Notifikační povinnosti agentury práce podle zákona o zaměstnanosti

Vydáno: 17 minut čtení

Zákon o zaměstnanosti stanovuje agenturám práce, obzvláště těm, které přidělují své zaměstnance k uživateli, mnoho povinností, které musí dodržovat. Jejich nesplnění může mít různé dopady, přičemž nejzávažnější z nich je odejmutí povolení k činnosti. Zvláštní skupinou jsou povinnosti notifikační povahy, na jejichž základě získává Úřad práce České republiky (dále též „ÚP ČR“) přehled o činnosti agentur práce, struktuře a počtu zaměstnanců, kteří jsou dočasně přidělováni. Cílem tohoto článku je přiblížit jednotlivé oznamovací povinnosti se zřetelem k přeshraničním aspektům zprostředkování zaměstnání.

Povinnost sdělit změny skutečností uvedených v žádosti o povolení ke zprostředkování zaměstnání

Zprostředkování zaměstnání může být vykonáváno pouze na základě zvláštního povolení, které uděluje na žádost právnické nebo fyzické osoby podle § 8 písm. g) zákona o zaměstnanosti generální ředitelství Úřadu práce České republiky. V žádosti o udělení povolení ke zprostředkování zaměstnání musí žadatel, který je právnickou osobu, uvést své identifikační údaje, kterými jsou obchodní firma nebo název, sídlo, identifikační číslo osoby, u zahraniční právnické osoby navíc rozšířené o údaj o umístění organizační složky v ČR a předmět podnikání, formu zprostředkování zaměstnání, pro kterou je povolení žádáno, a druhy prací, ke kterým se žádost váže, a identifikační údaje odpovědného zástupce (jméno, popřípadě jména, příjmení, popřípadě rodné příjmení, státní občanství, rodné číslo nebo datum a místo narození, nebylo-li rodné číslo přiděleno, bydliště osoby). Dále se dokládá potvrzení o bezúhonnosti odpovědného zástupce, má-li jím být zahraniční fyzická osoba. Bezúhonnost odpovědného zástupce, který je občanem ČR, se dokládat nemusí, protože tu si generální ředitelství zjistí samo. Přiloží se také doklady o odborné způsobilosti odpovědného zástupce, čestné prohlášení odpovědného zástupce o tom, že souhlasí s ustanovením do funkce, a adresy pracovišť agentury práce, která budou zprostředkování provádět.

V případě fyzické osoby jsou požadavky na žádost o udělení povolení ke zprostředkování zaměstnání obdobné. Uvádí se jméno, popřípadě jména, příjmení, popřípadě rodné příjmení, státní občanství, rodné číslo nebo datum a místo narození, nebylo-li rodné číslo přiděleno, a bydliště osoby. U fyzické osoby, která je podnikatelem, se vyžaduje uvedení obchodní firmy nebo jména, popřípadě jména, příjmení, rodného čísla, sídla, identifikačního čísla, bylo-li přiděleno. Zahraniční fyzická osoba sděluje navíc údaje o umístění organizační složky jejího podniku v ČR. Dále je nutné uvést místo (přesněji řečeno sídlo) a předmět podnikání, formu zprostředkování zaměstnání, pro kterou je povolení žádáno, a druhy prací, ke kterým se žádost váže. K žádosti je fyzická osoba povinna připojit potvrzení o bezúhonnosti zahraniční fyzické osoby

Související dokumenty

Související pracovní situace

Trest vyhoštění cizince
Zrušení povolení k pobytu cizince
Povolení k zaměstnání, zaměstnanecká karta, modrá karta
Délka pracovní doby (obecně)
Odstupné
Okamžité zrušení pracovního poměru
Smrt zaměstnance (zaměstnavatele)
Délka pracovní doby při dvousměnném pracovním režimu
Výpověď
Délka pracovní doby při vícesměnném a nepřetržitém pracovním režimu
Evidence pracovní doby
Nařízení práce přesčas
Nerovnoměrné rozvržení pracovní doby
Noční práce vs. práce v noci
Omezení práce přesčas a možnost zákazu inspekcí práce
Práce přesčas při kontu pracovní doby
Práce přesčas při pružném rozvržení pracovní doby
Pracovní pohotovost
Rovnoměrné rozvržení pracovní doby
Rozvrh pracovní doby, pracovní týden a povinnosti zaměstnavatele

Související články

Agenturní zaměstnávání po novele
Pracovní cesty v agenturním zaměstnávání
Odškodňování pracovních úrazů agenturních zaměstnanců
Rizika práce na dobu určitou a agenturního zaměstnávání
Vybrané otázky nadnárodního poskytování služeb
Nesplnění speciální oznamovací povinnosti agentury práce jako důvod k odejmutí povolení ke zprostředkování agentuře práce
Aktuální změny právních předpisů v oblasti zaměstnanosti, 1. část
Kauce agentur práce
Posuzování agentur práce prostřednictvím závazného stanoviska ministerstva vnitra
Nová pravidla dočasného přidělování zaměstnanců v Německu
Novela zákona o zaměstnanosti a souvisejících zákonů
Daňové aktuality
Umožnění zastřeného zprostředkování zaměstnání
Zánik povolení ke zprostředkování zaměstnání
Vybrané důvody pro odejmutí povolení ke zprostředkování zaměstnání
Přechodnost agenturního zaměstnávání podle SDEU
Několik poznámek k agenturnímu zaměstnávání
Agenturní zaměstnávání cizinců a zaměstnávání uprchlíků
Zastřené zprostředkování zaměstnání
Agenturní zaměstnávání z pohledu zaměstnavatele (uživatele)

Související otázky a odpovědi

Zahraniční agentura práce
Náklady na agenturní zaměstnance
Agenturní zaměstnanci
Cestovní náhrady u agentury práce
Agenturní zaměstnanci
Bezdlužnost agentury práce
Cestovní náhrady při mimořádné cestě
Doručování u ukončení dočasného přidělení
Agentura práce
Srážky ze mzdy - ubytování dočasně přidělených zaměstnanců
Archivace dokladů přidělených agenturních zaměstnanců
Povinný podíl osob se zdravotním postižením
Zaměstnávání cizinců
Formulář A1
Poskytování náhradního plnění - roční přepočet zaměstnanců
Odvod zdravotního pojištění při zkráceném úvazku - zaměstnance OZP
Náhrada mzdy během DPN
Fiktivní pojištění - EU
Cizinci a odvody
Vysílání zaměstnanců na Slovensko

Související předpisy

435/2004 Sb. o zaměstnanosti
500/2004 Sb. správní řád
262/2006 Sb., zákoník práce