V praxi v letošním roce již existuje poptávka po aplikaci kolektivního vyjednávání na základě principu majority, popřípadě principu reprezentativnosti, tedy principů, které do § 24 zákoníku práce s účinností od 1. 8. 2024 zavedla novela č. 230/2024 Sb. Naráží se však na praktické problémy při snaze odpovědět na otázky, které zákonodárce v právní úpravě výslovně neřeší a jejichž výklad může být sporný. Cílem tohoto článku je většinu těchto otázek uvést a poskytnout na ně právní názor, který se v případě vícero možných výkladů vždy snaží zohlednit smysl a účel aktuálně účinného § 24 zákoníku práce , jehož záměrem je podpořit kolektivní vyjednávání a eliminovat patové situace, které za dřívější právní úpravy kolektivní vyjednávání zcela znemožnily.
Problematika aplikace § 24 zákoníku práce při nedostatečné shodě mezi odborovými organizacemi: právní výklad a návrh řešení
Vydáno:
16 minut čtení
Problematika aplikace § 24 zákoníku práce při nedostatečné shodě mezi odborovými organizacemi: právní výklad a návrh řešení
JUDr.
Jan
Vácha
Ph.D.
Úvodem
Panuje spousta otázek, na které nedává aktuálně účinný § 24 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce (dále jen „zákoník práce“), přesvědčivou odpověď. Natožpak odpověď jasnou a výslovnou. V praxi se však i přesto objevuje snaha nové možnosti, které od 1. 8. 2024 tento paragraf připouští, nějakým způsobem využívat a překonat tak blokaci kolektivního vyjednávání při neshodě všech odborových organizací současně působících u jednoho zaměstnavatele. Množství problémů vystává v souvislosti Taktéž situace kolem
s určením počtu členů
odborových organizací pro účely § 24 odst. 3 zákoníku práce.rozhodného data
pro určení počtu všech zaměstnanců
v pracovním poměru u zaměstnavatele není přehledná a nesporná. Otázky padají i kolem úplné nečinnosti odborové organizace v souvislosti s neshodou odborových organizací působících u zaměstnavatele
. Z širokého výběru dalších na výklad problematických aspektů lze pak zmínit i řešení nastalého rozporu mezi odborovými organizacemi v kontextu snahy vyjádřit se k protinávrhu zaměstnavatele.Počet členů odborových organizací pro účely § 24 odst. 3 zákoníku práce
V souvislosti s § 24 odst. 3 zákoníku práce praxe často tápe,
k jakému datu
by měl zaměstnavatel od odborových organizací požadovat počet členů. Nejistota panuje také kolem otázky, zda je zaměstnavatel oprávněn požadovat aktualizaci počtu členů
v průběhu kolektivního vyjed