Vysílání tzv. třetizemských zaměstnanců v rámci nadnárodního poskytování služeb

Vydáno: 17 minut čtení

Dne 5. 8. 2024 byl publikován rozsudek Soudního dvora Evropské unie (dále jen „Soudní dvůr“) C-540/22 Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid (rozsudek pátého senátu ze dne 20. června 2024), který shrnul výklad unijního práva v oblasti vysílání zaměstnanců v rámci poskytování služeb na vnitřním trhu. Zvláštní pozornost byla věnována problematice vysílání zaměstnanců z tzv. třetích států, která nebyla dlouhodobě výkladově dostatečně vyjasněná, což našlo svůj odraz v pojetí předmětné otázky národními autoritami. Mnohdy restriktivnější výklad, za jakých podmínek může být tzv. třetizemský zaměstnanec vyslán na základě směrnice Evropského parlamentu a Rady 96/71/ES o vysílání pracovníků v rámci poskytování služeb, byl jednotlivými členskými státy přijímán mnohdy spíše za účelem ochránit domácí pracovní trh před potenciálním mzdovým dumpingem. Shrňme si tedy aktuální poznatky na tomto poli, a to jak z pohledu práva Evropské unie, tak z pohledu českého národního práva.

Vysílání tzv. třetizemských zaměstnanců v rámci nadnárodního poskytování služeb
JUDr.
Petr
Seidl
JUDr.
Monika
Pastorková
Vysílání zaměstnanců v rámci unie
Volný pohyb pracovníků se realizuje na základě zásady volného pohybu služeb, která je jedním z klíčových pilířů
acquis communautaire
.
Podle unijních předpisů tedy mohou občané EU volně pobývat a pracovat v kterémkoli členském státě a mohou být jako zaměstnanci vysláni do kteréhokoli jiného členského státu EU za účelem poskytování služeb. Právní základ této svobody je na unijní úrovni ukotven čl. 56 Smlouvy o fungování Evropské unie (dále jen „SFEU“). Zásada volného poskytování služeb je dále rozvíjena zejména prostřednictvím směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/123/ES o službách na vnitřním trhu a z hlediska stanovení minimálních pracovních práv zaměstnanců je zásadní směrnice Evropského parlamentu a Rady 96/71/ES o vysílání zaměstnanců v rámci poskytování služeb.
Zcela základním pro určení statusu „pracovníka vyslaného v rámci poskytování služeb“ však je, zda realizuje závislou práci v rámci poskytování služby na základě směrnice o vysílání pracovníků, nebo se jedná pouze o zastřené jednání údajně „vysílajícího“ subjektu směřující zpravidla k prolomení případné vnitrostátní bariéry vstupu cizinců na pracovní trh členských států (jejich právo pracovat a pobývat v ČR by pak bylo odvozeno od práva pracovat a pobývat v jiném, údajně vysílajícím členském státu, např. z Polska). České kontrolní orgány se v praxi setkávaly a stále setkávají s případy, kdy údajně vyslaný zaměstnanec v domovském členském stá

Související dokumenty

Související pracovní situace

Trest vyhoštění cizince
Zrušení povolení k pobytu cizince
Povolení k zaměstnání, zaměstnanecká karta, modrá karta
Délka pracovní doby (obecně)
Odstupné
Okamžité zrušení pracovního poměru
Smrt zaměstnance (zaměstnavatele)
Délka pracovní doby při dvousměnném pracovním režimu
Výpověď
Délka pracovní doby při vícesměnném a nepřetržitém pracovním režimu
Evidence pracovní doby
Nařízení práce přesčas
Nerovnoměrné rozvržení pracovní doby
Noční práce vs. práce v noci
Omezení práce přesčas a možnost zákazu inspekcí práce
Práce přesčas při kontu pracovní doby
Práce přesčas při pružném rozvržení pracovní doby
Pracovní pohotovost
Rovnoměrné rozvržení pracovní doby
Rozvrh pracovní doby, pracovní týden a povinnosti zaměstnavatele

Související články

Vysílání zaměstnanců v rámci EU - Kypr, Španělsko
Sociální pojištění zaměstnanců v Evropské unii a některých dalších zemích Evropy II.
Změny v úpravě vysílání pracovníků v rámci nadnárodního poskytování služeb
Prosazování pravidel vysílání pracovníků v rámci nadnárodního poskytování služeb v České
Vysílání zaměstnanců v rámci EU - Transpozice směrnice evropskými státy, Slovensko
Vysílání zaměstnanců za účelem poskytování služeb v rámci EU
Vysílání zaměstnanců v rámci EU - Německo, Rakousko
Vysílání zaměstnanců v rámci EU - Francie, Nizozemsko
Vysílání zaměstnanců v rámci EU - Lucembursko, Itálie
Vysílání zaměstnanců v rámci EU - Portugalsko, Lotyšsko
Vysílání zaměstnanců v rámci EU - Finsko, Řecko
Vysílání zaměstnanců v rámci EU - Chorvatsko
Vysílání zaměstnanců v rámci EU - speciál
Vysílání zaměstnanců v rámci EU - Belgie, Polsko
Co nového v oblasti právní úpravy přeshraničního vysílání zaměstnanců
OSVČ - podnikání a vyslání v rámci Evropské unie
Novela zákoníku práce - k vysílání zaměstnanců podruhé
Novela zákoníku práce stručně v bodech
Vybrané otázky přeshraničního vysílání pracovníků

Související otázky a odpovědi

Zahraniční pracovní cesta po dobu 1 roku
Formulář A1
Vyslaný zaměstnanec
Vysílání zaměstnanců na Slovensko
Zaměstnávání občanů EU s místem výkonu práce v Rusku
Cestovní náhrady při pracovních cestách dočasně přiděleného zaměstnance
Vyslání zaměstnanců do Nizozemska
Dohoda o práci na dálku se zaměstnancem žijícím na Slovensku
Mzda zaměstnance vyslaného do Německa
Vyslání zaměstnance
Formulář A1
Daň ze závislé činnosti uhrazená zaměstnavatelem za zaměstnance v zahraničí
Náhrada mzdy během DPN
Fiktivní pojištění - EU
Cizinci a odvody
Cizinec - daňový rezident ČR - přiznání k DPFO
Roční zúčtování
Zahraniční agentura práce
Cizinec - uplatnění slev a daňového zvýhodnění
Superhrubá mzda u zaměstnance z Německa, formulář A1

Související předpisy

326/1999 Sb. o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů
435/2004 Sb. o zaměstnanosti