Z úhlu pohledu organizace jsou klíčovými hráči, protože právě na nich stojí zodpovědnost za motivaci a angažovanost zaměstnanců, stejně tak právě oni jsou pomyslným mostem mezi strategií organizace a výkonem jednotlivců. O kom je řeč? Samozřejmě o manažerech. V České republice je jich více než 250 000 a ač se v mnoha ohledech liší, například co do názvů pracovních pozic, ale i míry specializace, jejich manažerské role pro ně připravují obdobné výzvy. Přinášíme komplexní pohled na manažery v České republice, a to včetně průřezového profilu úspěšného manažera současnosti. Vymezíme si soudobé i budoucí manažerské výzvy i budoucí nároky na manažery.
Profil úspěšného manažera: proměny v čase a budoucí nároky
Ing.
Lenka
Farkačová
Ph.D.
Generální ředitelé, vedoucí oddělení, ale i vědečtí pracovníci, producenti či mistři výroby nebo vedoucí směn. To je jen krátký výčet pracovních pozic, které mají jedno společné, zaměstnance na těchto pracovních pozicích můžeme označit za manažery.
Již z výše uvedeného výčtu rozličných pracovních pozic je zřejmé, že vymezit generalizované dovednosti a schopnosti manažerů či jejich obecné charakteristiky může být poněkud obtížné. Přesto, stejně jako má smysl rozlišovat nároky na manažery v jednotlivých odvětvích a na jednotlivých pozicích, má smysl modelovat i obecný profil manažera. Proč tomu tak je? Protože
všichni manažeři mají mnoho společného, a to nejen hlavní
kompetence
, ale také nároky na jistou míru univerzálnosti/versatility.Termín „univerzálnost“ se v tomto kontextu odkazuje na schopnost nebo schopnosti, které jsou aplikovatelné a užitečné v různých situacích nebo prostředích. V kontextu manažerských rolí by univerzálnost znamenala schopnost manažera přizpůsobit se různým pracovním situacím, potřebám a výzvám, které se mohou v průběhu kariéry vyskytnout. Jako příklad lze uvést schopnost efektivně komunikovat s různými lidmi, řešit rozmanité problémy, vést týmy a adaptovat se na změny v prostředí nebo obchodních podmínkách. Manažer s vysokou mírou univerzálnosti bude schopen přizpůsobit se různým situacím a převzít různé role podle potřeby. Může se jednat o schopnost řídit různé typy projektů, pracovat s různými týmy nebo dokonce přizpůsobit své vedení podle potřeb různých oddělení či obchodních segmentů. Univerzálnost je tedy důležitou vlastností manažera, která mu umožňuje úspěšně navigovat v dynamickém pracovním prostředí a dosahovat cílů organizace. Zároveň platí, že čím je manažer v organizaci hierarchicky výše, tím větší apel na univerzálnost a menší apel na jeho odborné znalosti znalce/specialisty oboru.
Ovšem ještě než bude představen průřezový profil úspěšného manažera, je vhodné představit manažery v kontextu trhu práce.
Manažeři na českém trhu práce
Dle nejnovějších dat Cedefop (2024) je v České republice pro rok 2022 evidováno 260 400 manažerů a manažerek. V kontextu českého trhu práce lze proto říci, že manažeři tvoří přibližně 4 % z celkového počtu zaměstnaných v České republice. Pokud se ale zaměříme na zveřejňované online inzeráty práce, pak
inzeráty na manažerské pozice tvoří dlouhodobě cca 8 % z celkového počtu všech pracovních inzerátů dostupných v online prostředí
. Jinými slovy, ač manažeři z úhlu pohledu trhu práce nemají dominantní postavení, z úhlu pohledu obsazování volných pracovních pozic jsou častým předmětem procesů získávání a výběru zaměstnanců.Manažerské pozice v ČR jsou primárně zastoupeny muži,
ženy zastupují přibližně 26 % manažerských pozic
. Pro širší kontext procentní zastoupení žen/manažerek v Evropské unii je 34 %. Ovšem podíl zastoupení žen/manažerek se může v následujících