V souvislosti s právní úpravou přijatou 20. 5. 2020 zákonem č. 255/2020 Sb. dochází s účinností od 1. 9. 2020 pro zaměstnavatele k některým trvalým změnám v oblasti sociálního pojištění.
Novela se dotýká těchto tiskopisů:
Oznámení o nástupu do zaměstnání/skončení doby zaměstnání
Zaměstnavatel je povinen oznámit OSSZ nově v elektronické podobě na elektronickou adresu určenou touto správou prostřednictvím uvedeného předepsaného tiskopisu den nástupu zaměstnance do zaměstnání, které mu založilo účast na pojištění, a den skončení doby zaměstnání.
Lhůta pro podání tohoto tiskopisu zůstává zachována, tj. nejpozději do 8 kalendářních dnů ode dne nástupu do zaměstnání nebo skončení doby zaměstnání.
Stejná pravidla budou platit i pro oznamování zahájení nebo skončení výkonu práce na území ČR v případě smluvních zaměstnanců.
U zaměstnanců, jejichž zaměstnání je zaměstnáním malého rozsahu, a u zaměstnanců činných na základě dohody o provedení práce, se současná lhůta pro oznamování také nemění.
Příloha k žádosti o dávku
Zaměstnavatel je povinen podklady pro výpočet dávek nemocenského pojištění zasílat pomocí uvedeného tiskopisu v elektronické podobě nově u všech dávek nemocenského pojištění (nejen u nemocenského), a to na elektronickou adresu určenou OSSZ.
Tiskopisy žádostí o dávky, které zaměstnavatel převzal od svých zaměstnanců, a další dávkové podklady (např. k exekučním srážkám) může zasílat stejně jako dosud:
- v papírové podobě na adresu příslušné OSSZ,
- do datové schránky příslušné OSSZ (podklady k témuž zaměstnanci pokud možno společně v jedné datové zprávě),
- na elektronickou adresu podatelny příslušné OSSZ s uznávaným elektronickým podpisem či pečetí.
Evidenční list důchodového pojištění
Zaměstnavatel je nově povinen evidenční listy důchodového pojištění (ELDP) předkládat ČSSZ v elektronické podobě formou datové zprávy prostřednictvím datové schránky nebo elektronické adresy podatelny.
Tyto předepsané tiskopisy se zasílají prostřednictvím služeb e-Podání ČSSZ, a to ve formátu XML. Služby e-Podání jsou k dispozici jak pro podání s uznávaným elektronickým podpisem, tak pro podání do datové schránky.
Bližší informace o způsobech elektronického podání najdete na webu ČSSZ.
Pokud zaměstnavatel nemůže z prokazatelných objektivních technických důvodů postupovat elektronicky, je možné, aby tiskopis zaslal v písemné podobě na příslušnou správu sociálního zabezpečení, přičemž je povinen uvést důvod tohoto postupu.
(zdroj: Česká správa sociálního zabezpečení, www.cssz.cz)