Využití kompetenčních modelů v praxi

Vydáno: 23 minut čtení

Kompetenční modely mohou být pro zaměstnavatele mimořádně užitečné, a to z řady důvodů. Lze je využít například při náboru, plánu nástupnictví či identifikaci potenciálních talentů. Všechny tyto potenciální výhody samozřejmě závisí na tom, zda organizace správně využívá kompetenční modely. Pokud ne, výsledek může být katastrofální. Článek se věnuje tvorbě kompetenčního modelu doslova krok po kroku, a to včetně praktických ukázek, a podmínkám jeho efektivního využití. Zjistěte, jak se vyhnout nejčastějším chybám.

Využití kompetenčních modelů v praxi
Ing.
Lenka
Farkačová
Ph.D.
Ačkoliv se může zdát, že slovo
kompetence
je poměrně trendové a nové, koncept
kompetence
je pevně spojen s vývojem managementu. Již v roce 1973 profesor psychologie David C. McClelland napsal klíčovou práci, nazvanou Testování
kompetence
spíše než inteligence. Nutno říci, že jeho práce v tu dobu vyvolala poměrně rozruch. McClellandův výzkum ukázal, že ačkoli tradiční testy spíše akademických schopností a obsahu znalostí byly dobrými prediktory akademického výkonu, zřídkakdy předpovídaly vynikající výkon v zaměstnání. McClelland dále tvrdil, že
nejlepšími předpoklady vynikajícího výkonu na pracovišti jsou trvalé osobní vlastnosti, které nazval kompetencemi
.
Od té doby byly McClellandovy poznatky mezikulturně ověřeny více než 30letým globálním kompetenčním výzkumem prováděným společností McBer (a později Hay Group). Přestože různé soubory kompetencí předpovídají úspěch v různých rolích, existují také určité konzistentní vzorce. Podle McClellanda lze
kompetence
nejlépe popsat jako
ledovec
, který pluje na hladině, ale většina masy tohoto ledovce je ukryta pod hladinou. Přičemž znalosti a dovednosti osoby představují viditelnou špičku ledovce, zatímco základní a trvalé osobní vlastnosti nebo sebepojetí, rysy a motivy (tj. iniciativa, empatie, orientace na úspěch atd.) představují větší část ledovce skrytého pod hladinou.
Vymezení pojmu kompetence jako způsobilosti pracovníka
V praxi organizační komunikace se označení
kompetence
využívá různými způsoby. V některých případech jako obhájení své pozice či limitovaných možností: „
Nemám k tomu
kompetence
. / Není to v mé kompetenci
.“ Jindy se označení
kompetence
využívá až v pejorativní konotaci „
Je nekompetentní
“. Může tak dojít k rozporu, kdy je
kompetence
popisem chování a kdy je
kompetence
naopak popisem pracovních úkolů nebo pracovních výstupů. Ač jsou všechna tato využití slova
kompetence
relevantní
, pro vytvoření kompetenčního modelu je vhodné pojem
kompetence
jasně vymezit.
Kompetence
jsou základními charakteristikami lidí, které naznačují způsoby chování nebo myšlení, jež se zobecňují v široké škále situací a přetrvávají po dlouhou dobu.
V této definici je alespoň pět pojmů, které vyžadují přesnější obsahové ukotvení:
1.
Znalosti
– Tato oblast se týká informací a naučených znalostí v rámci vzdělávání či učení/praxe. Například personalista by měl mít znalosti v oblasti pracovního práva, struktury výběrového pohovoru či tvorby pracovních míst.
2.
Dovednost
– Odkazuje na schopnost osoby

Související dokumenty

Související články

Nastavení nové personální strategie na počátku roku 2022
Možnosti a meze přebírání úspěšných personálně-řídících postupů
Plánování potřeby lidských zdrojů organizace
Outplacement - lze propouštět efektivně a přitom šetrně?
Outsourcing jako konkurenční výhoda
Fluktuace z pohledu současné personalistiky
Význam souladu personální strategie s celkovou strategií organizace
Moderní personální management pracuje s progresivními technologiemi
Problematika stárnutí a zapojování starších pracovníků do pracovního procesu
Nástupnictví jako citlivé téma nejen pro samotné zaměstnance
Změny názvů pracovních pozic i personálního oddělení
Umělá inteligence, nové technologie a s nimi související vývoj náplně práce zaměstnanců
Jak zvládat obtížné jednání na pracovišti
Vzdělávání zaměstnanců v českých organizacích
Management mateřské a rodičovské dovolené: cesta, jak podpořit zaměstnance a zároveň chránit zájmy zaměstnavatele
Jak vést a organizovat výběrové rozhovory
Podpora v nezaměstnanosti a poučovací povinnost
Jak volit ukazatele personálního controllingu
Jak čelit pracovnímu stresu

Související otázky a odpovědi

Průměrný výdělek - odstupné
Zodpovědnost zaměstnavatele za absolvování povinných školení pro osvědčení profesní způsobilosti zaměstnanců
Konto pracovní doby - přesčasová práce
Povinnost určit základní část pružní pracovní doby
Odmítnutí pracovního úkolu
Výběrové řízení kvůli zaměstnání zaměstnankyně na mateřské dovolené
OSVČ a zaměstnanec na DPP
Dvě odborové organizace
Uchovávání dokumentů - archivační lhůty
Archivace HR dokladů
Externí vedoucí pracovník
Poskytování osobních údajů zaměstnanců zákazníkům
Uchování kopií dokladů
Teambuilding
Kvalifikační dohoda
Vzdělávání a osobní volno z právního hlediska
Mzdové dokumenty - kopie nebo posílání emailem
Kamerový systém na pracovišti a GDPR
Skartace a archivace z hlediska GDPR
Pracovní smlouvy uzavřené na různou dobu u jednoho zaměstnavatele