Nepřetržitý odpočinek a ochrana zdraví při práci

Vydáno: 14 minut čtení

Rozvrhování pracovní doby patří do výlučné pravomoci zaměstnavatele. Rozvrh pracovní doby tvoří základ pro určení dalších pracovněprávních oblastí, jako jsou překážky v práci, počet dní dovolené, rozsah práce přesčas, odpočinky mezi směnami a v týdnu apod. Záměrem je poskytnout zaměstnavateli maximální volnost při rozvrhování pracovní doby podle jeho provozních potřeb. Zaměstnavatel při vypracování rozvrhu pracovní doby sám rozhodne o délce směny (ta je jednotná a nesmí přesáhnout 12 hodin) a počtu hodin týdně.

Nepřetržitý odpočinek a ochrana zdraví při práci
JUDr.
Ladislav
Jouza
rubrika
Rovnoměrný rozvrh pracovní doby
Pracovní dobu zaměstnavatel zpravidla rozvrhuje do pětidenního pracovního týdne. Při rovnoměrném rozvržení pracovní doby na jednotlivé týdny nesmí délka směny podle § 82 zákoníku práce č. 262/2006 Sb. (dále ZP) přesáhnout devět hodin. Tento rozvrh využívají zejména zaměstnavatelé v jednosměnných pracovních režimech.
V praxi může se jednat o několik typů rovnoměrného rozvržení pracovní doby.
Příklad:
Na každý z 5 dnů je rozvržena stejná délka směny (např. 5 x 8 = 40 hodin nebo 5 × 7,45 = 38,75 hodiny anebo 5 x 7,75 = 37,5 hodiny).
Na některý den nebo některé dny je rozvržena různá délka denní (např. pondělí a úterý po 8 hodinách, středa a čtvrtek po 8,5 hodinách a v pátek 7 hodin, což je celkem 40 hodin týdně).
Je možná řada různých kombinací v rámci stanovené týdenní pracovní doby. Je nutné vycház

Související dokumenty

Související články

Klimatické změny a jejich vliv na BOZP v zemědělství a lesnictví
Ke změnám v právní úpravě nepřetržitého odpočinku
Elektronická cigareta na pracovišti
Jak se ochránit před pokutami při porušování bezpečnosti práce
Ochrana zdraví a souladu rodinného a pracovního života
Bezpečnostní přestávky v práci podle nového nařízení vlády
Přizpůsobení pracoviště po pandemii COVID-19 a ochrana pracovníků před šířením onemocnění
Podpora zdraví na pracovišti - Podnik podporující zdraví
Pracovní úrazy v důsledku zachycení a vtažení
Profesionální onemocnění hlášená v České republice v roce 2023
Práva a povinnosti zaměstnanců v oblasti BOZP
Kolaborativní roboti - Posouzení rizik
BOZP agenturních zaměstnanců
Role dodavatelských řetězců v cirkulární ekonomice
Ručení za mzdy ve stavebnictví
Transformace BOZP v měnícím se světě práce
Několik poznámek ke kontrole prováděné orgány inspekce práce
Kolaborativní roboti
Bezpečnost práce při provozu motorových dopravních prostředků

Související otázky a odpovědi

Práce ve ztíženém prostředí
Bezpečnostní listy na pracovišti
Vrácení a ztráta osobních ochranných pracovních prostředků (OOPP)
BOZP pro společnost přeprodávající pouze zboží
Zaměstnanec u lékaře
Hasicí přístroj v budově
Kalkulace nákladů na praní OOPP
Odpovědnost školy za hmotnou škodu a újmu na zdraví žáka na zájezdu způsobenou ubytovatelem
Externí vedoucí pracovník
Kamerový systém na pracovišti a GDPR
Délka pracovní doby
Použití vlastního vozidla při služební cestě
Umístění požární značky
Praní osobních ochranných pracovních pomůcek (OOPP)
Povinnost odkoupit ochranné pomůcky při ukončení poměru
Pes na pracovišti
Práce ve výšce za nepříznivého počasí na zahraničním pracovišti
Školení první pomoci
Aktualizace směrnic BOZP
Skladování a nakládání s NCHL

Související předpisy

262/2006 Sb., zákoník práce