Tři časté komunikační zlozvyky a jak je překonat

Vydáno: 26 minut čtení

Kurzy a tréninky komunikačních schopností bývají často zaměřeny na dovednosti, kterými již většina kvalifikovaných osob disponuje. I když i tyto schopnosti lze dále rozvíjet, efektivnější je zaměřit se na nejčastější chyby či zlozvyky, kterých se lidé při komunikaci, a to často nevědomě, dopouštějí. Článek se zaměřuje na tři časté komunikační zlozvyky, které brání úspěšné a přesvědčivé komunikaci. Jde o zlozvyky, kterými se školení komunikačních dovedností většinou příliš nezabývají, nebo se jim dokonce vyhýbají. Jak si uvědomit vlastní chyby a přizpůsobit svůj komunikační styl tak, abychom byli srozumitelnější a přesvědčivější? Pojďme se podívat na strategie, jak překonat „prokletí expertů“ při předávání znalostí, vyvarovat se pastem bezobsažného tlachání a proč je důležité někdy raději mlčet.

Tři časté komunikační zlozvyky a jak je překonat
Doc.
dr.
Jan
Urban
CSc.
Tři komunikační zlozvyky, na které se zaměřujeme, jsou důležité především proto, že brání lidem domluvit se s druhými. Důvodem bývá, že nejsou schopni jim své sdělení dostatečně vysvětlit, že svému sdělení nejsou schopni dát reálný obsah nebo že při jednání s druhou stranou příliš mnoho mluví, aniž by jí byli schopni nebo ochotni předtím alespoň chvíli naslouchat.
Často jde o situace, které se mohou vyskytovat v nejrůznějších oblastech. Časté jsou však především tam, kde lidé pracují a komunikují převážně samostatně, a na jejich komunikační nedostatky je tak nemusí nikdo upozornit.
„Prokletí expertů“
Prvý z těchto komunikačních zlozvyků lze s jistou nadsázkou označit jako prokletí expertů. Jde o situaci, ve které mylně předpokládáme, že lidé, se kterými mluvíme, rozumí tématu našeho rozhovoru stejně jako my.
Pokud si svůj omyl neuvědomíme, máme totiž problém jim své sdělení skutečně předat. Kdy k tomu dochází a jak tento problém překonat?
Příčiny prokletí
Všichni jsme se občas setkali s vedoucím, který sice rozuměl své věci, ale nedokázal jasně říci, co chce. Podobně máme možná zkušenosti s učitelem, který byl velmi chytrý, ale při výuce téměř nesrozumitelný, nebo odborníkem, jehož žargon nám bránil pochopit, co říká. Prokletí znalostí je totiž poměrně častou komunikační bariérou. Přesto jde o situaci, kterou si lidé občas příliš neuvědomují.
Jejím důvodem je, že sdělení člověka, který toho o určité věci ví více než druzí, může být sice věcně správné a možná i přesné, ale pro druhou stranu, která toho o dané věci ví méně, téměř „nestravitelné“.
Termín tak upozorňuje na to, že víme-li toho o určitém předmětu více než druzí, můžeme být svou znalostí ve vzájemné komunikaci paradoxně poněkud hendikepováni. Při rozhovoru, výkladu, prezentaci, ale i prodeji máme totiž občas sklon nesprávně předpokládat, že druhá strana o dané věci ví v zásadě tolik, co my. Tato skutečnost nám brání jí určité informace předat nebo vysvětlit.
Jde o situaci, kdy se více znalí či lépe informovaní lidé nedokážou vžít do lidí, kteří jsou informováni méně. V extrémním případě mohou dokonce padnout do role, kterou přiléhavě vystihuje německý termín „Fachidiot“, tedy člověk, jehož vysoká odbornost hraničí s neschopností. Jde o člověka, jehož obsáhlé znalosti v určité oblasti snižují jeho schopnost dívat se na problémy kolem sebe i trochu jinou než jeho odbornou optikou. Často jde o odborníka, který dokáže hovořit jen s podobnými úzce specializovanými specialisty.
Nejjednodušší i nejčastější okolností, která tuto situaci vyvolává, je, že st

Související dokumenty

Související pracovní situace

Nevyčerpaná dovolená při skončení pracovního poměru
Délka pracovní doby (obecně)
Délka pracovní doby při dvousměnném pracovním režimu
Nerovnoměrné rozvržení pracovní doby
Noční práce vs. práce v noci
Rovnoměrné rozvržení pracovní doby
Rozvrh pracovní doby, pracovní týden a povinnosti zaměstnavatele
Sjednání kratší pracovní doby
Směna a její maximální délka
Úprava pracovní doby (zvláštní pracovní podmínky)
Doprovod do zdravotnického zařízení
Pohřeb spoluzaměstnance
Úmrtí blízké osoby
Vyhledání nového zaměstnání
Trest vyhoštění cizince
Určení daňové rezidence
Zrušení povolení k pobytu cizince
Omezení práce přesčas a možnost zákazu inspekcí práce
Zkrácení stanovené týdenní pracovní doby
Nařízení práce přesčas

Související články

Empatická komunikace: jak zvládat náročné situace v práci
Šikana a obtěžování zaměstnanců na pracovišti
Příčiny, prevence a řešení konfliktů v práci
Informování a projednání u zaměstnavatelů
Jak vytvořit a uplatňovat etický kodex organizace
Zásady úspěšné řídicí komunikace
Práce a řízení v multikulturním prostředí
Zvládají personalisté kompetence budoucího období?
K čemu slouží audit vnitřní komunikace
Zaměstnanci a sociální sítě
Jaká kritika nejenom zaměstnavatele je (ne)oprávněná?
Asertivita: principy, předpoklady a uplatnění
Stres na pracovišti a stres management v pracovním prostředí
Nejčastější podoby škodlivé komunikace uvnitř i navenek organizace
Slepá místa našeho uvažování
Využití mediace v pracovněprávních sporech
Vlastní systém hodnocení složitosti, odpovědnosti a namáhavosti prací
Co znamená řídit výkon zaměstnanců
Motivovat znamená získávat důvěru
Motivace pracovníků a její individuální rozdíly

Související otázky a odpovědi

Pracovní smlouvy uzavřené na různou dobu u jednoho zaměstnavatele
Diskriminace v odměňování
Teambuilding
Jmenování na dobu určitou
Příplatek za vedení u řadového zaměstnance
Odmítnutí pracovního úkolu
Dovolená navíc
Dvě odborové organizace
Uchovávání dokumentů - archivační lhůty
Archivace HR dokladů
Externí vedoucí pracovník
Poskytování osobních údajů zaměstnanců zákazníkům
Uchování kopií dokladů
Mzdové dokumenty - kopie nebo posílání emailem
Kamerový systém na pracovišti a GDPR
Skartace a archivace z hlediska GDPR
Bezplatný asistenční program pro zaměstnance
Zaměstnanecké výhody – stravování
Krácení stravenkového paušálu při pracovní cestě
Pojištění odpovědnosti zaměstnance za škody způsobené zaměstnavateli