Stres na pracovišti a stres management v pracovním prostředí

Vydáno: 22 minut čtení

Stres k lidskému životu, a to nejen tomu pracovnímu, neoddělitelně patří. Stresory a následně naše stresové reakce nám umožňují podávat vyšší výkony, zdokonalovat se, přicházet s novými řešeními, ale mohou i napáchat mnoho škody. V krajním případě můžeme hovořit o negativních dopadech nejen na množství a kvalitu odváděné práce, ale i na celkový zdravotní a duševní stav zaměstnanců. Fakt, že přiměřené množství stresu může zaměstnance pozitivně stimulovat, se do povědomí širší veřejnosti již propsal, ovšem jak tohoto stavu dosáhnout a jak se stresem nakládat na manažerské úrovni, je pro zaměstnavatele často neznámou či přehlíženou oblastí. Následující článek je zaměřen na využití potenciálu práce se stresem a stres managementu v pracovním prostředí.

Stresová zátěž je úhlem pohledu personalistiky důležitá proměnná. V souvislosti se stresem je sledována i otázka motivace, odměňování, péče a o zaměstnance apod.

Přeneseně je problematika stresu řešena například i při základní mzdové diferenciaci (zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce). Stres management jako takový může být logickou součástí jedné z důležitých činností řízení lidských zdrojů, a to péče o zaměstnance, jak bylo uvedeno výše. Jak ukládá § 224 zákoníku práce, zaměstnavatelé jsou povinni vytvářet zaměstnancům pracovní podmínky, které umožňují bezpečný výkon práce, a v souladu se zvláštními právními předpisy zajišťovat pro zaměstnance pracovnělékařské služby.

Ovšem stresová zátěž, rostoucí tlak, není jen na straně zaměstnanců, ale i samotných organizací. Ostatně ruku v ruce s tím, jak se organizace snaží přizpůsobit změnám a vývoji v průmyslu, technologii, ekonomice, sociální a kulturní oblasti, se koncept stresu začal zapojovat do každodenního života organizací a tím i zaměstnanců. Rostoucí důležitost znalosti řízení stresu je proto neoddiskutovatelná.

Stres, stresory a stresové reakce

Na počátku je vhodné rozlišit základní pojmy, jakými jsou stres, stresor a stresové reakce. Při analýze stresu jakožto pojmu se dostáváme několik set let zpátky do historie. Slovo stres jako takové je pojem odvozený z latinského slova „estrictia“. Pokud se ohlédneme do minulosti, pak ještě v 17. století se tento výraz používal jako výraz pro katastrofu, potíže, neštěstí, trápení a zármutek, později, v 18. a 19. století se začal používat pro psychologické účely. Od té doby se pojí s jedincem a začíná být chápán jako „síla, tlak a stres“ (Tekiner & Tavas, 2016), tedy stav, ke kterému dochází, když jsou jednotlivci fyzicky a duševně k něčemu nuceni a cítí se pod tlakem a napětím.

Tento článek je zaměřen na oblast stresu v pracovním prostředí a ve své podstatě lze pracovní stres chápat jako podmnožinu stresu jako takového.

Upozornění:

Pracovní stres je chápán jako souhrn psychických a fyziologických reakcí zaměstnanců v důsledku nepříznivých podmínek a okolností na pracovišti.

Stres je reakcí na stresor, na nějakou příčinu. Pokud tedy zaměstnanec zažívá stres, pak se jedná o odezvu, která má svůj původ často v blízkém okolí zaměstnance. Tyto stresory je možné rozdělit na pozitivní a negativní, nebo ještě přesněji na stresory v podobě výzvy a stresory v podobě překážky.

  • Typické stresory ve formě výzvy jsou zvýšené pracovní tempo, pracovní zatížení, odpo

Související dokumenty

Související pracovní situace

Prohlášení poplatníka k uplatnění měsíčních slev na dani
Sleva na poplatníka a sleva na manželku (manžela)
Výpočet mzdy
Délka pracovní doby (obecně)
Délka pracovní doby při dvousměnném pracovním režimu
Délka pracovní doby při vícesměnném a nepřetržitém pracovním režimu
Evidence pracovní doby
Nařízení práce přesčas
Nerovnoměrné rozvržení pracovní doby
Noční práce vs. práce v noci
Omezení práce přesčas a možnost zákazu inspekcí práce
Práce přesčas při kontu pracovní doby
Práce přesčas při pružném rozvržení pracovní doby
Pracovní pohotovost
Rovnoměrné rozvržení pracovní doby
Rozvrh pracovní doby, pracovní týden a povinnosti zaměstnavatele
Sjednání kratší pracovní doby
Směna a její maximální délka
Úprava pracovní doby (zvláštní pracovní podmínky)
Zkrácení stanovené týdenní pracovní doby

Související články

Personální manuál jako nástroj metodické podpory personálně řídících činností
Virtuální realita a další trendy ve vzdělávání zaměstnanců
Jaký typ leadera potřebuje vaše organizace
Jak pomoci zaměstnancům předejít vyhoření
Zásady úspěšné řídicí komunikace
Koučování zaměstnanců, jeho cíle a metody
Motivační nástroje vedoucího
Příčiny, prevence a řešení konfliktů v práci
Zaměstnanci a sociální sítě
Šikana a obtěžování zaměstnanců na pracovišti
Co znamená řídit výkon zaměstnanců
Motivace zaměstnanců
Slepá místa našeho uvažování
Jak čelit pracovnímu stresu
Efektivní rozhodování problémových situací v personální práci
Diversity Management jako konkurenční výhoda
Jak jednat s pracovníky různých vlastností a typů
Implementace diversity managementu v pracovním prostředí
Motivovat znamená získávat důvěru
Motivace pracovníků a její individuální rozdíly
Uplatňování pracovní motivace ovlivňující výkon a kvalitu práce zaměstnanců

Související otázky a odpovědi

Jmenování na dobu určitou
Pracovní smlouvy uzavřené na různou dobu u jednoho zaměstnavatele
Příplatek za vedení u řadového zaměstnance
Odmítnutí pracovního úkolu
Diskriminace v odměňování
Dvě odborové organizace
Uchovávání dokumentů - archivační lhůty
Archivace HR dokladů
Externí vedoucí pracovník
Poskytování osobních údajů zaměstnanců zákazníkům
Uchování kopií dokladů
Teambuilding
Mzdové dokumenty - kopie nebo posílání emailem
Kamerový systém na pracovišti a GDPR
Skartace a archivace z hlediska GDPR
Bezplatný asistenční program pro zaměstnance
Zaměstnanecké výhody – stravování
Krácení stravenkového paušálu při pracovní cestě
Pojištění odpovědnosti zaměstnance za škody způsobené zaměstnavateli
Nákup drobného občerstvení - zdanění

Související předpisy

262/2006 Sb., zákoník práce

Související vzory

Vzor: Vznik pracovního poměru jmenováním