Elektronické podpisy v HR

Vydáno: 19 minut čtení

Různé formy elektronizace a digitalizace HR jsou u zaměstnavatelů nejenom v České republice čím dál tím častějším jevem. Dokonce se jedná o zásadní nástroj zvýšení efektivnosti a snížení často zbytečné a náročné administrativy. Poslední velká novela zákoníku práce účinná od 1. 10. 2023 měla za cíl kromě transpozice evropských směrnic i zjednodušení digitalizace HR. Novelou se podařilo rozvolnit velice striktní a často nesplnitelná pravidla, za jakých se mohou pracovněprávní dokumenty digitalizovat – vytvářet, případně doručovat elektronicky.

Elektronické podpisy v HR
JUDr. Bc.
Michal
Peškar
Mgr.
Miroslav
Nerad
Cílem tohoto článku není přinést přehled změn či srovnání s předchozí právní úpravou. Naopak se chceme zaměřit na některé pojmy a souvislosti, se kterými se pravděpodobně většina čtenářů setkala, ale které mohou přinášet určitá úskalí. Nesdílíme totiž zcela nekritický pohled na možnosti využití jakýchkoliv forem elektronických podpisů a postupů, který se v souvislosti s novelou zákoníku práce v poslední době nejenom v odborných článcích vyskytuje. Nesouhlasíme také s názory a dedukcemi některých, že zákonodárce novelou zákoníku práce plošně schvaluje v pracovněprávních vztazích používání prostých elektronických podpisů, či toho, co je za ně v jejich širokém slova smyslu považováno.
Elektronická forma v pracovním právu
Obecným pravidlem soukromého práva je neformálnost právního jednání.1) To znamená, že pokud právní předpis výslovně nevyžaduje, aby bylo určité právní jednání učiněno v písemné formě, nebo pokud tak nevyžaduje dohoda stran, může být učiněno jakkoliv jinak. V restauraci, v obchodě ani na čerpací stanici se smlouva typicky neuzavírá písemně, ale jenom ústně nebo konkludentně („
osoba jedná, aniž používá slova, tak, že je objektivně, navenek, zřejmé, jakou vůli chce projevit
2), např. vhozením mince do parkovacího automatu).
Naopak zákoník práce pro celou řadu, a dovolíme si tvrdit že pro většinu, pracovněprávních jednání a dokumentů vyžaduje písemnou formu, ať už se jedná o ty základní a důležité, jako je pracovní smlouva, výpověď z pracovního poměru nebo vnitřní předpis, ale i ty méně důležité, jako je žádost o převod dovolené, cestovní příkaz3) nebo nově žádost o rodičovskou dovolenou. Samotný zákoník práce nedefinuje, co se rozumí písemnou formou. Zákoník práce pouze stanovuje pravidla doručování určitých jednostranných právních jednání, které musí být opatřeny uznávaným elektronickým podpisem, pokud jsou doručovány prostřednictvím sítě nebo služby elektronických komunikací.4) Naopak pokud jsou doručovány prostřednictvím datové schránky, tento požadavek chybí.5) To ale neznamená, že není nutné písemnost nikdy podepsat.

Související dokumenty

Související pracovní situace

Doručování písemností
Trest vyhoštění cizince
Zrušení povolení k pobytu cizince
Povolení k zaměstnání, zaměstnanecká karta, modrá karta
Nevyčerpaná dovolená při skončení pracovního poměru
Rozvrh pracovní doby, pracovní týden a povinnosti zaměstnavatele
Pracovní posudek
Potvrzení o zaměstnání
Délka pracovní doby (obecně)
Odstupné
Okamžité zrušení pracovního poměru
Smrt zaměstnance (zaměstnavatele)
Délka pracovní doby při dvousměnném pracovním režimu
Výpověď
Délka pracovní doby při vícesměnném a nepřetržitém pracovním režimu
Evidence pracovní doby
Nařízení práce přesčas
Nerovnoměrné rozvržení pracovní doby
Noční práce vs. práce v noci
Omezení práce přesčas a možnost zákazu inspekcí práce

Související články

Novela zákoníku práce stručně v bodech
Jak doručovat písemnosti z oblasti bezpečnosti práce?
Přehled vybraných změn v zákoníku práce po posledních novelách
Digitalizace pracovněprávní agendy v praxi
Zdravotní pojištění a příjmy po skončení zaměstnání
Specifické případy nástupu zaměstnance do zaměstnání a zdravotní pojištění
Odstupné a zdravotní pojištění
Doručování v režimu zákoníku práce - opravdu se nemůže stát chyba?
Zaměstnávání studentů a zdravotní pojištění
Těhotenství a pracovní poměr
Co vás zajímá - co zajímá zaměstnavatele a zaměstnance z oblasti nemocenského pojištění
Desatero povinností zaměstnavatele ve zdravotním pojištění
Povinnosti zaměstnavatelů v sociálním pojištění
Co přináší novela zákoníku práce
Přechod práv ve zdravotním pojištění
Sociální pojištění zaměstnanců v Evropské unii a některých dalších zemích Evropy
Problémy mzdové účetní v otázkách a odpovědích
Pluralita odborových organizací u zaměstnavatele a kolektivní vyjednávání
Pracovní situace z oblasti pracovněprávních vztahů po novele zákoníku práce

Související otázky a odpovědi

Elektronické uzavření pracovní smlouvy a den nástupu do práce
Vrácení platu kvůli chybně vystavenému platovému výměru
Elektronické uzavření pracovní smlouvy
Doručení výpovědi
Poskytování informací o zaměstnání - ELDP
Neplatné rozvázání pracovního poměru a dovolená
Doručení výpovědi zaměstnanci poštou - adresát neznámý
Pojištění odpovědnosti zaměstnavatele
Zaměstnanec ve vazbě a výkon trestu – povinnosti zaměstnavatele
Dohoda o provedení práce – rozvrh práce
Žádost zaměstnance pracujícího na DPP o zaměstnání v pracovním poměru
Návrat do práce po čerpání rodičovské dovolené
Rozšířená informační povinnost od 1. 10. 2023
Informace o obsahu právního vztahu založeného DPP
Skenovaný podpis na pracovní smlouvě
Povinné změny v pracovněprávní dokumentaci po flexinovele
Dohody o provedení práce uzavřené jen pro případ výpomoci a povinnosti zaměstnavatele
Hlášení zaměstnavatele při ukončení pracovní neschopnosti
Dohoda o provedení práce - mimořádná odměna
Přečerpaná dovolená a odvod zdravotního pojištění

Související předpisy

40/1964 Sb. občanský zákoník
227/2000 Sb. o elektronickém podpisu a o změně některých dalších zákonů (zákon o elektronickém podpisu)
262/2006 Sb., zákoník práce
300/2008 Sb. o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů
89/2012 Sb. občanský zákoník
297/2016 Sb. o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce