Musí zaměstnavatel vždy doplatit minimální pojistné za období neplatné výpovědi? Z jakého důvodu podávají zaměstnavatelé zdravotní pojišťovně opravné Přehledy o platbě pojistného zaměstnavatele? Které možnosti řešení pojistného vztahu může pojištěnec (bývalý zaměstnanec) využít, když se se zaměstnavatelem soudí ve věci podané žaloby na neplatné rozvázání pracovního poměru? Tento článek přináší podrobné informace o právních povinnostech zaměstnavatelů při řešení této situace včetně postupu pojištěnce, týkajícího se jeho pojištění u zdravotní pojišťovny.
Pracovněprávní spor v souvislostech zdravotního pojištění
Ing.
Antonín
Daněk
Řádné, tedy nekonfliktní, skončení pracovněprávního vztahu je obecně žádoucí pro zaměstnavatele i pro zaměstnance – pojištěnce účastného veřejného zdravotního pojištění. Při skončení zaměstnání zaměstnavatel odhlašuje zaměstnance u zdravotní pojišťovny a přestává za něj platit pojistné. Zaměstnanec si v důsledku této skutečnosti sám musí řešit svůj pojistný vztah neboli pojištění u zdravotní pojišťovny, aby neměl problém. Nicméně praxe ukazuje, že skončení zaměstnání zdaleka nemusí být idylické.
Žaloba zaměstnance
Pokud nedojde v souvislosti s rozvázáním pracovního poměru k dohodě mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem, obrátí se zaměstnanec za účelem uplatnění svých práv na příslušný soud se žalobou na neplatnost rozvázání pracovního poměru. Není-li zaměstnavatel v soudním řízení úspěšný, stanoví soud, že rozvázání pracovního poměru (zpravidla výpověď nebo okamžité zrušení pracovního poměru) je neplatné a pracovní poměr zaměstnance nadále trvá.
Kdyby došlo k situaci, že by zaměstnanec na dalším zaměstnávání netrval (což nejsou v praxi časté případy), pak se má za to, že pracovní p