Motivovat neznamená manipulovat: proč se ve firmě či na pracovišti vyvarovat manipulace a jak jí čelit

Vydáno: 26 minut čtení

Snaha motivovat zaměstnance k chování, jež organizace či manažer vyžaduje, přerůstá občas v tendenci s nimi manipulovat. Jako nástroj mající ovlivnit chování zaměstnanců má však manipulace zpravidla omezenou účinnost. Velmi často se navíc obrací proti těm, kteří její metody využívají. Článek se zabývá nejčastějšími podobami manipulace v pracovních i osobních vztazích, důvody, proč se jim vyvarovat, i způsoby, jak jim čelit.

Motivovat neznamená manipulovat: proč se ve firmě či na pracovišti vyvarovat manipulace a jak jí čelit
Doc.
dr.
Jan
Urban
CSc.
Manipulace
patří ke každodenním jevům. Hovořit o ní lze nejen tam, kde osoby snažící se přimět druhé k určitému jednání nebo je získat pro své cíle úmyslně klamou nebo své skutečné záměry zastírají, ale i tehdy, působí-li při této snaze především na jejich emoce. Opakem manipulace je otevřená komunikace spojená s jasným vyjádřením osobních či organizačních cílů a záměrů i požadavků na druhé, s předložením jasných argumentů nebo důvodů, které k jejich stanovení vedou.
Cílem manipulace je většinou dosáhnout toho, aby manipulovaní vykonali nebo nevykonali určitou činnost či přijali nebo nepřijali určitý názor, které jsou v rozporu s jejich vlastními zájmy. Častým důvodem vedoucím k použití manipulativních metod je i přesvědčení, že určitých cílů lze dosáhnout lépe, podaří-li se je před ostatními skrýt či nedat plně najevo.
K manipulaci může však docházet i tehdy, nejsou-li vedoucí nebo organizace schopni zaměstnance o určitých okolnostech přesvědčit, nebo se předem obávají, že se jim to nepodaří. V podnikové praxi dochází při manipulaci se zaměstnanci někdy i k tomu, že uspokojování skutečných potřeb pracovníků je nahrazováno uspokojováním potřeb zástupných.
Tenká linie
Linie, jež odděluje motivaci zaměstnanců od manipulace s nimi, je občas velmi tenká. Manipulace se totiž v praxi opírá o řadu nástrojů, jednoduchých i skrytých, které se některým motivačním nástrojům blíží. Někdy jde o nástroje, jejichž manipulativní povahu si organizace a manažeři, již se k nim uchylují, plně neuvědomují.
Tato skutečnost nemění však nic na tom, že manipulace je nezdravou formou motivace, a krátkodobé výhody, jež může organizaci přinést, se zpravidla rychle mění v dlouhodobé nevýhody. Manipulace totiž většinou nezůstává dlouho skryta, postupně ztrácí svou účinnost, zhoršuje mezilidské vztahy na pracovišti a vede ke ztrátě důvěryhodnosti osoby nebo organizace, která se jí dopouští.
Dochází-li k ní v osobních vztazích, mezi vedoucím a jeho podřízenými či pracovníky mezi sebou navzájem, může mít často i nepříznivé psychické důsledky.
Prvým předpokladem pro její odstranění – ze strany manipulovaných i manipulujících – je
manipulaci rozpoznat
. Druhým pak vědět, jak manipulaci i manipulátorům čelit.
Manipulace při komunikaci
Ke skupině relativně jednoduchých nástrojů manipulace patří některé rétorické či komunikační prostředky. Jejich společným rysem je, že se snaží „přesvědčit“ či „přemluvit“ ostatní apelem na jejich emoce či odvoláním se na určité minulé skutečnosti (ke kterým ve skutečnosti nedošlo).
Hlavní podoby těchto apelů lze shrnout do následujících

Související dokumenty

Související články

Motivace zaměstnanců
Motivace jako "nové" sociální inženýrství
Osobní efektivita: od motivace přes úkolování až ke kontrole sebe sama
Emocionální inteligence v práci a řízení
Co znamená řídit výkon zaměstnanců
Proč a jak koučovat sebe sama
Diversity Management jako konkurenční výhoda
Řídící styly, jejich rozdíly a efektivita
Motivační nástroje vedoucího
Personální manuál jako nástroj metodické podpory personálně řídících činností
Uplatňování pracovní motivace ovlivňující výkon a kvalitu práce zaměstnanců
Stanovení cíle práce jako motivačního nástroje zaměstnanců
Příčiny a důsledky demotivace zaměstnanců
Práce a řízení v multikulturním prostředí
Podstata, tvorba, řízení a využití týmů
Jak se vyvarovat personálně-řídících chyb z "dobrých úmyslů"
Od řízení k vedení
Jak zvládnout přechod do vedoucí funkce
Jak propojit personální strategii s celkovou strategií podniku

Související otázky a odpovědi

Příplatek za vedení u řadového zaměstnance
Jmenování na dobu určitou
Odmítnutí pracovního úkolu
Kolektivní smlouva
Teambuilding
Pracovní smlouvy uzavřené na různou dobu u jednoho zaměstnavatele
Dovolená navíc
Diskriminace v odměňování
Vzdělávání a osobní volno z právního hlediska
Mzdové dokumenty - kopie nebo posílání emailem
Archivace pracovních smluv
Zaměstnanecký benefit - rybářský lístek
Rekvalifikace u zaměstnavatele
Součinnost zaměstnavatele s insolvenčním správcem
Potvrzení o zdanitelných příjmech - elektronicky
Nepeněžní benefity pro volný čas
Příspěvek zaměstnavatele na stravování
Paušální stravné
Uchování kopií dokladů
Kvalifikační dohoda