (76 534 – 41 488) |
Zdanění práce v % |
41,77 % (12 854 : 30 774) |
45,79 % (35 046 : 76 534) |
vlastní výpočet autora
Zdanění práce v Česku u nadprůměrné mzdy je vyšší o 4,02 % (45,79 % – 41,77 %), než je zdanění práce u podprůměrné mzdy. Z členských zemí OECD je nižší rozdíl v míře zdanění u nadprůměrné a podprůměrné mzdy pouze v Maďarsku, v Polsku, v Chile, v Lotyšsku, na Slovensku a v Japonsku. Mezi země s nejvyššími rozdíly v míře zdanění patří především západoevropské státy. V níže přiložené tabulce máme u Česka uvedeny aktuální údaje za rok 2020, u ostatních členských zemí OECD za rok 2019.
Zdanění práce u podprůměrných mezd
U podprůměrných mezd ve výši 67 % průměrné mzdy se zdanění práce v členských zemích OECD za rok 2019 pohybovalo od 7 % v Chile po 45,4 % v Belgii.
V desítce zemí s nejnižším zdaněním práce u podprůměrných mezd dále najdeme Nový Zéland (13,9 %), Izrael (15,7 %), Mexiko (16,4 %), Švýcarsko (19,5 %), Koreu (20,2 %), Austrálii (22,7 %), Irsko (24,6 %), Kanadu (25,2 %) a Velkou Británii (26,0 %).
V desítce zemí s nejvyšším zdaněním práce u nadprůměrných mezd spolu s Belgií jsou Německo (45,2 %), Maďarsko (44,6 %), Rakousko (43,6 %), Česko (41,7 %), Itálie (41,1 %), Švédsko (40,5 %), Slovinsko (40,3 %), Lotyšsko (39,8 %) a Slovensko (39,7 %).
Zdanění práce u nadprůměrných mezd
U nadprůměrných mezd ve výši 167 % průměrné mzdy se zdanění práce v členských zemích OECD za rok 2019 pohybovalo od 8,3 % v Chile po 58,6 % v Belgii.
V desítce zemí s nejnižším zdaněním práce u nadprůměrných mezd dále najdeme Mexiko (23,2 %), Nový Zéland (24,3 %), Koreu (26,0 %), Švýcarsko (26,9 %), Kanadu (31,7 %), Izrael (32,3 %), USA (34,2 %), Austrálii (34,4 %) a Japonsko (35,1 %).
V desítce zemí s nejvyšším zdaněním práce u nadprůměrných mezd spolu s Belgií jsou Itálie (54,1 %), Francie (53,1 %), Německo (51,0 %), Švédsko (51,0 %), Rakousko (51,0 %), Finsko (48,3 %), Slovinsko (47,1 %), Řecko (46,5 %) a Portugalsko (46,3 %).
Jak se liší zdanění u nadprůměrných a podprůměrných mezd (v zemích OECD, za rok 2019, v %)
Země |
Rozdíl ve zdanění (v %) |
Země |
Rozdíl ve zdanění (v %) |
Irsko |
17,2 |
Estonsko |
7,8 |
Izrael |
16,6 |
Švýcarsko |
7,4 |
Lucembursko |
15,0 |
Rakousko |
7,4 |
Francie |
13,6 |
Turecko |
6,8 |
Belgie |
13,3 |
Slovinsko |
6,8 |
Itálie |
13,0 |
Mexiko |
6,8 |
Finsko |
12,7 |
USA |
6,6 |
Nizozemí |
12,5 |
Kanada |
6,5 |
Austrálie |
11,7 |
Korea |
5,8 |
Velká Británie |
11,0 |
Německo |
5,8 |
Švédsko |
10,5 |
Litva |
5,6 |
Nový Zéland |
10,4 |
Česko |
4,0 |
Řecko |
9,7 |
Japonsko |
4,0 |
Portugalsko |
9,6 |
Slovensko |
3,9 |
Norsko |
8,9 |
Lotyšsko |
3,1 |
Dánsko |
8,5 |
Chile |
1,3 |
Španělsko |
8,0 |
Polsko |
1,1 |
Island |
8,0 |
Maďarsko |
0,0 |
Pramen: OECD, OECD Tax Database, Table I.5. Average personal income tax and social security contribution rates on gross labour income