Organizace se ve snaze dosahovat konkurenční výhody potýkají s neustálými změnami vnějšího a následně i vnitřního prostředí. Vzdělávání a rozvoj zaměstnanců je tak stále důležitějším a palčivějším tématem. Jsou organizace, které vzdělávání zaměstnanců podporují méně, jiné více. Nicméně hlavní myšlenka managementu lidských zdrojů zůstává – bez vzdělaných pracovníků, bez zaměstnanců ochotných a schopných se vzdělávat a rozvíjet v současném konkurenčním prostředí organizace neuspěje.
„Generace za generací musí začínat od začátku a poznávat svět znovu. Svět se mění tak rychle, že děti se nemohou učit od svých rodičů nebo rodiče od svých dětí. Generace jsou jak cizí kameny ztroskotané v čase.“ (James Ramsay MacDonald, premiér Velké Británie 1866 – 1937)
Ve znalostní ekonomice není možné zprostředkovat společností vyžadované kompetence jen na základě stávající školské soustavy. Nepřetržité vzdělávání dospělých i v rámci jejich zaměstnání je nezbytné pro chod a rozvoj celé společnosti, dané organizace i samotného jedince. Hlavním důvodem pro jeho podporu je společenská poptávka po nových druzích znalostí a kvalifikací. Proto je celoživotní vzdělávání cílem a koncepcí dnešní vzdělávací politiky i politiky rozvoje lidských zdrojů, a to jak na úrovni národní, tak i nadnárodní. Celoživotní vzdělávání není pouze pedagogickou záležitostí, výrazně se dotýká také sociální, vzdělávací a hospodářské politiky a právě podpora celoživotního vzdělávání a rozvoje lidských zdrojů hraje důležitou roli při zvyšování konkurenceschopnosti a vyšší flexibility na trzích práce, ale také při řešení problémů osobního rozvoje každého člověka a sdílení znalostí k získání zkušeností.
Celoživotní učení jako proces adaptace na měnící se podmínky společnosti, ekonomiky a techniky se stává předpokladem pro trvalý rozvoj osobnosti a zároveň ho lze charakterizovat jako souhrn všech vzdělávacích a rozvojových aktivit v průběhu celého života. Dle základního zdroje dat celoživotního vzdělávání jsou zaměstnavatelé nejčastějšími poskytovateli neformálního vzdělávání a odborné přípravy, kdy tvoří asi třetinu všech těchto aktivit. Z toho vyplývá, že organizace hrají nezastupitelnou roli v celoživotním vzdělávání. Jak bylo zmíněno výše, hlavním důvodem pro podporu rozvoje lidských zdrojů je společenská