Profil úspěšného manažera: proměny v čase a budoucí nároky

Vydáno: 24 minut čtení

Z úhlu pohledu organizace jsou klíčovými hráči, protože právě na nich stojí zodpovědnost za motivaci a angažovanost zaměstnanců, stejně tak právě oni jsou pomyslným mostem mezi strategií organizace a výkonem jednotlivců. O kom je řeč? Samozřejmě o manažerech. V České republice je jich více než 250 000 a ač se v mnoha ohledech liší, například co do názvů pracovních pozic, ale i míry specializace, jejich manažerské role pro ně připravují obdobné výzvy. Přinášíme komplexní pohled na manažery v České republice, a to včetně průřezového profilu úspěšného manažera současnosti. Vymezíme si soudobé i budoucí manažerské výzvy i budoucí nároky na manažery.

Profil úspěšného manažera: proměny v čase a budoucí nároky
Ing.
Lenka
Farkačová
Ph.D.
Generální ředitelé, vedoucí oddělení, ale i vědečtí pracovníci, producenti či mistři výroby nebo vedoucí směn. To je jen krátký výčet pracovních pozic, které mají jedno společné, zaměstnance na těchto pracovních pozicích můžeme označit za manažery.
Již z výše uvedeného výčtu rozličných pracovních pozic je zřejmé, že vymezit generalizované dovednosti a schopnosti manažerů či jejich obecné charakteristiky může být poněkud obtížné. Přesto, stejně jako má smysl rozlišovat nároky na manažery v jednotlivých odvětvích a na jednotlivých pozicích, má smysl modelovat i obecný profil manažera. Proč tomu tak je? Protože
všichni manažeři mají mnoho společného, a to nejen hlavní
kompetence
, ale také nároky na jistou míru univerzálnosti/versatility.
Termín „univerzálnost“ se v tomto kontextu odkazuje na schopnost nebo schopnosti, které jsou aplikovatelné a užitečné v různých situacích nebo prostředích. V kontextu manažerských rolí by univerzálnost znamenala schopnost manažera přizpůsobit se různým pracovním situacím, potřebám a výzvám, které se mohou v průběhu kariéry vyskytnout. Jako příklad lze uvést schopnost efektivně komunikovat s různými lidmi, řešit rozmanité problémy, vést týmy a adaptovat se na změny v prostředí nebo obchodních podmínkách. Manažer s vysokou mírou univerzálnosti bude schopen přizpůsobit se různým situacím a převzít různé role podle potřeby. Může se jednat o schopnost řídit různé typy projektů, pracovat s různými týmy nebo dokonce přizpůsobit své vedení podle potřeb různých oddělení či obchodních segmentů. Univerzálnost je tedy důležitou vlastností manažera, která mu umožňuje úspěšně navigovat v dynamickém pracovním prostředí a dosahovat cílů organizace. Zároveň platí, že čím je manažer v organizaci hierarchicky výše, tím větší apel na univerzálnost a menší apel na jeho odborné znalosti znalce/specialisty oboru.
Ovšem ještě než bude představen průřezový profil úspěšného manažera, je vhodné představit manažery v kontextu trhu práce.
Manažeři na českém trhu práce
Dle nejnovějších dat Cedefop (2024) je v České republice pro rok 2022 evidováno 260 400 manažerů a manažerek. V kontextu českého trhu práce lze proto říci, že manažeři tvoří přibližně 4 % z celkového počtu zaměstnaných v České republice. Pokud se ale zaměříme na zveřejňované online inzeráty práce, pak
inzeráty na manažerské pozice tvoří dlouhodobě cca 8 % z celkového počtu všech pracovních inzerátů dostupných v online prostředí
. Jinými slovy, ač manažeři z úhlu pohledu trhu práce nemají dominantní postavení, z úhlu pohledu obsazování volných pracovních pozic jsou častým předmětem procesů získávání a výběru zaměstnanců.
Manažerské pozice v ČR jsou primárně zastoupeny muži,
ženy zastupují přibližně 26 % manažerských pozic
. Pro širší kontext procentní zastoupení žen/manažerek v Evropské unii je 34 %. Ovšem podíl zastoupení žen/manažerek se může v následujících

Související dokumenty

Související články

Jaký typ leadera potřebuje vaše organizace
Proč a jak v praxi uplatňovat leadership
Podstata, tvorba, řízení a využití týmů
Jak se vyvarovat personálně-řídících chyb z "dobrých úmyslů"
Jak zvládnout přechod do vedoucí funkce
Nejčastější příčiny nedostatků v práci zaměstnanců, a jak jim předcházet
Nejčastější chyby začínajících manažerů
Jak jednat s pracovníky různých vlastností a typů
Zvládají personalisté kompetence budoucího období?
Jak zvládat obtížné jednání na pracovišti
Emocionální inteligence v práci a řízení
Co znamená řídit výkon zaměstnanců
Motivace zaměstnanců
Procesní a personální audit může být i zábava
Řídící styly, jejich rozdíly a efektivita
Personální management a praxe jeho řízení ve 21. století
Efektivní rozhodování problémových situací v personální práci
Diversity Management jako konkurenční výhoda
Compliance program jako nezbytný pomocník společnosti

Související otázky a odpovědi

Příplatek za vedení u řadového zaměstnance
Jmenování na dobu určitou
Odmítnutí pracovního úkolu
Kolektivní smlouva
Teambuilding
Pracovní smlouvy uzavřené na různou dobu u jednoho zaměstnavatele
Diskriminace v odměňování
Dovolená navíc
Povinnosti odborové organizace vůči zaměstnavateli
Mimořádná odměna k dohodě o provedení činnosti
Zaměstnanecký benefit - diskriminace
Výběrové řízení kvůli zaměstnání zaměstnankyně na mateřské dovolené
Prokázání účasti na přednášce na vysoké škole
Odměny pro členy výboru po skončení volebního období
Odměna za práci
GDPR
Práce na dohodu o provedení práce a zaměstnanecké benefity
Archivace pracovních smluv
Zaměstnanecký benefit - rybářský lístek
Rekvalifikace u zaměstnavatele