V předchozím článku jsme se seznámili se základními obecnými informacemi k zavedení zcela nového odlišného postupu při rozhodování o dočasné pracovní neschopnosti zaměstnance a uplatňování žádostí o náhradu mzdy a nemocenského od 1. 1. 2020. Popsali jsme si základní principy, výhody, povinnosti a právní ukotvení, které si v úvodu stručně připomeneme.
Změny od 1. 1. 2020 související s elektronickou neschopenkou (tzv. eNeschopenkou) byly přijaty zákony č. 259/2017 Sb. a č. 164/2019 Sb., které novelizují zákon č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů. Nová právní úprava se týká rozhodnutí o dočasné pracovní neschopnosti a dalších souvisejících postupů, tj. postupů ošetřujícího lékaře při administraci spojené s dočasnou pracovní neschopností, a dále zaměstnavatele při podávání podkladů pro výpočet dávky nemocenského. Zavedením eNeschopenky se nemění postupy u ostatních dávek poskytovaných z nemocenského pojištění (tj. peněžitá pomoc v mateřství, otcovská, ošetřovné, dlouhodobé ošetřovné a vyrovnávací příspěvek v těhotenství a mateřství) a postupů při nařízení karantény podle zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, ve znění pozdějších předpisů. V tomto článku vás podrobněji seznámíme s novými tiskopisy a některými postupy, které budou předcházet okamžiku, než se zaměstnavatel dozví o dočasné pracovní neschopnosti svého zaměstnance.
Povinnost elektronizace
Cílem zavedení eNeschopenky je mimo jiné urychlení přenosu informací a sjednocení způsobu komunikace. Proto byla zavedena povinnost ošetřujících lékařů zasílat veškerá hlášení související s dočasnou pracovní neschopností elektronickou formou. Povinná elektronizace se dotkne i zaměstnavatelů, kteří budou mít povinnost zasílat elektronicky podklady pro výpočet nemocenského, tzn., že pro „Přílohu k žádosti o nemocenské“ bude také zavedena povinná elektronická forma.
Současně je však pamatováno i na situace, kdy dojde k selhání techniky, například k technickému výpadku elektrické energie, internetu, kolapsu hardware, informačního systému. V takovém případě může ošetřující lékař i zaměstnavatel využít pro hlášení okresní správě sociálního zabezpečení (OSSZ) tiskopisy v papírové podobě. Papírové tiskopisy pro ošetřující lékaře i zaměstnavatele budou existovat stejně, jako tomu bylo doposud, jen v jiné podobě. Nově však bude muset jak lékař, tak zaměstnavatel na tiskopisech uvádět důvod vystavení tiskopisu v papírové podobě. Papírový tiskopis eNeschopenky pro případ nemožnosti elektronického vystavení bude propisovací. Jeho distribuce bude probíhat jako dosud prostřednictvím OSSZ a výdej papírových tiskopisů Rozhodnutí o dočasné pracovní neschopnosti budou správy sociálního zabezpečení evidovat stejně jako dosud.
Jaké jsou rozdíly mezi stávajícími a novými tiskopisy
Zásadní změnou je fakt, že nové neschopenky jsou koncipovány již pouze jako třídílné, a nikoli jako pětidílné. Ubydou všechny díly tiskopisu, které pojištěnec předával zaměstnavateli. Zaměstnavatel tedy neobdrží od zaměstnance žádný papírový tiskopis týkající se pracovní neschopnosti. Rozhodnutí o dočasné pracovní neschopnosti bude existovat téměř výhradně jen v elektronické podobě v lékařském SW anebo v aplikaci eNeschopenka na ePortálu ČSSZ. V papírové podobě bude existovat pouze Průkaz dočasně práce neschopného pojištěnce, který lékař pacientovi vytiskne.
Není rozhodné, zda lékař bude eNeschopenku vystavovat ve svém lékařském SW, na ePortálu ČSSZ nebo v případě technického výpadku v papírové podobě, vždy se bude jednat o tyto díly eNeschopenky:
- I. díl - Hlášení OSSZ o vzniku dočasné pracovní neschopnosti,
- II. díl - Průkaz dočasně práce neschopného pojištěnce,
- III. díl - Hlášení OSSZ o ukončení dočasné pracovní neschopnosti.
Díly I. a III. zašle lékař elektronicky při vzniku a při ukončení dočasné pracovní neschopnosti na správu sociálního zabezpečení. II. díl Průkaz dočasně práce neschopného pojištěnce lékař vytiskne a předá pojištěnci. Na tento tiskopis bude lékař v případě déletrvající pracovní neschopnosti doplňovat datum další návštěvy, dobu vycházek apod.
Dalším tiskopisem, který bude převeden do elektronické podoby, je Potvrzení o trvání dočasné pracovní neschopnosti (jedná se o obdobu tiskopisu dříve lidově nazývaného „lístek na peníze“). Tento tiskopis bude lékařům k dispozici rovněž v elektronické podobě v lékařském SW anebo v aplikaci pro poskytovatele zdravotních služeb (lékaře) na ePortálu ČSSZ. Pro české pojištěnce bude lékař využívat výhradně elektronický tiskopis a bude ho odesílat elektronicky OSSZ. Pro pojištěnce ze zemí Evropské unie je umožněn jeho tisk, protože u cizozemských pojištěnců se Potvrzení o trvání dočasné pracovní neschopnosti elektronicky správě sociálního zabezpečení neodesílá, ale vytištěné potvrzení se předává přímo pojištěnci, aby ho mohl předat cizozemskému zaměstnavateli nebo cizozemskému nositeli pojištění.
V případech selhání techniky, kdy je lékař nucen použít papírový tiskopis i pro české pojištěnce, však lékař pojištěnci příslušné hlášení nepředává, ale zasílá ho poštou (příp. předává) přímo OSSZ. Ani v takovém případě tedy zaměstnavatel žádný z dílů Rozhodnutí o dočasné pracovní neschopnosti neobdrží. Pojištěnec dostane od lékaře v papírové podobě opět pouze Průkaz dočasně práce neschopného pojištěnce.
I nadále je povinností zaměstnance, aby zaměstnavatele informoval o své dočasné pracovní neschopnosti i o jejím trvání. Zaměstnavatel bude mít rovněž k dispozici služby pro ověření dočasné pracovní neschopnosti svých zaměstnanců. Na vyžádání (jednorázová žádost) mu o nich budou z ČSSZ také zasílány notifikace (podrobnosti naleznete v dalším čísle časopisu).
Jak to bude s tiskopisy neschopenky vystavenými do 31. 12. 2019
Všechny tiskopisy Rozhodnutí o dočasné pracovní neschopnosti vystavené na pětidílném tiskopisu do 31. 12. 2019 (včetně) budou při trvání dočasné pracovní neschopnosti po 1. lednu 2020 dokončeny v původním režimu, tzn. stejně jako dosud prostřednictvím papírových tiskopisů (příp. s využitím služby ePodání HPN). V případech Rozhodnutí o dočasné pracovní neschopnosti vystavených od 1. 1. 2020 již nebude možné používat stávající pětidílné tiskopisy (nebudou akceptovány). Nevyužité staré tiskopisy budou mít lékaři možnost odevzdat OSSZ nebo je skartovat sami.
Další tiskopisy použitelné při dočasné pracovní neschopnosti
Hlášení ošetřujícího lékaře - elektronický předepsaný tiskopis
Jedná se o formulář, který bude mít lékař k dispozici v lékařském SW anebo v aplikaci eNeschopenka na ePortálu ČSSZ. Věcně se nijak nemění od stávajícího papírového tiskopisu. Tento tiskopis pokrývá situace, jako je změna pobytu pojištěnce, změna jeho vycházek, předání a převzetí péče jiného lékaře, změna diagnózy, hospitalizace. Papírový tiskopis bude existovat pouze pro případ nemožnosti elektronického vystavení.
Náhradní hlášení - papírový předepsaný tiskopis
Tento tiskopis bude existovat jako dosud v papírové podobě pro případ nemožnosti vystavení jakéhokoli z nových dílů papírové neschopenky. Využití bude možné i v případech nemožnosti vystavení elektronické neschopenky (např. při výpadku systému v okamžiku, kdy lékař zasílá hlášení o ukončení dočasné pracovní neschopnosti).
Hlášení zaměstnavatele/osoby dobrovolně nemocensky pojištěné při ukončení pracovní neschopnosti - nepovinný tiskopis
Tento tiskopis bude obsahovat informace, které jsou aktuálně zaznamenávány na V. dílu rozhodnutí o dočasně pracovní neschopnosti. Nejedná se o předepsaný tiskopis a lze jej zasílat i v papírové podobě (příp. je možné hlášení učinit běžným podáním).
Příloha k žádosti o dávku - elektronický předepsaný tiskopis
Příloha k žádosti o dávku bude od 1. ledna 2020 nově rozšířena o rubriku pro zaměstnavatele, do které bude zaměstnavatel uvádět platební údaje (bankovní účet, adresa v ČR), podle kterých je zaměstnanci vyplácena mzda (plat nebo odměna). To znamená, že zaměstnavatel sám zaznamená způsob výplaty mzdy (platu nebo odměny) a nemocenské se bude zaměstnanci vyplácet stejným způsobem.
Žádost o změnu způsobu výplaty dávky při dočasné pracovní neschopnosti - nepovinný interaktivní tiskopis
Tiskopis bude k dispozici v elektronické i papírové podobě a pojištěnec ho může využít pro určení nebo změnu způsobu výplaty nemocenského, protože pokud bude zaměstnanec požadovat zaslání nemocenského jiným způsobem, než je mu zasílána mzda (plat nebo odměna), musí si o to požádat sám. A rovněž pokud je zaměstnanci vyplácena mzda (plat nebo odměna) v hotovosti nebo poukázkou na adresu v cizině, musí si takový zaměstnanec určit nějaký možný způsob výplaty nemocenského sám, protože dávky nemocenského pojištění OSSZ v hotovosti nevyplácejí a do ciziny se tyto dávky vyplácejí pouze na bankovní účet a za úhradu nákladů.
Záznam o úrazu - nepovinný tiskopis
Nadále bude možné využívat tiskopis, který je k dispozici u OSSZ a rovněž na webu ČSSZ. Nově však bude umožněno i jeho elektronické odeslání.
Shrnutí hlavních změn
eNeschopenka:
- sníží počet dílů neschopenky z pěti na tři,
- propojí povinně elektronicky tři dotčené aktéry, tj. lékaře, zaměstnavatele a OSSZ,
- umožní lékaři elektronické zpracování hlášení týkajících se dočasné pracovní neschopnosti s možností načíst a využít data z registru pojištěnců a zaměstnavatelů,
- ponechává v papírové podobě zaměstnanci průkaz práce neschopného pojištěnce,
- ruší zaměstnanci povinnost předávat papírové doklady k pracovní neschopnosti zaměstnavateli,
- zavádí výplatu náhrady mzdy i nemocenského jen na základě lékařem elektronicky zaslaných hlášení o vzniku, trvání a ukončení dočasné pracovní neschopnosti,
- ruší zaměstnavateli povinnost přijímat od zaměstnance doklady potřebné k výplatě nemocenského a dále je předávat příslušné OSSZ,
- zajistí zaměstnavateli přístup k informacím o dočasných pracovních neschopnostech jeho zaměstnanců,
- zavede rychlé informování zaměstnavatele o vzniku, trvání a ukončení dočasných pracovních neschopností zaměstnanců prostřednictvím notifikace.