Motivovat neznamená manipulovat: proč se ve firmě či na pracovišti vyvarovat manipulace a jak jí čelit

Vydáno: 26 minut čtení

Snaha motivovat zaměstnance k chování, jež organizace či manažer vyžaduje, přerůstá občas v tendenci s nimi manipulovat. Jako nástroj mající ovlivnit chování zaměstnanců má však manipulace zpravidla omezenou účinnost. Velmi často se navíc obrací proti těm, kteří její metody využívají. Článek se zabývá nejčastějšími podobami manipulace v pracovních i osobních vztazích, důvody, proč se jim vyvarovat, i způsoby, jak jim čelit.

Motivovat neznamená manipulovat: proč se ve firmě či na pracovišti vyvarovat manipulace a jak jí čelit
Doc.
dr.
Jan
Urban
CSc.
Manipulace
patří ke každodenním jevům. Hovořit o ní lze nejen tam, kde osoby snažící se přimět druhé k určitému jednání nebo je získat pro své cíle úmyslně klamou nebo své skutečné záměry zastírají, ale i tehdy, působí-li při této snaze především na jejich emoce. Opakem manipulace je otevřená komunikace spojená s jasným vyjádřením osobních či organizačních cílů a záměrů i požadavků na druhé, s předložením jasných argumentů nebo důvodů, které k jejich stanovení vedou.
Cílem manipulace je většinou dosáhnout toho, aby manipulovaní vykonali nebo nevykonali určitou činnost či přijali nebo nepřijali určitý názor, které jsou v rozporu s jejich vlastními zájmy. Častým důvodem vedoucím k použití manipulativních metod je i přesvědčení, že určitých cílů lze dosáhnout lépe, podaří-li se je před ostatními skrýt či nedat plně najevo.
K manipulaci může však docházet i tehdy, nejsou-li vedoucí nebo organizace schopni zaměstnance o určitých okolnostech přesvědčit, nebo se předem obávají, že se jim to nepodaří. V podnikové praxi dochází při manipulaci se zaměstnanci někdy i k tomu, že uspokojování skutečných potřeb pracovníků je nahrazováno uspokojováním potřeb zástupných.
Tenká linie
Linie, jež odděluje motivaci zaměstnanců od manipulace s nimi, je občas velmi tenká. Manipulace se totiž v praxi opírá o řadu nástrojů, jednoduchých i skrytých, které se některým motivačním nástrojům blíží. Někdy jde o nástroje, jejichž manipulativní povahu si organizace a manažeři, již se k nim uchylují, plně neuvědomují.
Tato skutečnost nemění však nic na tom, že manipulace je nezdravou formou motivace, a krátkodobé výhody, jež může organizaci přinést, se zpravidla rychle mění v dlouhodobé nevýhody. Manipulace totiž většinou nezůstává dlouho skryta, postupně ztrácí svou účinnost, zhoršuje mezilidské vztahy na pracovišti a vede ke ztrátě důvěryhodnosti osoby nebo organizace, která se jí dopouští.
Dochází-li k ní v osobních vztazích, mezi vedoucím a jeho podřízenými či pracovníky mezi sebou navzájem, může mít často i nepříznivé psychické důsledky.
Prvým předpokladem pro její odstranění – ze strany manipulovaných i manipulujících – je
manipulaci rozpoznat
. Druhým pak vědět, jak manipulaci i manipulátorům čelit.
Manipulace při komunikaci
Ke skupině relativně jednoduchých nástrojů manipulace patří některé rétorické či komunikační prostředky. Jejich společným rysem je, že se snaží „přesvědčit“ či „přemluvit“ ostatní apelem na jejich emoce či odvoláním se na určité minulé skutečnosti (ke kterým ve skutečnosti nedošlo).
Hlavní podoby těchto apelů lze shrnout do následujících

Související dokumenty

Související články

Motivace zaměstnanců
Motivace jako "nové" sociální inženýrství
Proč a jak koučovat sebe sama
Emocionální inteligence v práci a řízení
Co znamená řídit výkon zaměstnanců
Diversity Management jako konkurenční výhoda
Řídící styly, jejich rozdíly a efektivita
Motivační nástroje vedoucího
Osobní efektivita: od motivace přes úkolování až ke kontrole sebe sama
Personální manuál jako nástroj metodické podpory personálně řídících činností
Stanovení cíle práce jako motivačního nástroje zaměstnanců
Příčiny a důsledky demotivace zaměstnanců
Uplatňování pracovní motivace ovlivňující výkon a kvalitu práce zaměstnanců
Vliv elektronizace, automatizace a robotizace na rozvoj lidských zdrojů
Práce a řízení v multikulturním prostředí
Podstata, tvorba, řízení a využití týmů
Nejčastější příčiny nedostatků v práci zaměstnanců, a jak jim předcházet
Jak se vyvarovat personálně-řídících chyb z "dobrých úmyslů"
Od řízení k vedení

Související otázky a odpovědi

Jmenování na dobu určitou
Příplatek za vedení u řadového zaměstnance
Odmítnutí pracovního úkolu
Kolektivní smlouva
Teambuilding
Pracovní smlouvy uzavřené na různou dobu u jednoho zaměstnavatele
Diskriminace v odměňování
Dovolená navíc
Dvě odborové organizace
Uchovávání dokumentů - archivační lhůty
Archivace HR dokladů
Externí vedoucí pracovník
Kamerový systém na pracovišti a GDPR
Uchování kopií dokladů
Kvalifikační dohoda
Skartace a archivace z hlediska GDPR
Práce na dohodu o provedení práce a zaměstnanecké benefity
Povinnosti odborové organizace vůči zaměstnavateli
Mimořádná odměna k dohodě o provedení činnosti
Zaměstnanecký benefit - diskriminace