Umělá inteligence, nové technologie a s nimi související vývoj náplně práce zaměstnanců

Vydáno: 23 minut čtení

Stroje, roboti, umělá inteligence, pojmy, které jsou v podnikovém prostředí neoddiskutovatelně spojené s otázkou možnosti substituce lidské práce. Ostatně tato oblast není až takovou novinkou. Již ve vědeckofantastickém dramatu nazvaném R.U.R jeho autor, Karel Čapek, přichází s varováním před negativními vlivy moderní techniky. Cílem následujícího článku je analyzovat konkrétní příklady praxe, ve kterých je možné, částečně či zcela, lidskou práci nahradit prací nových technologií či umělé inteligence a zároveň se zaměřit na problematiku, jak vlastně práce strojů mění náplň a nároky práce lidské.

Populační vývoj nejen v tuzemsku, ale i v zahraničí, chybějící pracovní síla na trhu, ale i touha po zvýšení efektivity práce vedou firmy často k otázkám substituce lidské práce za práci strojů. Tento postup je zcela legitimní a logický.

Při pohledu na aktuální populační vývoj v tuzemsku je zřejmé, že procentní zastoupení ekonomicky aktivního obyvatelstva v populaci bude mít klesající charakter. Dle dat Českého statistického úřadu bude v roce 2022 v České republice 63,3 % ekonomicky aktivního obyvatelstva (tedy lidí ve věku od 15 do 65 let). V roce 2050 je potom předpokládáno procentní zastoupení ve výši pouhých 56,5 %. Jedná se tak o snížení potenciální pracovní síly o 6,9 procentních bodů. Z úhlu pohledu strategického řízení lidských zdrojů tak vzniká problém, kterému budou muset firmy čelit.

Nedostatek pracovníků ovšem nebude výzvou pouze pro podniky v tuzemsku, obdobný trend bude i v případě Japonska, Kanady nebo třeba Mexika. Například již v roce 2014 představil expert na lidské zdroje Rainer Strack ve svém projevu nazvaném „The workforce crisis 2030“ projekci poptávky po práci v Německu. Dle výpočtu jeho a jeho skupiny bude v roce 2030 v Německu na pracovním trhu chybět téměř 8 milionů pracovníků. Je tedy zřejmé, že nedostatek pracovní síly nebude moci být zcela řešen a vyřešen řízenou migrací. Jsou sice státy s velkým populačním růstem, ovšem získávání pracovníků ze zahraničí je spíše krátkodobým řešením situace spíše nežli strategickým, a tedy i dlouhodobým řešením. Stejně tak ani stěhování poboček či celých podniků do ekonomik s větším populačním růstem není vždy možné, mnohé podniky jsou závislé na lokálních přírodních zdrojích či naopak klientele, na kterou cílí. Otevírá se tedy otázka: můžeme nedostatek zaměstnanců vyřešit prací robotů? Vždyť mnoho našich každodenních zkušeností a interakcí zahrnuje stroje nebo využívání zařízení s umělou inteligencí. Technologie jsou již nedílnou součástí našeho každodenního pracovního života.

Pojem umělá inteligence

V nejobecnějším pojetí je umělá inteligence (někdy označována pod zkratkou AI, z anglického artificial intelligence) chápána jako inteligence stroje, která dokáže porozumět nebo naučit se jakékoliv intelektuální úloze, stejně jako člověk. Některými autory, ale i úřady je umělá inteligence dále rozlišována na tzv. slabou a silnou, ovšem výše uvedená definice je platná pro všechny umělé inteligence. Naprostá shoda odborné veřejnosti pak panuje v tom, co by měla umělá inteligence umět:

  • Uvažovat, využívat strategie, řešit úkoly a rozhodovat se / jednat;
  • Umět využít znalosti;
  • Plánovat;
  • Učit se;
  • Přirozeně komunikovat;
  • Integrovat všechny znalosti a dovednosti do společných cílů.

Zároveň se často od umělé inteligence vyžadují i kognitivní vlastnosti, jako je schopnost zpozorovat nebezpečí a umět na něj reagovat. Ne vždy je tohoto mome

Související dokumenty

Související články

Outplacement - lze propouštět efektivně a přitom šetrně?
Plánování potřeby lidských zdrojů organizace
Umění sebereflexe aneb jak nesednout sám sobě na lep
Nastavení nové personální strategie na počátku roku 2022
Změny názvů pracovních pozic i personálního oddělení
Možnosti a meze přebírání úspěšných personálně-řídících postupů
Fluktuace z pohledu současné personalistiky
Moderní personální management pracuje s progresivními technologiemi
Outsourcing jako konkurenční výhoda
Jak zvládat obtížné jednání na pracovišti
Nástupnictví jako citlivé téma nejen pro samotné zaměstnance
Problematika stárnutí a zapojování starších pracovníků do pracovního procesu
Využití kompetenčních modelů v praxi
Pre-employment background screening
Personální marketing - využití marketingových principů v personalistice
Sociální sítě a nábor zaměstnanců
Klíč pro úspěšnou implementaci personálního informačního systému
Správný výběr uchazečů o zaměstnání v období 2.0 - 4.0
Talent management
Personální organizace a její rozvoj

Související otázky a odpovědi

Průměrný výdělek - odstupné
Konto pracovní doby - přesčasová práce
Zodpovědnost zaměstnavatele za absolvování povinných školení pro osvědčení profesní způsobilosti zaměstnanců
Povinnost určit základní část pružní pracovní doby
Výběrové řízení kvůli zaměstnání zaměstnankyně na mateřské dovolené
Odmítnutí pracovního úkolu
OSVČ a zaměstnanec na DPP
Zrušení limitu šesti let při zápočtu tzv. náhradní doby spočívající v péči o dítě v platové sféře
Dvě odborové organizace
Uchovávání dokumentů - archivační lhůty
Archivace HR dokladů
Externí vedoucí pracovník
Kamerový systém na pracovišti a GDPR
Uchování kopií dokladů
Teambuilding
Kvalifikační dohoda
Pracovní smlouvy uzavřené na různou dobu u jednoho zaměstnavatele
Skartace a archivace z hlediska GDPR
Práce na dohodu o provedení práce a zaměstnanecké benefity
Povinnosti odborové organizace vůči zaměstnavateli

Související předpisy

262/2006 Sb., zákoník práce
222/2010 Sb. o katalogu prací ve veřejných službách a správě