Povinná elektronizace hlášení o dočasných pracovních neschopnostech (tzv. eNeschopenka) byla zavedena prostřednictvím zákonů č. 259/2017 Sb. a č. 164/2019 Sb. Elektronizace se nedotýká jen ošetřujících lékařů, ale i zaměstnavatelů a pojištěnců. Přináší jim nové služby a výhody, ale rovněž zavádí i několik nových povinností, a to z toho důvodu, aby elektronizace byla skutečně efektivní a její výhody byly vyvážené pro všechny aktéry.
Cílem změn, které přináší eNeschopenka, je výrazné zjednodušení, zrychlení a zpřehlednění všech procesů, které souvisejí s administrací dočasných pracovních neschopností nejen pro poskytovatele zdravotních služeb (lékaře), ale i pro zaměstnavatele, pojištěnce i orgány nemocenského pojištění.
Zaměstnavatelé, kteří využívají personální a mzdový software, budou mít pravděpodobně situaci jednodušší v tom, že dodavatelé tohoto softwaru provedou úpravy zohledňující změny související s eNeschopenkou od 1. 1. 2020. Především se bude jednat o možnost vyplnění a odeslání upravené podoby Přílohy k žádosti o dávku (doplnění informace o způsobu výplaty mzdy či platu), možnost vyplnění a odeslání tiskopisu Hlášení zaměstnavatele/osoby dobrovolně nemocensky pojištěné při ukončení pracovní neschopnosti, automatizované stahování informací o dočasných pracovních neschopnostech (dále také DPN) zaměstnanců atd.
Hlavní změny - nové povinnosti zaměstnavatele a jeho možnosti pro zjištění dočasné pracovní neschopnosti svého zaměstnance
Pro zaměstnavatele již ošetřující lékař nebude vystavovat žádný díl rozhodnutí o dočasné pracovní neschopnosti. Povinností zaměstnance však i nadále bude, aby o své dočasné pracovní neschopnosti informoval svého zaměstnavatele te