Otázky související s prováděním školení zaměstnanců-Ukrajinců o BOZP

Vydáno: 22 minut čtení

Dne 22. června 2022 se konal on-line seminář s názvem „Plnění legislativních požadavků ČR z hlediska bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v souvislosti se zaměstnáváním cizinců“. Jednalo se o velice zajímavou akci, kterou pořádal Svaz průmyslu a dopravy ČR ve spolupráci s Ministerstvem práce a sociálních věcí pod záštitou Evropské agentury pro bezpečnost a ochranu zdraví při práci. Jedním z příspěvků, které zde zazněl, se týkal požadavků na provádění školení zaměstnanců z řad Ukrajinských uprchlíků, kteří aktuálně vstupují na český pracovní trh. Jelikož jsem na tento svůj příspěvek obdržel řadu pozitivních ohlasů, rozhodl jsem se o něj podělit také s čtenáři časopisu Bezpečnost a hygiena práce.

Vymezení základních pojmů

Pro oblast profesního vzdělávání dospělých jsou důležité tři pojmy, a to profesní příprava, profesní rozvoj a výcvik. Profesní příprava zahrnuje vyučování a učení směřující k tomu, aby člověk lépe vykonával svoji profesi, pracovní pozici a roli, aby získal odborné kompetence k pracovním činnostem [3]. V kontextu k právním předpisům BOZP jde o školení. Ve smyslu § 230 zákoníku práce se jedná o průběžné doplňování, udržování a obnovování kvalifikace, kterým se nemění její podstata a která umožňuje zaměstnanci výkon sjednané práce. Podle nařízení vlády č. 362/2005 Sb. školení zahrnuje osvojení si znalostí a dovedností [10].

Pod pojmem profesní rozvoj se rozumí procesy zaměřené na získávání vědomostí, znalostí, dovedností, návyků a postojů, které mohou být požadovány z hlediska budování individuální pracovní kariéry člověka a z hlediska dosahování cílů podniku (organizace) a celé společnosti [3]. V kontextu k právním předpisům BOZP jde o odbornou přípravu. Ve smyslu § 231 zákoníku práce se jedná o zvyšování kvalifikace studiem nebo jinou formou přípravy vedoucí k dosažení vyššího stupně vzdělání.

Výcvik je specifický druh výuky umožňující osvojení motorických, senzomotorických či intelektuálních dovedností, žádoucích profesních návyků a vytváření adekvátních postojů k pracovním činnostem [3]. V kontextu k právním předpisům BOZP jde o zaučení či zácvik. Ve smyslu § 228 zákoníku práce se jedná o odborný rozvoj zaměstnance, který vstupuje do zaměstnání bez kvalifikace, spočívající v získání dovedností potřebných pro výkon dané práce.

Základní požadavky na školení o BOZP

Jak známo, povinnosti zaměstnavatele týkající se školení zaměstnanců o BOZP jsou rozesety v mnoha právních předpisech. Tím hlavním je nicméně zákoník práce [9], konkrétně pak § 102 odstavec 6 a § 103 odstavce 1, 2, 3 a 5. Každý bezpečák tato ustanovení zákoníku práce jistě dobře zná, a tak není nutné je zde znovu explicitně uvádět. Klíčové je si ale připomenout, že agenda školení o BOZP je plně v režii zaměstnavatele a zákoník práce jako takový stanoví jen dílčí požadavky, tedy řekněme jakési minimální standardy. Základní premisou je, že zaměstnanec musí být informován o právních a ostatních předpisech k zajišt

Související dokumenty

Související pracovní situace

Závislá činnost a SZDZ
Povolení k zaměstnání, zaměstnanecká karta, modrá karta
Trest vyhoštění cizince
Závislá činnost a SZDZ
Trest vyhoštění cizince
Povolení k zaměstnání, zaměstnanecká karta, modrá karta

Související články

Vliv pracovní doby na bezpečnostní chování zaměstnance
Judikatura NSS v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
Tři novinky v BOZP, o kterých se příliš neví - 3. část
Genderová problematika v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví
Inteligentní systémy pro monitorování BOZP
Kontrolní činnost orgánů inspekce práce v oblasti nebezpečných látek
Expozice karcinogenním látkám vznikajícím během pracovního procesu
Vliv pracovní doby na bezpečnostní chování zaměstnance
Zásady tvorby vnitřních předpisů zaměstnavatele v oblasti BOZP
Bezpečnost a ochrana zdraví ve školách
Kluzné podložky a možnosti jejich použití pohledem bezpečnosti práce
Několik poznámek k teplotě na pracovišti
Řízení BOZP v odvětví zdravotní a sociální péče
BOZP mladistvých zaměstnanců
Bezpečnost práce při provozu manipulačních vozíků se opětovně podceňuje
Elektromagnetická kompatibilita zdravotnických elektrických přístrojů
Vztah onemocnění bederní páteře k výkonu práce
Řízení BOZP a hodnocení rizik v odvětví vzdělávání
Přenášení břemen
Bezpečnost práce v dálkové silniční dopravě
Revoluční rok 2022 končí, je čas na bezpečnostní bilancování
Zdraví škodlivé pracovní prostředí a příplatky za něj

Související otázky a odpovědi

Použití vlastního vozidla při služební cestě
Bezpečnostní listy na pracovišti
Skladování a nakládání s NCHL
Kalkulace nákladů na praní OOPP
Pes na pracovišti
BOZP pro společnost přeprodávající pouze zboží
Bezpečnostní přestávka - zvláštní právní předpisy
Hasicí přístroj v budově
Externí vedoucí pracovník
Vrácení a ztráta osobních ochranných pracovních prostředků (OOPP)
Uložení tlakové nádoby s CO2 u sodobaru
Praní osobních ochranných pracovních pomůcek (OOPP)
Povinnost odkoupit ochranné pomůcky při ukončení poměru
Osobní ochranné pracovní prostředky pro žáky
Odpovědnost školy za hmotnou škodu a újmu na zdraví žáka na zájezdu způsobenou ubytovatelem
Zaměstnanec u lékaře
Pracovní postup
Kamerový systém na pracovišti a GDPR
Délka pracovní doby
Práce ve ztíženém prostředí