Se schválením a postupným uplatňováním rámcových vzdělávacích programů pro různé stupně vzdělávání se ve školském prostředí i v celé naší společnosti častěji objevují pojmy bezpečnost, bezpečí, ochrana zdraví, výchova ke zdraví nebo odpovědnost za zdraví. I dříve byla tématům zdraví a bezpečnosti věnována určitá pozornost, v posledních letech se ale v daném kontextu uskutečnilo více tímto směrem zacílených aktivit. Žijeme v digitalizovaném světě, a mnoho poznatků a informací lze zveřejnit na internetu, z něhož lze zároveň v opačném směru čerpat. To se týká i problematiky bezpečnosti a ochrany zdraví, vč. bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. V internetovém prostoru je možné najít různé zdroje tohoto druhu, vč. těch, které se orientují na děti a mládež. Některé z nich přibližuje tento článek.
Podle odborníků na veřejné zdraví jsou úrazy největším problémem dětského a teenagerského věku. Jejich specifikem je především to, že ohrožují osoby mladé a do té doby zdravé. U předškolních dětí patří k nejčastějším úrazovým dějům otravy (způsobené léky, chemikáliemi, rostlinami i alkoholem) a tonutí, celkově u dětí a dospívajících jsou to pak sportovní úrazy, zejm. spojené s novými sportovními aktivitami současné dětské populace (pěstováním tzv. adrenalinových sportů, jízdou na skateboardu, snowboardu, jízdou na in-line bruslích apod.). Zvláštní kapitolou jsou školní úrazy, z nichž více než třetina připadá na hodiny tělesné výchovy. Ve vyspělých zemích jsou úrazy příčinou 40 % úmrtí dětí do 14 let. V ČR mají nejvyšší podíl na úmrtnosti dětí i dospívajících dopravní úrazy (úrazy spojené se silniční dopravou).
Ve světě práce, na niž se během počátečního vzdělávání lidé připravují, existuje u mladých pracovníků častější riziko pracovního úrazu než u jiných věkových skupin. Podle statistických údajů o mladých zaměstnancích hrozí větší pravděpodobnost vážného pracovního úrazu osobám ve věku 18 až 24 let, než jejich starším kolegům. Důvody vzniku úrazu, k němuž došlo při práci, přitom mohou být různé, a to od nezralosti a nezkušenosti mladých pracovníků přes nedostatečné nebo chybějící informace až po nedostatečnou péči o BOZP ze strany zaměstnavatele, vč. nebezpečných pracovišť a špatných pracovních podmínek.
Riziko vzniku jakéhokoliv úrazu úzce souvisí především s chováním. Z tohoto hlediska má velký význam včasné osvojení správných návyků a bezpečného chování. Pro minimalizaci rizik úrazů je nutno děti a mladé lidi s existujícími i potenciálními riziky včas seznamovat, a to vhodnou formou odpovídající stupni jejich vývoje. Neméně důležité je naučit naše děti a mládež hrozící rizika nejenom znát, ale také si je uvědomovat a rizikové situace umět včas předvídat, správně vyhodnocovat a řešit. Přestože určitou část výchovy ke zdraví a bezpečnosti pokrývá školní vzdělávání, ukazuje se, že i zde se výchova žáků k odpovědnosti za zdraví soustředí na stále stejné spektrum témat z okruhů tzv. běžných rizik a mimořádných událostí. A mimo školu se stále setkáváme s případy, kdy lidé nemyslí na své zdraví a bezpečnost podceňují (při vaření, při skladování chemikálií v domácnosti, při provádění řemeslných činností, při svépomocných pracích na výstavbě nebo opravách domů, při zahradničení, při přecházení vozovky a pohybu v městské nebo silniční dopravě, při řízení motorových vozidel nebo jízdě na kole atd.). Tyto mnohdy hojně medializované případy nejsou pro mládež dobrým příkladem a ke správnému chování nepodněcují. Oblast bezpečnost a ochranu zdraví při práci je natolik specifická, že podněty k výchově, vzdělávání a sebevzdělávání by měli přicházet od těch nejpovolanějších – od odborníků na BOZP. Obdobně jako se zdravotníci věnují např. otázkám správné životosprávy, zdravého životnímu stylu, prevenci otrav nebo správnému poskytování první pomoci, dopravní specialisté speciálním programům dopravní výchovy, nebo hasiči osvětě ohledně požární prevence a ochrany, daří se postupně i v naší oblasti přicházet s nástroji, kterými je možné pozitivně výchovně působit. Do hledáčku zájmu se ke vzdělávacím a osvětovým nástrojům pro dospělé začínají přidávat i ty, které jsou určeny výslovně mladé generaci, nebo jsou natolik univerzální, že je mohou využívat úplně všichni. V době, ve které žijeme, nabízí – vedle dalších – skvělé médium zvané internet. V tomto veřejně dostupném prostředí lze prezentovat a sdílet zprávy, informace, dokumenty, multimédia, reklamu, produkty, služby atd. Patří k nim i zdroje, jejichž obsah se soustředí na bezpečnost a ochranu zdraví nebo na bezpečnost a ochranu zdraví při práci.
Zábava i poučení o bezpečnosti z evropské provenience
Ze soudku ochrany zdraví jsou, co se týče internetovém prostoru, nejznámější Napovy filmy (Napo filmy) z produkce společnosti Via Storia a konsorcia Napo. V těchto úsměvných a nápaditě pojatých příbězích vystupují v nich postavy ze světa práce, které se setkávají s problémy v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Všem je společná hlavní postava nešikovného, nepozorného, lehkomyslného, ale často i přemýšlivého a vynalézavého Napa, který dokáže ledacos pokazit, ale také zachránit. Divákům dětského a mládežnického věku jsou Napovy filmy velmi sympatické. Používají srozumitelný univerzální jazyk vhodný pro každou národnost i věk, pobaví a poučí. Českým divákům připomínají nezručné, ale značně oblíbené večerníčkové kutily Pata a Mata.
Přestože hlavním motivem Napo filmů je ochrana zdraví ve světě práce, některé z nich se zabývají bezpečností a ochranou zdraví i ve volném čase, např. v situacích spojených životním stylem, společenským životem, sportováním, za volantem automobilu, nebo v domácnosti (Bezpečnost v práci… i jinde). Ukazují tak, že ochrana zdraví je důležitá a má smysl v různých oblastech lidského života, nejen toho pracovního. Na pomezí práce a nepracovního života se např. nacházejí filmy Posviťme si na břemena nebo Nebezpečí: chemické látky! Poučením pro běžný (a tedy i nepracovní život) může být také snímek Na cestě za bezpečím a některé další.
Na teenagery zacílili tvůrci speciálním vydáním s názvem boz(p) na start. Ukazuje mladé lidi při začátcích v novém (nebo úplně prvním) zaměstnání nebo při příchodu/přechodu na nové pracoviště a připomíná možnost vysoké míry jejich zranitelnosti. Představuje ideální způsob, jak přiblížit mladému publiku BOZ či BOZP, a také důvody, proč by – už jako zaměstnanci – měli chránit své zdraví a zdraví svých kolegů.
Tyto, ale i další tituly Napo filmů s významnou vzdělávací hodnotou z okruhu zdraví a jeho ochrany jsou dostupné z https://www.napofilm.net/cs/napos-films/films.
Některé filmové příběhy s Napem, či spíše jejich části, našly uplatnění ve výukových modulech s názvem Napo pro učitele, jejichž cílem je představit témata BOZP zábavným a nápaditým způsobem žákům základních škol. Základní moduly vytvořené agenturou EU-OSHA ve spolupráci s konsorciem Napo členské země EU postupně překládají do svých národních jazyků a vytvářejí tak další jazykové verze. Aktuálně existují tři výukové moduly, každý o dvou lekcích. Lekce jsou koncipovány tak, aby byly flexibilní, každá vychází z jednoho filmu nebo scénky o Napovi. Cílem jednotlivých lekcí je v souladu s národními vzdělávacími programy vhodně z hlediska obsahu i formy doplnit výuku o nová témata. Na webové adrese https://www.napofilm.net/cs/learning-with-napo/napo-for-teachers jsou zájemcům o české jazykové verze lekcí dostupné moduly:
- Příběh nejlepšího bezpečnostního značení, seznamující se značkami, které se používají na pracovišti;
- O těle chytře s postavičkou Napo, který seznamuje děti s důležitostí ochrany kůže, zejména před poškozením chemickými látkami nebo slunečním zářením, a s problematikou zdravotních problémů způsobených namáháním zad a horních končetin při provádění různých (a nejen ryze pracovních) činností, nebo jejich přetěžováním;
- Napo – Lovec nebezpečí, který pomáhá dětem seznámit se prostřednictvím řady žertovných scének s existencí nebezpečí a rizik jak ve škole, tak doma.
Učitelům jsou k dispozici materiály jak k provádění některých aktivit, tak k posouzení výkonu žáků, a rovněž potřebná metodická podpora.
Evropským rozměrem se může pochlubit také Interaktivní příručka „BOZP! Skvělá myšlenka“. Příručka, která je výsledkem mezinárodního projektu „Mind Safety – Safety Matters!“ (projekt programu ERASMUS+ č. 2015-1-PT-KA201-013082 řešený 7 partnery z 5 evropských zemí), se zaměřuje na mladé lidi ve věku 14 až 18 let. Za pomoci různých témat (např. biologická rizika, chemická rizika, ergonomická rizika, fyzikální rizika, rizika pracovního prostředí, další rizika a další rizika) přibližuje této věkové skupině problematiku BOZ v každodenním osobním a pracovním životě. Vzhledem k vícejazyčnému partnerství projektu, jehož je výsledkem, je tento online vzdělávací nástroj dostupný v češtině, angličtině, španělštině, rumunštině, nizozemštině a v několika dalších jazycích. Je zároveň uzpůsoben tak, že jej mohou využívat i nevidomí a slabozrací studenti. Příručka je dosažitelná z webové adresy http://osh.act.gov.pt.
Vybrané výsledky výzkumu a odborných aktivit v národním měřítku
Nedávná účast Výzkumného ústavu bezpečnosti práce, v. v. i., v projektu TIRSMPSV701 „Inovativní řešení skupiny potřeb v oblasti optimalizace předpisů, postupů a opatření BOZP včetně diseminačních opatření“, řešeného s podporou Technologické agentury ČR v programu BETA2, byla vítanou příležitostí k vytvoření vzdělávacích materiálů určených k podpoře odpovědnosti školní mládeže za zdraví a k podpoře utváření a rozvoje odborných kompetencí k bezpečnosti a ochraně zdraví při práci. Z tohoto projektu aplikovaného výzkumu a inovací pro potřeby státní správy vzešly dvě sady nástrojů určené pro výuku ve školách i pro sebevzdělávání žáků v mimoškolním čase:
- digitální učební materiály k podpoře rozvoje kompetencí školní mládeže k odpovědnosti za zdraví (Aby byla škola bezpečné místo, Bezpečnost za branami školy, Staveniště není hřiště, Aby záda nebolela, Syndrom karpálního tunelu není nadávka, Bezpečně s nebezpečnými látkami, Když nepozornost zabíjí, Slyším, slyšíš, slyšíme) a
- digitální učební materiály k podpoře rozvoje odborných kompetencí budoucí pracovní síly k bezpečnosti a ochraně zdraví při práci (Co bych měl vědět o BOZP a proč, Dívej se, vyhodnocuj situaci, komunikuj, Mám problém, zastane se mě někdo? BOZP žen a mladistvých zaměstnanců, Práva a povinnosti zaměstnanců, Základní právní předpisy BOZP, Úloha vedoucích zaměstnanců z hlediska BOZP).
Společným rysem uvedených materiálů (dále též „DUM“) je jejich formát. Ke každému tématu jsou prezentovány: výkladová část v podobě prezentace, pracovní listy ve variantě se zadáním úkolů k opakování, upevnění nebo procvičení znalostí a ve variantě se správným řešením úkolu (k ověření správnosti řešení).
Cílovou skupinou 009 jsou diferencovaně žáci základního a středního vzdělávání (základních škol, víceletých gymnázií, čtyřletých gymnázií, středních odborných škol a učilišť). Stránka s DUM skýtajícími jak zábavu, tak poučení o tématech zdraví a bezpečnosti je dostupná na webové stránce BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ VE ŠKOLÁCH http://skoly.vubp.cz/ (odkaz: http://skoly.vubp.cz/dum-kompetence-odpovednost-za-zdravi.php.
Cílovou skupinou 007 jsou středoškoláci, resp. žáci středního vzdělávání (vyšší stupeň víceletých gymnázií, čtyřletá gymnázia, střední odborné školy a učiliště). DUM, rovněž dostupné na webové stránce BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ VE ŠKOLÁCH z odkazu http://skoly.vubp.cz/dum-kompetence-bezpecnost-a-ochrana-zdravi-pri-praci.php, jsou určeny především k poučení mládeže coby budoucích zaměstnanců o BOZP, tj. pro aktivní pracovní život.
Všechny uvedené digitální učební materiály jsou zároveň přístupné z Katalogu EMA, dostupného z https://ema.rvp.cz/ (odkaz: https://ema.rvp.cz/zdroj/28/materialy), který je jedním z více modulů Metodického portálu RVP.CZ, představujícího hlavní metodickou podporu učitelů k implementaci požadavků rámcových vzdělávacích programů do vzdělávání. Katalog EMA na jednom místě soustředí databázi odkazů na digitální vzdělávací zdroje s otevřenou licencí, jinak uložené na různých portálech a webech. Výhodou vzdělávacích zdrojů s otevřenou licencí je možnost je nejen používat, ale i upravovat a šířit pro účely učení a vzdělávání. Obecně pomáhá učitelům zorientovat se v obrovském množství existujících materiálů tak, aby dokázali najít ty nejlepší pro své vyučovací hodiny a naplnit očekáváné cíle vzdělávání stanovené příslušným rámcovým vzdělávacím programem.
Pravděpodobně dosud nejmladším zdrojem o BOZP pro mládež je webová stránka na podporu osvětové kampaně BEZPEČNĚ DO PRVNÍHO ZAMĚSTNÁNÍ, kterou ve spolupráci s Českomoravskou konfederací odborových svazů, Českou školní inspekcí a Výzkumným ústavem bezpečnosti práce, v. v. i., organizuje Ministerstvo práce a sociálních věcí, které nad ní rovněž převzalo záštitu. Kampaň má za cíl zvýšit informovanost a připravenost mládeže, která bude poprvé vstupovat na trh práce, a tím vytvořit základní předpoklady ke snížení pracovní úrazovosti této cílové skupiny v prostředí budoucích pracovišť. Je logické, že stejný cíl sleduje i jmenovaná webová stránka. Ta poskytne zájemcům řadu užitečných rad a informací, a bude mj. sloužit k prohloubení nebo doplnění znalostí získaných žáky během aktivit, které jsou součástí kampaně. Web na podporu osvětové kampaně BEZPEČNĚ DO PRVNÍHO ZAMĚSTNÁNÍ je dostupný z URL https://prvni-zamestnani.vubp.cz/. Poučení budoucí pracovní síly o BOZP zde bude probíhat jak v obecné rovině, tak s ohledem na konkrétní odbornost, odvětví nebo sektor ekonomiky. Odborné zacílení přitom bude určeno skupinou oborů vzdělání odborných škol. První odborností, kterou web prezentuje, je stavebnictví (v návaznosti na skupinu oborů vzdělání Stavebnictví, geodézie a kartografie, která byla zvolena pro aktuálně probíhající pilotní ročník kampaně).
Závěr
Úspěšné předcházení úrazům je soustavnou, a především dlouhodobou záležitostí, která s generační obnovou vlastně nikdy nekončí. Ve stále se měnícím světě se pouze mění přístupy a uplatňují nové metody, nástroje, cesty, formy a formáty výchovného působení na člověka. Základem prevence úrazů mladých lidí je výchova k odpovědnosti a ohleduplnosti ke svému zdraví i ke zdraví ostatních. Na něj posléze mohou navazovat vzdělávací, výchovné a osvětové aktivity ke zlepšení postojů a přístupů mládeže (budoucí pracovní síly) k BOZP. K těm zahraničním se postupně začínají přidávat i české, z nichž některé byly představeny v tomto článku. Existuje, pochopitelně, i řada dalších (současné nebo dřívější, ale stále funkční projekty, osvětové programy a další iniciativy, např. Neriskuj to, Vzpoura úrazům, Obří kuchyně, Preventivní sanitka, Malý věk – velká nebezpečí, aj.), které rovněž usilují o prevenci úrazů dětí a dospívající mládeže. Také ty najdeme v internetovém prostředí, kde nabízejí informace, vzdělávání a další aktivity pro prevenci v oblastech běžných rizik nebo mimořádných událostí. Jsou určeny buď přímo dětem, nebo školám jako celku, pedagogům, rodičům a dalším zájemcům, přičemž některé z jejich produktů mají povahu internetových nebo elektronických zdrojů.
Většině úrazů se dá předejít správnou výchovou, a je sympatické, že se takové výchovné aktivity objevují. Stále je totiž o co usilovat, protože život a zdraví představují pro člověka ty nejcennější hodnoty. Více poučených jedinců = méně rizikového chování, méně úrazů a ztrát na životech.
POUŽITÁ LITERATURA:
Zvadová, Zuzana, Janoušek, Stanislav. Prevence úrazů a otrav u dětí a dospívajících ČR [online], 6. 3. 2014 [cit. 2020-10-16]. Dostupný z: http://www.szu.cz/tema/podpora-zdravi/prevence-urazu-u-deti-a-dospivajicich-cr.
Mladí lidé a bezpečnost a ochrana zdraví při práci. EU-OSHA [online], [cit. 2020-10-11]. Dostupný z: https://osha.europa.eu/cs/themes/young-workers.
Vala, Jiří. První rok v práci může být fatální. Bezpečnost a hygiena práce, roč. 69, 2019, č. 2, s. 19-26. ISSN 0006-0453.