Budování značky zaměstnavatele

Vydáno: 23 minut čtení

Dramatický růst zájmu zaměstnavatelů o budování značky je logickým důsledkem vývoje v posledních několika dekádách. Ve světě již v 90. letech 20. století začaly firmy označovat své zaměstnance za interní klienty a zároveň tak formálně uznaly, že vytvoření přátelského pracoviště je v zájmu zaměstnavatele. Důsledkem bylo vnímání a zacházení se zaměstnanci jako s (interními) klienty společnosti. Aktuálně situace eskaluje dál. Zájem o dobré zaměstnance trvá a konkurence je tvrdá. Strategická investice k přilákání a udržení vhodně kvalifikovaných zaměstnanců je nezbytná. Měnící se demografické a ekonomické podmínky daly podnět k rozvoji strategií budování značky zaměstnavatele, které mu mohou pomoci stát se tím, kdo si může vybírat. Právě z tohoto důvodu je důležité identifikovat faktory, které by mohly pomoci organizacím získat konkurenční výhodu na konkrétním trhu práce. Jak k budování značky zaměstnavatele přistoupit a jak ji budovat a čeho se naopak raději vyvarovat?

Každá instituce, organizace, firma má svou vlastní pověst. Ta může zahrnovat myšlenky o výsledných produktech, službách, vedoucích, členech týmu, historii a podobně. Zároveň reputace organizace může také přesahovat a inspirovat skrze specifické vnímání – emocionální, instinktivní, intelektuální – u lidí, kteří vidí reklamy organizace, používají její produkty, a nakonec o dané organizaci samozřejmě i mluví s ostatními. Tato reputace je známá jako značka a její síla může mít značný potenciál a přesahovat tak význam produktů a služeb, které organizace nabízí. Ve stejný moment ale mají všechny organizace také druhou značku související s její primární značkou. Jedná se o to, jak organizaci vnímají sami zaměstnavatelé, zaměstnanci a případní zájemci o práci. Tato značka nese označení značka zaměstnavatele, má rozhodně svůj význam nejen v procesu náboru nových zaměstnanců a často je velice barvitá a živá v myslích a slovech bývalých, současných i budoucích zaměstnanců.

Přáním většiny firem je v myslích zaměstnanců a širšího okolí vybudovat pozitivní značku zaměstnavatele. Bez této značky se najímání a udržení zaměstnanců s největším potenciálem stává náročným a logicky i finančně nákladným. Každá organizace potřebuje talentované a výkonné zaměstnance, kteří pomáhají dosahovat jejích cílů, ostatně zajišťovat dostatečnou kapacitu těchto pracovníků je hlavním cílem řízení lidských zdrojů. S proměnou hodnoty práce v lidském životě se jeví jako jeden z nejlepších způsobů, jak tyto zaměstnance získat, vzbudit v nich dojem, že právě vybraná daná organizace je skvělým místem pro práci. Vše od odměňování, škálu benefitů, které zaměstnavatel nabízí, přes příležitosti ke kariérnímu postupu až po kulturu organizace a zacházení s jejími zaměstnanci může výrazně ovlivnit dojem, který se zaměstnavatelé na potenciální kandidáty snaží udělat.

Obdobně jako u všech značek je vytvoření silné značky zaměstnavatele založeno na dobré schopnosti komunikace zaměstnavatele vůči veřejnosti ať již přímo, nebo skrze své zaměstnance. Ostatně spokojení a loajální zaměstnanci mají značný význam, a to zejména v době sociálních médií a zpětné vazby vytvářené uživateli, kdy zaměstnavatelé nemají vždy úplnou kontrolu nad svou vlastní pověstí. V tomto ohledu barnumská reklama pod krédem „Negativní reklama, taky reklama“ rozhodně neplatí.

Bezpochyby dobrou zprávou zůstává, že i pomocí malých, jednoduchých vylepšení mohou společnosti zlepšit své strategie budování značky zaměstnavatele, aby přilákaly, nabíraly a udržely ty nejlepší zaměstnance.

Definování konceptu budování značky zaměstnavatele

Intuitivně lze poměrně snadno odvodit, co

Související dokumenty

Související pracovní situace

Úprava pracovní doby (zvláštní pracovní podmínky)

Související články

Změny názvů pracovních pozic i personálního oddělení
Jaký typ leadera potřebuje vaše organizace
Nastavení nové personální strategie na počátku roku 2022
Personální práce vyžaduje komunikaci
Změny ve firemní kultuře způsobené pandemií covid-19
Znáte skutečnou kulturu své organizace?
Motivace pracovníků a její individuální rozdíly
Personální manuál jako nástroj metodické podpory personálně řídících činností
Využití mediace v pracovněprávních sporech
K čemu slouží audit vnitřní komunikace
Asertivita: principy, předpoklady a uplatnění
Jaká kritika nejenom zaměstnavatele je (ne)oprávněná?
Práce a řízení v multikulturním prostředí
Šikana a obtěžování zaměstnanců na pracovišti
Informování a projednání u zaměstnavatelů
Zvládají personalisté kompetence budoucího období?
Jak vytvořit a uplatňovat etický kodex organizace
Změna firemní kultury prostřednictvím změny myšlení managementu
Tři časté komunikační zlozvyky a jak je překonat
Možnosti a meze přebírání úspěšných personálně-řídících postupů

Související otázky a odpovědi

Teambuilding
Pracovní smlouvy uzavřené na různou dobu u jednoho zaměstnavatele
Dovolená navíc
Diskriminace v odměňování
Jmenování na dobu určitou
Příplatek za vedení u řadového zaměstnance
Odmítnutí pracovního úkolu
Kolektivní smlouva
Zrušení limitu šesti let při zápočtu tzv. náhradní doby spočívající v péči o dítě v platové sféře
Dvě odborové organizace
Uchovávání dokumentů - archivační lhůty
Archivace HR dokladů
Externí vedoucí pracovník
Poskytování osobních údajů zaměstnanců zákazníkům
Uchování kopií dokladů
Kvalifikační dohoda
Vzdělávání a osobní volno z právního hlediska
Mzdové dokumenty - kopie nebo posílání emailem
Kamerový systém na pracovišti a GDPR
Skartace a archivace z hlediska GDPR