- Úřad práce ČR evidoval k 31. říjnu 2025 celkem 340 509 uchazečů o zaměstnání, což bylo o 2 584 více než v září a o 51 506 uchazečů více než loni.
- Podíl nezaměstnaných ke konci října mírně vzrostl na 4,6 %, meziročně byl vyšší o 0,8 procentního bodu.
- Nezaměstnanost oproti září lehce stoupla v devíti krajích o 0,1 p. b., ve zbylých 5 krajích zůstal podíl nezaměstnaných osob na stejné úrovni.
„Česká republika si dlouhodobě drží jednu z nejnižších nezaměstnaností v EU, ale udržení této pozice vyžaduje aktivní přístup. Je důležité, aby stát nabízel rychlé a snadno dostupné služby. Digitalizace je odpovědí – přes Klientskou zónu Jenda se evidovalo už více než 37 % nových uchazečů o zaměstnání. To není jen technická inovace, ale systémová změna, která zvyšuje efektivitu veřejné správy a pomáhá udržet kondici trhu práce tím, že zkracuje dobu administrace a umožňuje lidem rychleji reagovat na pracovní příležitosti,“ uvedl ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka.
„Říjnový mírný nárůst nezaměstnanosti na 4,6 % ukazuje, že trh práce prochází přirozenou sezónní korekcí. Pomalu končí sezónní práce, mírné dozvuky má příliv studentů do evidence a zejména pro starší skupinu uchazečů je složitější si najít nové uplatnění. I proto jsme od začátku roku podpořili více než 114 tisíc lidí v získání nových dovedností. Zájem o rekvalifikace meziročně vzrostl o 52 % a kurzy digitálního vzdělávání absolvovalo přes 60 tisíc osob. To jsou čísla, která ukazují, že trh práce se mění – a my musíme podporovat změnu oboru u lidí, kteří nenacházejí uplatnění v tom původním. Naší prioritou je cíleně pomáhat skupinám ohroženým dlouhodobou nezaměstnaností, aby nezůstávaly příliš dlouho mimo pracovní trh,“ okomentovala ředitelka odboru zaměstnanosti Úřadu práce ČR Kateřina Budínová.
Během října se na Úřadu práce ČR nově zaevidovalo 46 478 lidí, přes 37 % nových uchazečů odeslalo žádost online prostřednictvím Klientské zóny Jenda. Tu mohou využívat klienti přes web nebo aplikaci v mobilním telefonu, která je k dispozici ke stažení zdarma v App Store a Google Play. Díky tomu mohou klienti komunikovat s úřadem elektronicky.
Zdroj: Úřad práce