Dne 1. 8. 2022 nabyl účinnosti zákon č. 217/2022 Sb., kterým se mění zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony. Tento zákon mimo jiné implementuje směrnici Evropského parlamentu a Rady (EU) 2020/1057 ze dne 15. 7. 2020, kterou se stanoví zvláštní pravidla o vysílání řidičů v odvětví silniční dopravy, pokud jde o směrnice 96/71/ES a 2014/67/EU, a kterou se mění směrnice 2006/22/ES, pokud jde o požadavky na prosazování, a nařízení (EU) č. 1024/2012 (dále jen „směrnice 2020/1057“).
Unijní právní úprava a Balíček mobility
Základní právní rámec vysílání zaměstnanců v rámci nadnárodního poskytování služeb byl na unijní úrovni položen již ke konci 20. století prostřednictvím směrnice Evropského parlamentu a Rady 96/71/ES ze dne 16. 12. 1996 o vysílání pracovníků v rámci poskytování služeb (dále jen „směrnice o vysílání“). Na základě dotčené směrnice byli po celé Evropě dopravci vysíláni také vysoce mobilní zaměstnanci – řidiči v silniční dopravě. Postupně docházelo k tomu, že východoevropští dopravci začali stále více přebírat přepravní operace dopravcům usídleným ve „starých“ členských státech Evropské unie. Nově vznikající cenová konkurence byla založena podle názoru západoevropských dopravců především na „sociálním dumpingu“. Zejména z tohoto důvodu bylo po vleklých sporech mezi západoevropskými státy (např. Francie, Belgie, Německo) a těmi východoevropskými (např. Polsko, Maďarsko, Rumunsko) přikročeno k přijetí tzv. Balíčku mobility jakožto kompromisu, jenž speciálně upravuje oblast vysílání zaměstnanců v silniční dopravě. Uvedený balíček se skládá ze 3 právních předpisů:
- nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2020/1054 ze dne 15. 7. 2020, kterým se mění nařízení (ES) č. 561/2006, pokud jde o minimální požadavky na maximální denní a týdenní dobu řízení, minimální přestávky v řízení a týdenní doby odpočinku, a nařízení (EU) č. 165/2014, pokud jde o určování polohy pomocí tachografů,
- nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2020/1055 ze dne 15. 7. 2020, kterým se mění nařízení (ES) č. 1071/2009, (ES) č. 1072/2009 a (EU) č. 1024/2012 za účelem jejich přizpůsobení vývoji v odvětví dopravy,
- směrnice 2020/1057.
Pracovněprávní aspekty unijní silniční dopravy jsou regulovány právě směrnicí 2020/1057, která představuj