Je povinností zdravotní pojišťovny nějakým způsobem vyhovět podané žádosti zaměstnavatele o prominutí vyměřeného penále? Musí být dodržen minimální vyměřovací základ i u zaměstnance ze zahraničí? Může být zaměstnanec pracující na základě některé z dohod současně ve zdravotním pojištění osobou bez zdanitelných příjmů? Které sankce může zdravotní pojišťovna uplatnit vůči zaměstnavateli v případě, když jí nepodá formulář Přehled o platbě pojistného zaměstnavatele? Tento článek se zaměřuje na hlavní chyby, kterých se zaměstnavatelé často dopouštějí, a současně nabízí přehled o tom, jak je možné těmto problémům předejít.
Chyby zaměstnavatele ve zdravotním pojištění
Ing.
Antonín
Daněk
Protože se zaměstnavatelé zásadní měrou podílejí na naplňování příjmové stránky systému veřejného zdravotního pojištění, je kontrolní činnost zdravotních pojišťoven primárně zaměřena právě na tyto hromadné plátce pojistného. Provedená kontrola i s jejími výstupy může být přínosem pro obě strany třeba proto, že se zaměstnavatel (mzdová účetní) z případně zjištěných chyb poučí.
Právem zdravotní pojišťovny, daným ustanovením § 22 odst. 3 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění (dále jen „zákon č. 592/1992 Sb.“), je možnost provádět u plátců kontroly placení pojistného a plnění souvisejících zákonných povinností. Je pravdou, že pouze fyzickou kontrolou dokladů lze relevantně zjistit, zda plátce postupuje v souladu s platnou právní úpravou.
Podívejme se na základě poznatků a zkušeností z praxe blíže na ty chyby, kterých se zaměstnavatelé nejčastěji dopouštějí.
Nesprávně stanovený vyměřovací základ zaměstnance
K této chybě dochází nejčastěji z toho důvodu, že zaměstnanec neoznámí (nebo opožděně oznámí) zaměstnavateli změnu zdravotní pojišťovny. Proto by každá kontrola zdravotní pojišťovny měla ideálně začínat vzájemným odsouhlasením zaměstnanců (jmenovitě a tím i početně) evidovaných u příslušné zdravotní pojišťovny. Tímto postupem se předejde zbytečným nepříjemnostem, neboť v praxi se autor setkal například se situací, kdy až v roce 2024 zaměstnavatel zjistil, že mu zaměstnanec neoznámil změnu zdravotní pojišťovny k 1. 1. 2019.
Pokud přesto dojde k této nežádoucí situaci, kdy zaměstnavatel neznaje pravý stav věcí odvádí pojistné nesprávné zdravotní pojišťovně, pak by měl bezprostředně