Zdaňování odměn členů volebních komisí

Vydáno: 15 minut čtení

V pořadí již druhé volby v roce 2018, po volbách prezidentských v lednu, ještě v říjnu volby do zastupitelstev obcí a někde také volby do Senátu Parlamentu České republiky, opět vyvolávají otázky, jak, po změně zákona o daních z příjmů s účinností od roku 2018, zdaňovat příjmy plynoucí členům volebních komisí.

Zvláštní odměna za výkon funkce člena okrskové volební komise je považována za funkční požitek, za příjem ze závislé činnosti dle § 6 odst. 1 písm. a) bod 2 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o daních z příjmů“), a plátcům daně vzniká při výplatě těchto odměn povinnost srazit daň vybíranou srážkou podle zvláštní sazby daně nebo zálohu na daň.

S účinností od 1. ledna 2018 bylo doplněno ustanovení § 6 odst. 4 zákona o daních z příjmů tak, že samostatným základem daně pro zdanění daní vybíranou srážkou podle zvláštní sazby daně jsou i příjmy, které v úhrnné výši u plátce daně nepřesáhnou za kalendářní měsíc částku 2 500 Kč, pokud zaměstnanec u tohoto plátce daně neučinil prohlášení k dani podle § 38k odst. 4, 5 nebo 7. Změna byla provedena zákonem č. 170/2017 Sb., kterým se mění některé zákony v oblasti daní. Jedním z důvodů uváděných k této změně byla skutečnost, že mnoho poplatníků jen z důvodu existence dalších, byť nízkých příjmů ze závislé činnosti, od plátce, u kterého neměli podepsáno prohlášení k dani a ze kterých byla plátcem daně srážena záloha na daň, mělo povinnost podat daňové přiznání k dani z příjmů fyzických osob.

Jedním z takových problematických příjmů, které zakládaly mnoha poplatníkům povinnost podávat daňové přiznání k dani z příjmů fyzických osob, byly i zvláštní odměny členů okrskových volebních komisí, z nichž před provedenou změnou zákona o daních z příjmů byla vždy srážena záloha na daň. Sražením daně vybírané srážkou podle zvláštní sazby daně z nízkých příjmů, nově od roku 2018 z příjmů nepřesahujících částku 2 500 Kč, je daňová povinnost poplatníků z těchto příjmů vyrovnaná a existence takových příjmů jim nezakládá povinnost podat daňové přiznání.

Avšak i za rok 2018 bude opět mnoho poplatníků povinno podat daňové přiznání z důvodu pobírání zvláštní odměny člena okrskové volební komise, a to z toho důvodu, že úhrnná výše odměny vyplacené za kalendářní měsíc překročí stanovený limit 2 500 Kč, a plátcem daně tak bude z této odměny opět srážena záloha na daň. S účinností od 1. září 2018 byla totiž vyhláškou č. 185/2018 Sb., kterou se mění vyhlášky provádějící volební zákony, zvýšena „zvláštní odměna za výkon funkce“. Nově náleží předsedovi okrskové volební komise odměna ve výši 2 200 Kč, místopředsedovi a zapisovateli shodně 2 100 Kč, členu komise 1 800 Kč, při souběhu voleb do zastupitelstva městské části nebo obvodu a do zastupitelstva statutárního města a hlavního města Prahy se zvyšuje odměna volebním komisařům shodně o 400 korun, stejně tak náleží všem příplatek ve výši 400 Kč v případě souběhu s jinými volbami (do zastupitelstev obcí a senátních), v případě konání II. kola senátních voleb se odměna za výkon funkce ve volební komisi zvyšuje předsedovi, místopředsedovi a zapisovateli o 1 000 Kč, členům o 700 Kč. Vzhledem k tomu, že kromě voleb do zastupitelstev obcí budou ve třetině volebních obvodů probíhat současně také volby do Senátu Parlamentu ČR a v některých senátních volebních obvodech také druhé kolo těchto voleb, je zřejmé, že v mnoha případech výše těchto odměn přesáhne částku 2 500 Kč a z vyplácených odměn bude nutno srazit zálohu na daň.

Plátce daně tak bude při zdaňování odměn členů okrskových volebních komisí muset dát pozor na to, zda se jedná o poplatníka, který má u něj jako u plátce daně učiněno prohlášení k dani podle § 38k zákona o daních z příjmů, pak bude z těchto příjmů srážet zálohu na daň (při uplatnění základní slevy na poplatníka bude záloha ve výši nula Kč), nebo zda se jedná o poplatníka, který nemá učiněno prohlášení k dani, pak z příjmů, které nepřekročí částku 2 500 Kč, bude plátce daně srážet „srážkovou daň“, daň vybíranou srážkou podle zvláštní sazby daně ve výši 15 %, a pokud úhrnná výše odměny za kalendářní měsíc překročí částku 2 500 Kč, pak bude plátce povinen srazit zálohu na daň a poplatníkovi opět vznikne dle § 38g odst. 2 zákona o daních z příjmů povinnost podat daňové přiznání.

Otázka č. 1:

V našem volebním obvodu proběhnou v říjnu 2018 jen volby do zastupitelstva. Podle nové úpravy náleží předsedovi komise 2 200 Kč, místopředsedovi a zapisovateli 2 100 Kč a ostatním členům 1 800 Kč. Pokud žádný z členů volební komise nepodepíše prohlášení k dani, lze z těchto odměn srazit srážkovou daň? Musí si jednotliví členové zahrnout tyto příjmy do daňového přiznání?

Odpověď:

Dle § 6 odst. 4 písm. b) zákona o daních z příjmů jsou příjmy zúčtované nebo vyplacené plátcem daně samostatným základem daně pro zdanění daní vybíranou srážkou podle zvláštní sazby daně, pokud zaměstnanec u tohoto plátce daně neučinil prohlášení k dani podle § 38k odst. 4, 5 nebo 7 anebo nevyužije-li postup podle § 36 odst. 7 nebo 8 a jedná-li se o příjmy podle § 6 odst. 1 zákona o daních z příjmů, tedy i o příjmy ze závislé činnosti v podobě funkčního požitku, pokud jejich úhrnná výše nepřesahuje u téhož plátce daně za kalendářní měsíc částku 2 500 Kč.

Z dotazu je zřejmé, že příjem žádného z členů volební komise nepřesáhne částku 2 500 Kč, a pokud poplatníci neučiní u plátce Prohlášení poplatníka daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti (dále jen „prohlášení k dani“), pak plátce daně při výplatě těchto odměn srazí z částky odměny daň vybíranou srážkou zvláštní sazbou ve výši 15 %. Tím je daňová povinnost jednotlivých poplatníků splněna a nemusí dále tyto příjmy nikde, tedy ani v daňovém přiznání, uvádět.

Otázka č. 2:

V našem volebním obvodu proběhnou v říjnu 2018 komunální i senátní volby. Podle nové úpravy náleží předsedovi komise 2 200 Kč, místopředsedovi a zapisovateli 2 100 Kč a ostatním členům 1 800 Kč. Vzhledem k tomu, že s volbami do zastupitelstva se konají současně i volby senátní, bude všem odměna zvýšena o 400 Kč, v případě konání dalšího kola senátních voleb bude předsedovi, místopředsedovi a zapisovateli zvýšena odměna o 1 000 Kč, ostatním členům o 700 Kč. Žádný člen volební komise nepodepsal prohlášení k dani. Z vyplácených odměn bude podle jejich výše srážena buď srážková daň, nebo záloha na daň. Bude opět povinnost podat daňové přiznání?

Odpověď:

Plátce daně musí v uvedeném případě stanovit výši příjmů plynoucích jednotlivým členům volební komise. Při souběžných volbách do zastupitelstva obce a do Senátu bude náležet předsedovi odměna 2 600 Kč, v případě konání druhého kola voleb do Senátu 3 600 Kč (2 200 Kč + 400 Kč + 1 000 Kč). Je pak zřejmé, že částka odměny vyplácené za funkci předsedy okrskové volební komise vždy přesáhne částku 2 500 Kč stanovenou v § 6 odst. 4 písm. b) zákona o daních z příjmů, jako částku rozhodnou pro zdanění takového příjmu daní vybíranou srážkou zvláštní sazbou. Z vyplácené odměny v částce vyšší než 2 500 Kč musí být sražena záloha na daň. Plátce daně vystaví poplatníkovi Potvrzení o zdanitelných příjmech ze závislé činnosti, sražených zálohách na daň a daňovém zvýhodnění(dále jen „potvrzení o sražených zálohách“) a poplatník bude povinen, dle § 38g odst. 2 zákona o daních z příjmů, po skončení roku 2018 podat daňové přiznání.

Místopředsedovi a zapisovateli volební komise bude při souběžných volbách do zastupitelstva obce a do Senátu náležet odměna 2 500 Kč, v případě konání druhého kola voleb do Senátu 3 500 Kč (2 100 Kč + 400 Kč + 1 000 Kč). Pokud nebude konáno druhé kolo senátních voleb a bude těmto členům volební komise náležet odměna ve výši 2 500 Kč, pak v souladu s ustanovením § 6 odst. 4 písm. b) zákona o daních z příjmů bude z tohoto příjmu sražena daň vybíraná srážkou zvláštní sazbou. V případě konání druhého kola senátních voleb bude celková částka odměny činit 3 500 Kč a plátce bude povinen při výplatě těchto odměn srazit zálohu na daň a poplatníci budou povinni dle § 38g odst. 2 zákona o daních z příjmů po skončení roku 2018 podat daňové přiznání.

Ostatním členům volební komise při souběžných volbách do zastupitelstva obce a do Senátu bude náležet odměna 2 200 Kč, v případě konání druhého kola voleb do Senátu 2 900 Kč (1 800 Kč + 400 Kč + 700 Kč). Pokud nebude konáno druhé kolo senátních voleb a bude vyplacena odměna ve výši 2 200 Kč, pak z tohoto příjmu bude sražena daň vybíraná srážkou zvláštní sazbou. V případě konání druhého kola senátních voleb bude celková částka odměny činit 2 900 Kč a plátce bude povinen při výplatě těchto odměn srazit zálohu na daň a poplatníci budou povinni dle § 38g odst. 2 zákona o daních z příjmů po skončení roku 2018 podat daňové přiznání.

Otázka č. 3:

Členka volební komise je na rodičovské dovolené a současně pracuje v pracovním poměru na kratší úvazek, u svého zaměstnavatele má podepsáno prohlášení k dani. V lednu 2018 se účastnila prezidentských voleb jako členka volební komise, odměna ve výši 1 500 Kč jí byla zdaněna srážkovou daní. V říjnu 2018 se budou v naší obci konat volby do zastupitelstva obce. Paní je opět členkou volební komise a bude jí náležet odměna 1 800 Kč. I tato odměna bude zdaněna srážkovou daní. Musí paní podat daňové přiznání?

Odpověď:

Odměna vyplacená člence volební komise za prezidentské volby nepřesáhla částku 2 500 Kč a byla správně zdaněna daní vybíranou srážkou zvláštní sazbou daně dle § 6 odst. 4 písm. b) zákona o daních z příjmů. Stejně tak z odměny vyplacené za činnost ve volební komisi při volbách do zastupitelstva ve výši 1 800 Kč bude sražena daň zvláštní sazbou. Příjmy, z nichž byla sražena daň podle zvláštní sazby, nezakládají poplatnici povinnost podat daňové přiznání.

Pokud by to však pro poplatnici, vzhledem k výši jejích ostatních příjmů, bylo výhodné, například při pobírání nižších příjmů při práci na částečný úvazek, může využít ustanovení § 36 odst. 7 zákona o daních z příjmů, podat daňové přiznání a uvést v něm nejen příjmy z pracovního poměru od svého zaměstnavatele, ale i příjmy ve formě odměn za činnost ve volební komisi. Pro podání daňového přiznání potřebuje pak potvrzení o sražených zálohách od svého zaměstnavatele a také Potvrzení o zdanitelných příjmech ze závislé činnosti plynoucích na základě zákona o daních z příjmů a o sražené dani vybírané srážkou podle zvláštní sazby daně z těchto příjmů(dále jen „potvrzení o sražené dani“) od plátce odměn za volby (obecního úřadu).

Otázka č. 4:

Členka volební komise je na rodičovské dovolené a současně pracuje na kratší úvazek, u svého zaměstnavatele má podepsáno prohlášení k dani. V lednu 2018 se účastnila prezidentských voleb jako člen volební komise, odměna ve výši 1 500 Kč jí byla zdaněna srážkovou daní. V říjnu 2018 se budou v naší obci konat souběžně volby do zastupitelstva obce i do Senátu. Paní je opět členkou volební komise a bude jí náležet odměna 1 800 Kč a 400 Kč, a pokud bude konáno další kolo senátních voleb, pak ještě dalších 700 Kč. Pokud proběhne i druhé kolo senátních voleb, budeme z odměny srážet zálohu na daň. Když vznikne povinnost podat daňové přiznání, je povinnost tam uvést všechny příjmy za rok 2018, tedy i odměnu za prezidentské volby?

Odpověď:

Odměna vyplacená člence volební komise za prezidentské volby nepřesáhla částku 2 500 Kč, a byla správně zdaněna daní vybíranou srážkou zvláštní sazbou daně dle § 6 odst. 4 písm. b) zákona o daních z příjmů. Tyto příjmy nezakládají poplatnici povinnost podat daňové přiznání ani není povinna je v daňovém přiznání uvádět.

Odměna vyplacená člence volební komise při konání voleb do zastupitelstva v souběhu s konáním voleb do Senátu bude činit buď 2 200 Kč (1 800 + 400), a pak bude z příjmu sražena daň vybíraná srážkou podle zvláštní sazby, nebo při konání druhého kola senátních voleb bude odměna činit 2 900 Kč (1 800 + 400 + 700), a pak musí plátce daně srazit z tohoto příjmu zálohu na daň. Plátce daně vystaví potvrzení o sražených zálohách a poplatnice bude povinna, dle § 38g odst. 2 zákona o daních z příjmů, po skončení roku 2018 podat daňové přiznání. Do podávaného daňového přiznání si může poplatnice zahrnout dle § 36 odst. 7 zákona o daních z příjmů i příjmy zdaněné „srážkovou daní“. Na základě žádosti poplatnice by plátce daně (obecní úřad) vystavil potvrzení o srážkové dani.

Otázka č. 5:

Předsedou okrskové volební komise v říjnu 2018 se stal občan, který je současně u místního podnikatele v obci zaměstnán jako řidič. U svého zaměstnavatele má podepsáno prohlášení k dani. Bude povinen za rok 2018 podat daňové přiznání?

Odpověď:

Pro posouzení, zda vznikne poplatníkovi povinnost podat daňové přiznání, chybí v dotazu rozhodná informace, jaké volby se budou konat a jaká tedy náleží předsedovi okrskové volební komise odměna. Při volbách pouze do zastupitelstva obce předsedovi volební komise náleží odměna 2 200 Kč. Vzhledem k tomu, že poplatník má učiněno prohlášení k dani u svého zaměstnavatele a nemůže tak na stejné období učinit prohlášení k dani pro jiného plátce daně, který mu bude vyplácet odměnu za výkon funkce předsedy okrskové volební komise, a také vzhledem k tomu, že výše odměny nepřesahuje částku 2 500 Kč, srazí plátce daně při výplatě z této odměny daň vybíranou srážkou podle zvláštní sazby daně dle § 36 odst. 2 písm. m) zákona o daních z příjmů ve výši 15 %, takový příjem nezakládá poplatníkovi povinnost podat daňové přiznání.

Při volbách do zastupitelstva obce konaných v souběhu s jinými volbami (do zastupitelstva a do Senátu nebo do zastupitelstva obce v územně členěném statutárním městě a v Praze) se odměna zvyšuje. Při volbách do zastupitelstva obce a současně i volbách do Senátu by předsedovi volební komise náležela odměna 2 600 Kč (2 200 + 400), při konání dalšího kola senátních voleb 3 600 Kč (2 600 + 1 000). V takovém případě by výše odměny předsedy volební komise překročila limit stanovený v § 6 odst. 4 písm. b) zákona o daních z příjmů ve výši 2 500 Kč pro zdanění příjmů daní vybíranou srážkou zvláštní sazbou. Z odměny předsedy volební komise by tak musela být sražena záloha na daň a poplatník by měl povinnost, dle § 38g odst. 2 zákona o daních z příjmů, za rok 2018 podat daňové přiznání.

Právní předpisy citované v článku

(předpisy jsou vždy citovány ve znění pozdějších předpisů, pokud není výslovně uvedeno jinak)

  • zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů
  • zákon č. 170/2017 Sb., kterým se mění některé zákony v oblasti daní
  • vyhláška č. 185/2018 Sb., kterou se mění vyhlášky provádějící volební zákony

Související dokumenty

Související pracovní situace

Sleva na poplatníka a sleva na manželku (manžela)
Prohlášení poplatníka k uplatnění měsíčních slev na dani
Určení daňové rezidence dle SZDZ
Závislá činnost a SZDZ
Prohlášení poplatníka k uplatnění měsíčních slev na dani
Sleva na poplatníka a sleva na manželku (manžela)
Určení daňové rezidence
Určení daňové rezidence dle zákona o daních z příjmů – rezident
Určení daňové rezidence dle zákona o daních z příjmů – nerezident
Snížení základu daně: úvěr
Ošetřovné
Žádost o roční zúčtování záloh na daň z příjmů
Daňové zvýhodnění na 1., 2., 3. a další dítě
Daňové zvýhodnění na dítě ZTP
Výpočet mzdy
Délka pracovní doby (obecně)
Nařízení práce přesčas
Nerovnoměrné rozvržení pracovní doby
Noční práce vs. práce v noci
Omezení práce přesčas a možnost zákazu inspekcí práce
Práce přesčas při kontu pracovní doby
Práce přesčas při pružném rozvržení pracovní doby

Související články

Zdaňování odměn za výkon funkce člena okrskové volební komise
K ročnímu zúčtování záloh na daň
Jak provést roční zúčtování záloh a zúčtování daňového zvýhodnění za rok 2018
Co zajímá zaměstnavatele z oblasti sociálního zabezpečení
K uplatnění slev na dani a daňového zvýhodnění u zaměstnavatele
OECD: Jak se liší zdanění práce dle výše mzdy
Úhrady za zkoušky ověřující výsledky dalšího vzdělávání a jak je správně uplatnit
Pandemie COVID-19 a daň z příjmů ze závislé činnosti
Daňové aktuality
Jak vysoké daně platí zaměstnanci s nadprůměrnou mzdou v zemích OECD
Konsolidační balíček a mzdy
Daňové aktuality
Dlouhodobý pobyt v cizině a zdravotní pojištění
Daňové aktuality
Daňové aktuality
Daňové aktuality
Daňové aktuality
Mzda očima zaměstnance a zaměstnavatele v zemích OECD
OECD: Nejvíce poklesla daň z příjmu v Česku
Daňové aktuality
Daňové aktuality
Přehled důležitých čísel a údajů k 1. 1. 2018, 2. část
Zdanění příjmů zahraničních pracovníků v ČR

Související otázky a odpovědi

Souběh pracovního poměru a dohody o provedení práce u jednoho zaměstnavatele
Prohlášení poplatníka daně z příjmů FO ze závislé činnosti
Odměny zdravotníkům
Vyúčtování daně při ukončení registrace
Danění stravenek u 12hodinové směny
Započtení příspěvku na stravování z FKSP do limitu 116,20 Kč
Daňové zvýhodnění na dítě - prokázání totožnosti dítěte
Daňové zvýhodnění na děti – vícerčata
Daňové zvýhodnění na dítě - studenta
Doplňující otázka k - Daňové zvýhodnění na děti – vícerčata
Příspěvek zaměstnavatele na dioptrická skla
Úmrtí dítěte – daňové zvýhodnění
Daňové zvýhodnění na dítě
Stálý byt a přechodné ubytování cizinců
Daňové zvýhodnění na dítě u bývalých partnerů
Sleva na dítě - rozdělení mezi rodiče
Příspěvek zaměstnavatele na životní pojištění zaměstnance
Doložení ukončení studia na střední škole
Hlavní pracovní poměr u denního studia vysoké školy
Odchodné - zdravotní a sociální pojištění, daň z příjmů

Související předpisy

586/1992 Sb. o daních z příjmů
170/2017 Sb. , kterým se mění některé zákony v oblasti daní
185/2018 Sb. , kterou se mění vyhlášky provádějící volební zákony
247/1995 Sb. o volbách do Parlamentu České republiky a o změně a doplnění některých dalších zákonů