Za rok 2018 mohou zaměstnanci na základě novely č. 170/2017 Sb., zákona o daních z příjmů, konkrétně jeho § 38k, požádat o provedení ročního zúčtování na novém tiskopise „Žádost o roční zúčtování záloh a daňového zvýhodnění MFin 25 5457/B vzor č. 1“ (dále jen žádost).
Tiskopis byl zveřejněn Generálním finančním ředitelstvím na internetových stránkách finanční správy dne 24. října 2018. Navazuje na tiskopis Prohlášení poplatníka k dani vzor č. 26 určený pro uplatnění slev na dani a daňového zvýhodnění pro rok 2018 (dále jen prohlášení).
Oba nové tiskopisy je možné použít jak pro listinnou, tak i elektronickou komunikaci. V dnešním digitalizovaném světě je to jistě posun správným směrem. V případě komunikace elektronické je však nutné zabezpečit, aby bylo nezpochybnitelně možno ověřit, že prohlášení i žádost učinil zaměstnanec v zákonem stanoveném termínu. U elektronických dokumentů může jít z hlediska dokazování v případě sporu o zásadní problém. Je nutné si uvědomit, že právě u elektronických informací dochází ke změnám, které se týkají samotného jejich nosiče, na němž je úkon zaměstnance zachycen, ale i formátu uloženého souboru. Vždy bude nutné doložit, že prohlášení i žádost učinil zaměstnanec a svůj „elektronický“ podpis měl pod svou výhradní kontrolou.
Řada zaměstnavatelů se snažila již na počátku roku 2018 usnadnit svým zaměstnancům vyplnění tiskopisu prohlášení k dani a předkládala jim tiskopis „předvyplněný“, se všemi identifikačními údaji o zaměstnanci, o zaměstnavateli a dosud uplatňovanými slevami na dani i s údaji o dětech, na něž zaměstnanec dříve uplatňoval daňové zvýhodnění (tedy údaji známými ze mzdového listu zaměstnance za předchozí rok), ke kontrole a k podpisu.
Použití nových tiskopisů na základě změny zákona o daních z příjmů, jak je uvedeno výše, je zásadní novinkou při zpracování ročního zúčtování za rok 2018. Uvádíme je proto na praktickém příkladu, pro který použijeme příslušné tiskopisy zejména v interaktivní