Bezpečnost práce při provozu manipulačních vozíků s vlastním pohonem - motorových vozíků

Vydáno: 8 minut čtení

Cílem příspěvku je seznámit se základním legislativním rámcem vztahující se k bezpečnému provozu motorových vozíků, dále s problematikou možných příčin vzniku pracovních úrazů a s vývojem pracovní úrazovosti v této oblasti. Dále také uvádíme vybrané příklady pracovních úrazů při provozu motorových vozíků.

Na základě častých dotazů, a to nejen od zaměstnavatelů, kteří jsou provozovateli motorových vozíků, ale také i z řad odborné veřejnosti, byl zpracován příspěvek zaměřený na problematiku motorových vozů. Svým obsahem také reaguje na velmi nepříznivý vývoj pracovní úrazovosti související s provozem motorových vozíků, dále pak na kontrolní zjištění uvedené v informačním systému Státního úřadu inspekce práce o pracovních úrazech.

Základní legislativní rámec vztahující se k bezpečnému provozu motorových vozíků

V dané problematice vycházíme z povinností, které zaměstnavatelům vyplývají zejména z obecného právního předpisu, kterým je zákoník práce, ale také i předpisů souvisejících například zákon č. 309/2006 Sb., NV č. 378/2001 Sb., NV č. 101/2005 Sb., ale také i ostatních předpisů, kterými mohou být technické normy například ČSN 26 8805, ČSN 26 9010, ČSN 26 9030, ČSN EN 1398. Nepovažujeme za účelné, v rámci tohoto příspěvku, vyjmenovávat a citovat jednotlivá ustanovení, ta již byla prezentována například v předcházejícím období nebo také i na odborných seminářích „Manipulační vozíky“ apod.

Zdroje pracovních úrazů

Je obecně známo, že s provozem manipulačních vozíků s vlastním pohonem - motorových vozíků (naftových, CNG, hybridních) se setkáváme při manipulaci s břemeny, dá se říci, ve všech odvětvích - strojírenství, hutnictví, zemědělství, farmacii, ve skladových provozech, logistických centrech apod. Z toho logicky vyplývá, že bezpečný provoz motorových vozíků tzn. zajištění příjmu, skladování a vyskladňování zboží atd. je z pohledu logistiky (produktivity) velmi klíčový, což si zaměstnavatele uvědomují. Věnují tedy modernizaci manipulačních prostředků a jejich bezpečnostním prvkům velkou pozornost, to je na jedné straně. Na druhé straně však z poznatků z kontrolní činnosti a z kontroly příčin a okolností pracovních úrazů se domníváme, že zaměstnavatelé řidičům již potřebnou pozornost nevěnují. Máme na mysli kvalifikačním předpokladům tj. rozsahu kvalifikace stanovené právními předpisy a kvalifikačním požadavkům tj. rozsahu kvalifikace stanovené zaměstnavatelem, zejména v návaznosti na provedenou analýzu rizik v rámci příslušné společnosti, a to s přihlédnutím k průvodní dokumentaci dodané výrobcem (dodavatelem) příslušného motorového vozíku. Jsme toho názoru, že zásadní pro bezpečný provoz motorových vozíků je praktický zácvik na konkrétním motorovém vozíku včetně používání příslušného přídavného zařízení, a to na pracovišti, na kterém je práce vykonávána. Jedná se také o používání zařízení k účelům a za podmínek, pro které je určeno, v souladu s provozní dokumentací.

Možné příčiny vzniku pracovních úrazů

Z informačního systému Státního úřadu inspekce práce lze vytipovat tyto nejčastější rizika možného vzniku pracovních úrazů spojené s provozem motorových vozíků:

  • střety zaměstnanců s motorovými vozíky například při couvání, dále na nepřehledných místech (rohy budov), vchody a východy z budov, na křižovatkách, za plastovými lamelovými clonami, vjezdy do hal (výjezdy), přechody se špatnou viditelností, přechody pro pěší apod.
  • nadměrná rychlost motorových vozíků, tzn. řidiči příliš rychle projíždí pracovišti, kde se pohybují zaměstnanci (chodci),
  • nehody více vozíků například na křižovatkách, dále odstavení vozíků na nepřehledném místě nebo omezená viditelnost vlivem špatného osvětlení apod.

Považujeme také, v souvislosti s provozem motorových vozíků, upozornit na další, a to technické riziko, kdy zdrojem možného vzniku pracovního úrazu (smrtelného) jsou nakládací a vykládací rampy a vyrovnávací můstky. Jedná se například o pády motorových vozíků z nezajištěných vyrovnávacích můstků nebo pády z ramp. Vlivem pádu motorového vozíku dochází zpravidla k nárazu na čelní sklo nebo k přimáčknutí zaměstnance ochranným rámem (smrtelný pracovní úraz). Příčinou vzniku dalších pracovních úrazů při používání vyrovnávacích můstků a ramp může být také i neznalost obsluhy daného zařízení nebo také i vlivem velmi špatné komunikace mezi obsluhou a řidičem nákladního vozidla. Evidujeme smrtelný pracovní úraz, kdy řidič nákladního vozidla odjíždí, přičemž motorový vozík je předními koly na ložné ploše nákladního vozidla.

Vývoj pracovní úrazovosti při provozu motorových vozíků

Z informačního systému Státního úřadu inspekce práce v oblasti pracovních úrazů vyplývá, že za rok 2018 se stalo celkem 151 pracovních úrazů při provozu motorových vozíků -1 smrtelný, 10 závažných a 140 ostatních. Z celkového počtu pracovních úrazů bylo cca 23 % pracovních úrazů, kdy délka pracovního zařazení zaměstnance nebyla delší jak 2 měsíce. Pokud se jedná o pracovní směny, pak cca 65 % pracovních úrazů, což je k zamyšlení, se stalo na odpoledních a nočních směnách.

Za období leden až červenec 2019 evidujeme, v souvislosti s provozem motorových vozíků, celkem 59 pracovních úrazů (51 ostatních, 7 závažných, 1 smrtelný), což je nárůst o 7 pracovních úrazů v porovnání se stejným obdobím roku 2018. Převažující podíl na vzniku těchto pracovních úrazů jsou nejen již uvedené možné příčiny vzniku pracovních úrazů, ale také nedostatečná úroveň teoretické přípravy např. neseznámení s konkrétními riziky příslušného pracoviště, dále neseznámení s návodem výrobce konkrétního motorového vozíku (v řadě případů návod - místní provozní bezpečnostní předpis vůbec neexistuje), ale také i neseznámení s organizačními pokyny a bezpečným pracovním postupem pro konkrétní činnost (manipulaci s břemeny). V závěru bych chtěl uvést, že významný podíl na vzniku pracovních úrazů, dle informačního systému SÚIP, pramení z nedostatečného praktického zácviku řidiče (obsluhy, operátora) na konkrétním typu motorového vozíku včetně používání vyměnitelných přídavných zařízení (§ 101, § 102, §103 zákoníku práce). Setkáváme se s řadou zjištění, že zaměstnavatel věří zaměstnanci, že motorový vozík, který bude obsluhovat, umí ovládat. Vážný nedostatek je však v oblasti neznalosti konkrétních podmínek pracoviště, kde je práce vykonávána, ale také i požadavků na manipulaci s konkrétním břemenem (manipulační jednotkou – paletou).

Příklady pracovních úrazů v souvislosti s provozem motorových vozíků

  • sražení procházejícího zaměstnance motorovým vozíkem vlivem neprůhledné lamelové plastové clony,
  • po kontrole správného označení vychystaného zboží vstoupil postižený do jízdy dráhy couvajícímu motorovému vozíku,
  • obsluha motorového vozíku si přimáčkla nohu mezi kovový ochranný kryt stojiny regálu a konstrukci vozíku,
  • při vykládce a nakládce vozidla přistaveného k nakládací rampě s vyrovnávacím můstkem pomocí motorového vozíku došlo k pádu přední části motorového vozíku z ložné plochy vozidla (smrtelný pracovní úraz),
  • pád manipulační technicky z nakládací rampy - zaměstnance nebyl seznámen s konkrétní manipulační technikou a konkrétními podmínkami pracoviště,
  • při nakládce zboží uložené na paletách si řidič kamionu těsně před příjezdem motorového vozíku připravoval na ložné ploše návěsu zajišťovací prvek (upínací pás) nákladu, zakopl a upadl na podlahu návěsu. Řidič motorového vozíku v ten okamžik dojížděl s nákladem tvárnic na paletě k návěsu a nestihl již registrovat řidiče a započal vykládku palet. Při manipulaci tak přimáčkl na podlahu spadlého řidiče kamionu na boční podpěrný sloupek.

Co mohou zaměstnavatelé – provozovatelé motorových vozíků očekávat z pohledu kontrolní činnosti v následujícím období

U zaměstnavatelů – provozovatelů motorových vozíků kontrolní činnost zaměřenou na bezpečnost práce, dále na bezpečný provoz technických zařízení (manipulačních prostředků a skladových systémů) například v logistických a obchodních centrech, dále ve skladových provozech apod.

Kontroly budou zejména zaměřeny na tyto oblasti:

  • osnova školení,
  • teoretická a praktická příprava řidičů motorových vozíků (pověření k řízení konkrétního typu motorového vozíku),
  • organizace práce (stanovení bezpečných pracovních postupů v místních provozních bezpečnostních předpisech),
  • vyhledávání konkrétních rizik, jejich vyhodnocení a přijímání opatření k jejich odstranění,
  • přidělení a používání osobních ochranných pracovních prostředků.

Související dokumenty

Související články

Poznatky z kontrolní činnosti ve skladových provozech v oblasti bezpečnosti práce a bezpečném provozu manipulační techniky
Závažný pracovní úraz při manipulaci s břemenem
Karta BOZP pro profesi: Řidič motorových vozíků
Kazuistiky pracovních úrazů a nehod vzniklých při výkonu práce - I. Přejetí vedoucího skladu motorovým vozítkem
Bezpečnost práce při používání zdvihacích zařízení
Bezpečnost práce u zdvihacích zařízení se stále podceňuje
(Ne)bezpečný provoz a používání strojů a zařízení
První rok v práci může být fatální
Bezpečnost balicích strojů. Ohlédnutí za seriálem
Odškodňování pracovních úrazů a nemocí z povolání v roce 2021
Zdroje a příčiny smrtelných pracovních úrazů a vybrané příklady
Bezpečnost práce při provozu motorových vozíků
Bezpečnost práce při používání zdvihacích zařízení pomocí magnetických zařízení
Závažný pracovní úraz způsobený při manipulaci s plechy pomocí řetězových vázacích prostředků
Používání regálů a regálových systémů - požehnání nebo prokletí?
Charakteristické příčiny a příklady pracovních úrazů u ručních paletových vozíků
Vyšší náhrady za pracovní úrazy a nemoci z povolání od 1. 6. 2022
Pracovní úrazy při cestách autem
Vztah onemocnění bederní páteře k výkonu práce
Nemoci z povolání
Odpovědnost za přestupek na úseku bezpečnosti práce - pád z výšky
Profesionální onemocnění hlášená v České republice v roce 2022

Související otázky a odpovědi

Ohrožení nemocí z povolání
Náhrada za ztrátu příjmu po skončení pracovní neschopnosti
Pracovní úraz
Náhrada za pracovní úraz
Odškodnění zaměstnanců po zaviněné dopravní nehodě
Krácení dovolené, pracovní úraz
Pracovní úraz
Náhrada za ztrátu na výdělku a srážky ze mzdy
Pracovní neschopnost v případě pracovního úrazu
Pracovní úraz
Úraz na pracovišti
Ohlášení pracovního úrazu OIP
Rozhodné období u odškodnění pracovních úrazů
Šetření nemocí z povolání
Práce ve výškách
Pojištění odpovědnosti zaměstnavatele
Záznam o úrazu v případě nepracovního úrazu
Zdravotní pojištění a překážky na straně zaměstnance
Ztráta na výdělku při pracovním úrazu
Nehoda zaviněná mikrospánkem - pracovní úraz

Související předpisy

262/2006 Sb., zákoník práce
309/2006 Sb. , kterým se upravují další požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v pracovněprávních vztazích a o zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při činnosti nebo poskytování služeb mimo pracovněprávní vztahy (zákon o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci)
378/2001 Sb. , kterým se stanoví bližší požadavky na bezpečný provoz a používání strojů, technických zařízení, přístrojů a nářadí
101/2005 Sb. o podrobnějších požadavcích na pracoviště a pracovní prostředí