Daňové aktuality

Vydáno: 4 minuty čtení

Novela daňového řádu postupuje do Senátu

Novela zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád (dále jen „“), která je v Parlamentu projednávána jako sněmovní tisk č. 580, byla 12. února 2020 schválena Poslaneckou sněmovnou. V rámci legislativního procesu byly ve třetím čtení schváleny tři pozměňovací návrhy, které spolu s vládním návrhem zákona putují do Senátu.

Vládní návrh zákona nemění jen daňový řád, ale také zákony, které jsou vůči daňovému řádu v postavení speciální právní úpravy (lex specialis), například zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, zákon č. 338/1192 Sb., o dani z nemovitých věcí, či zákon č. 456/2011 Sb., o Finanční správě České republiky, a mnohé další.

Těžištěm navrhovaných změn jsou čtyři tematické celky, kterými jsou podpora elektronizace, zjednodušení kontrolních postupů, revize sankčního systému a vrácení nezpochybnitelné části nadměrného odpočtu DPH.

Nyní se zaměříme na to, jaká bude lhůta pro podání přiznání k dani z příjmů.

Lhůta pro podání přiznání k dani z příjmů

Dle připravované novely bude základní lhůta i nadále tři kalendářní měsíce, tedy v základní lhůtě bude třeba i nadále přiznání k dani z příjmů podat do 1. dubna následujícího kalendářního roku.

Podstatnou změnou však projde druhý odstavec § 136 DŘ, základní tříměsíční lhůta se prodlouží na čtyři měsíce, a to za předpokladu, že přiznání není podáno v základní tříměsíční lhůtě a následně je podáno elektronicky. S prodloužením lhůty dojde i k prodloužení lhůty splatnosti, na druhou stranu však také dojde k posunutí okamžiku vzniku vratitelného přeplatku (vyměření daně). Přeplatek totiž bude v případě prodloužení lhůty vyměřen až k 1. květnu, což znamená, že se prodlouží i lhůta pro vrácení přeplatku.

Pokud je s podávaným daňovým přiznáním spjat přeplatek na dani z příjmů a daňový subjekt chce dostat peníze co nejdříve, musí přiznání k dani z příjmů podat v základní tříměsíční lhůtě. Není přitom podstatné, zda jej v této lhůtě podá papírově či elektronicky. Naopak pokud je výsledkem podávaného přiznání k dani z příjmů nedoplatek, lze jen doporučit podat přiznání elektronicky po uplynutí základní tříměsíční lhůty.

Beze změny bude situace pro daňové subjekty, které mají zákonnou povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem, u nich se základní lhůta, stejně jako dnes, prodlužuje o tři měsíce, tj. mají povinnost podat přiznání k dani z příjmů do 1. července.

Ke změně však dochází u daňových subjektů, které jsou zastoupeny poradcem (daňovým poradcem či advokátem). Lhůta pro podání přiznání k dani z příjmů se prodlužuje na šest měsíců po uplynutí zdaňovacího období, pokud daňové přiznání nebylo podáno nejpozději do tří měsíců po uplynutí zdaňovacího období a následně daňové přiznání podal poradce.

Zcela je vypuštěna ta část ustanovení, podle které je třeba uplatnit u správce daně související plnou moc v rámci základní tříměsíční lhůty, nově totiž nebude podstatné, kdy je plná moc uplatněna u správce daně. Může to být klidně i po uplynutí základní tříměsíční lhůty pro podání daňového přiznání. To je určitě pro všechny poradce atraktivní změna, neboť mnohdy se stává, že náplní několika posledních březnových dnů je právě řešení plných mocí a jejich včasného uplatnění u správce daně.

Příjemnou změnou je nepochybně i skutečnost, že pokud poradce podá daňové přiznání v základní tříměsíční lhůtě, pak je lhůta pro podání daňového přiznání pouze tříměsíční, což má dopad na okamžik vzniku vratitelného přeplatku.

Na závěr připomeňme, že se jedná o novelu, která je v Senátu, a s ohledem na aktuální dění ve světě není vůbec jasné, kdy bude legislativní proces dotažen do konce.

Související dokumenty

Související pracovní situace

Určení daňové rezidence dle zákona o daních z příjmů – nerezident
Určení daňové rezidence dle zákona o daních z příjmů – rezident
Určení daňové rezidence
Prohlášení poplatníka k uplatnění měsíčních slev na dani
Sleva na poplatníka a sleva na manželku (manžela)
Snížení základu daně: úvěr
Určení daňové rezidence dle SZDZ
Závislá činnost a SZDZ
Výpočet mzdy
Délka pracovní doby (obecně)
Délka pracovní doby při dvousměnném pracovním režimu
Délka pracovní doby při vícesměnném a nepřetržitém pracovním režimu
Evidence pracovní doby
Nařízení práce přesčas
Nerovnoměrné rozvržení pracovní doby
Noční práce vs. práce v noci
Omezení práce přesčas a možnost zákazu inspekcí práce
Práce přesčas při kontu pracovní doby
Práce přesčas při pružném rozvržení pracovní doby
Pracovní pohotovost

Související články

Daňové aktuality
Ke změnám ve zdaňování příjmů ze závislé činnosti v roce 2019
Zaměstnanecké akcie z pohledu daně z příjmů fyzických osob
Úhrady za zkoušky ověřující výsledky dalšího vzdělávání a jak je správně uplatnit
Daňové aktuality
Daňové aktuality
Daňové aktuality
Daňové aktuality
Daňové aktuality
OECD: Nejvíce poklesla daň z příjmu v Česku
Daňové aktuality
OECD: Jaké daně platí zaměstnanci ze své mzdy
OECD: Odvody na dani z příjmu jsou v ČR jedny z nejnižších
Daňové aktuality
Jak vysoké daně platí zaměstnanci s nadprůměrnou mzdou v zemích OECD
Dar odborové organizaci - obvyklá praxe? Daňové souvislosti s ohledem na tzv. konsolidační balíček
Konsolidační balíček a mzdy
Jak vysoká je daň z příjmu u průměrné mzdy v zemích OECD?
Daňové aktuality
Daňové aktuality
Pandemie COVID-19 a daň z příjmů ze závislé činnosti

Související otázky a odpovědi

Příjmy za streamování na streamovacím serveru
Platba zkoušek zaměstnavatelem za účelem získání certifikátu zaměstnance
Zdaňování příjmů daňových nerezidentů
Výplata podílů na zisku do Německa
SVJ a odměna členům výboru
Stravné a stravenkový paušál
Český pracovník na misi v nesmluvním státě
Příjem z příležitostné činnosti
Vliv daňové kontroly a daňové ztráty na prekluzi
Zdanění souběhu odměny za výkon funkce a dohody o provedení práce
Prodej části nemovité věci v budoucnu
Sleva na dani - nerezident ČR
Úroky jako odpočet od základu daně
OSVČ s ŽL a spolupracující osoba
Český řidič kamiónu pendlující mezi ČR a Německem z pohledu SZDZ
DPP na Slovensku
Příjmy ze závislé činnosti z Dubaje
Pracovní oběd na služební cestě a diety
Výpočet daně z příjmu ze závislé činnosti
Služební vůz - pracovní pohotovost

Související předpisy

280/2009 Sb. daňový řád
235/2004 Sb. o dani z přidané hodnoty
456/2011 Sb. o Finanční správě České republiky