Program kontrol Státního úřadu inspekce práce

Vydáno: 4 minuty čtení

Na podzim roku 2017 jsme se dočkali změn v zákonech, ze kterých vychází činnost Státního úřadu inspekce práce. V časopisu PSK jsme k tématu již publikovali několik článků. Jedná se především o novelu zákona č. 251/2005 Sb., o inspekci práce, ale také o změny v zákoně č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti.

Těmto novinkám je přizpůsoben i „Roční program kontrolních akcí Státního úřadu inspekce práce“ (viz www.suip.cz) Plánované kontroly zaměstnavatelů jsou rozděleny do tří základních oblastí:

  1. bezpečnost a ochrana zdraví při práci,
  2. pracovní vztahy a podmínky,
  3. zaměstnanost.

V oblasti BOZP se inspekce práce chystá provést nejméně 10 000 kontrol v odvětví stavebnictví, zemědělství, dopravy, ve zpracovatelském průmyslu (s důrazem na průmysl dřevozpracující) a v terciární sféře.

Co se týče pracovních vztahů a podmínek, předmětem kontroly bude například porušování právních předpisů při vydávání potvrzení o zaměstnání, neinformování zaměstnanců o jejich právech a povinnostech vyplývajících z pracovního poměru, v oblasti odměňování především nevyplacení či krácení mzdy, nedodržení její splatnosti, nedodržení nejnižší úrovně zaručené mzdy a rovněž nevyplacení příplatků zaměstnancům.

Inspekce práce se zaměří také na dodržování předpisů v oblasti pracovní doby, zejména na nevedení či neúplnou evidenci pracovní doby, rozvrhování pracovní doby v rozporu se zákoníkem práce, nedodržení odpočinku v týdnu či nedodržení délky směny.

Po zpřísnění podmínek v oblasti agenturního zaměstnávání se inspekce zaměří především na zprostředkování zaměstnání bez povolení, ale i na nerovné zacházení a nevedení předepsané evidence. V případě agentur bude sledovat hlavně povolení k příslušné formě zprostředkování zaměstnání, pojištění proti úpadku, dodržování informačních povinností vůči GŘ Úřadu práce ČR, vznik, změny a skončení pracovního poměru, dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr, pracovní dobu, dobu odpočinku, vedení evidence, odměňování zaměstnanců a cestovní náhrady, vedení evidence o agenturních zaměstnancích, dohody o dočasném přidělení zaměstnance agentury práce, písemný pokyn k dočasnému výkonu práce u uživatele, porovnání pracovních a mzdových podmínek agenturního zaměstnance a srovnatelného zaměstnance uživatele a délku přidělení agenturního zaměstnance.

U uživatelů se kontroly zaměří především na vznik, změny a skončení pracovního poměru, dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr, pracovní dobu a dobu odpočinku, vedení evidence pracovní doby, odměňování zaměstnanců, dodržování povinností uživatele, ke kterému je zaměstnanec agentury práce dočasně přidělen, existenci a obsah dohody o dočasném přidělení zaměstnance agentury práce, existenci a obsah písemného pokynu k dočasnému přidělení či porovnání pracovních a mzdových podmínek agenturního zaměstnance a srovnatelného zaměstnance uživatele.

V oblasti zaměstnanosti budou probíhat zejména kontroly nelegálního zaměstnávání občanů ČR, občanů EU a cizinců ze třetích zemí, dále již zmíněné kontroly zprostředkování zaměstnání bez povolení, inspekce bude sledovat i plnění povinného podílu zaměstnávání osob se zdravotním postižením, dále připravuje kontroly rovného zacházení a zákazu diskriminace při uplatňování práva na zaměstnání a zaměří se rovněž na poskytování služby péče o dítě v dětské skupině.

Související dokumenty

Související články

Inspekce práce - novely v oblasti zaměstnanosti
Řízení bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v zodpovědné firmě, 20. část - Inspekce práce a sankční postihy
Sdílené pracoviště dvou zaměstnavatelů
Řízení bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v zodpovědné firmě, 15. část - Preventivně kontrolní činnost a prověrky BOZP na pracovištích
Bezpečnostní přestávky v práci podle nařízení vlády
Novela zákoníku práce a jiné úkony v obecném zájmu
Zajištění požadavků na BOZP při práci v režimu home office
Homeworking a BOZP
Přestávky v práci
Osobní zodpovědnost vedoucích a statutárních zástupců na úseku BOZP
Automobil v pracovněprávních vztazích
Vliv pracovní doby na bezpečnostní chování zaměstnance
Opičí neštovice a pracovní prostředí
Pracovní prostředí, ochrana zdraví při práci a onemocnění covid-19 - podzim 2021
Nová právní úprava poskytování OOPP
Nařízení vlády č. 303/2022 Sb.: změna teploty na pracovišti
BOZP, homeworking a home office
Řízení bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v zodpovědné firmě, 5. část - Organizace práce, pracovní postupy a pokyny vedoucích zaměstnanců
Řízení bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v zodpovědné firmě, 6. část - Pracovní prostředí a ergonomie práce
Řízení bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v zodpovědné firmě, 7. část - Zdravotní rizika a kategorizace práce

Související otázky a odpovědi

Kontrola používání OOPP
Kontrola alkoholu na pracovišti
Zkouška na alkohol v krvi
Prevence rizik - nutnost mít odborně způsobilou osobu
Vrácení a ztráta osobních ochranných pracovních prostředků (OOPP)
Bezpečnostní přestávka - zvláštní právní předpisy
Pes na pracovišti
Příspěvek na ochranné nápoje
Hasicí přístroj v budově
Praktická výuka u těhotných studentek
Kalkulace nákladů na praní OOPP
Nákup ochranných pracovních pomůcek zaměstnancem
Bezpečnostní listy na pracovišti
BOZP, lékařské prohlídky aj. versus kompetence účetní
Praní osobních ochranných pracovních pomůcek (OOPP)
Povinnost odkoupit ochranné pomůcky při ukončení poměru
Ohlášení pracovního úrazu OIP
Pracovní úraz a daňový náklad
Náhrada za ztrátu příjmu po skončení pracovní neschopnosti
Pracovní úraz - externí pracovník

Související předpisy

251/2005 Sb. o inspekci práce
435/2004 Sb. o zaměstnanosti
262/2006 Sb., zákoník práce

Související komentovaná judikatura

Dopady nálezu Ústavního soudu do činnosti orgánů inspekce práce