Novela zákona o inspekci práce

Vydáno: 26 minut čtení

Tento článek se zaměřuje novelu zákona č. 251/2005 Sb., o inspekci práce, která je součástí nedávno přijaté novely zákoníku práce, a která nabude účinnosti 30. července tohoto roku. Jakkoliv se svým rozsahem nejedná o rozsáhlou novelu zákona o inspekci práce, obsahuje několik důležitých změn.

Obsah novely zákona o inspekci práce nasvědčuje tomu, že má spíše charakter legislativně technické novely, nikoli však všechny změny jsou spjaty se samotnou novelou zákoníku práce. Ostatně jednou z nejvíce viditelných změn, ačkoli má z části jen kosmetický charakter, je uvedení dikce jednotlivých ustanovení zákona o inspekci práce do souladu se zákonem č. 250/2016 Sb., zákon o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „přestupkový zákon“). Již na tomto místě je nutné poznamenat, že nedávný nález Ústavního soudu1) způsobil, že změny v oblasti zániku odpovědnosti za přestupek budou mít významný dopad do samotné odpovědnosti za spáchané přestupky.

První změnou v rámci popisovaného novelizovaného předpisu je změna spočívající ve vypuštění pravomoci Státního úřadu inspekce práce a oblastních inspektorátů práce (dále jen „orgány inspekce práce“) a oprávnění inspektora zakázat či omezit výkon práce přesčas vykonávané podle bývalého ust. § 93a zákoníku práce, které je nyní zakotveno v ust. § 4 odst. 1 písm. k), § 5 odst. 1 písm. m) a § 7 odst. 1 písm. f) bod 2 in fine zákona o inspekci práce. Ustanovení § 93a zákoníku práce sice bylo platnou součástí zákoníku práce až do současné novely, ale jeho aplikace byla možná jen do 31. 12. 2013. Z tohoto důvodu i s tím související pravomoc orgánů inspekce práce byla již po 31. 12. 2013 nadbytečná. „Úprava další dohodnuté práce přesčas byla do zákoníku práce vložena v roce 2008, a to s účinností na přechodné období od 1. října 2008 do 31. 12. 2013. Vychází z článku 22 směrnice 2003/88/ES, o některých aspektech úpravy pracovní doby, který umožňuje tzv. „opt-out“, tedy individuální vyvázání se konkrétního zaměstnance z obvyklých pravidel pracovní doby. Výjimka již nebyla prodloužena, a tak s účinností od 1. 1. 2014 platí i pro zaměstnance ve zdravotnictví stejné limity práce přesčas jako pro ostatní zaměstnance. § 93a není možné nadále používat.“2)

Novelou dojde k rozšíření informační povinnosti Státního úřadu inspekce práce zakotvené v ust. § 4 odst. 2 písm. f) zákona o inspekci práce vůči Generálnímu ředitelství úřadu práce ČR o pokutách uložených agenturám práce za porušení povinností stanovených v ust. § 308 a ust. § 309 zákoníku práce. Nově se tato povinnost bude vztahovat i na porušení ust. § 307b zákoníku práce. Jedná se pouze o formální změnu, neboť povinnost oznamovat tyto skutečnosti plyne Státnímu úřadu inspekce práce z obecné oznamovací povinnosti zakotvené v zákoně č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, a to v ust. § 8 odst. 23). Jak uvedl Nejvyšší správní soud: „Jednou ze základních zásad správního řízení je zásada, zakotvená v rozhodné době ustanovením § 3 odst. 3 starého

Související dokumenty

Související články

Několik poznámek k novele zákoníku práce
Co by zaměstnavatelé a zaměstnanci měli znát o pracovní době
"Utajené" zpřísnění požární bezpečnosti
Jak se vyhnout pokutám při porušení předpisů k bezpečnosti práce
Novelizace mezinárodních smluv pro přepravu nebezpečných věcí 2021
Postup legislativních prací při rekodifikaci vyhrazených technických zařízení
Novela nařízení vlády č. 361/2007 Sb., s účinností od 20. 5. 2021
Důležité aspekty 8. novely nařízení vlády č. 361/2007 Sb.
České technické normy, jejich závaznost a užitečnost
Právo požární ochrany, 4. část - Povinnosti právnických a podnikajících osob dle zákona o požární ochraně, 1. část
Přehled nových technických norem - duben a květen 2017
Inspekce práce - novely v oblasti zaměstnanosti
Nové nařízení vlády v oblasti bezpečnostních značek
Přehled nových technických norem - 1. Q 2018
Přehled nových technických norem - 2.Q 2018
BOZP a fotodokumentace pořízená před zahájením kontroly
Nová právní úprava dovolené
Sedmá novela nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci
Objektivní odpovědnost za spáchání přestupku na úseku BOZP

Související otázky a odpovědi

Provoz spalinové cesty podokenních topidel do 7 kW s vývodem přes fasádu
Aktualizace směrnic BOZP
Práce ve ztíženém prostředí
Umístění požární značky
Bezpečnostní listy na pracovišti
Školení první pomoci
Odmítnutí podepsání interní směrnice jako porušení pracovní kázně
Home ofice a druhé pracovní místo do pracovní smlouvy
Ohlášení pracovního úrazu OIP
Práce přesčas
Práce ve výšce za nepříznivého počasí na zahraničním pracovišti
Pracovní úraz a daňový náklad
Rozhodné období u odškodnění pracovních úrazů
Kalkulace nákladů na praní OOPP
Dohoda o pracovní činnosti - lékařská prohlídka
Odbornost zaměstnance školícího na zařízení HYRA
Pracovnělékařská prohlídka
Frekvence lékařských prohlídek
Dohody u mladistvých a lékařská prohlídka
Pes na pracovišti

Související předpisy

251/2005 Sb. o inspekci práce
262/2006 Sb., zákoník práce
250/2016 Sb. o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich
500/2004 Sb. správní řád
255/2012 Sb. o kontrole (kontrolní řád)
183/2017 Sb. , kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich a zákona o některých přestupcích
435/2004 Sb. o zaměstnanosti
200/1990 Sb. o přestupcích
2/1993 Sb. o vyhlášení LISTINY ZÁKLADNÍCH PRÁV A SVOBOD jako součásti ústavního pořádku České republiky
182/1993 Sb. o Ústavním soudu

Související judikáty

K návrhu na zrušení některých ustanovení zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce (116/2008 Sb.)
Promlčení trestního stíhání (14/1994 Sb.)
Promlčení a zánik odpovědnosti za přestupek (54/2020 Sb.)