Implementace diversity managementu v pracovním prostředí

Vydáno: 23 minut čtení

Diverzita je termín v podnikatelské praxi hojně využívaný. A to nejen pro oblast personálního řízení, ale také v oblasti financí, investic, produkce a produktového portfolia nebo i v oblasti prodeje. Zatímco v ostatních výše uvedených oblastech je diverzita dlouhodobě využívána, v případě personálního řízení se diversity management dostává do popředí především nyní. Děje se tak nejen z důvodu sílící globalizace, kdy na jednom pracovišti mohou pracovat zaměstnanci s rozmanitým kulturním pozadím, ale také z důvodu demografického vývoje populace, který přirozeně vytváří více mezigeneračních týmů na pracovištích.

Implementace diversity managementu v pracovním prostředí
Ing.
Lenka
Farkačová
Ph.D.
Organizace, které chtějí být dlouhodobě konkurenceschopné a zvyšovat produktivitu, by se měly naučit, jak diversity management postavit na pomyslný piedestal a zároveň také vytvořit dostatečně inkluzivní a férové pracovní prostředí, což je jednou z podmínek úspěchu implementace diversity managementu. V posledních třech dekádách již bylo v řadě případů empiricky potvrzeno, že správně nastavená diverzita na pracovišti opravdu zvyšuje pravděpodobnost růstu produktivity práce, a nejen to. Dalším pozitivním důsledkem je i zvýšená kreativita obdobně jako přilákání a
retence
talentů.
Ač jsou ekonomické přínosy, respektive výhody implementace diversity managementu v organizaci neoddiskutovatelné, pojí se s nimi logicky i mnoho výzev, které je třeba překonat. Tyto výzvy stojí nejen před personalisty a manažery, ale také před řadovými pracovníky.
Konkrétní argumenty deklarující výhody diversity managementu dle Delloite (2021):
Organizace s inkluzivní kulturou dobře zvládající diversity management
*
mají 2x vyšší pravděpodobnost, že splní nebo překročí stanovené finanční cíle,
*
mají 3x vyšší pravděpodobnost, že dosáhnou vysokého výkonu,
*
mají 6x vyšší pravděpodobnost, že budou inovativní a agilní,
*
mají dokonce až 8x vyšší pravděpodobnost, že dosáhnou lepších obchodních výsledků.
Ještě před vymezením hlavních výzev, které diversity management přináší, a také nejčastějších problémů v oblasti implementace diversity managementu je vhodné zaměřit se na uchopení a vymezení samotných pojmů diverzita a diversity management.
Diverzita a diversity management v pracovním prostředí
Pojem
diverzita
(v českém ekvivalentu
rozmanitost či různorodost
) bezpodmínečně zahrnuje i porozumění a přijetí vědomých praktik jednotlivci. Samotná diverzita je pak i jistým symbolem pro pochopení a přijetí toho, že každý člověk je jedinečný. Diverzita se může týkat rasy, etnického původu, pohlaví, sexuální orientace, socioekonomického postavení, věku, fyzických schopností, náboženského přesvědčení, politického přesvědčení nebo jiných ideologií a dalších aspektů. Pokud se zaměříme více na
diverzitu na pracovišti
, ta se týká přímo rozmanitosti rozdílů mezi lidmi v konkrétní organizaci. Zní to jednoduše, ale diverzita je poměrně široký pojem a v případě pracovního prostředí zahrnuje vše od rasy, pohlaví, etnické skupiny, věku, osobnosti, kogniti

Související dokumenty

Související pracovní situace

Délka pracovní doby (obecně)
Délka pracovní doby při dvousměnném pracovním režimu
Nerovnoměrné rozvržení pracovní doby
Noční práce vs. práce v noci
Rovnoměrné rozvržení pracovní doby
Rozvrh pracovní doby, pracovní týden a povinnosti zaměstnavatele
Sjednání kratší pracovní doby
Směna a její maximální délka
Úprava pracovní doby (zvláštní pracovní podmínky)
Doprovod do zdravotnického zařízení
Pohřeb spoluzaměstnance
Úmrtí blízké osoby
Určení daňové rezidence
Omezení práce přesčas a možnost zákazu inspekcí práce
Zkrácení stanovené týdenní pracovní doby
Nařízení práce přesčas
Práce přesčas při kontu pracovní doby
Délka pracovní doby při vícesměnném a nepřetržitém pracovním režimu
Určení daňové rezidence dle zákona o daních z příjmů – rezident
Určení daňové rezidence dle zákona o daních z příjmů – nerezident

Související články

Stres na pracovišti a stres management v pracovním prostředí
Zásady úspěšné řídicí komunikace
Personální marketing - využití marketingových principů v personalistice
Jak lépe nakládat s časem organizace
Audit personálních a manažerských rizik organizace
Co znamená řídit výkon zaměstnanců
Motivace zaměstnanců
Motivační nástroje vedoucího
Doručování v režimu zákoníku práce - opravdu se nemůže stát chyba?
Personální organizace a její rozvoj
Jak na řízení personálních vztahů v případě rodinné firmy
Specifika řízení výkonu zaměstnanců v případě dlouhodobého výkonu práce na dálku
Proč se (občas) mýlíme, i když jsme o své pravdě pevně přesvědčeni
K čemu a jak lze při řízení sebe sama využít autosugesci a meditování a jak posílit svou schopnost poradit sobě samému
Efektivní motivační programy
Management mateřské a rodičovské dovolené: cesta, jak podpořit zaměstnance a zároveň chránit zájmy zaměstnavatele
Možnosti a meze přebírání úspěšných personálně-řídících postupů
Diversity Management jako konkurenční výhoda
Odměňování zaměstnanců

Související otázky a odpovědi

Dvě odborové organizace
Uchovávání dokumentů - archivační lhůty
Archivace HR dokladů
Externí vedoucí pracovník
Poskytování osobních údajů zaměstnanců zákazníkům
Uchování kopií dokladů
Mzdové dokumenty - kopie nebo posílání emailem
Kamerový systém na pracovišti a GDPR
Skartace a archivace z hlediska GDPR
Pracovní smlouvy uzavřené na různou dobu u jednoho zaměstnavatele
Bezplatný asistenční program pro zaměstnance
Jmenování na dobu určitou
Zaměstnanecké výhody – stravování
Krácení stravenkového paušálu při pracovní cestě
Pojištění odpovědnosti zaměstnance za škody způsobené zaměstnavateli
Nákup drobného občerstvení - zdanění
Věcné dary zaměstnancům poskytované z FKSP z prostředků obce
Potvrzení o zdanitelných příjmech - elektronicky
Příplatek za vedení u řadového zaměstnance
Zodpovědnost zaměstnavatele za absolvování povinných školení pro osvědčení profesní způsobilosti zaměstnanců

Související předpisy

435/2004 Sb. o zaměstnanosti