Článek se věnuje problematice inovací a předpokládaného vývoje v procesu virtuální reality v oblasti vzdělávání na úseku BOZP.
Důraz na digitalizaci je skloňován mnoha strategickými dokumenty národní i evropské úrovně. V praxi lze pozorovat čím dál silnější tlak na uspíšení změn v podnikání i ve snahách o přesun některých služeb státní správy do online prostředí. V únoru dokonce Svaz průmyslu a dopravy ČR, člen tripartity zastupující zaměstnavatele, vznesl požadavek, že stát musí zvýšit částku na digitalizaci firem z Národního plánu obnovy1) s tím, že je zde nedostatečná podpora konkurenceschopnosti a ekonomické odolnosti českých firem. Zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci jde stejným směrem.
Již nyní jsou pro řízení rizik využívány komplexní softwary, bývá prováděna diagnostika a prevence přetížení pohybového aparátu a MSD pomocí digitálních technologií, využíváme chytré osobní ochranné prostředky, exoskeletony, nahrazujeme v rámci robotizace lidský prvek a pomáháme si virtuální realitou tam, kde nám může pomoci bezpečně si zažít nebezpečně činnosti, případně sníží pravděpodobnost chyby ve výrobě nebo dokonce pravděpodobnost pracovního úrazu.
Digitalizace, potažmo virtuální realita, na níž bude primárně dále cílen článek může také pomoci při vzdělávání zaměstnanců, jejich zaškolování, zvýšení uplatnitelnosti zaměstnanců/uchazečů o zaměstnání se zdravotními limity a mnohé další.
Vzdělávání v oblasti BOZP za pomoci virtuální reality
Současná doba a snahy státu nyní cílí zejména na prevenci a prosazování preventivních koncepčních opatření v oblasti BOZP. Jednou z efektivních forem prevence je kvalitní způsob vzdělávání a praktického zaškolování zaměstnanců, které je vybaví dovednostmi k výkonu práce s co nejvyšší mírou efektivity, a to zejména při vysoce rizikových činnostech v těžkém průmyslu, stavebnictví, při výrobě energie apod. Uplynulý pandemický rok prakticky znemožnil nebo zásadně omezil některé druhy vzdělávání, což urychlilo snahy přicházet s novými cestami a řešeními, které poskytnou nástroje k práci se zaměstnanci moderním a inovativním způsobem.
Nedostatečné dovednosti a znalosti způsobují řadu pracovních úrazů, zejména v prvním roce zaměstnání, dle souhrnných ročních zp