Novelizace mezinárodní dohody pro přepravu nebezpečných věcí po silnici - ADR 2019

Vydáno: 19 minut čtení

Úvod

Obdobně jako v minulých lichých letech, došlo i v letošním roce k novelizaci mezinárodních dohod pro přepravu nebezpečných věcí, které jsou závazné pro odesilatele, dopravce a příjemce v České republice.

Následující článek představí nejdůležitější změny právních předpisů v oblasti přepravy nebezpečných věcí, se zaměřením na silniční dopravu. Nebezpečné věci je dovoleno přepravovat po silnici pouze v souladu s Evropskou dohodou o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí (ADR). Tato dohoda se, podle zákona č. 111/1994 Sb. o silniční dopravě v platném znění, vztahuje na veškerou silniční dopravu nebezpečných věcí za účelem podnikání i za jiným účelem, po dálnicích, silnicích, místních komunikacích, veřejně přístupných účelových komunikacích a ve volném terénu nejen pro mezinárodní, ale i vnitrostátní přepravu nebezpečných věcí. Vzhledem k harmonizaci mezinárodních předpisů v oblasti přepravy nebezpečných věcí, jsou informace představené v tomto článku do jisté míry platné i pro přepravu nebezpečných věcí po železnicí (RID) a vnitrozemských vodních cestách (ADN).

Novelizované přílohy A a B Dohody ADR 2019 byly zveřejněny ve Sbírce mezinárodních smluv č. 23/2019 Sb.m.s. Dohoda ADR 2019 platí již od 1. ledna letošního roku, ale až do 30. června platilo přechodné období, během kterého mohlo být postupováno stále i v souladu s předchozí verzí Dohody ADR 2017. Vzhledem k pozdějšímu zveřejnění novelizovaných příloh Dohody ADR ve Sbírce mezinárodních smluv, bylo přechodné období v České republice plně využito. Nicméně od 1. července 2019 již musí všechny subjekty zapojené do silniční přepravy nebezpečných věcí postupovat podle nové Dohody ADR 2019, s výjimkou určitých ustanovení s delším přechodným obdobím pro nabytí účinnosti.

Vzhledem k širokému rozsahu předpisu je množství změn v Dohodě ADR 2019 poměrně obsáhlé. Některé změny se týkají téměř všech uživatelů Dohody ADR, zatímco jiné upravují přepravu jen určitých látek, případně jsou relevantní především pro specifický typ uživatelů. V následujícím textu budou podrobně zmíněny nejdůležitější změny týkající se většiny uživatelů. Ostatní, specifické změny budou zmíněny stručněji. V praxi je nutné při posuzování jednotlivých ustanovení vždy vycházet z úplného znění Dohody ADR 2019.

Klasifikace předmětů

Dohoda ADR 2019 obsahuje 15 nových UN čísel - UN 3535 až UN 3548. Většinou se jedná o všeobecné, jinde v tabulce A kapitoly 3.2 Dohody ADR, nejmenované předměty. Předměty obsahující nebezpečné věci mohou být přiřazeny pod oficiální pojmenování nebezpečných věcí, které obsahují, nebo mohou být klasifikovány podle nového oddílu 2.1.5 Dohody ADR 2019. Nová UN čísla s předměty obsahujícími nebezpečné věci jsou klasifikována podle svého nebezpečí do tříd nebezpečných věcí 2, 3, 4.1, 4.2, 4.3, 5.1, 5.2, 6.1, 8 nebo 9, např. UN 3540 PŘEDMĚTY OBSAHUJÍCÍ HOŘLAVOU KAPALINU, J.N. (třída 3) nebo UN 3541 PŘEDMĚTY OBSAHUJÍCÍ HOŘLAVOU TUHOU LÁTKU, J.N. (třída 4.1).

Pro balení těchto nových předmětů byly vytvořeny nové pokyny pro balení P006 a LP03. Tyto předměty mohou být baleny do specifikovaných obalů a velkých obalů podle stanovených pokynů pro balení. Důležité je, že všechny specifikované obaly a velké obaly musí vyhovovat parametrům obalové skupiny II (tzn. písmeno „Y“ v příslušné části kódu obalu).

Všechny tyto nové předměty jsou zařazeny do nejméně rizikové přepravní kategorie 4, takže mohou být přepravovány v tzv. podlimitním množství na dopravní jednotku podle pododdílu 1.1.3.6 Dohody ADR 2019.

Nebezpečné věci ve strojích nebo přístrojích

Novinkou Dohody ADR 2019 je změna klasifikace UN 3363 NEBEZPEČNÉ VĚCI VE STROJÍCH nebo NEBEZPEČNÉ VĚCÍ V PŘÍSTROJÍCH ve třídě 9. Tato položka se vztahuje na stroje nebo přístroje obsahující nebezpečné věci jako zbytky nebo jako integrální součást stroje nebo přístroje. Nesmí být použita pro stroje nebo přístroje, pro které již existuje v tabulce A kapitoly 3.2 Dohody ADR oficiální pojmenování pro přepravu (např. UN 2857 STROJE CHLADICÍ). Stroje a přístroje přepravované pod touto položkou smějí obsahovat pouze nebezpečné věci, které je dovoleno přepravovat podle ustanovení kapitoly 3.4 (omezená množství). Do 30. 6. 2019 takto klasifikované věci nebyly předmětem Dohody ADR. V současnosti mají přiřazený pokyn pro balení P907. Jsou-li stroje nebo přístroje vyrobeny a zkonstruovány tak, že jsou nádoby obsahující nebezpečné věci přiměřeně chráněny, nevyžaduje se vnější obal. Jinak musí být nebezpečné věci ve strojích nebo přístrojích baleny do vnějších obalů vyrobených z vhodného materiálu a přiměřené pevnosti a konstrukce ve vztahu k vnitřnímu objemu obalu a jeho zamýšlenému použití a splňujících příslušné požadavky uvedené v pododdíle 4.1.1.1 Dohody ADR. Tyto stroje a přístroje nepodléhají žádným jiným ustanovením Dohody ADR.

V návaznosti na tyto změny je s delším přechodným obdobím vypuštěno ustanovení pododdílu 1.1.3.1 b) Dohody ADR 2019. Přeprava strojů nebo zařízení nevyjmenovaných v Dohodě ADR, které mohou obsahovat nebezpečné věci ve své konstrukci nebo provozní výbavě a které jsou tudíž přiřazeny k UN číslům 3363, 3537, 3538, 3539, 3540, 3541, 3542, 3543, 3544, 3545, 3546, 3547 nebo 3548, která byla vyňata z platnosti ustanovení ADR podle pododdílu 1.1.3.1 (b) Dohody ADR 2017, smí být nadále vyňata z platnosti ustanovení ADR 2019 až do 31. prosince 2020, pokud byla učiněna opatření k zamezení úniku obsahu za normálních podmínek přepravy.

Při výpočtu tzv. podlimitního množství podle pododdílu 1.1.3.6 Dohody ADR se pro nebezpečné věci ve strojích a zařízeních vyjmenovaných v Dohodě ADR zohledňuje celkové množství nebezpečných věcí v nich obsažených v kilogramech nebo litrech, jak je to vhodné. Nově se však při přepravě předmětů zohledňuje pouze celková hmotnost v kilogramech bez jejich obalů (pro předměty třídy 1 čistá (netto) hmotnost výbušné látky v kilogramech). Hmotnost obalů se tedy nově u předmětů nezohledňuje.

Klasifikace žíravých látek

V minulosti bylo často obtížné správně klasifikovat směsi žíravých látek a zvolit vhodnou obalovou skupinu. Dohoda ADR 2019 umožňuje nový přístup s využitím alternativních výpočtových metod, který je ve velké míře založen na klasifikaci podle Globálního harmonizovaného systému a označování chemických látek (GHS). Viz Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1272/2008 o klasifikaci, označování a balení látek a směsí, známé také jako tzv. Nařízení CLP. Postup klasifikace žíravých látek třídy 8 je popsán v oddíle 2.2.8 Dohody ADR 2019. Základem jsou data získaná z testování látek a směsí u lidí a zvířat. Pokud nejsou k dispozici žádné údaje o zkouškách, směs se může také klasifikovat podle zásad extrapolace (které jsou v podstatě odvozeny z GHS), protože rizikové vlastnosti směsí vyplývají z vlastností jednotlivých látek, které směsi obsahují. Pokud nejsou k dispozici ani výsledky zkoušek ani srovnatelné směsi, musí se provést výpočet pro klasifikaci přepravy. Mezi GHS a Dohodou ADR 2019 stále existují určité rozdíly, pokud jde o výpočtovou metodu založenou na klasifikaci látek.

Označování kusů

Nejdříve je vhodné připomenout některá ustanovení předchozích vydání Dohody ADR, která měla stanovena delší přechodné období, ale to již skončilo. Už od 1. ledna 2019 musí být pro označení kusů s lithiovými bateriemi použita pouze bezpečnostní značka vzoru č. 9a, respektive značka lithiové baterie pro označení kusů, které obsahují lithiové články nebo baterie přepravované v souladu se zvláštním ustanovením 188 Dohody ADR.

Dohoda ADR 2019 upřesňuje rozměry bezpečnostních značek pro značení kusů s nebezpečnými věcmi. Bezpečnostní značka musí mít tvar čtverce postaveného na vrchol pod úhlem 45°. Minimální rozměry musí být 100 x 100 mm. Uvnitř musí být čára tvořící diamant, hrana musí být rovnoběžná s vnějším okrajem a vzdálena přibližně 5 mm od vnější strany k okraji bezpečnostní značky. Rozměry bezpečnostní značky jsou na obrázku 1. Jestliže to vyžaduje velikost kusu, smí být rozměry bezpečnostní značky proporcionálně zmenšeny, pokud zůstanou symboly a další prvky bezpečnostní značky zřetelně viditelné. Rozměry bezpečnostních značek pro tlakové nádoby jsou menší a musí být v souladu s pododdílem 5.2.2.2.1.2 Dohody ADR 2019.

Obrázek 1:

Rozměry bezpečnostní značky pro označení kusů

Rozměry bezpečnostní značky pro označení kusů

Dohoda ADR 2019 nově nestanovuje vzdálenost vnitřní čáry od okraje bezpečnostní značky 5 mm rigidně, ale pouze „přibližně“. Minimální šířka vnitřní čáry tvořící diamant již u bezpečnostních značek nemusí být 2 mm, jak bylo s delším přechodným obdobím vyžadováno v předchozí verzi Dohody ADR. Dohoda ADR 2019 ani nevyžaduje, aby vnitřní čára zmenšených bezpečnostních značek zůstala vzdálená 5 mm od vnějšího okraje, ani minimální tloušťku vnitřní čáry 2 mm.

Naproti tomu u značky pro látky ohrožující životní prostředí zůstal požadavek na minimální šířku čáry tvořící diamant 2 mm. Jestliže to vyžaduje velikost kusu, rozměry/tloušťka čáry mohou být zmenšeny, pokud značky zůstanou jasně viditelné.

Na rozdíl od rozměrů oranžových tabulek pro značení vozidel, nepovoluje Dohoda ADR žádnou toleranci pro rozměry bezpečnostních značek ani velkých bezpečnostních značek (viz dále). Bezpečnostní značky mohou být větší, ale nikoliv menší s výjimkou uvedených případů.

Dohoda ADR 2019 nově připravila souhrnnou tabulku popisující jednotlivé bezpečnostní značky. Příklad této tabulky s vybranými bezpečnostními značkami je v tabulce 1.

Tabulka 1: Výběr tabulky se vzory bezpečnostních značek

Výběr tabulky se vzory bezpečnostních značek

Výběr příslušných bezpečnostních značek pro označení kusů s novými UN čísly pro předměty obsahující nebezpečné věci jinde nejmenované, je popsaná v pododdíle 5.2.2.1.12 Dohody ADR 2019. Kusy obsahující předměty nebo nebalené předměty musí být opatřeny bezpečnostními značkami, které zahrnují nebezpečí stanovená podle oddílu 2.1.5 Dohody ADR 2019 s tím rozdílem, že u předmětů, které navíc obsahují lithiové baterie, není vyžadována značka lithiové baterie nebo bezpečnostní značka podle vzoru č. 9A.

Další upřesnění, i kvůli novým UN číslům obsahujícím předměty, se týká použití orientačních šipek. Kromě stávajících požadovaných označení, musí být nově umístěny také na strojích nebo přístrojích obsahujících kapalné nebezpečné věci, pokud je nutné zajistit, aby kapalné nebezpečné věci zůstaly v požadované poloze. Orientační šipky musí být umístěny na dvou protilehlých svislých stranách obalu nebo nebaleného předmětu, šipky musí směřovat směrem nahoru.

Problematické občas bývá odlišit označení obalů podle Dohody ADR od označení podle jiných předpisů. V souladu s Globálně harmonizovaným systémem klasifikace a označování chemikálií (GHS) smí být výstražný symbol GHS, který není vyžadován Dohodou ADR, uveden pouze jako součást úplného označení GHS a ne samostatně.

Velice důležitá změna se týká značení kusů s výbušnými látkami a předměty třídy 1. Již dříve bylo stanoveno, že kusy s věcmi třídy 1 musí být označeny oficiálním pojmenováním pro přepravu. Tyto nápisy musí být dobře čitelné a nesmazatelné, musí být uvedeny v jednom nebo v několika jazycích, z nichž jeden je angličtina, francouzština nebo němčina, pokud jiné dohody uzavřené mezi státy zainteresovanými na přepravě nestanoví jinak. Dohoda ADR 2019 nově nevyžaduje, aby na těchto kusech bylo oficiální pojmenování v úředním jazyce země odeslání. Odesilatel se sídlem v České republice tak může použít pouze jeden ze tří uvedených jazyků (angličtina, francouzština nebo němčina).

Označování kontejnerů a vozidel

Dohoda ADR 2019 nově upřesňuje a rozšiřuje ustanovení o označování taktéž na kontejnery pro volně ložené látky.

Na rozdíl od bezpečnostních značek pro označení kusů s nebezpečnými věcmi, nedošlo v Dohodě ADR 2019 ke zmírnění rozměrových požadavků na velké bezpečnostní značky, které se používají například k označení cisternových vozidel, kontejnerů nebo vozidel přepravující nebezpečné věci ve volně loženém stavu. Minimální rozměry musí být 250 x 250 mm (k okraji značky). Vnitřní okraj značky musí být rovnoběžný s vnějším okrajem a musí od něj být vzdálen 12,5 mm. Rozměry velké bezpečnostní značky jsou na obrázku 2.

Obrázek 2: Rozměry velké bezpečnostní značky pro označení některých kontejnerů a vozidel

Rozměry velké bezpečnostní značky pro označení některých kontejnerů a vozidel

Dohoda ADR 2019 ovšem nově povoluje i pro velké bezpečnostní značky následující odchylky doposud platné pouze pro bezpečnostní značky na kusech: (1) jsou dovoleny odpovídající vzory velkých bezpečnostních značek vyžadované pro jiné druhy dopravy, s menšími modifikacemi, které neovlivňují zřejmý význam velkých bezpečnostních značek, (2) velké bezpečnostní značky smějí obsahovat text, jako je UN číslo nebo slova popisující nebezpečí (např. „flammable“), pokud tento text nezakrývá nebo nesnižuje význam jiných informací, které musí být na velké bezpečnostní značce, (3) uvedení jakéhokoli případného textu (jiného než číslo třídy) v prostoru pod symbolem velké bezpečnostní značky, musí být omezeno na údaje o povaze nebezpečí a o bezpečnostních opatřeních při manipulaci.

Nově Dohoda ADR 2019 taktéž požaduje, aby velké bezpečnostní značky a značky pro zahřáté látky, byly odolné proti povětrnostním podmínkám a zaručovaly trvanlivé označení po celou dobu přepravy.

Pořád platí ustanovení o umístění velkých bezpečnostních značek na kontejnery, kontejnery pro volně ložené látky, MEGC, cisternové kontejnery nebo přemístitelné cisterny, které se umísťují na obě podélné strany a na každý konec - celkem tedy čtyřikrát.

Nově však Dohoda ADR 2019 upřesňuje, že na flexibilní kontejnery pro volně ložené látky, které byly poprvé povoleny pro silniční přepravu nebezpečných věcí v předchozí verzi Dohody ADR 2017, se velké bezpečnostní značky umisťují pouze na dvou protilehlých stranách.

Přepravní doklad

Jediná významná změna v oblasti přepravních dokladů se týká přepravy kusů v tzv. podlimitním množství. V případě předpokládané přepravy podle pododdílu 1.1.3.6, musí být celkové množství a vypočítaná hodnota nebezpečných věcí pro každou přepravní kategorii uvedena v přepravním dokladu v souladu s pododdíly 1.1.3.6.3 a 1.1.3.6.4 Dohody ADR. Tato změna je na první pohled nenápadná - v poznámce kapitoly 5.4 přibyl odkaz na pododdíl 1.1.3.6.4 Dohody ADR. Nově však přepravní doklad v případě předpokládané přepravy v tzv. podlimitním množství, pokud jsou zároveň v jedné dopravní jednotce přepravovány nebezpečné věci různých přepravních kategorií, musí obsahovat přímo výpočet tzv. podlimitního množství podle pododdílu 1.1.3.6.4 Dohody ADR. Pokud vypočítaná hodnota nepřekročí 1 000, jedná se o přepravu v tzv. podlimitním množství a některá ustanovení Dohody ADR nemusí být splněna. Tato změna v praxi zjednoduší posouzení tzv. podlimitního množství zejména řidičům přepravujícím nebezpečné věci v kusech. Tento výpočet nahrazuje dřívější zápis do přepravního dokladu „Náklad nepřekračující limity pro vynětí z platnosti předepsané v 1.1.3.6.“, který byl zrušen před 10 lety.

Pro dopravce je dále důležitá skutečnost, že písemné pokyny pro případ nehody zůstaly v Dohodě ADR 2019 nezměněny. Nadále musí odpovídat platnému čtyřstránkovému vzoru, který je však totožný s předchozí verzí Dohody ADR 2017.

Přeprava samovolně se rozkládajících látek třídy 4.1, organických peroxidů třídy 5.2 a látek stabilizovaných řízenou teplotou

Nově jsou v oddíle 7.1.7 Dohody ADR 2019 přehledně uvedena ustanovení o přepravě těchto specifických látek. Všechny samovolně se rozkládající látky, organické peroxidy a polymerizující látky musí být chráněny před přímým slunečním zářením, všemi zdroji tepla a umístěny v přiměřeně větraných prostorách. Udržování předepsané teploty je základním rysem bezpečné přepravy látek stabilizovaných řízenou teplotou. Všeobecně musí být zajištěno: provedení důkladné kontroly nákladní dopravní jednotky před nakládkou, poučení pro dopravce o provozu chladicího systému včetně seznamu možných dodavatelů chladicí látky na trase, postupy v případě poruchy řízení teploty, pravidelné monitorování provozních teplot a zajištění záložního chladicího systému nebo náhradních dílů. Teplota vzduchu uvnitř dopravní jednotky musí být snímána dvěma nezávislými čidly a výstupy musí být zaznamenávány tak, aby bylo možné snadno detekovat jakoukoliv teplotní změnu. Teplota musí být kontrolována a zaznamenána každé čtyři až šest hodin.

Zvláštní ustanovení pro přepravu

Dohoda ADR 2019 přináší řadu změn v kapitole 3.3 - zvláštní ustanovení pro určité látky nebo předměty. Některá zvláštní ustanovení byla Dohodou ADR 2019 pouze upravena či doplněna, jiná přibyla zcela nově.

Například bylo doplněno zvláštní ustanovení 376 pro lithium-iontové články nebo baterie a lithiové kovové články nebo baterie, které jsou identifikovány jako poškozené nebo vadné (UN 3090, UN 3091, UN 3480 UN 3481). Nově musí přepravní doklad obsahovat následující dodatečný zápis: „Přeprava podle zvláštního ustanovení 376“. Pokud je to náležité, musí být přeprava doprovázena kopií schválení příslušného orgánu - viz detailní popis tohoto ustanovení v Dohodě ADR.

Zvláštní ustanovení 670 stanovuje, že lithiové články a baterie obsažené v zařízeních ze soukromých domácností, shromážděné a podávané k přepravě za účelem jejich vyčištění, rozebrání, recyklace nebo likvidace, nepodléhají jiným ustanovením ADR, pokud tyto nejsou hlavním zdrojem energie pro činnost zařízení, v němž jsou obsaženy, zařízení, v němž jsou obsaženy, neobsahuje žádný jiný lithiový článek nebo baterii používaný či používanou jako hlavní zdroj energie a jsou chráněny zařízením, v němž jsou obsaženy. Pokud nejsou splněny tyto podmínky, musí být přeprava provedena podle opatření stanovených dále tímto zvláštním ustanovením. Příklady článků a baterií spadajících pod tento odstavec jsou knoflíkové baterie používané pro uchování dat v přístrojích pro domácnost (např. chladničky, pračky, myčky nádobí) nebo v jiných elektrických nebo elektronických přístrojích.

Dále jsou v Dohodě ADR 2019 nová zvláštní ustanovení 387 a 636 doplňující klasifikaci a vynětí lithiových baterií, nové zvláštní ustanovení 389 pro nákladní dopravní jednotky, v nichž jsou zabudovány lithium-iontové baterie nebo lithium-kovové baterie, či zvláštní ustanovení 392 pro přepravu plynových palivových soustav, zkonstruovaných a schválených pro zabudování do motorových vozidel obsahujících tento plyn. Další novelizované zvláštní ustanovení 193 se týká hnojiv obsahující sloučeniny dusičnanu amonného.

Závěr

Přeprava nebezpečných věcí po silnici je kontrolována nejen v rámci silničních kontrol prováděných především Policií ČR a Celní správou, ale jsou prováděny taktéž kontroly v provozovnách dopravců, odesílatelů a příjemců nebezpečných věcí pracovníky vykonávající Státní odborný dozor v dopravě.

Kontrolní orgány postupují při silniční kontrole přepravy nebezpečných věcí podle metodiky, kterou připravilo Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. na základě požadavku Ministerstva dopravy. Vzhledem k tomu, že by účastníci přepravy nebezpečných věcí měli vědět, co je předmětem silniční kontroly, je metodika přístupná ke stažení všem na následují stránce: https://www.cdv.cz/metodiky/

Implementaci legislativních změn a dodržování předpisů spojených s přepravou nebezpečných věcí by měl u odesilatelů, dopravců a příjemců nebezpečných věcí zajistit především bezpečnostní poradce ADR, který musí být ustanovený na základě § 23 zákona č. 111/1994 Sb. o silniční dopravě, v platném znění. Jedním z úkolů bezpečnostního poradce je i proškolení zaměstnanců, kteří s nebezpečnými věcmi manipulují, podle své odpovědnosti a pracovní náplně, jako tzv. osoby podílející se na přepravě ADR. Školení musí být opakováno při každé změně předpisů a novelizace Dohody ADR 2019 je vhodnou příležitostí pro provedení školení. Nejenom že se školením splní legislativní povinnost, ale také se sníží riziko případných sankcí ze strany kontrolních orgánů, pokud nebudou splněné platné předpisy v této oblasti.

Související dokumenty

Související články

Novelizace mezinárodní dohody pro přepravu nebezpečných věcí po silnici ADR 2017
Nebezpečné látky pod kontrolou. Evropská kampaň 2018-2019
Novelizace mezinárodních smluv pro přepravu nebezpečných věcí 2021
Změny v mezinárodních předpisech ADR a RID pro přepravu nebezpečných věcí
Aktuálně z právních předpisů BOZP
Právo požární ochrany, 3. část - Členění provozovaných činností podle požárního nebezpečí (část 2.)
Nové nařízení vlády v oblasti bezpečnostních značek
Právo požární ochrany, 5. část - Povinnosti právnických a podnikajících osob dle zákona o požární ochraně, 2. část
Nový evropský předpis pro osobní ochranné prostředky
Revoluční rok 2022 končí, je čas na bezpečnostní bilancování
Zásady tvorby vnitřních předpisů zaměstnavatele v oblasti BOZP
Důležité aspekty 8. novely nařízení vlády č. 361/2007 Sb.
Postup legislativních prací při rekodifikaci vyhrazených technických zařízení
Novela nařízení vlády č. 361/2007 Sb., s účinností od 20. 5. 2021
Přehled nových technických norem - 1. Q 2018
Právo požární ochrany, 10. část - Dokumentace zdolávání požáru
Nová pojetí systému managementu pohledem normy ISO 45001
Přehled nových technických norem - 2.Q 2018
Řízení změn v organizaci a jejich vliv na BOZP
Právo požární ochrany, 11. část - Posouzení požárního nebezpečí

Související otázky a odpovědi

Bezpečnostní listy na pracovišti
Provoz spalinové cesty podokenních topidel do 7 kW s vývodem přes fasádu
Aktualizace směrnic BOZP
Školení první pomoci
Práce ve ztíženém prostředí
Umístění požární značky
Skladování a nakládání s NCHL
Externí vedoucí pracovník
Vrácení a ztráta osobních ochranných pracovních prostředků (OOPP)
BOZP pro společnost přeprodávající pouze zboží
Doplňující otázka k ID: 19905 - DPP a prohlídky ve 2.kat.bez rizika
Kalkulace nákladů na praní OOPP
Uložení tlakové nádoby s CO2 u sodobaru
Praní osobních ochranných pracovních pomůcek (OOPP)
Povinnost odkoupit ochranné pomůcky při ukončení poměru
Odpovědnost školy za hmotnou škodu a újmu na zdraví žáka na zájezdu způsobenou ubytovatelem
Vstupní prohlídky zaměstnanců na DPP a DPČ
Preventivní prohlídky - zdravotní dokumentace
Krácení dovolené, pracovní úraz
Platnost slovenských revizí

Související předpisy

111/1994 Sb. o silniční dopravě
23/2019 Sb.m.s. o vyhlášení přijetí změn "Přílohy A - Všeobecná ustanovení a ustanovení týkající se nebezpečných látek a předmětů" a "Přílohy B - Ustanovení o dopravních prostředcích a o přepravě" Evropské dohody o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí (ADR)