Bylo by skvělé, kdyby alespoň loňský prosinec byl měsícem, který nepřinesl žádné převratné změny v daňovém prostředí, bohužel tomu tak rozhodně není, neboť v době tiskové uzávěrky časopisu ještě nebylo známo, jakým způsobem budeme zdaňovat mzdu v roce 2021, a to se jednalo o druhou polovinu prosince roku 2020.
Daňový balíček – sněmovní tisk č. 910
Velký daňový balíček byl v rámci Parlamentu České republiky projednáván jako sněmovní tisk č. 910, mezi jeho charakteristické znaky patří zrušení institutu superhrubé mzdy, změna sazeb daně z příjmů fyzických osob a například zvýšení základní slevy na poplatníka.
Pokud v roce 2020 počítáme dílčí základ daně z příjmů ze závislé činnosti, pak je základem daně s odkazem na § 6 odst. 12 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů (dále jen „zákon o daních z příjmů“) součet hrubých příjmů a pojistného, které z těchto příjmů odvádí zaměstnavatel – hovoříme o tzv. superhrubé mzdě. Po novu by se daň z příjmů počítala pouze z hrubých příjmů, základ daně by se nenavyšoval o povinné pojistné odvody.
Superhrubou mzdu nahradí dvě sazby daně z příjmů fyzických osob, a to ve výši 15 % a 23 %, sazba daně ve výši 23 % se aplikuje na část základu daně, která přesahuje 48násobek průměrné mzdy. Průměrná mzda pro rok 2021 činí 35 441 Kč. Tedy pokud bude celkový základ daně poplatníka vyšší než 1 701 168 Kč, pak část základu daně, která přesahuje tuto částku, bude podléhat sazbě daně ve výši 23 %. Pokud počítáme měsíční zálohu na daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti, pak vyšší sazbě daně podléhá ta část příjmů zaměstnance, který převyšuje 4násobek průměrné mzdy, tj. částku 141 764 Kč.
Základní sleva na dani podle § 35ba odst. 1 písm. a) zákona o daních z příjmů by se mohla ze současných 24 840 Kč navýšit v roce 2021 na 27 840 Kč.
Součástí tohoto daňového balíčku je také navýšení hranice hmotného majetku ve smyslu § 26 odst. 2 písm. a) zákona o daních z příjmů ze současných 40 tis. Kč na 80 tis. Kč, z přechodných ustanovení lze dovodit, že tento nový limit je možné aplikovat na hmotný majetek (a technické zhodnocení), který byl pořízen nebo zařazen do užívání po 1. lednu 2020 (skutečně 2020).
V rámci daňového balíčku se řeší i tzv. stravenkový paušál, který rozšiřuje možnosti, jakým způsobem může zaměstnavatel zajistit (finančně podpořit) stravování zaměstnanců. Zdůrazňuji, že se nejedná o náhradu dnes fungujících stravenek, jedná se o další možnost. Ministerstvo financí prezentuje tuto možnost jako pokles administrativy a nákladů spojených se stravenkami. Na straně zaměstnance je od daně z příjmů osvobozeno za jednu pracovní směnu (směna musí trvat alespoň 3 hodiny) finanční příspěvek až 70 % horní hranice stravného pro pracovní cestu trvající 5 až 12 hodin.
Paušální daň – sněmovní tisk č. 922
V době, kdy jsou tyto aktuality sepisovány, ještě není zákon, který zavádí tzv. paušální daň vyhlášen ve Sbírce zákonů, avšak návrh zákona je již podepsán prezidentem České republiky, již je tedy známa finální podoba paušální daně. Aniž bychom se detailně věnovali technické stránce paušální daně, je třeba poplatníky upozornit na to, že pokud se fyzická osoba rozhodne pro rok 2021 uplatnit paušální daň, pak se musí do tohoto „systému“ zaregistrovat nejpozději do 11. ledna 2021 (10. ledna 2021 je neděle, proto se lhůta posouvá na následující pracovní den).