Umění sebereflexe aneb jak nesednout sám sobě na lep

Vydáno: 27 minut čtení

Naše mozky jsou složité a naše mysl si s námi občas zahrává. I když nám ve většině případů obětavě slouží, jsou situace, kdy se k nám chová spíše jako nepřítel, a vede nás způsobem, který nám příliš nepomáhá. A to jak v práci, tak i v osobním životě. Nástrojem, který k tomu využívá, jsou určité klamné představy. Článek se zabývá tím, jak čelit představám, kterými nás naše mysl občas šálí, a ve svých důsledcích škodí.

Čelit těmto představám předpokládá být si této skutečnosti vědom a triky své mysli včas odhalit. Tedy dříve, než se klamnými představami začneme řídit. Jinak nám totiž mohou bránit v kariéře, narušovat osobní vztahy či stát dokonce v cestě při dosahování štěstí a spokojenosti.

Jak se nenechat ošálit vlastními představami

K těm hlavním a nejrozšířenějším představám, kterými nás naše mysl klame, patří následujících deset.

Byl bych šťastnější, kdybych měl méně práce nebo nemusel pracovat vůbec

Podstata této představy spočívá v domněnce, že pokud bychom nemuseli (tolik) pracovat, a náš život by tak byl naplněn daleko větším množstvím volného času, byli bychom šťastnější. Zní to přesvědčivě, především tehdy, je-li naše práce často náročná a obtížná. Skutečností však je, že velké množství volného času vede většinou nejen k zahálce, ale i nudě a depresi. A to ještě v tom lepším případě.

Lidé jsou ze své podstaty pracovité a kreativní bytosti. K pocitu štěstí a spokojenosti potřebují proto výzvu a možnost dosáhnout úspěchu. Máme-li pocit, že nás naše práce neuspokojuje, neměli bychom hledat problém v práci jako takové. Řešením je najít si práci, která nás uspokojuje více. Většinou půjde o práci, která lépe odpovídá našim zájmům a schopnostem.

Chyba není ve mně, ale v mém okolí

Mylné přesvědčení, ke kterému nás naše mysl vede, spočívá v představě, že důvodem naší nespokojenosti, problémů či konfliktů jsou především osoby kolem nás. Ze své nespokojenosti je proto máme sklon obviňovat, ať již otevřeně, nebo alespoň ve skrytu duše.

Za své problémy si však většinou můžeme nejméně z poloviny sami. A často dokonce z ještě větší části. Měli bychom proto za ně přijmout odpovědnost. Obviňováním ostatních k jejich řešení navíc nijak nepřispějeme.

Kdyby jen...

Častá je i situace, kdy se v nás naše mysl snaží vzbudit představu, že spokojení budeme až tehdy, když se něco změní. Například tehdy, až získáme jinou práci, dosáhneme vyššího platu, nalezneme nové bydlení, pořídíme si nové auto apod.

Na přání dosáhnout něčeho lepšího či změnit některé méně příznivé okolnosti vlastního života není pochopitelně nic špatného, spíše naopak. Problém je v tom, že ani tyto okolnosti nás zpravidla neučiní šťastnějšími trvale či automaticky. Naši spokojenost velmi pravděpodobně dočasně zlepší i naše vyšší spokojenost však většinou poměrně rychle odezní. Dříve nebo později začneme totiž usilovat o něco jiného.

Touha žít v jiných podmínkách by nás proto neměla vést k představě, že v současné situaci šťastní být nemůžeme nebo že svou spokojenost musíme na určitou dobu odložit. Tajemství spokojeného života nebývá v tom, že se nám podaří dosáhnout vytouženého cíle, ale spíše v tom, že si „užijeme“ cestu, která k němu vede. Mnohé cíle, které nás na konci této cesty očekávají, navíc vypadají zajímavě spíše jen zdálky.

Věci

Související dokumenty

Související články

Talent management
Jak zvládnout přechod do vedoucí funkce
Jak se vyvarovat personálně-řídících chyb z "dobrých úmyslů"
Personální manuál jako nástroj metodické podpory personálně řídících činností
Změny názvů pracovních pozic i personálního oddělení
Úskalí a potenciál mezigenerační spolupráce na pracovišti
Jak zvládnout přechod do vedoucí funkce
Talent management
Psychologické bariéry výkonnosti a jejich překonávání
Nejčastější příčiny nedostatků v práci zaměstnanců, a jak jim předcházet
Jak se vyvarovat personálně-řídících chyb z "dobrých úmyslů"
Efektivní rozhodování problémových situací v personální práci
Diversity Management jako konkurenční výhoda
Motivační nástroje vedoucího
Personální management a praxe jeho řízení ve 21. století
Jak čelit pracovnímu stresu
Jaký typ leadera potřebuje vaše organizace
Jak jednat s pracovníky různých vlastností a typů
Koučování zaměstnanců, jeho cíle a metody
Nejčastější chyby začínajících manažerů
Vliv elektronizace, automatizace a robotizace na rozvoj lidských zdrojů
Podstata, tvorba, řízení a využití týmů

Související otázky a odpovědi

Odmítnutí pracovního úkolu
Kolektivní smlouva
Jmenování na dobu určitou
Teambuilding
Pracovní smlouvy uzavřené na různou dobu u jednoho zaměstnavatele
Diskriminace v odměňování
Dovolená navíc
Poskytování osobních údajů zaměstnanců zákazníkům
Mzdové dokumenty - kopie nebo posílání emailem
Kvalifikační dohoda
Dvě odborové organizace
Uchovávání dokumentů - archivační lhůty
Archivace HR dokladů
Externí vedoucí pracovník
Skartace a archivace z hlediska GDPR
Bezplatný asistenční program pro zaměstnance
Vzdělávání a osobní volno z právního hlediska
Kamerový systém na pracovišti a GDPR
Uchování kopií dokladů
Stravenky nad limit 70% horního limitu stravného - nedaňové výdaje zaměstnavatele