Zvládají personalisté kompetence budoucího období?

Vydáno: 21 minut čtení

Co myslíme budoucím obdobím? Etapu 2.0 - 4.0 nazývanou jinými slovy jako etapa elektronizace a digitalizace. Ke zvládnutí pracovních procesů charakteristických pro toto období náleží také klíčové poznatky o změně myšlení, chování a jednání personálních pracovníků a HR manažerů. Již dnes jsou téměř denně nezbytnou nutností.

V tomto pojetí je personální práce využívající ve značné míře poznatky aplikované psychologie činností nikoliv rutinní, ale přispívající ke změně stavu a situace. Pozice personalisty a manažera nabízí řadu otázek a vyžaduje tak nemálo odpovědí.

Makroekonomické hledisko

Aplikovaná psychologie směřující k objasnění role a úlohy personalisty a manažera ve zmiňovaném období vychází z poznání kulturní antropologie ovládané novými informacemi.

Obrovský význam z nich má především empatie, zdůrazňující, že kultura je adaptační. Proto také změna v období očekávaných let 2.0 - 4.0 je zcela nutnou, nikoliv revoluční, ale přirozenou věcí, jak poukazují například Ray Kurzweil a Terry Grossman ve své práci Cesta k efektivitě (The Royal Company, 2014).

Jaký lze očekávat vývoj společnosti

Vývoj společnosti nejde lineárně, ale cyklicky. Pojetí udržitelného rozvoje znamená podle mnohých „poznat budoucnost, která se již odehrála“ (Hartel, M.: Ausbildung in einer digitalisierten Arbeitswelt - online 2016).

Jaké lze predikovat a očekávat kroky životní praxe - modelové změny - ve zmíněném období a čím by se měli personalisté a lídři řídit?

Půjde zejména o:

  • docílení ekonomické reprodukce a efektivity jejího konání,
  • uplatnění technologického vývoje a vývoje digitálních a informačních technologií,
  • vliv globálního prostředí,
  • vytváření strategie výkonu,
  • změny klimatu (prostředí vně i uvnitř firem).

(Podle Baumana: „Úvahy o postmoderní době“ se de facto jedná o nový obor nazývaný politický management). Z tohoto poznání vyplývají pro HR oblast i leadership zejména následující úkoly:

  • pochopit zákonité změny v práci s lidmi,
  • sdílení firemních vizí a jejich interpretace do personálních procesů,
  • docílit dosahování přínosů a podílet se na jejich strategii,
  • lokální personální plánování.

Scénáře doby

Makroekonomické obrysy uvedené v souvislosti s postmoderní dobou vyvolávají četné diskuse také mezi odborníky a zástupci firem ohledně zvyšování kvalifikace zaměstnanců potřebných pro jejich efektivní uplatnění zejména ve dvou nejproduktivnějších sférách, a to průmyslové výrobě, logistice a směně produktů (obchodu). Jejich závěry lze shrnout v zásadě do tří makro scénářů:

  • scénář „zvětšující se propast“ (Growing Gap), podle něhož se budou stále rozevírat nůžky mezi vysoce a málo kvalifikovanými pracovníky,
  • scénář „všeobecná modernizace“ (General Upgrade), vycházející ze zvyšující se poptávky především po kvalifikované práci,
  • scénář „centrální článek“ (Central Link), apelující na potřeby vyšší kvalifikace u odborných a klíčových pracovníků a s ní spojené profesní specifické přednosti jako konkurenční výhody.

Tyto makro scénáře vycházejí z pojetí udržitelného rozvoje společnosti, modelových změn a úkolů definovaných v závislosti na trendech ekonomického a sociálního vývoje.

Přes všechny reálně předpokládané nerovnosti budoucího vývoje lze očekávat, že firmy jsou, a zejména budou v důsledku používání „chytrých přístrojů“ a vzájemně propojených pracovních postupů a metod (mnohdy i procesů například personálních, jako jsou hodnocení výkonu, vzdělávání a rozvoj zaměstnanců apod.) stále aktivnější.

Procesy a rozhodnutí jakkoliv mohou být průběžně centralizovány nebo naopak decentralizovány, musí respektovat skutečnost, že práce bude stále flexibilnější a dynamičtější. Činnosti, které nelze automatizovat, získávají na důležitosti. Naopak jednoduché, lze říci monotónní činnosti jsou a v dále větší míře budou zajišťovány nebo podporovány inteligentními systémy.

Změny charakteru a způsobu práce

Výraznou měrou se mění způsob práce, zejména výrobního, distribučního a pracovního prostředí. Z makroekonomického hlediska - obecně, pro firmy pak zvláště, lze vysledovat a jmenovat následující aspekty změn.

  1. Změna kultury řízení. Nedílně s touto změnou se přísněji rozlišuje také chápání řízení a vedení. Na významu nabudou zejména (nikoliv však všeobecně) podpůrné a odborné formy vedení a leadership. Pro personalisty a leadery z toho vyplývá nekompromisní požadavek: vedoucí a personalisté by se měli stát především kouči vedených a jejich role bude spočívat především ve vedení lidí, jejich rozvoji, odstraňování problémů a překážek v práci, vytváření podmínek k vyšší efektivitě a poskytování poradenství.
  2. Integrace a kooperace přesahující „klasické podnikatelské (i podnikové) jednotky“. Průmysl i další odvětví se v období 2.0 - 4.0 vyznačuje silnějším propojením jednotlivých činností a procesů. Tento fakt vyžaduje nejen přesné a adresné znalosti jednotlivých procesů, ale také jejich intenzivnější koordinaci. S daným faktem souvisí i nárůst týmové práce a orientace na flexibilní projekty a procesy týkající se nejen průmyslové oblasti (obecně), ale také významnou měrou sféry služeb. Týmová práce vyžaduje sladění lidí s různými kvalifikacemi, ale také zvládnutí kulturních a jazykových rozdílů.
  3. Zvýšení hodnoty kompetencí z oblasti IT a softwaru. Software tvoří důležitou součást všech výrobků a bez jeho existence není myslitelná ani práce s digitálními a informačními technologiemi. S přihlédnutím k faktu, že IT bude nesmlouvavě v každém podniku hrát „první housle“ (ať již ve výrobě, při nákupu, logistice, odbytu, a v neposlední řadě i personální práci), se stále zvyšuje význam šíření informací a jejich sdílení. Nesmírný význam mají tyto technologie pro analýzu generovaných dat (zejména velkoobjemových dat).
  4. Zvýšení forem práce orientovaných na projekt. Růst flexibility řešení procesních problémů s sebou nutně nese i požadavek jejich realizace v co nejkratším čase nutném pro rozhodování. Navíc pod tlakem softwarové techniky a postupné digitalizace převážné většiny odvětví porostou požadavky na jasně definované cíle, časové limity i finanční rozpočty. Zaměstnanci budou ve stále větší míře využívat propojená média, virtuální formy spolupráce a systémy řízení projektů. Orientace na projekty a vyšší míra flexibility vedou k tomu, že se postupně omezuje míra tzv. přímé kontroly. Ta je nahrazována decentralizovaným procesem rozhodování a hodnocení. To s sebou nese značné nároky na personální práci, vedení lidí a rozvoj jejich kvalifikace. Značný nárůst zaznamenávají nepřímé formy kontroly, jako jsou například KPI’s (Key performance indicators), využívané k měření klíčových ukazatelů výkonnosti.

Následně můžeme vyjmenovat také:

  • nárůst krátkodobých a mimosmluvních forem práce,
  • vyšší flexibilitu z hlediska času i místa autonomie,
  • zajištění kvality pracovních procesů i produktů a služeb.

Mikroekonomické hledisko

Jakkoliv nelze zcela přesně stanovit hraniční mez mezi makro a mikro hledisky (nemělo by to v praxi ani reálný smysl), je možné se dostatečně srozumitelně vyjádřit k požadavkům kladeným na personalistiku, rozvoj lidí a leadership.

Zřejmě zásadními fenomény pro personalistiku, rozvoj lidských zdrojů a leadership (později je nazveme kompetencemi) jsou projevy osobní a sociální inteligence.

První setkání se sociálními kompetencemi

Ve zkratce a pro potřeby našeho příspěvku hovořme nejprve o rozvoji sociálních kompetencí se zřetelem na personálního řízení a leadership jako specifického cíle zvládání nejen technologických procesů, ale také (nebo především) práce s lidmi. O jaké z těchto kompetencí se především jedná, se pokusí nastínit následující přehled. (Připomeňme, že kompetencemi v prezentovaném slova smyslu rozumíme znalosti, dovednosti a postoje).

  1. Vedení lidí - leadership a folowership (vést nejen „podřízené“, ale také svého nadřízeného);
  2. Emoční inteligence - realistické sebevědomí, znalost silných a slabých stránek;
  3. Spolupráce v týmu - empatická a přesvědčovací komunikace, spolehlivý, pravdomluvný a charismatický přístup;
  4. Kritické myšlení - důležitá rozhodnutí nečinit pod tlakem emocí. Výstup z komfortní zóny poskytuje nová poznání a příležitosti (podmínkou je empatie);
  5. Kreativita - úspěch tkví v hledání nového a tvoření neobvyklého. Nové hodnoty a příležitosti a jejich vyhledávání;
  6. Řešení složitých problémů a rozhodování - pracovní samostatnost, zvládnutí nejistoty, vyřešení i zdánlivě neřešitelných problémů, pochopení situace a souvislostí a navrhování řešení.

Deset kompetenčních Top

Pokusíme-li se, jako inspiraci pro personalisty a lídry seřadit pomyslný žebříček TOP 10 sociálních kompetencí, získáme tento přehled:

  1. vedení lidí a jejich rozvoj,
  2. kritické a současně kreativní myšlení,
  3. orientace na služby,
  4. prezentační a komunikační dovednosti,
  5. rozhodování,
  6. spolupráce v týmu,
  7. psychosociální intervence (podpora),
  8. kontrola a profesionální pomoc,
  9. řešení sporných situací a konfliktů,
  10. kognitivní flexibilita (neustálá schopnost učení se).

(podle Hermochová, S., Vaňková, J. Sociálně psychologický výcvik a jeho výzvy pro 21. století. Aplikovaná psychologie. Praha: Grada Publishing, 2017.)

Značný přínos pro vnímání změn v personální práci a leadershipu znamená pojetí spirituální inteligence a její součásti empatie jako sociální kompetence. „Já jsem já, nikoliv objekt. Avšak všichni jsme předmětem psychologie nazírání, empatické, vývojové psychologie, která pracuje s lidmi.“ (Collinsová, B. C.: Emocionální nezpůsobilost. Praha: Triton, 2014)

Kompetence k efektivní práci s lidmi nabízí především včasná empatie, náhled a vhled do psychiky druhých. Slovy současného, možná nejuznávanějšího psychologa empatie (vedle Steinera), Sloterdijka, lze vyjádřit tuto tezi jako „myslíš na mě, tedy jsem“. V tomto výroku se skrývá hluboká myšlenka o empatii, sounáležitosti, a ostatních prvcích práce s lidmi. Není to již pouhé, byť na tehdejší dobu geniální a velmi zásadní Descarterovo „myslím, tedy jsem“. Sloterdijkova myšlenka a jeho poznání se stává úhelným kamenem personalistiky pro období 2.0. - 4. 0.

Význam kompetencí (opravdu zcela nových?)

Význam těchto poznatků je mnohoznačný. Z nejčastěji akceptovaných pro zmiňované období jsou to pro personální a řídící praxi:

  • rozhodovací procesy,
  • týmová práce,
  • personální procesy.

Není také sporu o tom, že k zásadním kompetencím rozvoje lidských zdrojů náleží komunikace. Z ní připadá v úvahu pro práci s lidmi nejčastěji komunikační sdělení nazývané obecně diskuse (v současném období se, zejména v kritické psychologii, stále více užívá pojem diskurz, např. Vybíral, Z. Psychologie jinak. Praha: Academia, 2016).

Diskuse náleží do roviny racionálního myšlení, avšak neobejde se bez empatie a emocí. Jedná se o „slovesný útvar, jímž označujeme určitý, poměrně uzavřený okruh myšlenkových předpokladů a postupů, uvnitř něhož si jeho uživatelé rozumějí nebo chtějí rozumět“ (Vaněk, J. Filosofie a kultura v evropských dějinách. Praha: Professional Publishing, 2007).

V současné praktické psychologii personální práce a vedení lidí je diskuse chápána především jako mentální koučink (forma psychologické terapie) vůči vedeným zaměstnancům. Role personalisty a leadera jako terapeuta vychází z řady skutečností:

  • podstatou terapie je komunikace. Slovní především, ale také neverbální. Týká se všech lidí v sociokulturních systémech, je součástí sociální komunikace;
  • terapie je založená na dialogu. Společným tvořením významů se uspořádává problém. Komunikací se problém řeší;
  • terapie je vždy obousměrná komunikace, nepřetržitá výměna nového poznání a významů v dialogu;
  • terapeut je „architektem“ dialogu, vytváří prostor pro dialogickou konverzaci, facilituje ostatní a současně je „zúčastněným“ facilitátorem (facilituje i sám sebe);
  • hlavním terapeutovým pomocníkem je otázka. Dotazuje se z pozice „nevědění“, aby podpořil prostor pro debatu;
  • specifikum terapeutické komunikace personalisty a lídra spočívá v tom, že mluví s někým „z očí do očí“ (face to face). Ne k někomu anonymnímu nebo na někoho;
  • cílem není něco v komunikačním partnerovi prvořadě měnit, ale otevřít prostor pro dialog směřující k participaci na společném rozvoji;
  • docilování změn v psychoterapii je chápáno jako důsledek každého správně vedeného dialogu. Změna člověka v dialogu znamená nový pohled, nové pochopení, nové sebepojetí.

K základním předpokladům úspěchu v personální práci a vedení lidí náleží typ inteligence obvykle dnes již nazývaný jako spirituální. Praktickým příkladem může být kreativní destrukce současného myšlení. „Dokáže kultivovat firemní kulturu a vytvářet etické podnikatelské prostředí.“ (Covey, S. R. M. Sedm návyků vůdčích osobností pro úspěšný a harmonický rozvoj. Praha: Pragma, 1997.)

Fragmenty budoucí inteligence (2.0 - 4.0) jako nedílná součást kompetencí lidských zdrojů

Projevy lídrů a personalistů s vysokým potenciálem spirituální inteligence (SpQ) lze shrnout do následujících rysů a praktických aktů konání a jednání.

  • sjednocování osobnosti v komplexní celek,
  • otevřenost vůči sobě samému i ostatním,
  • sebevědomí ve výkonu profese,
  • schopnost vytvářet reálné vize,
  • jistota a odhodlání stát za správnými názory svými i druhých (diskurs),
  • uplatnit vliv na lidi kolem sebe (zejména tvůrčí a myšlenkový potenciál),
  • intuice a nezměrná vůle,
  • ochota, vstřícnost a nekonformita,
  • vytváření vztahů přirozené autority a důvěry (často nevědomé).

Ke kompetencím vůdčích osobností (řadíme sem nedílně i personální manažery a lídry) budou v nadcházejícím období 2.0 - 4.0 náležet následující:

  • myslet dopředu a učit to členy týmu a další spolupracovníky,
  • schopnost spolupracovat a vytvářet pro pracovníky smysluplné racionální prostředí (zejména slaďovat hodnoty a zájmy),
  • optimismus, sebevědomá pokora (či pokorné sebevědomí) jako výraz životní moudrosti a profesionální zralosti,
  • schopnost zjednodušovat složité problémy, využívat v praxi metody kreativního myšlení (například Occamovu břitvu při výběru zaměstnanců - nejjednodušší přijatelné řešení bývá nejsprávnější),
  • využívat přirozené autority jako výrazu morálních hodnot, osobní síly a nevynuceného souhlasu,
  • přizpůsobivost, rozhodnost, předvídavost, zdravá ctižádostivost a důslednost,
  • schopnost tvorby vizí, důvěřovat tomu, co dělám, správnosti svého konání a jednání ve spojení racionality a emocionality,
  • schopnost osvojovat si vědecké poznatky a tuto schopnost uplatňovat v praxi.

(volně upraveno podle Baddeley, S., James, K. Political management: developing the Management Portfolio. Journal of Management Development. 1999, č. 3. a doplněno autorem příspěvku).

Následná setkání s kompetencemi pro personální práci a leadership

„Typologie lidí (stará téměř jako lidstvo samo) vychází z jednoduchosti až schematičnosti osobnosti lidí. Přesto je svojí komplementaritou a proměnlivostí výstižnou charakteristikou člověka.“ (Atkinsonová, R., L. Psychologie. Praha: Portál, 2003).

Z hlediska personální a řídící praxe by nositelé kompetencí a rolí měli plnit následující:

Role Povaha chování a jednání Kompetence
autokratická submisivní až dominantní afilace, protekcionismus
interpersonální (diagnostická) v relaci chování, ve vztahu k druhému empatie, postojová stabilita
politologická společenský charakter jednání a konání tradice, vnější a vnitřně řízené procesy
popularizační přiměřeně k fázím vývoje pracovní činnosti tvůrce, komunikátor, inspirátor

Nezbytné personální kompetence a kompetence lídra - transformační leadership

Manažeři jsou stále častěji označováni jako transformační leadeři. Management, vůdcovství a další velmi příbuzné pojmy se stávají fenoménem doby současné a zejména budoucí. Pro to, aby mohli efektivně působit v rozvoji lidských zdrojů, musí být vybaveni příslušnými kompetencemi. Nejčastěji požadované obvykle jsou:

  • schopnost vize a strategie,
  • vedení procesů,
  • formování a rozvoj týmů,
  • rozvíjení vztahů,
  • ovlivňování a vyjednávání,
  • motivování a inspirování,
  • vyhledávání, rozvoj a realizace nových inovačních aktivit,
  • orientace na výsledky,
  • podnikatelský (současně globální) přístup,
  • orientace na zákazníka,
  • vytváření a využívání sítě znalostí,
  • vedení a rozvoj talentů.

(S využitím materiálů a podkladů společností Accenture, Inventa Group, Colgate Palmolive, Johnson and Johnson, Hewlett Packard a řady dalších.)

Co znamená být dobrým personalistou a lídrem

Nejde o výčet moudrých myšlenek ani o ideál. Shromáždění poznatků z praxe i teorie z různých úhlů pohledu dovoluje představit kompetenční přehled navigující k práci a rozvoji lidských zdrojů.

  1. Vytvořit a sdělit vizi budoucnosti (ukázat smysl dění kolem nás), nastínit realistický záměr budoucího jednání - základ konkurenceschopnosti. „Veškerá předvídavost na světě neznamená nic, pokud ji neprovází schopnost realizace.“ (Hammel, G., Prahalad, C. K.);
  2. Vzbuzovat důvěru - nedůvěryhodnost je jednou ze zásadních bariér práce s lidmi. Pojem „dividenda z důvěry“ znamená, že kompetencí personalistů a lídrů je splnění cílů a úkolů zaměstnanců na základě osobního vlivu, mravní a neformální autority. Důvěra je prověřována praxí a kritickými situacemi. „Důvěra inspiruje lidi, je více než motivace.“ (Secretan, L.);
  3. Docilování úspěchu. Úspěch je výslednicí tvrdé práce, jasného myšlení, disciplíny, správného vedení a vytrvalosti;
  4. Jasné hodnoty a cíle, z praktického hlediska: co jste udělali pro tým, co jste udělali pro člena týmu, co jste udělali pro zákazníka;
  5. Podnikatelský pohled (nadhled), odvaha a převzetí odpovědnosti, hledat neustále nová a správná řešení, zlepšování (continuous improvement);
  6. Schopnost řídit změny - metoda „otevřeného okna a zrcadla“. Úspěch následuje, když děláte to, co chcete dělat. Zřejmě je namístě si připomenout Keynessův výrok, že těžkosti nespočívají v nových nápadech, ale v opuštěných starých, které zasahují do naší mysli;
  7. Postoj osobnosti personálního manažera a leadera - love it (miluji svoji práci), take it (dosáhnu vytýčených cílů), change it (změním, co bude potřeba);
  8. Kompetence nezbytné pro osobnost personalisty a leadera: sociální empatie, dynamika jednání a chování, charisma a pozitivní postoje, delegování odpovědnosti a pravomoci, flexibilita.

(volně zpracováno podle Stýblo. J., Urban, J., Vysokajová, M. Meritum Personalistika 2007-2008. Praha: ASPI, 2008 a s převzetím výňatků z Human Potential Development: 14th international scientific konference. 6.-8. 6., 2017, Benešov)

„Práce personalisty a manažera připomíná krásný román, musíte však v něm umět správně číst.“ (Secretan, L.: Probuď sebe, nadchni druhé, změň svět! Praha: Management Press, Praha 2011)

Empatie jako nezbytná kompetence v personální a řídící praxi

Empatie zjednodušeně, avšak pro praxi výstižně, znamená zvládnutí následujících kompetencí:

  • zkoumání příčin (důvodů) schopnosti či neschopnosti zastávat vymezené kvalifikační pozice a role,
  • nalézání nových příležitostí a přístupů k řešení problémů (zdůrazňují se v této souvislosti především inovace),
  • kritické vnímání a pojetí personalistiky leadershipu.

Podle empatického vnímání se v psychologii personalistiky obvykle (poměrně standardně) rozlišují následující typy (ale často spíše označované jako role) osobností:

  • vizionář - tvoří, zaměřený především na detaily a dílčí postupové kroky,
  • dobyvatel - přispívá vrcholovému vedení k průniku firmy na trhy,
  • budovatel - podporuje inovátory a týmy,
  • synergista - udržuje v chodu procesy, sjednocuje lidi,
  • administrátor - upevňuje struktury firemních procesů (bývá autoritářsky naladěný).

V personální praxi a ve vedení lidí je nutné si uvědomit, že každý z popsaných kompetenčních standardů (v širším slova smyslu) neznamená nic více a nic méně než jistou, pravděpodobnou kategorizaci lidí. „Nesporně standardizace, stejně jako každá jiná redukce kompetencí, nevystihuje plnou stránku informací o lidech. Život je mnohotvárný a mnohodimenzionální, charakter skutečného světa je proměněn do zjednodušených schémat, několika proměnných a do velice omezeného počtu kategorií. Ovšem [přesto] nebo právě proto je s nimi potřeba pracovat.“ (Disman, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2011.)

Úrovně kvalifikačních kompetencí pro období 2.0 - 4.0

Pokud chceme vystihnout a charakterizovat (ve stručném shrnutí) toto téma, lze dospět k charakteristice čtyř úrovní kvalifikačních kompetencí nezbytných pro výkon práce.

  1. Odborné kompetence. Není pochyb o tom, že základ odborného vzdělávání ve všech oborech tvoří i v digitálním pracovním prostředí odpovídající odborné znalosti spojené s praktickými zkušenostmi. Téměř tak nezanedbatelné jako zkušenosti, začínají být dovednosti, které se týkají používání IT softwaru, aplikačních programů a automatizovaných systémů. Nejedná se pouze o základní know-how aplikací, webu a manipulace s přístroji 2.0 (CAD, CRM, ERP apod.). V řadě oblastí využití pro personální práci jde o vývoj a programování, práce s velkoobjemovými daty a robotiku. Příkladem může být personální správa v oblasti elektronických systémů služeb vnitřním zákazníkům (zaměstnancům), jejich informovanost o výkonech na platebních systémech a vnitřních elektronických sítích.
  2. Kompetence v práci s datovým a projektovým managementem. Spolu s odbornými dovednostmi a IT kompetencemi se do popředí dostávají kompetence související s řízením datových systémů a procesů. V praxi k nim patří například obsluha strojů a zařízení, ale i pro personalistiku významné znalosti a zvládání propojených pracovních, organizačních a obslužných procesů. Tyto kompetence, ať již pro řízení pracovních (včetně personálních) procesů, nebo pro komunikaci se zaměstnanci a partnery, jsou stále významnější, neboť v rámci globální informační sítě hraje ochrana a zabezpečení dat, zejména personálních, rozhodující roli. Konkrétním příkladem této úrovně kompetencí z podnikové praxe mohou být individuální digitální služby pro vnitřního i vnějšího zákazníka, které vznikají na základě analýzy dat. Jinými příklady mohou být kompetence z výzkumu a vývoje, přímého marketingu (včetně personálního) a e-komerce (elektronické obchodování) a zejména pak e-personální informace sloužící bezprostředně k racionalizaci personálních procesů, jako je výběr zaměstnanců, jejich hodnocení, rozmisťování, plánování stavu personálu apod.
  3. Měkké kompetence - soft skills. Vedle jednotlivých „technických kompetencí“ (IT a odborných) jsou stále důležitější, zvláště pro personální práci a leadership, dovednosti komunikativní, sociální a organizační, schopnosti týmové a projektové práce, ale také interkulturní a jazykové. Organizační, komunikační a prezentační dovednosti jsou nepostradatelné stejně jako sdílení (výměna) dovedností a znalostí a schopnost virtuální spolupráce s využitím elektronických platforem a médií.
  4. Meta kompetence. Meta kompetence vyjadřují způsobilost reagovat na problémy a zadání úkolů samostatně, flexibilně a spolehlivě. Patří k nim kromě jiného ochota stále rozšiřovat své individuální znalosti v rámci celoživotního učení a otevřenost k inovacím. V integrovaných systémech jsou stále více vyžadovány a také náležitě odměňovány. Nelze opomenout ani konkrétní vlastnosti a silné stránky, jakými jsou například kreativita, odpovědnost, sebeřízení, informální a formální učení, orientace na řešení problémů a spolehlivost.

(Zpracováno, volně upraveno a doplněno podle Harvard Business Manager, 2015, dále podle Fraunhofer IAO. Produktionsarbeit der Zukunft-Industrie 4.0. Dostupné na: https://www.iao.fraunhofer.de/images/iao-news/ produktionsarbeitd er-zukunft.pdf)

Související dokumenty

Související články

Šikana a obtěžování zaměstnanců na pracovišti
Motivovat znamená získávat důvěru
Zaměstnanci a sociální sítě
Práce a řízení v multikulturním prostředí
Jaká kritika nejenom zaměstnavatele je (ne)oprávněná?
Efektivní rozhodování problémových situací v personální práci
Jaký typ leadera potřebuje vaše organizace
Proč a jak v praxi uplatňovat leadership
Profil úspěšného manažera: proměny v čase a budoucí nároky
Podstata, tvorba, řízení a využití týmů
Jak se vyvarovat personálně-řídících chyb z "dobrých úmyslů"
Od řízení k vedení
Jak zvládnout přechod do vedoucí funkce
Jak propojit personální strategii s celkovou strategií podniku
Talent management
Umění sebereflexe aneb jak nesednout sám sobě na lep
Nejčastější chyby začínajících manažerů
Vliv elektronizace, automatizace a robotizace na rozvoj lidských zdrojů
Osobní efektivita: od motivace přes úkolování až ke kontrole sebe sama
Nejčastější příčiny nedostatků v práci zaměstnanců, a jak jim předcházet
Jak zvládat obtížné jednání na pracovišti

Související otázky a odpovědi

Teambuilding
Pracovní smlouvy uzavřené na různou dobu u jednoho zaměstnavatele
Příplatek za vedení u řadového zaměstnance
Jmenování na dobu určitou
Odmítnutí pracovního úkolu
Kolektivní smlouva
Diskriminace v odměňování
Dovolená navíc
Povinnosti odborové organizace vůči zaměstnavateli
Mimořádná odměna k dohodě o provedení činnosti
Zaměstnanecký benefit - diskriminace
Výběrové řízení kvůli zaměstnání zaměstnankyně na mateřské dovolené
Prokázání účasti na přednášce na vysoké škole
Odměny pro členy výboru po skončení volebního období
Odměna za práci
GDPR
Práce na dohodu o provedení práce a zaměstnanecké benefity
Archivace pracovních smluv
Zaměstnanecký benefit - rybářský lístek
Rekvalifikace u zaměstnavatele