Digitalizace pracovněprávních vztahů

Vydáno: 21 minut čtení

Článek pojednává o možných praktických budoucích řešení digitalizace pracovněprávních vztahů.

Tak, jak předpokládá i letošní předsednictví České republiky, v rámci EU, je třeba vytvářet čím dál silnější tlak na digitalizaci veřejného sektoru a dotčených oblastí. Problematika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci není žádnou výjimkou. Zatímco jednotliví zaměstnavatelé, kteří mají dostatečný kapitál, aby mohli investovat do modernizace a inovací, vytváří již dnes efektivní nástroje směrem k digitalizaci oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, většinově, právě i s ohledem na převahu malých, mikro a středních podniků v ČR, které jsou zatížené současnou ekonomickou a energetickou krizí, však digitální prostředky řízení rizik využívány nejsou. Dlouhodobě, i po vyhodnocení předchozího strategického rámce EU pro oblast BOZP bylo a je ČR vytýkána nedostatečná podpora malých, mikro a středních podniků obecně, problematika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci je součástí této nedostatečné podpory. Hovoří-li se zde o podpoře, nejedná se jen o pomoc finanční, ale samozřejmě i metodickou, která může pomoci i s takou záležitostí, jako je přílišná administrativní zátěž podnikatelů.

Výhody pro malé, mikro a střední podniky

Inovativní a moderní nástroje a opatření jsou zpravidla finančně náročná na svém vstupu, nicméně, jak se ukazuje může v dlouhodobém časovém horizontu nejen zaměstnavateli ušetřit vynakládané prostředky, ale též zvýšit konkurenceschopnost zaměstnavatele, dlouhodobou udržitelnost výroby a po zaškolení vhodného personálu mohou být pro takové zaměstnance významným motivačním faktorem pro osobní růst a dlouhodobé setrvání u zaměstnavatele.

Zatímco si podnikatelé nedokáží představit fungování bez kvalitního účetního systému, mnozí, zejména ti malí, nevěnovat obdobnou pozornost modernizaci řízení rizik, jejich hodnocení, vytváření inovativních opatření a proškolování zaměstnanců pomocí nových technologií.

Pakliže stále platí základní premisa vztahující se k bezpečnosti pracovních podmínek a objektivní odpovědnosti zaměstnavatele za bezpečnost a ochranu zdraví zaměstnance při výkonu práce, nesmí zaměstnavatel ustrnout ve formalistickém přístupu k plnění zákonných povinností s tím spjatých. Ačkoliv zákon č. 309/2006 Sb., kterým se upravují další požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v pracovněprávních vztazích a o zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při činnosti nebo poskytování služeb mimo pracovněprávní vztahy (záko

Související dokumenty

Související pracovní situace

Prohlášení poplatníka k uplatnění měsíčních slev na dani
Sleva na poplatníka a sleva na manželku (manžela)
Výpočet mzdy
Délka pracovní doby (obecně)
Délka pracovní doby při dvousměnném pracovním režimu
Délka pracovní doby při vícesměnném a nepřetržitém pracovním režimu
Evidence pracovní doby
Nařízení práce přesčas
Nerovnoměrné rozvržení pracovní doby
Noční práce vs. práce v noci
Omezení práce přesčas a možnost zákazu inspekcí práce
Práce přesčas při kontu pracovní doby
Práce přesčas při pružném rozvržení pracovní doby
Pracovní pohotovost
Rovnoměrné rozvržení pracovní doby
Rozvrh pracovní doby, pracovní týden a povinnosti zaměstnavatele
Sjednání kratší pracovní doby
Směna a její maximální délka
Úprava pracovní doby (zvláštní pracovní podmínky)
Zkrácení stanovené týdenní pracovní doby

Související články

Zásady tvorby vnitřních předpisů zaměstnavatele v oblasti BOZP
Digitální technologie, stres a muskuloskeletální poruchy
BOZP v digitalizovaném světě
Ochrana zdraví žen a matek v zaměstnání
Homeworking a teleworking z pohledu BOZP
Harmonogram směn z pohledu BOZP
BOZP mladistvých zaměstnanců
BOZP, homeworking a home office
Pracovní prostředí, ochrana zdraví při práci a onemocnění covid-19 - podzim 2021
Soulad s GDPR při zajišťování BOZP a PO
Valná hromada Asociace techniků bezpečnosti práce a požární ochrany ČR
Pracovnělékařské prohlídky po skončení nouzového stavu v souvislosti s onemocněním COVID-19 - Otázky
Homeworking, trend dnešní doby?
Správný rozvrh pracovní doby chrání zdraví zaměstnanců
Právní regulace odpočinku po práci
Kontrola dodržování léčebného režimu
Nařízení vlády č. 303/2022 Sb.: změna teploty na pracovišti
Celoživotní vzdělávání a dovednosti pro 21. století
Vliv pracovní doby na bezpečnostní chování zaměstnance
Vyšší náhrady za pracovní úrazy a nemoci z povolání od 1. 6. 2022
Kdy zaměstnavatel nehradí škodu za pracovní úraz

Související otázky a odpovědi

Smluvní pokuta za porušení BOZP
BOZP, lékařské prohlídky aj. versus kompetence účetní
Krácení dovolené, pracovní úraz
Odškodnění zaměstnanců po zaviněné dopravní nehodě
Náhrada za ztrátu na výdělku a srážky ze mzdy
Výpočet pravděpodobného výdělku pro odstupné a odchodné při skončení pracovního poměru
Náhrada za ztrátu příjmu po skončení pracovní neschopnosti
DPP - vstupní prohlídka
Pracovní úraz
Lékařské prohlídky - daňová uznatelnost
Zdanění náhrad při pracovním úrazu
Povinnost společnosti mít závodního lékaře
Výpis ze zdravotní dokumentace jako daňově uznatelný náklad
Bezpečnostní listy na pracovišti
Použití vlastního vozidla při služební cestě
Zdravotní pojištění a překážky na straně zaměstnance
Zodpovědnost zaměstnavatele za absolvování povinných školení pro osvědčení profesní způsobilosti zaměstnanců
Sociální výpomoc pozůstalé manželce zaměstnance, který zemřel následkem pracovního úrazu
Náhrada ztráty na výdělku a roční rozhodné období pro zjištění průměrného výdělku
Perioda pracovnělékařské prohlídky při vykonávání prací zařazených do různých kategorií

Související předpisy

309/2006 Sb. , kterým se upravují další požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v pracovněprávních vztazích a o zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při činnosti nebo poskytování služeb mimo pracovněprávní vztahy (zákon o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci)
262/2006 Sb., zákoník práce