Nehlášená práce cizinců

Vydáno: 4 minuty čtení

Dne 1. 10. 2025 nabude účinnosti další významná novela zákona o zaměstnanosti (ZoZ), která je důležitá pro zaměstnávání cizinců. Pokud chce zaměstnavatel zaměstnat cizího státního příslušníka, musí v té souvislosti splnit mj. informační povinnost vůči místně příslušné krajské pobočce Úřadu práce. Začátkem října 2025 se novelou mění nejzazší okamžik, kdy tak zaměstnavatel musí učinit, jinak se vystavuje riziku sankce za umožnění výkonu nehlášené práce.

Informační povinnost

Dle ustanovení § 87 odst. 1 zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů (dále též „ZOZ“), platí, že o nástupu do zaměstnání nebo k výkonu práce na území České republiky občanem Evropské unie, jeho rodinným příslušníkem (§ 3 odst. 2 ZOZ), rodinným příslušníkem občana České republiky uvedeným v ustanovení § 3 odst. 3 ZOZ, cizincem uvedeným v ustanovení § 98 písm. a) až e) a j) a l) až v) a § 98a ZOZ, u kterého se nevyžaduje povolení k zaměstnání, nebo cizincem, u kterého se vyžaduje povolení k zaměstnání, zaměstnanecká karta, karta vnitropodnikově převedeného zaměstnance nebo modrá karta, je jeho zaměstnavatel povinen informovat příslušnou krajskou pobočku Úřadu práce.

Výše uvedenou informační povinnost plní zaměstnavatel dle čtvrtého odstavce téhož ustanovení zákona pouze dálkovým přístupem datovou zprávou do datové schránky určené Úřadem práce nebo využitím informačního systému podle specifikace komunikace a ve formátu, s obsahem a strukturou stanovenou Ministerstvem práce a sociálních věcí (konkrétně jeho vyhláškou č. 117/2024 Sb., změněnou s účinností od 1. 4. 2025 vyhláškou č. 66/2025 Sb.). Nesplňuje-li informace tyto podmínky, nepřihlíží se k ní.

Do kdy povinnost splnit

Do 30. 9. 2025 musí zaměstnavatel informovat krajskou pobočku Úřadu práce nejpozději v den nástupu těchto osob k výkonu práce. Na základě zákona č. 152/2025 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o dávce státní sociální pomoci, dochází ale s účinností od 1. 10. 2025 k důležité změně – nově tak musí zaměstnavatel učinit ještě před okamžikem takového nástupu (tj. dříve, než cizinec k výkonu práce vůbec nastoupí). Znamená to, že má-li k nástupu cizího státního příslušníka uvedeného v ustanovení § 87 odst. 1 ZOZ dojít ke dni 1. 10. 2025 a později, musí zaměstnavatel pamatovat na změnu nejzazšího okamžiku, do kterého je třeba informační povinnost splnit. Její nesplnění totiž pro něho může mít nepříjemné následky.

Nehlášená práce

Změnovým zákonem bylo do zákona o zaměstnanosti doplněno v ustanovení § 5 nové písm. j) obsahující pojem „nehlášená práce“. Tou se rozumí „práce konaná osobou uvedenou v § 87 odst. 1 větě první, u níž zaměstnavatel nesplnil svoji povinnost informovat příslušnou krajskou pobočku Úřadu práce o nástupu do zaměstnání nebo k výkonu práce nejpozději před okamžikem nástupu do zaměstnání nebo k výkonu práce této osoby“.

Přestupek a sankce za něho

Institut nehlášené práce se promítl též do výčtu přestupků fyzické nebo právnické osoby jako zaměstnavatele na úseku zaměstnanosti. Do 30. 9. 2025 spadalo nesplnění informační povinnosti zaměstnavatele co do zaměstnávání cizinců pod skutkovou podstatu přestupku spočívajícího v tom, že zaměstnavatel nesplní oznamovací nebo registrační povinnost podle zákona o zaměstnanosti nebo nevede evidenci v tomto zákoně stanovenou. Za to mu hrozila od orgánu inspekce práce pokuta do maximální výše 100.000 Kč. Od 1. 10. 2025 je tomu jinak. Umožní-li totiž zaměstnavatel výkon nehlášené práce, dopustí se tím nově samostatného přestupku dle ustanovení § 139 odst. 2 písm. f), resp. ustanovení § 140 odst. 1 písm. g) ZOZ, a to s rizikem pokuty až do výše 3.000.000 Kč.

Současně je ale nutné upozornit na to, že do ustanovení § 141 ZOZ byl doplněn čtvrtý odstavec, dle kterého Státní úřad inspekce práce (SÚIP) nebo oblastní inspektorát práce (OIP), aniž řízení o tomto přestupku zahájí, může věc usnesením odložit v případě, kdy zaměstnavatel splnil svoji povinnost ve lhůtě 5 dnů ode dne nástupu osoby do zaměstnání nebo k výkonu práce. Dodatečným splněním informační povinnosti se lze tedy pokutě vyhnout. To však neplatí, pokud byla v této lhůtě zahájena kontrola ze strany SÚIP nebo OIP, jejímž předmětem je kontrola splnění dotčené povinnosti.

Související dokumenty

Související pracovní situace

Povolení k zaměstnání, zaměstnanecká karta, modrá karta
Trest vyhoštění cizince
Zrušení povolení k pobytu cizince
Den pracovního klidu v noční směně
Bezpečnostní přestávka
Nepřetržitý odpočinek v týdnu
Práce ve svátek
Délka pracovní doby (obecně)
Délka pracovní doby při dvousměnném pracovním režimu
Nerovnoměrné rozvržení pracovní doby
Noční práce vs. práce v noci
Rovnoměrné rozvržení pracovní doby
Rozvrh pracovní doby, pracovní týden a povinnosti zaměstnavatele
Sjednání kratší pracovní doby
Směna a její maximální délka
Úprava pracovní doby (zvláštní pracovní podmínky)
Doprovod dítěte do školy a školského poradenského zařízení
Doprovod do zdravotnického zařízení
Nepříznivé povětrnostní vlivy a živelní události
Pohřeb spoluzaměstnance

Související články

Výkon nelegální práce cizinci
Zaměstnávání cizinců ze třetích států na území České republiky
Zahraniční zaměstnanci českého zaměstnavatele z pohledu zdravotního pojištění
Povolení k zaměstnání a řádně ohlášené volné pracovní místo
Zaměstnávání cizinců ze třetích zemí
Vyhlídky zaměstnávání třetizemců agenturami práce ve světle návrhu cizineckého zákona
Novela zákona o zaměstnanosti: přehled klíčových změn a jejich dopad na praxi
Zaměstnávání občanů Evropské unie a jejich rodinných příslušníků
Novela zákona o pobytu cizinců na území České republiky
Vybrané situace ve zdravotním pojištění v kontextu působnosti nařízení Evropské unie
K uplatnění slev na dani a daňového zvýhodnění za rok 2019
Evropská unie a vybrané formuláře v souvislostech zdravotního pojištění
Vysílání cizinců v rámci poskytování služeb
Daňové aktuality
Aktuální změny právních předpisů v oblasti zaměstnanosti, 2. část
Zaměstnávání cizinců z třetích zemí z pohledu plnění povinností v sociálním zabezpečení
Mezinárodní pronájem pracovní síly
Plánované legislativní změny v oblasti zaměstnanosti pro rok 2017
Koordinační nařízení Evropské unie a některé aspekty zdravotní péče

Související otázky a odpovědi

Zaměstnávání cizince
Fiktivní pojištění - EU
Cizinci a odvody
Zaměstnání cizince na DPP
Nepřítomnost v zaměstnání pro údajné zadržení
Cizinec - uplatnění slev a daňového zvýhodnění
Ubytování zahraničních zaměstnanců v podnikové ubytovně
Cizinec - daňový rezident ČR - přiznání k DPFO
Roční zúčtování
Změna občanství během pracovního poměru
Ukrajinští zaměstnanci – problematika evidence jednotného čísla na OSSZ
Oznamovací povinnost při zaměstnání slovenské pracovnice na DPP
Doplňující otázka k - Oznamovací povinnost při zaměstnání slovenské pracovnice na DPP
Stálý byt a přechodné ubytování cizinců
Volný vstup na trh práce - cizinec
Cizinci - prodloužení pracovního poměru
Superhrubá mzda u zaměstnance z Německa, formulář A1
Zaměstnání občana EU s místem výkonu práce mimo ČR
Příspěvek zaměstnavatele na ubytování cizinců
Zaměstnání cizince v ČR

Související předpisy

435/2004 Sb. o zaměstnanosti
117/2024 Sb. o stanovení elektronické komunikace pro plnění informačních povinností zaměstnavatele při zaměstnávání zaměstnanců ze zahraničí
66/2025 Sb. , kterou se mění vyhláška č. 117/2024 Sb., o stanovení elektronické komunikace pro plnění informačních povinností zaměstnavatele při zaměstnávání zaměstnanců ze zahraničí
152/2025 Sb. , kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o dávce státní sociální pomoci