Ve všech oblastech sociálního pojištění mají zásadní význam hodnoty základních parametrů používaných v důchodovém pojištění, a to výše všeobecného vyměřovacího základu a přepočítacího koeficientu pro úpravu tohoto základu. Hodnoty těchto parametrů se stanoví pro každý jednotlivý kalendářní rok nařízením vlády. Tyto parametry mají význam nejen pro důchodové pojištění, ale také pro nemocenské pojištění a pro pojistné na sociální pojištění a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti a používají se dále pro účely stanovení pojistného na zdravotní pojištění a pro účely pracovněprávní.
I. Nové parametry pro rok 2021
Podle nařízení vlády č. 381/2020 Sb. činí výše všeobecného vyměřovacího základu za rok 2019 částku 34 766 Kč a výše přepočítacího koeficientu pro úpravu všeobecného vyměřovacího základu za rok 2019 má hodnotu 1,0194; pro rok 2021 mají ve smyslu zákona o důchodovém pojištění význam hodnoty těchto parametrů, které o dva roky předcházejí kalendářnímu roku, pro který se stanoví. Na základě těchto parametrů lze stanovit další důležitý prvek, který má význam pro důchodové pojištění a též pro pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti, tj. hodnotu tzv. průměrné mzdy.
Podle § 15 odst. 4 zákona o důchodovém pojištění a § 23b odst. 4 zákona o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti se za průměrnou mzdu považuje částka, která se vypočte jako součin všeobecného vyměřovacího základu za kalendářní rok, který o dva roky předchází kalendářnímu roku, pro který se průměrná mzda zjišťuje, a přepočítacího koeficientu pro úpravu tohoto všeobecného vyměřovacího základu s tím, že takto vypočtená částka se zaokrouhluje na celé koruny nahoru. Pro rok 2021 průměrná mzda činí 35 441 Kč. Z průměrné mzdy se pak na základě zákonných pravidel odvozují další prvky.
II. Důchodové pojištění
V důchodovém pojištění mají všeobecný vyměřovací základ a přepočítací koeficient význam pro vyměřování důchodů a pro účast osob samostatně výdělečně činných na důchodovém pojištění.
Vyměřování důchodů
Procentní výměry starobních a invalidních důchodů se vypočítávají z výpočtového základu příslušným procentním poměrem, který je závislý na získané době pojištění (např. za každý rok doby pojištění získané do vzniku nároku na starobní důchod náleží 1,5 % výpočtového základu). Stanovení výpočtového základu z osobního vyměřovacího základu prostřednictvím dvou redukčních hranic upravuje § 15 zákona o důchodovém pojištění.
Osobní vyměřovací základ, z něhož se určuje výpočtový základ, se podle § 16 zákona o důchodovém pojištění stanoví jako měsíční průměr úhrnu ročních vyměřovacích základů pojištěnce za rozhodné období. Pro důchody přiznávané v roce 2021 bude rozhodným obdobím období 1986 až 2020. Roční vyměřovací základ se stanoví jako součin úhrnu vyměřovacích základů pojištěnce pro pojistné na důchodové pojištění za příslušný kalendářní rok a koeficientu nárůstu všeobecného vyměřovacího základu (výsledek se zaokrouhluje na celé koruny nahoru). Účelem tohoto koeficientu je aktualizovat hodnoty vyměřovacích základů v jednotlivých letech rozhodného období.
Koeficient nárůstu všeobecného vyměřovacího základu se stanoví jako podíl všeobecného vyměřovacího základu za kalendářní rok, který o dva roky předchází roku přiznání důchodu (jedná se tedy o všeobecný vyměřovací základ za rok 2019), vynásobeného přepočítacím koeficientem pro úpravu tohoto základu, a všeobecného vyměřovacího základu za kalendářní rok, za který se vypočítává roční vyměřovací základ (pro výpočet tohoto koeficientu zákon o důchodovém pojištění určuje, že se stanoví s přesností na čtyři platná desetinná místa). Na základě nařízení vlády č. 381/2020 Sb. lze pak stanovit konkrétní koeficienty pro stanovení ročních vyměřovacích základů v roce 2021.
Pro stanovení ročních vyměřovacích základů za jednotlivé kalendářní roky rozhodného období platí při přiznávání důchodů v roce 2021 tyto koeficienty nárůstu všeobecného vyměřovacího základu pro úpravu úhrnu vyměřovacích základů pojištěnce za jednotlivé kalendářní roky rozhodného období:
|
Rok rozhodného období |
Koeficient nárůstu VVZ |
|
1986 |
11,9570 |
|
1987 |
11,7120 |
|
1988 |
11,4509 |
|
1989 |
11,1800 |
|
1990 |
10,7853 |
|
1991 |
9,3461 |
|
1992 |
7,6315 |
|
1993 |
6,0926 |
|
1994 |
5,1393 |
|
1995 |
4,3368 |
|
1996 |
3,6627 |
|
1997 |
3,3134 |
|
1998 |
3,0309 |
|
1999 |
2,8005 |
|
2000 |
2,6272 |
|
2001 |
2,4208 |
|
2002 |
2,2558 |
|
2003 |
2,1135 |
|
2004 |
1,9819 |
|
2005 |
1,8842 |
|
2006 |
1,7676 |
|
2007 |
1,6463 |
|
2008 |
1,5224 |
|
2009 |
1,4711 |
|
2010 |
1,4450 |
|
2011 |
1,4124 |
|
2012 |
1,3682 |
|
2013 |
1,3682 |
|
2014 |
1,3446 |
|
2015 |
1,3051 |
|
2016 |
1,2545 |
|
2017 |
1,1752 |
|
2018 |
1,0901 |
|
2019 |
1,0194 |
|
2020 |
1,0000 |
Pojištěnec dovršil důchodový věk 17. července 2021 a požádal o přiznání starobního důchodu již ode dne dovršení důchodového věku, tj. od 17. července 2025. Jeho osobní vyměřovací základ se vypočítá z ročních vyměřovacích základů zjištěných za rozhodné období 1986 až 2020 a upravených prostřednictvím příslušných koeficientů nárůstu všeobecného vyměřovacího základu. Činí-li například úhrn výdělků pojištěnce za rok 1986 (tj. za první rok rozhodného období) 40 132 Kč, vynásobí se tento úhrn koeficientem 11,9570 a roční vyměřovací základ za rok 1986 bude činit 479 849 Kč. Takto se bude postupovat za další kalendářní roky rozhodného období, tj. úhrn výdělků za rok 1987 se vynásobí koeficientem 11,7120 atd.
Po určení osobního vyměřovacího základu lze pak z něho stanovit výpočtový základ. Výpočtový základ se v případě důchodů vyměřovaných ode dne, který spadá do roku 2021, stanoví tak, že z osobního vyměřovacího základu pojištěnce
- do částky první redukční hranice se počítá 100 %,
- z částky nad první redukční hranici do druhé redukční hranice se počítá 26 % a
- k částce nad druhou redukční hranici se již nepřihlíží.
Výši redukčních hranic platných pro rok 2021 stanovilo rovněž nařízení vlády č. 381/2020 Sb. (pravidla výpočtu výše těchto hranic jsou přitom stanovena v § 15 odst. 3 a 4 zákona o důchodovém pojištění), a to takto:
- první redukční hranice činí 15 595 Kč,
- druhá redukční hranice činí 141 764 Kč.
Pro srovnání se uvádí, že výpočtový základ se v případě důchodů vyměřovaných ode dne, který spadá do roku 2020, stanoví stejným způsobem redukce s tím, že první redukční hranice činí 15 328 Kč a druhá redukční hranice činí 139 340 Kč.
Osobní vyměřovací základ byl vypočten v částce 43 749 Kč. V roce 2021 se výpočtový základ z tohoto osobního vyměřovacího základu zjistí tak, že do částky 15 595 Kč se bude započítávat 100 % a z částky nad 15 595 Kč do částky 43 749 Kč se bude započítávat 26 % (výsledek se zaokrouhlí na celé koruny nahoru). Výpočtem vychází výpočtový základ ve výši 22 916 Kč (tj. 15 595 + 7 321); procentní výměra důchodu se bude tedy stanovovat příslušnou procentní sazbou v závislosti na délce doby pojištění z částky 22 916 Kč (pro srovnání se uvádí, že kdyby se použily redukční hranice platné v roce 2020, činil by výpočtový základ stanovený z osobního vyměřovacího základu ve výši 43 749 Kč jen 22 718 Kč).
Z nově stanovených redukčních hranic též vyplývá, že maximální výpočtový základ v roce 2021 činí 48 399 Kč.
Stanovení všeobecného vyměřovacího základu a přepočítacího koeficientu má dále význam pro výpočet tzv. zachovaného osobního vyměřovacího základu, který je upraven v § 19 zákona o důchodovém pojištění a jehož účelem je ochrana těch pojištěnců, kteří v minulosti pobírali některý z tzv. přímých důchodů. Podle tohoto ustanovení starobní a invalidní důchod pojištěnce, který pobíral některý z těchto důchodů nebo plný invalidní důchod, částečný invalidní důchod či důchod za výsluhu let, nesmí být vyměřen z nižšího výpočtového základu, než kolik činí výpočtový základ stanovený s použitím platných redukčních hranic z osobního vyměřovacího základu, z něhož byl vyměřen dřívější důchod (pokud byl dřívější důchod vyměřen z průměrného měsíčního výdělku podle předpisů platných před 1. lednem 1996, vychází se z tohoto průměrného měsíčního výdělku, avšak neredukovaného), vynásobeného koeficientem. Tento koeficient se stanoví jako podíl, v jehož čitateli je součin všeobecného vyměřovacího základu za kalendářní rok, který o dva roky předchází roku přiznání důchodu, a přepočítacího koeficientu pro úpravu tohoto všeobecného vyměřovacího základu, a ve jmenovateli je všeobecný vyměřovací základ za poslední kalendářní rok rozhodného období, z něhož byl zjištěn osobní vyměřovací základ (redukovaný průměrný měsíční výdělek) při přiznání dřívějšího důchodu. Při vyměřování důchodů ode dne spadajícího do roku 2021 se použije v čitateli uvedeného zlomku hodnota všeobecného vyměřovacího základu za rok 2019, tj. 34 766 Kč, a hodnota přepočítacího koeficientu pro úpravu tohoto všeobecného vyměřovacího základu, tj. 1,0194; v čitateli uvedeného zlomku bude tedy 35 440,46. Tento výpočet podle § 19 zákona o důchodovém pojištění provádí příslušný plátce důchodů automaticky, tj. bez žádosti, a poté jej porovná s výpočtovým základem stanoveným podle obecných pravidel obsažených v § 15 a § 16 zákona o důchodovém pojištění; pro vyměření důchodu se pak použije vyšší výpočtový základ.
Pro účely stanovení koeficientu podle § 19 zákona o důchodovém pojištění se uvádí následující přehled všeobecných vyměřovacích základů (VVZ) od roku 1980:
1980 – 2 656 Kč, 1981 – 2 699 Kč, 1982 – 2 765 Kč, 1983 – 2 822 Kč, 1984 – 2 875 Kč, 1985 – 2 920 Kč, 1986 – 2 964 Kč, 1987 – 3 026 Kč, 1988 – 3 095 Kč, 1989 – 3 170 Kč, 1990 – 3 286 Kč, 1991 – 3 792 Kč, 1992 – 4 644 Kč, 1993 – 5 817 Kč, 1994 – 6 896 Kč, 1995 – 8 172 Kč, 1996 – 9 676 Kč, 1997 – 10 696 Kč, 1998 – 11 693 Kč, 1999 – 12 655 Kč, 2000 – 13 490 Kč, 2001 – 14 640 Kč, 2002 – 15 711 Kč, 2003 – 16 769 Kč, 2004 – 17 882 Kč, 2005 – 18 809 Kč, 2006 – 20 050 Kč, 2007 – 21 527 Kč, 2008 – 23 280 Kč, 2009 – 24 091 Kč, 2010 – 24 526 Kč, 2011 – 25 093 Kč, 2012 – 25 903 Kč, 2013 – 25 903 Kč, 2014 – 26 357 Kč, 2015 – 27 156 Kč, 2016 – 28 250 Kč, 2017 – 30 156 Kč, 2018 – 32 510 Kč, 2019 – 34 766 Kč.
Pojištěnec odchází do starobního důchodu od 1. května 2021; v letech 1983 až 1992 pobíral částečný invalidní důchod. Starobní důchod se bude vyměřovat z výpočtového základu zjištěného buď z osobního vyměřovacího základu vypočteného z ročních vyměřovacích základů za rozhodné období (tj. za období 1986 až 2020), nebo z průměrného měsíčního výdělku, z něhož byl v roce 1983 vyměřen částečný invalidní důchod, avšak neredukovaného a vynásobeného koeficientem stanoveným podle § 19 zákona o důchodovém pojištění. Byl-li částečný invalidní důchod vyměřen v roce 1983, pak posledním rokem rozhodného období byl rok 1982 (všeobecný vyměřovací základ za tento rok činí 2 765 Kč). Koeficient tedy činí podíl částky 35 440,46 a částky 2 765, tj. 12,8175. Neredukovaný průměrný měsíční výdělek použitý při výpočtu částečného invalidního důchodu v roce 1983 se vynásobí koeficientem 12,8175 a z tohoto výsledku se prostřednictvím redukčních hranic platných v roce 2021 stanoví výpočtový základ, který se porovná s výpočtovým základem zjištěným obecným postupem z osobního vyměřovacího základu vypočteného z dosažených ročních vyměřovacích základů zjištěných z období 1986 až 2020.
Nařízení vlády č. 381/20120 Sb. stanovilo též novou výši základní výměry důchodů pro rok 2021, a to ve výši 3 550 Kč měsíčně.
Účast osob samostatně výdělečně činných na důchodovém pojištění v roce 2021
Účast osob samostatně výdělečně činných na důchodovém pojištění závisí na charakteru samostatné výdělečné činnosti, tj. zda se jedná o vedlejší, nebo hlavní samostatnou výdělečnou činnost. Určení účasti na důchodovém pojištění je důležité též proto, že pojistné na důchodové pojištění a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti je povinna platit ta osoba samostatně výdělečně činná, která je účastna důchodového pojištění.
Osoba samostatně výdělečně činná je podle § 10 zákona o důchodovém pojištění v kalendářním roce účastna důchodového pojištění po dobu, po kterou vykonávala vedlejší samostatnou výdělečnou činnost, pokud její příjem z vedlejší samostatné výdělečné činnosti po odpočtu výdajů vynaložených na jeho dosažení, zajištění a udržení dosáhl v kalendářním roce aspoň rozhodné částky. Rozhodná částka činí 2,4násobek částky, která se stanoví jako součin všeobecného vyměřovacího základu za kalendářní rok, který o dva roky předchází kalendářnímu roku, za který se posuzuje účast na důchodovém pojištění, a přepočítacího koeficientu pro úpravu tohoto všeobecného vyměřovacího základu. Rozhodná částka se zaokrouhluje na celé koruny směrem nahoru. Pro rok 2021 je rozhodnou částkou částka 85 058 Kč. Bude-li osoba samostatně výdělečně činná vykonávat vedlejší samostatnou výdělečnou činnost po celý rok 2021 a dosáhne příjmu z této činnosti aspoň ve výši 85 058 Kč, bude za rok 2021 povinně účastna důchodového pojištění a zaplatí též pojistné na důchodové pojištění; příjmem ze samostatné výdělečné činnosti se rozumí daňový základ osoby samostatně výdělečně činné určený podle zákona o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti. Pro rok 2020 byla rozhodnou částkou částka 83 603 Kč (z této částky se bude vycházet při podání přehledu o příjmech a výdajích za rok 2020, který se bude podávat v roce 2021).
Po dobu výkonu hlavní samostatné výdělečné činnosti je osoba samostatně výdělečně činná vždy účastna důchodového pojištění, a to bez ohledu na výši dosaženého příjmu (účast proto vzniká i tehdy, je-li vykázána ztráta nebo malý příjem, který nedosahuje ani rozhodné částky).
III. Nemocenské pojištění
V oblasti nemocenského pojištění mají nové parametry důchodového pojištění vliv na stanovení redukčních hranic, jejichž prostřednictvím se provádí omezení denního vyměřovacího základu; tyto redukční hranice se pro každý kalendářní rok mění v závislosti na výši těchto parametrů důchodového pojištění. Další proměnný prvek v oblasti nemocenského pojištění, tj. výše tzv. rozhodného příjmu pro účast na nemocenském pojištění, rovněž závisí na hodnotách těchto parametrů, avšak jeho změna nastává, až když jsou splněny podmínky stanovené v § 6 odst. 2 zákona o nemocenském pojištění; od roku 2021 přitom dochází ke změně výše tohoto rozhodného příjmu, neboť podmínky pro zvýšení rozhodného příjmu byly splněny.
Zvýšení redukčních hranic
Na základě nařízení vlády č. 381/2020 Sb. se stanoví nové redukční hranice pro účely nemocenského pojištění pro rok 2021. Tyto redukční hranice jsou uvedeny ve sdělení Ministerstva práce a sociálních věcí č. 435/2020 Sb., kterým se vyhlašuje pro účely nemocenského pojištění výše redukčních hranic pro úpravu denního vyměřovacího základu platných v roce 2021.
Nemocenské, peněžitá pomoc v mateřství, dávka otcovské poporodní péče (tzv. otcovská), ošetřovné a dlouhodobé ošetřovné se vyměřují z denního vyměřovacího základu příslušnou procentní sazbou; u vyrovnávacího příspěvku v těhotenství a mateřství se tento základ používá pro stanovení výše této dávky. Denní vyměřovací základ zjištěný podle zákona o nemocenském pojištění podléhá redukci, a to prostřednictvím tří redukčních hranic.
Denní vyměřovací základ se upraví v roce 2021 tak, že do částky první redukční hranice se v případě výpočtu nemocenského, ošetřovného a dlouhodobého ošetřovného počítá 90 % a v případě výpočtu peněžité pomoci v mateřství, otcovské a vyrovnávacího příspěvku v těhotenství a mateřství 100 %, z částky nad první redukční hranici do druhé redukční hranice (u všech dávek) se počítá 60 %, z částky nad druhou redukční hranici do třetí redukční hranice se počítá 30 % a k částce nad třetí redukční hranici se nepřihlíží. Částky denního vyměřovacího základu se v jednotlivých pásmech zaokrouhlují na dvě platná desetinná místa a na celé koruny směrem nahoru se zaokrouhluje celkový výsledek.
Redukční hranice nejsou stanoveny v zákoně o nemocenském pojištění pevnými částkami, nýbrž zákon stanoví princip jejich výpočtu prostřednictvím parametrů používaných v důchodovém pojištění. Ministerstvo práce a sociálních věcí pak vyhlašuje sdělením ve Sbírce zákonů nové hodnoty redukčních hranic; pro rok 2021 se jedná o sdělení č. 435/2020 Sb., podle něhož od 1. ledna 2021
- první redukční hranice činí 1 182 Kč,
- druhá redukční hranice činí 1 773 Kč,
- třetí redukční hranice činí 3 545 Kč.
Maximální denní vyměřovací základ v roce 2021 pro výpočet nemocenského tedy může činit 1 950 Kč a pro výpočet peněžité pomoci v mateřství 2 069 Kč; tohoto maximálního denního vyměřovacího základu lze dosáhnout při měsíční mzdě (brutto) cca 107 830 Kč a vyšší. V roce 2021 může tedy za kalendářní den činit nemocenské (při nejvyšší sazbě 72 % platné od 61. kalendářního dne dočasné pracovní neschopnosti) nejvýše 1 404 Kč a peněžitá pomoc v mateřství nejvýše 1 449 Kč.
Redukční hranice mají vliv též na úpravu průměrného výdělku podle § 192 odst. 2 zákoníku práce, tj. pro účely stanovení výše náhrady mzdy, platu nebo odměny v období prvních 14 kalendářních dnů dočasné pracovní neschopnosti nebo karantény. Pro účely stanovení této náhrady se průměrný výdělek nezohledňuje plně, nýbrž se upravuje stejným způsobem, jakým se upravuje denní vyměřovací základ pro výpočet nemocenského z nemocenského pojištění, s tím, že pro účely této úpravy se používají redukční hranice platné v nemocenském pojištění vynásobené koeficientem 0,175 a zaokrouhlené na haléře směrem nahoru. Výpočtem vycházejí tyto upravené redukční hranice pro stanovení tohoto průměrného výdělku v roce 2021:
- první redukční hranice činí 206,85 Kč
- druhá redukční hranice činí 310,28 Kč.
- třetí redukční hranice činí 620,38 Kč.
Zvýšení rozhodného příjmu pro účast na nemocenském pojištění
Do 31. prosince 2020 platí jako rozhodný příjem pro účast zaměstnanců na nemocenském pojištění částka 3 000 Kč. Od 1. ledna 2021 dochází ke zvýšení rozhodné částky na 3 500 Kč; tato částka je uvedena ve sdělení Ministerstva práce a sociálních věcí č. 436/2020 Sb., kterým se vyhlašuje zvýšení částky rozhodné pro účast zaměstnanců na nemocenském pojištění.
Důsledkem zvýšení částky rozhodného příjmu pro účast zaměstnanců na nemocenském pojištění je též zánik účasti zaměstnance na nemocenském pojištění od 1. ledna 2021, pokud sjednaná částka příjmu je nižší než 3 500 Kč, tj. v roce 2020 byl sjednán příjem v rozmezí od 3 000 Kč do 3 499 Kč; v tomto případě účast na nemocenském pojištění v roce 2020 byla, avšak od 1. ledna 2021, pokud nedojde ke zvýšení sjednané částky příjmu aspoň na 3 500 Kč, účast na nemocenském pojištění zaniká (bude se pak jednat o zaměstnání malého rozsahu podle § 7 zákona o nemocenském pojištění).
IV. Pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti
V oblasti pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti mají nové parametry vliv na stanovení
- maximálního vyměřovacího základu zaměstnanců a osob samostatně výdělečně činných,
- minimálního vyměřovacího základu a minimálního měsíčního vyměřovacího základu osob samostatně výdělečně činných,
- minimální výše pojistného na nemocenské pojištění osob samostatně výdělečně činných,
- pravděpodobné výše pojistného,
- minimálního vyměřovacího základu u osob dobrovolně účastných důchodového pojištění.
V oblasti pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti se při stanovení těchto základů a pravděpodobné výše pojistného vychází rovněž z tzv. průměrné mzdy, která pro rok 2021 činí 35 441 Kč.
Maximální vyměřovací základ
Maximální vyměřovací základ činí částku ve výši 48násobku průměrné mzdy, tj. v roce 2021 částku 1 701 168 Kč. Tato částka platí pro zaměstnance i pro osoby samostatně výdělečně činné. Rozhodným obdobím, z něhož se zjišťuje maximální vyměřovací základ, je kalendářní rok. V roce 2020 maximální vyměřovací základ činil částku 1 672 080 Kč.
Maximální vyměřovací základ zaměstnance je tvořen součtem vyměřovacích základů zaměstnance zjištěných v kalendářním roce, za který se maximální vyměřovací základ zjišťuje. Přesáhne-li v kalendářním roce úhrn vyměřovacích základů zaměstnance maximální vyměřovací základ a zaměstnanec je v tomto roce zaměstnán jen u jednoho zaměstnavatele, neplatí zaměstnanec v tomto kalendářním roce pojistné z částky, která přesahuje tento maximální vyměřovací základ (to platí i v případě více zaměstnání v kalendářním roce, avšak u téhož zaměstnavatele), nebo je-li zaměstnán u více zaměstnavatelů, považuje se pojistné zaplacené zaměstnancem z úhrnu jeho vyměřovacích základů ze všech zaměstnání, který přesahuje tento maximální vyměřovací základ, za přeplatek na pojistném, který zaměstnanci vrátí okresní správa sociálního zabezpečení na základě jeho písemné žádosti. Tato písemná žádost musí být doložena potvrzením zaměstnavatele, v němž se uvádí úhrn vyměřovacích základů za kalendářní rok; pokud zaměstnavatel odmítne potvrdit zaměstnanci úhrn vyměřovacích základů za kalendářní rok, z nichž bylo sraženo pojistné, dopouští se přestupku, za který lze uložit pokutu až do částky 50 000 Kč. Do vyměřovacího základu zaměstnavatele se nezahrnuje částka, která přesahuje v kalendářním roce maximální vyměřovací základ zaměstnance a z níž jeho zaměstnanec neplatí v kalendářním roce pojistné (k příjmům zaměstnance dosaženým v kalendářním roce u jiného zaměstnavatele se v případě zaměstnavatele nepřihlíží).
Vyměřovací základy u osoby samostatně výdělečně činné
Výši vyměřovacího základu pro pojistné na důchodové pojištění a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti za kalendářní rok si osoba samostatně výdělečně činná určuje sama. Zvolená částka však nesmí být nižší než zákonem stanovené minimum a vyšší než zákonem stanovené maximum. Minimální vyměřovací základ je pro osobu samostatně výdělečně činnou stanoven jednak procentní sazbou, jednak absolutní pevnou částkou. Minimální vyměřovací základ nesmí činit méně než 50 % daňového základu (procentní minimum); daňovým základem se pro účely zákona o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti rozumí základ daně nebo dílčí základ daně stanovený podle § 7 zákona o daních z příjmů, tj. z příjmů z podnikání a z jiné samostatné výdělečné činnosti (zvláštní úprava platí u osoby samostatně výdělečně činné, která je poplatníkem daně z příjmů stanovené paušální částkou).
Absolutní minimální vyměřovací základ v pevné částce pro stanovení pojistného na důchodové pojištění za kalendářní rok je upraven zvlášť pro výkon hlavní a zvlášť pro výkon vedlejší samostatné činnosti. Vychází se z minimálního měsíčního vyměřovacího základu, z něhož se platí zálohy na pojistné, stanoveného pro hlavní samostatnou výdělečnou činnost (v roce 2021 ve výši 25 % průměrné mzdy, tj. 8 861 Kč) a pro vedlejší samostatnou výdělečnou činnost (v roce 2021 ve výši 10 % průměrné mzdy, tj. 3 545 Kč), který se vynásobí počtem měsíců výkonu příslušné samostatné výdělečné činnosti. Minimální vyměřovací základ za rok 2021 bude při výkonu hlavní samostatné výdělečné činnosti po celý rok 2021 činit 106 332 Kč a pojistné za tento rok stanovené z tohoto základu (při sazbě 29,2 %) bude tedy činit 31 049 Kč; při výkonu vedlejší samostatné výdělečné činnosti po celý rok 2021 bude tento základ činit 42 540 Kč a pojistné za rok 2021 stanovené z tohoto základu bude tedy činit 12 422 Kč. Od podání přehledu za rok 2020 se též zvýší minimální záloha na pojistné; minimální záloha na pojistné za kalendářní měsíc bude u osoby samostatně výdělečně činné s hlavní samostatnou výdělečnou činností činit 2 588 Kč a u osoby samostatně výdělečně činné s vedlejší samostatnou výdělečnou činností 1 036 Kč.
Pojistné na nemocenské pojištění osob samostatně výdělečně činných
Měsíční základ pro pojistné na nemocenské pojištění osob samostatně výdělečně činných nemůže být nižší než dvojnásobek částky rozhodné podle zákona o nemocenském pojištění pro účast zaměstnanců na nemocenském pojištění. Tento minimální měsíční základ činí v roce 2021 v důsledku zvýšení částky rozhodné pro účast zaměstnanců na nemocenském pojištění na 3 500 Kč nově 7 000 Kč a pojistné na nemocenské pojištění (při sazbě 2,1 %) stanovené z tohoto základu bude činit 147 Kč měsíčně. Dochází tedy od roku 2021 ke zvýšení minimálního pojistného na nemocenské pojištění OSVČ z částky 126 Kč na částku 147 Kč. Pojistné na nemocenské pojištění je splatné od prvního do posledního dne kalendářního měsíce, za který se toto pojistné platí.
Pravděpodobná výše pojistného na sociální zabezpečení
Jestliže zaměstnavatel nesplnil povinnost podat podle § 9 odst. 2 zákona o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti stanovený přehled o vyměřovacím základu nebo jestliže osoba samostatně výdělečně činná nesplnila povinnost podat podle § 15 odst. 1 a 2 tohoto zákona stanovený přehled o příjmech a výdajích ze samostatné výdělečné činnosti a tato povinnost nebyla splněna ani ve lhůtě určené příslušnou okresní správou sociálního zabezpečení v písemné výzvě, může okresní správa sociálního zabezpečení stanovit rozhodnutím pravděpodobnou výši pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti nebo pojistného na důchodové pojištění a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, pokud byl plátce pojistného v této výzvě na tento následek upozorněn. Při stanovení pravděpodobné výše pojistného vychází příslušná okresní správa sociálního zabezpečení z údajů a pomůcek, které má k dispozici nebo které si sama opatří.
Nelze-li pro nedostatek podkladů stanovit pravděpodobnou výši příjmů zaměstnance anebo osoby samostatně výdělečně činné, má se pro účely stanovení pravděpodobné výše pojistného za to, že jejich měsíčním příjmem je částka 1,5násobku průměrné mzdy (tato částka se zaokrouhluje na celé koruny směrem nahoru); u osoby samostatně výdělečně činné se má přitom za to, že tato částka je jejím měsíčním příjmem ze samostatné výdělečné činnosti, který je již snížen o výdaje vynaložené na jeho dosažení, zajištění a udržení. To znamená, že při stanovení pravděpodobné výše pojistného v roce 2021 je uvedeným fiktivním příjmem částka 53 162 Kč. Plátci pojistného (zaměstnavatelé i osoby samostatně výdělečně činné) jsou pak povinni platit penále nejméně z dlužné částky pravděpodobné výše pojistného stanoveného vzhledem k tomuto fiktivnímu příjmu.
Pojistné u osob dobrovolně účastných důchodového pojištění
Minimálním vyměřovacím základem pro pojistné na důchodové pojištění osoby dobrovolně účastné důchodového pojištění podle § 6 zákona o důchodovém pojištění je nejméně částka ve výši jedné čtvrtiny průměrné mzdy. To znamená, že pro rok 2021 se jedná o minimální vyměřovací základ ve výši 8 861 Kč a pojistné stanovené v roce 2021 a v tomto roce také touto osobou zaplacené činí 2 482 Kč za kalendářní měsíc.