Přicházející rok 2020 se stane v oblasti evidence dočasných pracovních neschopností pojištěnců, navazující výplaty nemocenského a změn komunikace mezi povinnými subjekty průlomovým v rozšíření využití informačních a komunikačních technologií k poskytování lepších služeb v České republice. Už od 1. ledna 2020 startuje ostrý provoz komplexního, plně funkčního a zákonem povinného systému eNeschopenky, který elektronicky propojí tři dotčené subjekty – lékaře, zaměstnavatele a Českou správu sociálního zabezpečení a zásadně zjednoduší tok informací týkajících se dočasných pracovních neschopností pojištěnců.
Současný stav evidence dočasné pracovní neschopnosti v ČR
Z dnešního pohledu je především využíván systém evidence dočasné pracovní neschopnosti prostřednictvím vystavování papírových formulářů ošetřujícími lékaři. Do paměti lidí se po několik uplynulých desetiletí vryla i grafická podoba příslušných dílů rozhodnutí o dočasné pracovní neschopnosti či lidové pojmenování některých formulářů, např. „lístek na peníze“. Stávající procesy zajišťuje oběh papírového tiskopisu mezi ošetřujícím lékařem, pojištěncem, zaměstnavatelem a příslušnou okresní správu sociálního zabezpečení (OSSZ). Na tiskopis každý ze subjektů doplňuje určité potřebné informace a provádí po jeho obdržení další úkony.
Velmi slabým místem těchto procesů se z technického hlediska stal tiskopis Rozhodnutí o dočasné pracovní neschopnosti, který po účinnosti nového zákona o nemocenském pojištění v roce 2009 obsahoval 6 propisovacích dílů. Pro jeho vyplňování čitelnými údaji v pěti kopiích bylo zapotřebí používat nejlépe klasického psacího stroje nebo propisovací prostředky s ostrým hrotem a silným přítlakem při vlastnoručním vyplňování u ošetřujícího lékaře. Po krátké době bylo upuštěno od používání VI. dílu uvedeného rozhodnutí a v současné době je využíván pětidílný propisovací tiskopis. Rovněž vyplňování údajů pojištěncem nebo zaměstnavatelem na zadní straně odpovídajícího dílu tohoto tiskopisu přináší komplikace nečitelnosti či vynechávání písma při vyplňování nejrozšířenější propisovací tužkou.
Od roku 2010 umožnila Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) využití elektronického přenosu údajů z tiskopisu od ošetřujícího lékaře na OSSZ. Lékaři se zájmem o využití této nové služby musí využívat speciálního softwaru, jakési nástavby na již provozovaný aplikační systém ve svých ordinacích, který si pořizují na vlastní náklady, a zajistit tisk potřebných dílů rozhodnutí o dočasné pracovní neschopnosti. Zároveň musí odesílat &ua