Formulace podmínek pro přímou pedagogickou činnost nad stanovený rozsah

Vydáno: 29 minut čtení

Přímá pedagogická činnost nad stanovený rozsah, často označovaná jako nadúvazkové hodiny, se řídí zvláštními pravidly danými zákonem o pedagogických pracovnících . Změny přijaté novelou zákona umožnily větší flexibilitu v dohodách o nadúvazkových hodinách, ale také stanovily jasná pravidla pro jejich realizaci a odměňování. Tento článek podrobně rozebírá, jaké podmínky musí být splněny, aby mohl pedagogický pracovník získat příplatek za nadúvazkové hodiny, a co se změnilo v otázkách nároků na odměny i přítomnosti na pracovišti. Důležitým aspektem je i možnost ředitele školy efektivně rozvrhnout pracovní dobu pedagogů během školních aktivit či prázdnin, aniž by docházelo k porušení pracovněprávních předpisů. Na příkladech z praxe bude ilustrováno, jak se tyto změny odrážejí v každodenním životě škol a jak správně evidovat odpracovanou dobu nejen z pohledu plnění pedagogické činnosti, ale i v rámci pracovního práva.

Formulace podmínek pro přímou pedagogickou činnost nad stanovený rozsah
JUDr. PhDr.
Jiří
Valenta
Přímá pedagogická činnost nad stanovený rozsah
Zákon o pedagogických pracovnících vymezuje řediteli školy rámec, v němž může realizovat přímou pedagogickou činnost vykonávanou pedagogickým pracovníkem nad jemu stanovený rozsah (pro zjednodušení budeme dále používat pojem „nadúvazkové hodiny“). Podle původního textu zákona (platného od 1. 1. do 30. 11. 2005) mohl ředitel školy nebo ředitel zařízení sociální péče nařídit pedagogickému pracovníkovi konání přímé pedagogické činnosti nad jemu stanovený rozsah nejvýše v rozsahu 4 hodin týdně a další 2 hodiny s ním mohl dohodnout. Novela zákona provedená zákonem č. 383/2005 Sb. však s účinností od 1. 12. 2005 odstranila z textu číslici 2, což znamená, že nyní ředitel školy není omezen v počtu nadúvazkových hodin, jejichž konání s pedagogickým pracovníkem dohodne. Takto formulované zmocnění však znamená, že ředitel nejprve musí využít limitu 4 nařízených hodin nad stanovený týdenní rozsah, jejichž vykonání nemůže pedagogický pracovník odmítnout, přičemž není důležité, jestli jde o hodiny stanovené trvale, nebo
ad hoc
např. formou suplování (tj. zastupování jiného dočasně nepřítomného pedagoga). Teprve po vyčerpání tohoto limitu může být využito dohody mezi ředitelem školy a pedagogickým pracovníkem o vykonání dalších hodin přímé pedagogické činnosti nad stanovený rozsah v daném týdnu. Forma této dohody není stanovena, může být tedy jak ústní, tak písemná, nebo konkludentní (tj. odučením přidělené nadúvazkové hodiny).
Podle aktuálního znění § 23 odst. 4 ZPP platí: „
Za přímou pedagogickou činnost nad rozsah hodin stanovený ředitelem školy nebo zařízením sociálních služeb se považuje vykonaná přímá pedagogická činnost podle odstavce 3 i v případě, že pedagogický pracovník nesplnil ředitelem stanovený týdenní rozsah hodin přímé pedagogické činnosti vyplývající z týdenního rozvrhu přímé pedagogické činnosti, protože v době, která se posuzuje jako výkon práce, přímou pedagogickou činnost nevykonával. U pedagogických pracovníků s kratší pracovní dobou je přímou pedagogickou činností nad stanovený rozsah přímá pedagogická činnost přesahující týdenní rozsah hodin přímé pedagogické činnosti odpovídající stanovené týdenní pracovní době; těmto pedagogickým pracovníkům není možné konání přímé pedagogické činnosti nad stanovený rozsah nařídit.“
Oproti očekávání části odborné veřejnosti tak i nadále platí, že přímá pedagogická činnost vykonaná nad týdenní rozsah stanovený ředitelem školy a školského zařízení (tzv. nadúvazkové hodiny) zakládá nárok zaměstnance na příplatek podle § 132 zákoníku práce většinou i v případě, že pedagogický pracovník nesplní v daném týdnu celý rozsah jemu stanovené přímé pedagogické činnosti. Jde tedy o klasickou situaci, kterou přiblížíme na následujícím příkladu.
Příklad:
Učiteli základní školy (jemuž je stanoven rozsah přímé pedagogické činnosti ve výši 22 hodin týdně) odpadnou v určitý den hodiny jeho přímé pedagogické činnosti. Jiný den téhož týdne bude „suplovat“ za jiného nepřítomného kolegu, tedy bude vykonávat přímou pedagogickou činnost nad rámec původně rozvržených vyučovacích hodin. Otázka tedy zní, zda a za jakých podmínek náleží příplatek za přespočetné hodiny i v tomto případě, kdy celkový počet hodin přímé pedagogické činnosti týdně nepřekročí 22 hodin?
Aktuální právní úprava nutí zaměstnavatele rozlišovat, z jakého důvodu odpadly hodiny přímé pedagogické činnosti tvořící základní pedagogický úvazek učitele (tj. oněch 22 hodin týdně). Půjde-li o důvody uvedené v

Související dokumenty

Související články

Celoživotní vzdělávání a dovednosti pro 21. století
Bezpečnost a ochrana zdraví ve školách
Školení založené na kompetencích
"Zdravé pracoviště má nebezpečné látky pod kontrolou"
Mladí lidé a BOZP
Profesní kvalifikace - cesta pro zvyšování odbornosti pracovníků a snižování nezaměstnanosti
K myšlence celoživotního vzdělávání v BOZP
Rozvoj zaměstnanců a talent management na příkladu zemědělských podniků
Nový kompetenční rámec profesionála v oblasti BOZP
K čemu a jak lze při řízení sebe sama využít autosugesci a meditování a jak posílit svou schopnost poradit sobě samému
Několik poznámek k odškodňování školních úrazů
Využívání umělé inteligence ve vzdělávání
Jak čelit argumentačním faulům a rétorickým trikům
Proč se (občas) mýlíme, i když jsme o své pravdě pevně přesvědčeni
Digitalizace s důrazem na virtuální realitu jako součást vzdělávacích procesů v BOZP
Tři novinky v BOZP, o kterých se příliš neví - 1. část
Virtuální realita a další trendy ve vzdělávání zaměstnanců
Jak efektivně čelit plýtvání časem v osobním i profesním životě

Související otázky a odpovědi

Zaměstnání na DPP a platba z OON
Sleva na dani - další vzdělávání
Vzdělávací program
Vzdělávání manažera
Prokázání účasti na přednášce na vysoké škole
Úhrada za zkoušku - nezdanitelná část základu daně
Potvrzení o příslušnosti k právním předpisům, tj. formuláře A1
Stávka a její vliv na dovolenou
Nárok na dovolenou zaměstnance ve vazbě
Odměna žáka na praxi
Stanovení počtu hodin prací souvisejících s přímou pedagogickou činností pedag.pracovníka v případě DPP a DPČ
Provádění exekučních srážek ze mzdy od 1. 10. 2024
Nástup nového ředitele a opětovné jmenování stávající zástupkyně ředitele základní školy

Související předpisy

561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů
383/2005 Sb. , kterým se mění zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
262/2006 Sb., zákoník práce