Podtrženo, sečteno č. 1/2024

Vydáno: 5 minut čtení

V prvním letošním vydání týdeníku se zmíním o změnách v cestovních náhradách, pojistném na sociální zabezpečení, příspěvku na stravování atd.

Z legislativy

 

Cestovní náhrady v roce 2024

Ve sbírce zákonu byla zveřejněna vyhláška MPSV č. 398/2023 Sb., která stanoví výši tuzemských cestovních náhrad a stravného pro rok 2024. Sazba základní náhrady za použití vlastního vozidla na 1 km jízdy se od 1. 1. 2024 zvýšila na 5,60 Kč (dosud 5,20 Kč). Dále se zvyšují minimální výše stravného o 11 až 26 Kč, a to na 140 Kč (u pracovní cesty v trvání 5 až 12 hodin), 212 Kč (12 až 18 hodin) a 333 Kč (nad 18 hodin), dosud minimální výše stravného činily 129 Kč, 196 Kč a 307 Kč. V nepodnikatelské sféře se stravné bude pohybovat v intervalech 140 Kč až 166 Kč, 212 Kč až 256 Kč a 333 Kč až 398 Kč. Touto vyhláškou se oproti konci roku 2023 snížily stanovené průměrné ceny benzinu 95 a 98, elektřiny a zvýšila průměrná cena nafty. A to na 38,20 Kč (benzin 95), 42,60 Kč (benzin 98), 38,70 Kč (nafta) a 7,70 Kč (1 kWh elektřiny).

 

Zvýšení pojistného u některých zaměstnavatelů

V souvislosti s dřívějším odchodem do důchodu tzv. zdravotnických záchranářů a členů jednotek hasičského záchranného sboru podniku (dále jen záchranáři) se postupně od 1. 1. 2023 zvyšují pro jejich zaměstnavatele sazby pojistného na sociální zabezpečení a státní politiku zaměstnanosti (zákon č. 455/2022 Sb.). Zaměstnavatel, který zaměstnává jak zaměstnance vykonávající práce záchranáře, tak zaměstnance, kteří tyto práce nevykonávají, stanovuje dva vyměřovací základy zaměstnavatele. U běžných zaměstnanců bude odvod pojistného na sociální zabezpečení činit i nadále 24,8 %, u záchranářů bude v roce 2024 pojistné činit 27,8 % (v roce 2023 to bylo 26,8 %, v roce 2025 to bude 28,8 % a od roku 2026 29,8 %, tj. o 5 % více oproti standardní sazbě).

Novinky

 

Změny ve struktuře ČSSZ

Síť 77 okresních správ sociálního zabezpečení (OSSZ), Pražské správy sociálního zabezpečení (PSSZ), Městské správy sociálního zabezpečení Brno (MSSZ) a 6 regionálních pracovišť ČSSZ se od ledna 2024 změnila na 5 územních správ sociálního zabezpečení (ÚSSZ). Změnami ve struktuře nedochází k uzavření žádné z okresních správ, označeny budou stejně jako doposud (tj. OSSZ, PSSZ, MSSZ Brno). Klienti mohou dále využívat služeb té OSSZ, na kterou jsou zvyklí, a navíc budou mít možnost navštívit i kteroukoliv jinou OSSZ podle vlastní volby. Tato změna by měla vést ke snížení nákladů ČSSZ a zjednodušení a zefektivnění fungování ČSSZ.

Upozornění

 

Příspěvek na stravování až 116,20 Kč

Od 1. 1. 2024 se sjednotily podmínky osvobození pro poskytování stravného zaměstnancům. Dosavadní limity pro osvobození platné pro tzv. stravenkový paušál (70 % z horní hranice stravného, které lze poskytnout zaměstnancům odměňovaným platem při pracovní cestě trvající 5 až 12 hodin) budou platné i pro stravování poskytované nepeněžní formou (stravenky, závodní stravování), zrušilo se tedy osvobození nadlimitních stravenek. Maximální příspěvek na stravování osvobozený od daně z příjmů FO a pojistných odvodů u příspěvku na stravování ať už v podobě stravenkového paušálu, stravenek atd. od 1. 1. 2024 činí 116,20 Kč (70 % ze 166 Kč). Daňová uznatelnost těchto příspěvků na stravování omezena není, a to nově i u stravenek (ruší se tedy dosavadní limit pro daňovou uznatelnost 55 %). Při 21 směnách v měsíci tak může zaměstnanec získat příspěvek na stravování 2 440 Kč bez jakýchkoliv odvodů. Hodnota nejvýhodnější stravenky pak tedy nyní činí 116 Kč (na straně zaměstnance plně osvobozena od daně z příjmů, pro zaměstnavatele plně daňově uznatelná).

 

Změny z pohledu zaměstnanců

Pozitivní charakter pro zaměstnance mají každoroční valorizační úpravy, jde např. o zvýšení minimální a zaručené mzdy (jen u některých skupin prací), náhrad mezd při dočasné pracovní neschopnosti, dávek nemocenského pojištění, cestovních náhrad (mimo většiny PHM), příspěvku na stravování bez odvodů, podpory v nezaměstnanosti. Pozitivní charakter má pro zaměstnance zavedení nároku na dovolenou pro zaměstnance pracující na dohody. Negativní charakter naopak může mít zvýšení minimálního měsíčního pojistného na zdravotní pojištění, zvýšení maximálního vyměřovacího základu pro pojistné na sociální zabezpečení (u vysokých příjmů), snížení průměrných cen většiny PHM, snížení nezabavitelných částek při srážkách ze mzdy (vyšší srážky ze mzdy) atd. Nepříjemné pak budou pro zaměstnance změny plynoucí z konsolidačního balíčku, např. zavedení odvodu zaměstnanců na nemocenské pojištění, rozšíření progrese daně z příjmů FO (u vysokých příjmů), zrušení školkovného, slevy na studenta, omezení slev na manžela/manželku, omezení zaměstnaneckých benefitů atd.