6/1993 Sb.
Zákon
České národní rady
ze dne 17. prosince 1992
o České národní bance
Změna: 60/1993 Sb.
Změna: 15/1998 Sb.
Změna: 442/2000 Sb.
Změna: 278/2001 Sb.
Změna: 482/2001 Sb.
Změna: 127/2002 Sb.
Změna: 442/2000 Sb. (část), 127/2002 Sb. (část), 257/2004 Sb.
Změna: 377/2005 Sb.
Změna: 62/2006 Sb.
Změna: 57/2006 Sb.
Změna: 230/2006 Sb.
Změna: 160/2007 Sb.
Změna: 36/2008 Sb.
Změna: 124/2008 Sb.
Změna: 254/2008 Sb.
Změna: 295/2009 Sb.
Změna: 285/2009 Sb.
Změna: 156/2010 Sb.
Změna: 281/2009 Sb., 145/2010 Sb.
Změna: 41/2011 Sb.
Změna: 92/2011 Sb.
Změna: 136/2011 Sb. (část)
Změna: 139/2011 Sb.
Změna: 136/2011 Sb.
Změna: 357/2011 Sb.
Změna: 428/2011 Sb.
Změna: 227/2013 Sb.
Změna: 135/2014 Sb.
Změna: 375/2015 Sb.
Změna: 204/2015 Sb.
Změna: 258/2016 Sb.
Změna: 183/2017 Sb.
Změna: 377/2015 Sb.
Změna: 89/2018 Sb.
Změna: 111/2019 Sb.
Změna: 192/2020 Sb.
Změna: 238/2020 Sb.
Změna: 219/2021 Sb.
Změna: 353/2021 Sb.
Změna: 417/2021 Sb.
Změna: 129/2022 Sb.
Změna: 277/2019 Sb., 462/2023 Sb.
Změna: 462/2023 Sb. (část)
Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:
Část první
Základní ustanovení
§ 1
(1) Česká národní banka je ústřední bankou České republiky, orgánem vykonávajícím
dohled nad finančním trhem a orgánem příslušným k řešení krize.
(2) Česká národní banka je právnickou osobou veřejného práva se sídlem v
Praze.
(3) České národní bance jsou svěřeny kompetence správního úřadu v rozsahu
stanoveném tímto zákonem a jinými právními předpisy.
§ 1a
Česká národní banka je součástí Evropského systému centrálních bank podle
Smlouvy o fungování Evropské unie20) a podle Protokolu o statutu Evropského systému
centrálních bank a Evropské centrální banky (dále jen „Statut“)21) a podílí se na
plnění cílů a úkolů Evropského systému centrálních bank.
§ 2
(1) Hlavním cílem činnosti České národní banky je péče o cenovou stabilitu.
Česká národní banka dále pečuje o finanční stabilitu a o bezpečné fungování finančního
systému v České republice. Pokud tím není dotčen její hlavní cíl, Česká národní banka
podporuje obecnou hospodářskou politiku vlády vedoucí k udržitelnému hospodářskému
růstu a obecné hospodářské politiky v Evropské unii se záměrem přispět k dosažení
cílů Evropské unie. Česká národní banka jedná v souladu se zásadou otevřeného tržního
hospodářství.
(2) Česká národní banka plní tyto úkoly:
a) určuje a provádí měnovou politiku,
b) vydává bankovky a mince,
c) řídí peněžní oběh, platební styk a zúčtování bank, zahraničních bank
vykonávajících bankovní činnosti na území České republiky prostřednictvím své pobočky
(dále jen „pobočka zahraniční banky“) a spořitelních a úvěrních družstev, pečuje
o jejich plynulost a hospodárnost a podílí se na zajištění bezpečnosti, spolehlivosti
a efektivnosti platebních a vypořádacích systémů a na jejich rozvoji,
d) vykonává dohled nad osobami působícími na finančním trhu (§ 44 odst.
1),
e) rozpoznává, sleduje a posuzuje rizika ohrožení stability finančního
systému a v zájmu předcházení vzniku nebo snižování těchto rizik přispívá prostřednictvím
svých pravomocí k odolnosti finančního systému, omezování nárůstu systémových rizik
a udržení finanční stability a vytváří tak makroobezřetnostní politiku; v případě
potřeby spolupracuje na tvorbě makroobezřetnostní politiky s orgány státu, jejichž
působnosti se tato politika týká,
f) provádí další činnosti podle tohoto zákona a podle jiných právních
předpisů.
(3) Česká národní banka při plnění svých úkolů spolupracuje s ústředními
bankami jiných států, zahraničními orgány zabývajícími se dohledem nad finančním
trhem a s dalšími zahraničními a mezinárodními orgány, které plní obdobné úkoly jako
Česká národní banka, zahraničními orgány příslušnými k řešení krize, s mezinárodními
finančními institucemi a mezinárodními orgány zabývajícími se dohledem nad finančním
trhem a sjednává s nimi v rámci své působnosti příslušné dohody.
(4) Česká národní banka zváží možný dopad svého rozhodnutí, které hodlá vydat
v souvislosti s výkonem dohledu podle odstavce 2 písm. d), na stabilitu finančního
systému jiného členského státu Evropské unie, a to s přihlédnutím ke skutečnostem
dostupným v době jeho vydání a zejména v případech, kdy nastane mimořádná situace,
která by mohla fungování finančních systémů ovlivnit.
§ 2a
(1) Česká národní banka je součástí Evropského systému dohledu nad finančními
trhy17) a spolupracuje s Evropskou radou pro systémová rizika a evropskými orgány
dohledu nad finančními trhy19).
(2) Česká národní banka informuje Evropskou radu pro systémová rizika o významných
opatřeních k omezení rizik, která by mohla ohrozit stabilitu finančního systému v
České republice.
§ 3
(1) Česká národní banka je povinna podávat Poslanecké sněmovně nejméně dvakrát
ročně k projednání zprávu o měnovém vývoji. Usnese-li se na tom Poslanecká sněmovna,
Česká národní banka předloží nejpozději do 30 dnů mimořádnou zprávu o měnovém vývoji.
V usnesení Poslanecké sněmovny musí být uvedeno, co má mimořádná zpráva obsahovat.
(2) Zprávu o měnovém vývoji předkládá Poslanecké sněmovně guvernér České
národní banky, který je v tomto případě oprávněn účastnit se schůze Poslanecké sněmovny
a musí mu být uděleno slovo.1c)
(3) Poslanecká sněmovna zprávu o měnovém vývoji vezme na vědomí nebo si vyžádá
její doplnění.
(4) Vyžádá-li si sněmovna doplnění zprávy, je Česká národní banka povinna
do 6 týdnů předložit zprávu doplněnou podle požadavku Poslanecké sněmovny.
(5) Česká národní banka je povinna informovat nejméně jednou za tři měsíce
o měnovém vývoji veřejnost způsobem umožňujícím dálkový přístup.
§ 3a
Česká národní banka je povinna podávat Poslanecké sněmovně nejméně jedenkrát
ročně k informaci zprávu o finanční stabilitě. Součástí této zprávy je též strategie
makroobezřetnostní politiky. Tuto zprávu uveřejňuje Česká národní banka rovněž způsobem
umožňujícím dálkový přístup.
§ 3b
(1) Při plnění svých úkolů může Česká národní banka vydat doporučení, upozornění
nebo varování určené veřejnosti, orgánům České republiky anebo jednotlivým nebo druhově
určeným osobám.
(2) Pokud by uveřejnění doporučení, upozornění nebo varování mohlo ohrozit
plnění úkolů České národní banky, nelze je poskytnout podle zákona upravujícího svobodný
přístup k informacím.
Část druhá
Organizace České národní banky
§ 4
Českou národní banku tvoří
a) ústředí se sídlem v Praze;
b) pobočky;
c)
účelové organizační jednotky.
§ 5
(1) Nejvyšším řídícím orgánem České národní banky je bankovní rada České
národní banky (dále jen "bankovní rada"). Bankovní rada určuje měnovou a makroobezřetnostní
politiku a nástroje pro jejich uskutečňování. Rozhoduje o zásadních opatřeních měnové
a makroobezřetnostní politiky, v oblasti dohledu nad finančním trhem a v oblasti
řešení krize na finančním trhu.
(2) Bankovní rada dále zejména
a) stanoví zásady činnosti a obchodů České národní banky;
b) schvaluje rozpočet České národní banky,
c) stanoví organizační uspořádání a působnost organizačních jednotek
České národní banky;
d) stanoví druhy fondů České národní banky, jejich výši a použití;
e) vykonává práva a povinnosti vyplývající z pracovněprávních vztahů
vůči zaměstnancům České národní banky; těmito úkony může pověřit jiné osoby z řad
zaměstnanců,
f) uděluje souhlas k podnikatelské činnosti zaměstnanců České národní
banky,
g) stanoví mzdové a další požitky guvernéra; mzdové a další požitky viceguvernérů
a dalších členů bankovní rady stanoví guvernér,
h) rozhoduje o rozkladech proti rozhodnutím České národní banky v prvním
stupni.
§ 6
(1) Bankovní rada je sedmičlenná. Jejími členy jsou guvernér České národní
banky, 2 viceguvernéři České národní banky a další 4 členové bankovní rady České
národní banky.
(2) Guvernéra, viceguvernéry a ostatní členy jmenuje a odvolává prezident
republiky.
(3) Nikdo nesmí zastávat funkci člena bankovní rady více než dvakrát.
(4) Členové bankovní rady jsou jmenováni na dobu 6 roků.
(5) S členstvím v bankovní radě je neslučitelná funkce poslance zákonodárného
sboru, člena vlády a členství v řídících, dozorčích a kontrolních orgánech jiných
bank a podnikatelských subjektů a výkon samostatně výdělečné činnosti s výjimkou
činnosti vědecké, literární, publicistické, umělecké a pedagogické a s výjimkou správy
vlastního majetku. Členství v bankovní radě je dále neslučitelné s jakoukoliv činností,
která může způsobit střet zájmů mezi prováděním této činnosti a členstvím v bankovní
radě.
(6) Členem bankovní rady může být jmenován občan České republiky, který
a) je plně způsobilý k právním úkonům,
b) má ukončené vysokoškolské vzdělání,
c) je bezúhonný,
d) je v měnových záležitostech nebo v oblasti finančního trhu uznávanou
a zkušenou osobností.
(7) Bezúhonnou se pro účely tohoto zákona rozumí fyzická osoba, která nebyla
pravomocně odsouzena pro trestný čin.
(8) Členové bankovní rady jsou zaměstnanci České národní banky.
(9) Výkon funkce člena bankovní rady končí
a) uplynutím jeho funkčního
období,
b) dnem bezprostředně následujícím po dni doručení písemného odvolání z funkce
nebo písemně učiněného vzdání se funkce a nebo pozdějším dnem uvedeným v doručeném
odvolání nebo vzdání se funkce.
(10) Člen bankovní rady může být z funkce odvolán pouze tehdy, přestal-li
splňovat podmínky požadované k jejímu výkonu nebo dopustil-li se vážného pochybení22).
Rozhodnutí o odvolání guvernéra se doručuje rovněž Radě guvernérů Evropské centrální
banky.
(11) Není-li funkce guvernéra obsazena, pověří bankovní rada některého z
viceguvernérů výkonem funkce guvernéra na dobu, než bude jmenován nový guvernér.
Pověřený viceguvernér vykonává funkci guvernéra v plném rozsahu jeho pravomocí a
odpovědnosti.
§ 7
(1) Jednání bankovní rady předsedá guvernér, v jeho nepřítomnosti jím pověřený
viceguvernér. Bankovní rada přijímá svá rozhodnutí prostou většinou hlasů. Bankovní
rada je usnášeníschopná, je-li přítomen guvernér, nebo jím pověřený předsedající
viceguvernér a alespoň další tři její členové. V případě rovnosti hlasů rozhoduje
hlas předsedajícího.
(2) Jednací řád bankovní rady schvaluje bankovní rada.
Část třetí
Vztah k vládě a dalším orgánům
§ 9
(1) Česká národní banka, bankovní rada ani žádný člen bankovní rady nesmějí
při výkonu pravomocí a plnění úkolů a povinností svěřených jim Smlouvou o Evropské
unii, Smlouvou o fungování Evropské unie a Statutem a při výkonu dalších činností
vyžadovat ani přijímat pokyny od prezidenta republiky, Parlamentu, vlády a jiných
orgánů České republiky, dále od orgánů, institucí nebo jiných subjektů Evropské unie,
od vlád členských států Evropské unie nebo od jakéhokoli jiného subjektu23).
(2) Česká národní banka a vláda se vzájemně informují o zásadách a opatřeních
měnové, makroobezřetnostní a hospodářské politiky.
Část čtvrtá
Emise bankovek a mincí
§ 12
Česká národní banka má výhradní právo vydávat bankovky a mince, jakož i
bankovky a mince pamětní (dále jen "bankovky a mince").
§ 13
Peněžní jednotkou v České republice je koruna česká, zkratka názvu je "Kč".
Koruna česká se dělí na sto haléřů.
§ 14
Česká národní banka spravuje zásoby bankovek a mincí a organizuje dodávky
bankovek a mincí od výrobců v souladu s požadavky peněžního oběhu.
§ 15
Česká národní banka sjednává tisk bankovek a ražbu mincí a dozírá na ochranu
a bezpečnost do oběhu nevydaných bankovek a mincí a na úschovu a ničení tiskových
desek, razidel a neplatných a vyřazených bankovek a mincí.
§ 16
(1) Platné bankovky a mince vydané Českou národní bankou jsou zákonnými penězi
ve své nominální hodnotě při všech platbách na území České republiky.
(2) Mince z drahých kovů, pamětní bankovky a mince a mince ve zvláštním provedení
určené ke sběratelským účelům mohou být prodávány za ceny odlišné od jejich nominální
hodnoty.
§ 19
(1) Česká národní banka může prohlásit za neplatné a stáhnout z oběhu bankovky
a mince, které vydala. Jejich nominální hodnotu uhradí výměnou za jiné nově vydané
bankovky a mince. Doba, po kterou je možno výměnu provádět, nesmí být kratší pěti
roků, pokud jiný zákon nestanoví jinak.
(2) Na konci období stanoveného pro výměnu se úhrnná částka bankovek a mincí
prohlášených za neplatné, ale nepředložených k výměně, odečte od množství peněz v
oběhu v účtech České národní banky. Tato částka je příjmem České národní banky.
§ 20
(1) Česká národní banka má výhradní právo vydávat obchodní mince, které se
nazývají české dukáty. Ustanovení § 15 se pro ně použije obdobně.
(2) Obchodní mince jsou mince vydané Českou národní bankou, které nejsou
zákonnými penězi a nemají nominální hodnotu.
§ 21
(1) Nikdo nesmí vyrábět, dovážet, nabízet, prodávat nebo jinak rozšiřovat
medaile, žetony nebo podobné předměty, které jsou svým provedením způsobilé uvést
jejich držitele v omyl, že jde o mince vydávané Českou národní bankou.
(2) Nikdo nesmí při označení nebo popisu žetonu, medaile nebo podobného předmětu
v souvislosti s jejich nabízením, prodejem nebo jiným rozšiřováním použít slovo "mince".
§ 22
(1) Česká národní banka stanoví vyhláškami
a) nominální hodnoty, rozměry, hmotnost, materiál, vzhled a další náležitosti
bankovek a mincí a jejich vydání do oběhu;
b) ukončení platnosti bankovek a mincí a způsob a dobu jejich výměny
za jiné bankovky a mince.
(2) Česká národní banka stanoví vyhláškou v případě obchodní mince, zda se
vydává jako jeden český dukát nebo jeho násobek, dále rozměry, hmotnost, materiál,
vzhled, její další náležitosti a datum vydání.
Část pátá
Nástroje měnové regulace České národní banky
§ 23
Česká národní banka stanoví úrokové sazby, rámce, splatnosti a další podmínky
obchodů, které provádí podle tohoto zákona a jiných zákonů, a určuje druhy těchto
obchodů a protistrany České národní banky v nich.
§ 24
(1) Banky, pobočky zahraničních bank a spořitelní a úvěrní družstva jsou
povinny mít na účtu u České národní banky uloženu stanovenou část svých zdrojů jako
povinné minimální rezervy. Povinné minimální rezervy se udržují v českých korunách
a mohou být úročeny.
(2) Povinné minimální rezervy mohou činit nejvýše 30 % celkových závazků
osoby, která je povinna udržovat povinné minimální rezervy (dále jen „povinná osoba“),
snížených o závazky této povinné osoby vůči jiným povinným osobám. Vyžaduje-li to
měnová politika České národní banky, výše povinných minimálních rezerv může být stanovena
rozdílně pro druhově určené povinné osoby.
§ 25
Pokud povinná osoba neudržuje stanovené povinné minimální rezervy, je Česká
národní banka oprávněna účtovat jí z částky, o kterou nejsou stanovené povinné minimální
rezervy naplněny, úrok ve výši odpovídající průměrné lombardní sazbě v období, po
které měla povinné minimální rezervy udržovat, zvýšené o 5 procentních bodů, nejméně
však ve výši 5 %.
§ 26
Česká národní banka stanoví vyhláškou
a) výši povinných minimálních rezerv,
b) den, od něhož povinná osoba musí ve stanovené výši povinné minimální
rezervy udržovat,
c) období, po které se povinné minimální rezervy udržují,
d) okruh závazků, ze kterých se povinné minimální rezervy udržují, a
zdrojů údajů o těchto závazcích,
e) postup, jakým bude určena stanovená výše povinných minimálních rezerv
v případě, že povinná osoba údaje, ze kterých se výše povinných minimálních rezerv
stanoví, České národní bance nepředloží.
Část šestá
Obchody České národní banky
Obchody s Českou republikou
§ 31
Česká národní banka dává do prodeje podle zákona upravujícího vydávání
dluhopisů3) státní dluhopisy a v dohodě s ministerstvem financí může z jeho pověření
a za dohodnutou úplatu vykonávat i činnosti spojené se správou, splácením a převody
státních dluhopisů, s výplatou úroků z těchto dluhopisů, popřípadě další požadované
činnosti.
§ 31a
Česká národní banka může na základě dohody s Ministerstvem financí podle
rozpočtových pravidel24) sjednávat obchody s investičními nástroji3b) nebo jiné obchody
nebo provádět činnosti, které je Ministerstvo financí v souladu s rozpočtovými pravidly24)
oprávněno vykonávat prostřednictvím České národní banky. Tím není dotčen § 31.
nadpis vypuštěn
§ 32
Obchody na volném trhu a úvěrové operace
(1) Česká národní banka je oprávněna k plnění svých úkolů provádět
obchody na finančním trhu, zejména
a) vést účty bank, poboček zahraničních bank, spořitelních a úvěrních
družstev a přijímat jejich vklady,
b) obchodovat s investičními nástroji a dalšími cennými papíry, devizovými
hodnotami, drahými kovy, pohledávkami a dalšími aktivy formou nákupů a prodejů, repo
obchodů, vkladů, výpůjček, zápůjček nebo termínovaných obchodů,
c) provádět úvěrové operace.
(2) Při provádění úvěrových operací Česká národní banka vyžaduje dostatečné
zajištění.
(3) Česká národní banka může výjimečně poskytnout bance, pobočce zahraniční
banky nebo spořitelnímu a úvěrnímu družstvu v zájmu zachování jejich likvidity krátkodobý
úvěr při odpovídajícím zajištění nebo uzavřít repo obchod, a to na dobu nejvýše 3
měsíců.
§ 33
(1) Česká národní banka může vydávat cenné papíry a obchodovat s nimi.
(2) Česká národní banka je oprávněna vést evidenci cenných papírů představujících
právo na splacení dlužené částky, vydaných
a) Českou republikou,
b) Českou národní bankou,
c) jinými emitenty.
(3) Česká národní banka je oprávněna vést evidenci navazující na centrální
evidenci cenných papírů vedenou centrálním depozitářem25).
(4) Česká národní banka je oprávněna provozovat vypořádací systém s neodvolatelností
vypořádání zákona upravujícího podnikání na kapitálovém trhu26).
§ 33a
Poskytnutí nouzové likvidity Garančnímu systému finančního trhu
(1) V naléhavém případě, kdy Garanční systém finančního trhu nemá dostatek
volných finančních prostředků za účelem plnění svých úkolů vyplývajících z právní
úpravy pojištění pohledávek z vkladů43) a taková situace by mohla ohrozit stabilitu
na finančním trhu, může mu Česká národní banka na základě žádosti poskytnout krátkodobý
úvěr nebo s ním uzavřít repo obchod, a to na dobu nejvýše 3 měsíců.
(2) Krátkodobý úvěr musí být zajištěný státními dluhopisy nebo jinými cennými
papíry se státní zárukou ve vlastnictví Garančního systému finančního trhu.
(3) Předmětem repo obchodu mohou být pouze cenné papíry podle odstavce
2.
§ 34
(1) Česká národní banka může, za podmínek obvyklých v bankovním sektoru
vést účty svých zaměstnanců a poskytovat jim další bankovní služby. Vést účty a poskytovat
bankovní služby může i právnickým osobám. Seznam těchto právnických osob zveřejňuje
Česká národní banka v roční zprávě o výsledku hospodaření.
(2) Pro provádění činností uvedených v odstavci 1 platí zákon upravující
činnost bank4) obdobně.
§ 34a
Zákaz měnového financování
(1) Česká národní banka v souladu se Smlouvou o fungování Evropské unie27)
a ji provádějícím přímo použitelným předpisem Evropské unie28) nesmí poskytovat možnost
přečerpání zůstatku bankovních účtů nebo jakýkoli jiný typ úvěru orgánům, institucím
nebo jiným subjektům Evropské unie, ústředním vládám, regionálním nebo místním orgánům
nebo jiným veřejnoprávním orgánům, jiným veřejnoprávním subjektům nebo veřejným podnikům29)
členských států Evropské unie; rovněž je zakázán přímý nákup jejich dluhových nástrojů
Českou národní bankou.
(2) Odstavec 1 se nepoužije v případě bank, zahraničních bank a spořitelních
a úvěrních družstev ve veřejném vlastnictví, kterým Česká národní banka v souvislosti
s poskytováním peněžních prostředků poskytuje stejné zacházení jako bankám, zahraničním
bankám a spořitelním a úvěrním družstvům v soukromém vlastnictví44).
Část sedmá
Pravomoc a činnost České národní banky v devizovém hospodářství
§ 35
Česká národní banka
a) stanoví, po projednání s vládou, režim kurzu české měny k cizím měnám,
přičemž však nesmí být ohrožen hlavní cíl České národní banky;
b) vyhlašuje kurz české měny k cizím měnám;
c) nakládá s devizovými rezervami ve zlatě a devizových hodnotách a
d) je oprávněna provádět platební styk se zahraničím.
Část osmá
Další činnosti a oprávnění České národní banky
§ 37
(1) Česká národní banka spolu s Ministerstvem financí připravuje a předkládá
vládě návrhy zákonných úprav v oblasti měny a peněžního oběhu a návrhy zákonných
úprav, kterými se upravují postavení, působnost, organizace a činnost České národní
banky, s výjimkou dohledu nad finančním trhem, platebním stykem a vydáváním elektronických
peněz.
(2) Česká národní banka spolupracuje s Ministerstvem financí na přípravě
návrhů zákonných úprav v oblasti finančního trhu, platebního styku, vydávání elektronických
peněz, devizového hospodářství a zavedení jednotné měny euro na území České republiky.
§ 38
(1) Česká národní banka je oprávněna provozovat platební systémy. Podmínky
provozování těchto platebních systémů a účasti v nich stanoví zákon upravující platební
styk.
(2) Česká národní banka přidělí kód platebního styku poskytovateli platebních
služeb, který hodlá užívat pro účty, které vede, čísla účtů v souladu s pravidly
mezinárodní standardizace (IBAN).
(3) Česká národní banka stanoví vyhláškou pravidla tvorby čísla účtu v souladu
s pravidly mezinárodní standardizace (IBAN).
(4) Česká národní banka vede seznam kódů platebního styku a poskytovatelů
platebních služeb, kterým tyto kódy přidělila; seznam uveřejňuje způsobem umožňujícím
dálkový přístup.
§ 38a
Česká národní banka je oprávněna k zabezpečení svých úkolů vyplývajících
z § 2 odst. 2 písm. c) požadovat po provozovateli platebního systému, provozovateli
vypořádacího systému, poskytovateli platebních služeb a vydavateli elektronických
peněz informace vztahující se k provozování těchto systémů a informace vztahující
se k poskytování platebních služeb a vydávání elektronických peněz a tyto osoby jsou
povinny České národní bance informace poskytovat.
§ 39
Česká národní banka provádí registraci zastoupení zahraničních bank a finančních
institucí vykonávajících bankovní činnost,7) působí-li tato zastoupení na území České
republiky. Zahraniční banka nebo finanční instituce je povinna přihlásit své zastoupení
k registraci před počátkem jeho působení. Zastoupení nepodniká a nezapisuje se do
obchodního rejstříku.
Část devátá
Výkaznictví a statistika
Hlava I
Výkaznictví
§ 41
(1) Česká národní banka je oprávněna vyžadovat podle tohoto zákona
nebo jiných právních předpisů k zabezpečení svých úkolů potřebné informace a podklady
ve formě statistických výkazů a výkazů pro účely dohledu, doplňkových informací nebo
hlášení (dále jen „výkaz“) od vykazujících osob, kterými jsou
a) osoby podléhající jejímu dohledu a zahraniční osoby s obdobným předmětem
podnikání podnikající na území České republiky,
b) jiné osoby podnikající na území České republiky, které náleží do
sektoru finančních institucí podle přímo použitelného předpisu Evropské unie upravujícího
systém národních a regionálních účtů v Evropské unii30),
c) osoby, které disponují informacemi potřebnými pro sestavení statistiky
platební bilance, investiční pozice a dluhové služby vůči zahraničí, které Česká
národní banka uvědomí o zařazení do okruhu statisticky významných vykazujících osob;
za tím účelem je Česká národní banka oprávněna vyžadovat potřebné informace a podklady
pro posouzení statistické významnosti.
(2) Výkazy podle odstavce 1 je Česká národní banka oprávněna používat k
zabezpečení všech svých úkolů, nestanoví-li jiný právní předpis jinak.
(3) Vykazující osoby jsou povinny vypracovat a předkládat České národní
bance výkazy, jejichž obsah, formu, lhůty a způsob sestavování a předkládání pro
jednotlivé okruhy vykazujících osob stanoví Česká národní banka vyhláškou.
(4) Pokud předložené výkazy neodpovídají požadavkům stanoveným podle odstavce
3 nebo pokud vzniknou důvodné pochybnosti o jejich správnosti nebo úplnosti, je Česká
národní banka oprávněna požadovat opravu, upřesnění nebo vysvětlení.
Hlava II
Statistika
§ 42
(1) Česká národní banka k zajištění úkolů stanovených přímo použitelnými
předpisy Evropské unie31)
a) zajišťuje statistické výkaznictví včetně získávání a shromažďování
údajů pro statistické účely,
b) zpracovává a vytváří statistické informace a sestavuje, vede a uveřejňuje
statistiky,
c) podílí se na tvorbě statistik Evropského systému centrálních bank
a Evropské centrální banky32) a přispívá k sestavování statistik Evropské unie33).
(2) K zajištění úkolů podle odstavce 1 předává Česká národní banka ve stanovených
termínech statistické informace a individuální údaje v požadované struktuře a podrobném
členění Evropské centrální bance a Eurostatu.
(3) K zajištění úkolů uvedených v odstavci 1 zabezpečuje Česká národní
banka metodiku statistických zjišťování, jejich zpracování a využití a obsahové vymezení
požadovaných údajů včetně popisu jejich struktur.
(4) K zajištění úkolů podle odstavce 1 je Česká národní banka oprávněna
požadovat a využívat pro statistické účely údaje a informace, které jsou potřebné
pro sestavení statistik Evropského systému centrálních bank, Evropské centrální banky
nebo Evropské unie a které ministerstva a jiné správní úřady získávají nebo shromažďují
na základě jiných právních předpisů, pokud jsou takové údaje a informace ministerstvy
a jinými správními úřady zpracovány a jsou-li dostupné v jejich informačních systémech.
Ministerstva a jiné správní úřady jsou povinny České národní bance potřebné údaje
na její vyžádání bezplatně poskytnout.
§ 43
V zájmu omezování zátěže vykazujících osob podle § 41 uplatňuje Česká
národní banka v návaznosti na přímo použitelné předpisy Evropské unie a v souladu
s obecnými zásadami Evropské centrální banky hledisko statistické významnosti a může
za tím účelem vyhláškou stanovit
a) rozsah vykazování určitému okruhu vykazujících osob nebo pro určitý
druh údajů, které má výkaz obsahovat,
b) okruh statisticky významných vykazujících osob.
§ 43a
(1) Česká národní banka sestavuje, vede a uveřejňuje měnové statistiky,
statistiky platební bilance, statistiku čtvrtletních finančních účtů, statistiku
finančních trhů, statistiku cenných papírů a další statistiky v oblasti její působnosti.
(2) Česká národní banka vede seznam měnových finančních institucí34) v
České republice a další obdobné seznamy pro statistické účely, které uveřejňuje způsobem
umožňujícím dálkový přístup.
§ 43b
Česká národní banka při získávání a využívání shromážděných údajů a sestavování
statistik spolupracuje s Českým statistickým úřadem, se kterým si vzájemně předává
pro statistické účely individuální údaje a statistické informace, potřebné k plnění
jejich úkolů45).
§ 43c
(1) Uplatnění práva na ověřování a nucené shromažďování individuálních
statistických údajů Českou národní bankou se řídí přímo použitelným předpisem Evropské
unie35).
(2) Při ověřování statistických údajů nebo jejich nuceném shromažďování
formou kontroly na místě se na vztahy mezi Českou národní bankou a vykazující osobou
použije zákon upravující výkon kontroly.
§ 43d
V souladu se závazky, kterými je Česká republika vázána a které vyplývají
z jejího členství v mezinárodních organizacích, Česká národní banka poskytuje statistické
informace Mezinárodnímu měnovému fondu, Organizaci pro hospodářskou spolupráci a
rozvoj, Světové bance a dalším mezinárodním institucím.
§ 43e
Česká národní banka trvale zabezpečuje ochranu důvěrných statistických
údajů36) získaných na základě tohoto zákona tak, aby nemohly být neoprávněně změněny,
zničeny, ztraceny, přeneseny nebo zneužity. Této ochraně podléhají též sdružené údaje
za více vykazujících osob, z nichž lze bez vynaložení nepřiměřeného času a úsilí
přímo určit nebo zjistit nebo nepřímo odvodit jednotlivou vykazující osobu.
§ 43f
(1) Česká národní banka může poskytnout důvěrné statistické údaje pouze
a) jinému členu Evropského systému centrálních bank v rozsahu a na
úrovni podrobnosti, které jsou nezbytné pro plnění úkolů Evropského systému centrálních
bank,
b) Evropské centrální bance ke splnění statistické zpravodajské povinnosti
pro účely tvorby statistiky Evropského systému centrálních bank,
c) Eurostatu pro účely tvorby statistiky Evropské unie,
d) jinému členu Evropského systému centrálních bank nebo členu Evropského
statistického systému, pokud je to nezbytné pro rozvoj, vypracování nebo šíření statistiky
nebo pro zvýšení její kvality,
e) Českému statistickému úřadu podle § 43b,
f) pro účely uveřejňování průměrů zápůjčních úrokových sazeb podle
zákona upravujícího spotřebitelský úvěr,
g) pro účely vědeckého výzkumu na základě smlouvy, která stanoví splnění
podmínek ochrany těchto údajů a přesný způsob jejich využití v souladu s právem Evropské
unie, a to právnickým osobám, jejichž základním posláním je vědecký výzkum; údaje
se poskytnou ve formě neumožňující přímé určení vykazující osoby, které se poskytnuté
údaje týkají,
h) pokud osoba, které se tento údaj týká, dala k jeho poskytnutí souhlas,
a nejedná-li se o případy uvedené v písmenech a) až g); ze souhlasu této osoby musí
být patrné, o jaký důvěrný statistický údaj se jedná a pro jaký účel a komu má být
poskytnut, nebo
i) v případě, pokud tak stanoví přímo použitelný předpis Evropské unie46).
(2) Česká národní banka může uveřejňovat statistické informace, pokud vzniknou
agregací individuálních údajů alespoň za 3 vykazující osoby. Není-li splněna tato
podmínka, může Česká národní banka poskytnout statistické informace pouze jako důvěrné
statistické údaje podle odstavce 1. Stejně postupuje Česká národní banka i v případě,
lze-li ze statistické informace nepřímo identifikovat jednotlivou vykazující osobu.
(3) Poskytnutí důvěrného statistického údaje za podmínek uvedených v odstavcích
1 a 2 není porušením mlčenlivosti podle tohoto zákona.
Část desátá
Dohled
§ 44
(1) Česká národní banka vykonává dohled nad
a) bankami, pobočkami zahraničních bank, spořitelními a úvěrními družstvy,
institucemi elektronických peněz, zahraničními institucemi elektronických peněz,
které vykonávají činnost na území České republiky prostřednictvím své pobočky, vydavateli
elektronických peněz malého rozsahu, platebními institucemi, zahraničními platebními
institucemi, které vykonávají činnost na území České republiky prostřednictvím své
pobočky, poskytovateli platebních služeb malého rozsahu, správci informací o platebním
účtu, zahraničními správci informací o platebním účtu, kteří vykonávají činnost na
území České republiky prostřednictvím své pobočky, poskytovateli služby dynamické
směny měn, provozovateli platebních systémů s neodvolatelností zúčtování a nad bezpečným
fungováním bankovního systému,
b) obchodníky s cennými papíry, emitenty cenných papírů, centrálním depozitářem,
jinými osobami vedoucími evidenci investičních nástrojů, investičními společnostmi,
investičními fondy, provozovateli vypořádacích systémů s neodvolatelností vypořádání,
organizátory trhů s investičními nástroji a dalšími osobami, o nichž tak stanoví
jiné právní předpisy upravující oblast podnikání na kapitálovém trhu,
c) pojišťovnami, zajišťovnami, penzijními fondy, penzijními společnostmi
a dalšími osobami působícími v oblasti pojišťovnictví, doplňkového penzijního spoření
a penzijního připojištění podle zákonů upravujících pojišťovnictví, činnost pojišťovacích
zprostředkovatelů, penzijní připojištění9c), doplňkové penzijní spoření,
d) zpracovateli tuzemských bankovek a tuzemských mincí podle zákona upravujícího
oběh bankovek a mincí,
e) nebankovními poskytovateli spotřebitelského úvěru, samostatnými zprostředkovateli,
zprostředkovateli vázaného spotřebitelského úvěru, vázanými zástupci a zahraničními
zprostředkovateli podle zákona upravujícího spotřebitelský úvěr,
f) finančními holdingovými osobami a smíšenými finančními holdingovými
osobami podléhajícími schválení podle zákona upravujícího činnost bank, a
g) činností dalších osob, u kterých tak stanoví jiný právní předpis.
(2) Dohled zahrnuje, nejde-li o řešení krize podle zákona upravujícího
ozdravné postupy a řešení krize na finančním trhu,
a) rozhodování o žádostech o udělení licencí, povolení, registrací a
souhlasů podle jiných právních předpisů,
b) kontrolu dodržování podmínek stanovených udělenými licencemi a povoleními,
c) kontrolu dodržování zákonů a přímo použitelných předpisů Evropské
unie, jestliže je k této kontrole Česká národní banka tímto zákonem nebo jinými právními
předpisy zmocněna, a kontrolu dodržování vyhlášek vydaných Českou národní bankou,
d) získávání informací potřebných pro výkon dohledu podle jiných právních
předpisů a jejich vymáhání, ověřování jejich pravdivosti, úplnosti a aktuálnosti,
e) ukládání opatření k nápravě a správních trestů podle tohoto zákona
nebo jiných právních předpisů,
f) řízení o přestupcích.
(3) Česká národní banka vykonává nad osobami uvedenými v odstavci 1 též dohled
na konsolidovaném základě nebo ve skupině a doplňkový dohled nad těmito osobami ve
finančních konglomerátech v rozsahu stanoveném jinými právními předpisy a přímo použitelnými
předpisy Evropské unie.
§ 44a
(1) Česká národní banka vykonává dohled nad dodržováním povinností stanovených
občanským zákoníkem pro uzavírání smluv o finančních službách uzavíraných na dálku,
nad dodržováním povinností zákazu používání nekalých obchodních praktik9k) a nad
dodržováním povinností při poskytování nebo zprostředkování spotřebitelského úvěru9m),
a to osobami uvedenými v § 44 odst. 1 při výkonu činnosti, kterou tyto osoby vykonávají
na základě povolení, licence nebo registrace České národní banky nebo obdobného oprávnění
k působení na území České republiky uděleného zahraničním orgánem. Česká národní
banka je při výkonu dohledu oprávněna vyžadovat od těchto osob potřebné informace
a podklady.
(2) Česká národní banka může uložit osobě uvedené v § 44 odst. 1, která porušila
tento zákon nebo právní předpis, na který se odkazuje v odstavci 1, opatření k nápravě
zjištěného nedostatku odpovídající povaze porušení a jeho závažnosti; pro odstranění
zjištěného nedostatku určí přiměřenou lhůtu.
(3) Osoba, které bylo uloženo opatření k nápravě podle odstavce 4, informuje
Českou národní banku o odstranění nedostatku bez zbytečného odkladu poté, kdy byl
nedostatek odstraněn, nejpozději však do 10 dnů po uplynutí stanovené lhůty.
§ 44aa
Česká národní banka zajistí, aby výkon dohledu podle jiných právních předpisů40)
a podle přímo použitelného předpisu Evropské unie upravujícího obezřetnostní požadavky41)
a rovněž veškeré činnosti související s výkonem dohledu byly oddělené a nezávislé
na výkonu činností spojených s řešením problémů subjektů, které podléhají jejímu
dohledu podle § 44 odst. 1 písm. a) až c) a e) a podle § 44 odst. 3. Česká národní
banka informuje o oddělení výkonu dohledu a výkonu činností spojených s řešením problémů
těchto subjektů Evropskou komisi a Evropský orgán pro bankovnictví a uvede způsob
rozdělení povinností a odpovědností. Ustanovení § 5 odst. 1 tím není dotčeno.
§ 44b
(1) Ministerstvo vnitra nebo Policie České republiky poskytuje České
národní bance pro výkon působnosti podle části desáté
a) referenční údaje ze základního registru obyvatel,
b) údaje z agendového informačního systému evidence obyvatel,
c) údaje z agendového informačního systému cizinců.
(2) Poskytovanými údaji podle odstavce 1 písm. a) jsou
a) příjmení,
b) jméno, popřípadě jména,
c) datum, místo a okres narození, u subjektu údajů, který se narodil
v cizině, datum, místo a stát, kde se narodil,
d) adresa místa pobytu,
e) datum, místo a okres úmrtí; jde-li o úmrtí subjektu údajů mimo území
České republiky, datum úmrtí, místo a stát, na jehož území k úmrtí došlo; je-li vydáno
rozhodnutí soudu o prohlášení za mrtvého, den, který je v rozhodnutí uveden jako
den smrti nebo den, který subjekt údajů prohlášený za mrtvého nepřežil, a datum nabytí
právní moci tohoto rozhodnutí,
f) státní občanství, popřípadě více státních občanství.
(3) Poskytovanými údaji podle odstavce 1 písm. b) jsou
a) jméno, popřípadě jména, příjmení, rodné příjmení,
b) datum, místo a okres narození a u občana, který se narodil v cizině,
místo a stát, kde se narodil,
c) pohlaví,
d) rodné číslo,
e) adresa místa trvalého pobytu,
f) státní občanství, popřípadě více státních občanství,
g) datum, místo a okres úmrtí; jde-li o úmrtí mimo území České republiky,
datum, místo a stát, na jehož území k úmrtí došlo,
h) den, který byl v rozhodnutí soudu o prohlášení za mrtvého uveden jako
den smrti nebo den, který subjekt údajů prohlášený za mrtvého nepřežil,
i) datum nabytí právní moci rozhodnutí soudu o omezení svéprávnosti,
jméno, popřípadě jména, příjmení a rodné číslo opatrovníka, datum nabytí právní moci
rozhodnutí soudu o zrušení omezení svéprávnosti; nebylo-li opatrovníkovi rodné číslo
přiděleno, datum, místo a okres jeho narození a u opatrovníka, který se narodil v
cizině, místo a stát, kde se narodil.
(4) Poskytovanými údaji podle odstavce 1 písm. c) jsou
a) jméno, popřípadě jména, příjmení, rodné příjmení,
b) datum narození,
c) státní občanství, popřípadě více státních občanství,
d) druh a adresa místa pobytu,
e) počátek pobytu, popřípadě datum ukončení pobytu,
f) rodné číslo, bylo-li přiděleno,
g) datum, místo a okres úmrtí; jde-li o úmrtí mimo území České republiky,
stát, na jehož území k úmrtí došlo, popřípadě datum úmrtí,
h) den, který byl v rozhodnutí soudu o prohlášení za mrtvého uveden jako
den smrti nebo den, který subjekt údajů prohlášený za mrtvého nepřežil.
(5) Z poskytovaných údajů lze v konkrétním případě použít vždy jen takové
údaje, které jsou nezbytné ke splnění daného úkolu.
(6) Údaje, které jsou vedeny jako referenční údaje v základním registru obyvatel,
se využijí z agendového informačního systému evidence obyvatel nebo agendového informačního
systému cizinců, pouze pokud jsou ve tvaru předcházejícímu současný stav.
(7) Za účelem prověření bezúhonnosti či důvěryhodnosti Českou národní bankou
v případech stanovených právním předpisem si Česká národní banka vyžádá způsobem
podle jiného právního předpisu výpis z evidence Rejstříku trestů a opis z evidence
přestupků vedené Rejstříkem trestů a v případech stanovených jiným právním předpisem
opis z evidence Rejstříku trestů. Žádost o vydání výpisu nebo opisu z evidence Rejstříku
trestů a opisu z evidence přestupků a výpis nebo opis z evidence Rejstříku trestů
a opis z evidence přestupků se předávají v elektronické podobě, a to způsobem umožňujícím
dálkový přístup. Česká národní banka je za účelem prověření bezúhonnosti či důvěryhodnosti
v případech stanovených právním předpisem dále oprávněna vyžadovat od osob, jejichž
bezúhonnost či důvěryhodnost je posuzována, rodné číslo.
(8) Česká národní banka je za účelem přístupu do registru podle odstavce
1 písm. a) v případech stanovených právním předpisem oprávněna od subjektů, u kterých
provádí registraci podle jiných právních předpisů, vyžadovat číslo občanského průkazu
nebo obdobného identifikačního dokladu.
§ 44c
Pokud Česká národní banka vykonává na základě tohoto zákona činnost, která
podle jiného právního předpisu vyžaduje licenci, povolení nebo registraci České národní
banky anebo podléhá jejímu dohledu, licenci, povolení ani registraci k takové činnosti
nepotřebuje a tato činnost nepodléhá jejímu dohledu.
§ 45
(1) Při výkonu dohledu formou kontroly na místě se vztahy mezi Českou národní
bankou a kontrolovanými osobami řídí kontrolním řádem s výjimkou ustanovení o spolupráci
v oblasti kontroly11). Nahlížení do spisu vedeného při výkonu dohledu podle § 44
odst. 2 písm. b) až d) je vyloučeno.
(2) Zaměstnanec České národní banky nesmí vykonávat dohled formou kontroly
na místě v případech, kdy je osobou blízkou podle občanského zákoníku vůči kontrolované
osobě nebo osobě, která má v kontrolované osobě postavení, které by mohlo ovlivnit
jeho činnost.
Úvěrové ukazatele
§ 45a
nadpis vypuštěn
(1) Osoba oprávněná poskytovat spotřebitelský úvěr47) nesmí poskytnout
spotřebitelský úvěr zajištěný obytnou nemovitostí, pokud by tím došlo k překročení
horní hranice 1 nebo více úvěrových ukazatelů, je-li tato hranice stanovena Českou
národní bankou opatřením obecné povahy podle § 45b. To neplatí, pokud k takovému
překročení dojde u spotřebitelských úvěrů poskytnutých v běžném kalendářním čtvrtletí
představujících nejvýše 5 % celkového objemu spotřebitelských úvěrů zajištěných obytnou
nemovitostí, které tato osoba poskytla v předcházejícím kalendářním čtvrtletí s tím,
že tyto úvěry již od jejich poskytnutí ve své evidenci vede jako úvěry nesplňující
podmínku podle věty první a řádně odůvodní jejich poskytnutí z hlediska zajištění
jejich návratnosti. Při výpočtu úvěrových ukazatelů postupuje tato osoba v souladu
s vyhláškou podle odstavce 6.
(2) Spotřebitelským úvěrem zajištěným obytnou nemovitostí se pro účely
tohoto zákona rozumí spotřebitelský úvěr, který je zajištěný obytnou nemovitostí
ve smyslu přímo použitelného předpisu Evropské unie upravujícího obezřetnostní požadavky41)
nebo je zajištěný věcným právem k této obytné nemovitosti. Spotřebitelský úvěr zajištěný
obytnou nemovitostí se pro účely tohoto zákona považuje za poskytnutý uzavřením smlouvy
o spotřebitelském úvěru.
(3) Odstavec 1 se nevztahuje na spotřebitelský úvěr zajištěný obytnou nemovitostí,
který je poskytnut na splacení 1 nebo více spotřebitelských úvěrů zajištěných stejnou
obytnou nemovitostí, pokud výše poskytnutého úvěru nepřekračuje k okamžiku jeho poskytnutí
součet zůstatků jistin spotřebitelských úvěrů, které mají být tímto úvěrem splaceny.
(4) Porušení povinnosti podle odstavce 1 nemá za následek neplatnost smlouvy
o spotřebitelském úvěru.
(5) Úvěrovým ukazatelem je ukazatel, který vyjadřuje poměr
a) celkové výše dluhů spotřebitele ze spotřebitelských úvěrů zajištěných
stejnou obytnou nemovitostí k hodnotě zajištění (dále jen "ukazatel LTV"),
b) výdajů spotřebitele vyplývajících z celkové výše dluhů spotřebitele
k jeho příjmům (dále jen "ukazatel DSTI") a
c) celkové výše dluhů spotřebitele k jeho příjmům (dále jen "ukazatel
DTI").
(6) Česká národní banka stanoví vyhláškou způsob a pravidla výpočtu úvěrových
ukazatelů včetně vymezení jednotlivých položek, které jsou součástí výpočtu.
§ 45b
(1) Česká národní banka je oprávněna v návaznosti na rozpoznání systémových
rizik souvisejících s poskytováním spotřebitelských úvěrů zajištěných obytnou nemovitostí
vydat opatření obecné povahy, kterým stanoví horní hranici 1 nebo více úvěrových
ukazatelů podle § 45a odst. 5 s tím, že pokud tak učiní, pak pro tyto úvěry určené
k financování pořízení obytné nemovitosti k vlastnímu bydlení žadatele, který k okamžiku
poskytnutí úvěru nedosáhl věku 36 let, anebo žadatelů žijících v manželství nebo
registrovaném partnerství, z nichž alespoň jeden k okamžiku poskytnutí úvěru nedosáhl
věku 36 let, stanoví vyšší horní hranici ukazatele nebo ukazatelů než pro ostatní
žadatele, a to u
a) ukazatele LTV o 10 procentních bodů,
b) ukazatele DSTI o 5 procentních bodů a
c) ukazatele DTI o jednoroční násobek čistých příjmů.
(2) Česká národní banka při stanovení horní hranice úvěrových ukazatelů
přihlíží k faktorům zakládajícím systémová rizika podle odstavce 1, zejména k
a) vývoji celkového objemu spotřebitelských úvěrů,
b) vývoji objemu nově poskytnutých spotřebitelských úvěrů zajištěných
obytnou nemovitostí,
c) vývoji realizovaných cen obytných nemovitostí,
d) vývoji poměru celkového objemu spotřebitelských úvěrů k příjmům
spotřebitelů,
e) vývoji poměru cen obytných nemovitostí k příjmům spotřebitelů,
f) souhrnnému makroekonomickému vývoji v České republice a
g) dopadu na spotřebitele a na poskytovatele úvěru.
(3) Opatření obecné povahy podle odstavce 1 se vydává bez řízení o návrhu
opatření obecné povahy a nabývá účinnosti 4 měsíce ode dne jeho zveřejnění na úřední
desce České národní banky, nestanoví-li se v něm pozdější den nabytí účinnosti. Pokud
toto opatření obecné povahy zvyšuje nebo ruší horní hranici stanoveného úvěrového
ukazatele, nabývá tato změna účinnosti dnem následujícím po dni zveřejnění, nestanoví-li
se v něm pozdější den nabytí účinnosti.
(4) Česká národní banka nejméně jedenkrát za 6 měsíců přezkoumává důvody
pro vydání opatření obecné povahy a posoudí je vzhledem k existenci a předpokládanému
dalšímu vývoji faktorů podle odstavce 2. Pokud došlo k podstatné změně těchto faktorů,
vydá Česká národní banka nové opatření obecné povahy nebo vydané opatření obecné
povahy změní nebo zruší.
§ 45c
(1) Česká národní banka může osobě, která v rozporu s § 45a odst. 1 poskytne
spotřebitelský úvěr, uložit opatření k nápravě zjištěného nedostatku. Pro odstranění
zjištěného nedostatku určí této osobě přiměřenou lhůtu.
(2) Osoba, které bylo uloženo opatření k nápravě podle odstavce 1, informuje
Českou národní banku o odstranění nedostatku bez zbytečného odkladu poté, kdy byl
nedostatek odstraněn, nejpozději však do 10 dnů po uplynutí určené lhůty.
§ 45d
Zpráva o výkonu dohledu nad finančním trhem
(1) Česká národní banka každoročně vypracovává a nejpozději do 30. června
následujícího roku předkládá Poslanecké sněmovně, Senátu a vládě k informaci zprávu
o výkonu dohledu nad finančním trhem.
(2) Česká národní banka uveřejňuje zprávu o výkonu dohledu nad finančním
trhem způsobem umožňujícím dálkový přístup.
Část jedenáctá
PŘESTUPKY
§ 46
Přestupky
(1) Přestupku se dopustí ten, kdo
a) v rozporu s § 21 odst. 1 vyrobí, doveze, nabízí, prodává nebo jinak
rozšiřuje medaile, žetony nebo podobné předměty zaměnitelné s mincemi vydanými Českou
národní bankou, nebo
b) v rozporu s § 21 odst. 2 používá při označení nebo popisu žetonu,
medaile nebo podobného předmětu v souvislosti s jejich nabízením, prodejem nebo rozšiřováním
slovo "mince".
(2) Právnická nebo podnikající fyzická osoba se dopustí přestupku tím,
že
a) neposkytne potřebnou informaci nebo podklad podle § 44a odst. 1,
b) nesplní povinnost uloženou rozhodnutím o opatření k nápravě podle
§ 44a odst. 4, nebo
c) neinformuje Českou národní banku o odstranění nedostatku podle § 44a
odst. 5.
(3) Právnická nebo podnikající fyzická osoba se jako osoba uvedená v
§ 41 odst. 1 písm. a), b) nebo c) dopustí přestupku tím, že
a) nevypracuje nebo nepředloží výkaz podle § 41 odst. 3, nebo
b) v rozporu s § 41 odst. 4 nezajistí opravu, upřesnění nebo vysvětlení
výkazu.
(4) Osoba oprávněná poskytovat spotřebitelský úvěr47) se dopustí přestupku
tím, že
a) poskytne spotřebitelský úvěr v rozporu s § 45a odst. 1,
b) nesplní povinnost uloženou rozhodnutím o opatření k nápravě podle
§ 45c odst. 1, nebo
c) neinformuje Českou národní banku o odstranění nedostatku podle § 45c
odst. 2.
(5) Za přestupek lze uložit pokutu do
a) 10 000 000 Kč, jde-li o přestupek podle odstavce 4 písm. a) nebo b),
b) 5 000 000 Kč, jde-li o přestupek podle odstavce 1 písm. a) nebo odstavce
2 písm. b), nebo
c) 1 000 000 Kč, jde-li o přestupek podle odstavce 1 písm. b), odstavce
2 písm. a) nebo c), odstavce 3 nebo odstavce 4 písm. c).
§ 46a
Uveřejnění rozhodnutí o přestupku
(1) Česká národní banka bez zbytečného odkladu uveřejní pravomocné rozhodnutí
o přestupku podle tohoto zákona způsobem umožňujícím dálkový přístup.
(2) Česká národní banka uveřejní rozhodnutí podle odstavce 1 bez uvedení
identifikačních údajů o osobě uznané vinnou ze spáchání přestupku, jestliže by uveřejnění
a) ohrozilo stabilitu finančního trhu,
b) ohrozilo probíhající trestní řízení, nebo
c) způsobilo osobě uznané vinnou ze spáchání přestupku nepřiměřenou újmu.
(3) Rozhodnutí podle odstavce 1 zůstane uveřejněno do konce pátého kalendářního
roku následujícího po roce, v němž bylo uveřejněno.
Část dvanáctá
Správní řízení
§ 46c
Zvláštní ustanovení o rozkladu
Pro ukončení řízení o rozkladu podaném proti rozhodnutí České národní banky
podle tohoto nebo jiného zákona se použijí ustanovení správního řádu o odvolání37).
§ 46d
Správní poplatky
Správní poplatky za úkony České národní banky podle jiného právního předpisu38)
jsou příjmem České národní banky.
§ 46e
Společná ustanovení k přestupkům projednávaným Českou národní bankou
(1) Česká národní banka, aniž řízení o přestupku podle tohoto zákona nebo
jiného právního předpisu zahájí, může věc usnesením odložit též, jestliže je vzhledem
k významu a míře porušení nebo ohrožení chráněného zájmu, který byl činem dotčen,
způsobu provedení činu, jeho následku, okolnostem, za nichž byl čin spáchán, nebo
vzhledem k chování podezřelého po spáchání činu zřejmé, že účelu, jehož by bylo možno
dosáhnout provedením řízení o přestupku, bylo dosaženo nebo jej lze dosáhnout jinak.
Usnesení o odložení věci podle věty první se pouze poznamená do spisu; ustanovení
zákona upravujícího odpovědnost za přestupky a řízení o nich týkající se vyrozumění
o odložení věci se nepoužije.
(2) Česká národní banka může v řízení o přestupku podle tohoto zákona nebo
jiného právního předpisu uložit pachateli rovněž opatření k nápravě nebo odejmout
oprávnění k činnosti podle příslušného právního předpisu.
(3) U přestupku, k jehož projednání je příslušná Česká národní banka podle
tohoto anebo jiného zákona nebo podle přímo použitelného předpisu Evropské unie a
za který zákon stanoví sazbu pokuty, jejíž horní hranice je alespoň 1 000 000 Kč,
nebo určuje horní hranici pokuty podle násobku neoprávněného prospěchu nebo podle
dosaženého ročního obratu, činí promlčecí doba 5 let. Byla-li promlčecí doba u tohoto
přestupku přerušena, odpovědnost za přestupek zaniká nejpozději 10 let od jeho spáchání.
(4) Okolností vylučující protiprávnost přestupku, k jehož projednání je příslušná
Česká národní banka podle tohoto zákona nebo jiného právního předpisu, není svolení
poškozeného.
(5) Účastníkem řízení o přestupku, k jehož projednání je příslušná Česká
národní banka podle tohoto zákona nebo jiného právního předpisu, není poškozený.
(6) Příjem z pokut uložených Českou národní bankou je příjmem státního rozpočtu.
(7) Alespoň jedna oprávněná úřední osoba podílející se na řízení o přestupku
vedeném Českou národní bankou v každém stupni musí mít vysokoškolské vzdělání nejméně
v magisterském studijním programu v oboru právo na vysoké škole v České republice.
Nemá-li oprávněná úřední osoba vzdělání podle věty první, musí mít vysokoškolské
vzdělání v jiné oblasti.
Část třináctá
Hospodaření České národní banky
§ 47
(1) Česká národní banka hospodaří podle rozpočtu, který musí být členěn tak,
aby z něj byly zřejmé výdaje na pořízení majetku a výdaje na provoz České národní
banky.
(2) Česká národní banka ze svých výnosů hradí náklady na svoji činnost. Vytvořený
zisk používá k doplňování rezervního fondu a dalších fondů vytvářených ze zisku a
k ostatnímu použití v rozpočtované výši. Zbývající zisk odvádí do státního rozpočtu.
(3) Roční zprávu o výsledku svého hospodaření Česká národní banka předkládá
nejpozději do 3 měsíců po skončení kalendářního roku k projednání Poslanecké sněmovně.
Součástí této zprávy je i informace o mzdách členů bankovní rady a vedoucích zaměstnanců
České národní banky v přímé řídící působnosti bankovní rady.
(4) Poslanecká sněmovna může zprávu o výsledku hospodaření České národní
banky
a) schválit,
b) vzít na vědomí, nebo
c) odmítnout.
(5) Odmítne-li Poslanecká sněmovna zprávu o výsledku hospodaření České národní
banky, je Česká národní banka povinna do 6 týdnů předložit zprávu zpřesněnou a doplněnou
podle požadavků Poslanecké sněmovny.
(6) Česká národní banka uveřejňuje roční zprávu o výsledku svého hospodaření
způsobem umožňujícím dálkový přístup.
§ 48
(1) Česká národní banka vede účetnictví podle jiného právního předpisu.12a)
(2) Účetní závěrka České národní banky je ověřována jedním nebo více auditory,
kteří jsou určeni po dohodě bankovní rady s ministrem financí.
(3) Jakmile je účetní závěrka schválena a ověřena auditory, bankovní rada
ji předá Poslanecké sněmovně a uveřejní způsobem umožňujícím dálkový přístup.
(4) Česká národní banka každoročně uveřejňuje výroční zprávu způsobem umožňujícím
dálkový přístup.
(5) Česká národní banka uveřejňuje dekádní výkaz o své finanční pozici způsobem
umožňujícím dálkový přístup.
Část čtrnáctá
Všeobecná ustanovení
§ 49
Na všechny bankovní operace České národní banky včetně stavů na účtech,
které vede, se vztahuje bankovní tajemství.
§ 49a
nadpis vypuštěn
(1) Česká národní banka vydává způsobem umožňujícím dálkový přístup Věstník
České národní banky (dále jen „Věstník“).
(2) Věstník je vydáván v postupně číslovaných částkách, označených pořadovými
čísly, jejichž řada se uzavírá koncem každého kalendářního roku.
(3) Česká národní banka vydává úřední sdělení České národní banky, kterými
informuje zejména o rozhodnutích bankovní rady o úrokových sazbách, o výkladových
stanoviscích České národní banky, o podmínkách pro provádění obchodů České národní
banky a o skutečnostech důležitých pro osoby, které působí na finančním trhu.
(4) Úřední sdělení České národní banky podepisuje člen bankovní rady.
(5) Úřední sdělení České národní banky se uveřejňuje ve Věstníku.
§ 50
(1) Zaměstnanci České národní banky jsou povinni zachovávat mlčenlivost ve
služebních věcech. Tato povinnost trvá i po skončení pracovněprávního vztahu nebo
jiného obdobného vztahu. Povinnost zachovávat mlčenlivost o skutečnostech, se kterými
se seznámí při výkonu své funkce, platí i pro členy poradních orgánů a auditory.
(2) Osoby, na které se vztahuje povinnost podle odstavce 1, mohou být Českou
národní bankou zproštěny povinnosti zachovávat mlčenlivost v případech stanovených
jinými právními předpisy, v ostatních případech ve veřejném zájmu anebo je-li to
nutné k ochraně zájmů České národní banky. Povinnost zachovávat mlčenlivost stanovená
Statutem39) tím není dotčena.
(3) Zaměstnanci České národní banky nemohou bez předchozího souhlasu bankovní
rady vykonávat podnikatelskou činnost a podílet se na podnikatelské činnosti jiných
osob. Toto ustanovení se nevztahuje na správu vlastního majetku a činnost vědeckou,
literární, publicistickou, uměleckou a pedagogickou.
(4) Zaměstnanci České národní banky nemohou zastávat funkce ve statutárním
nebo jiném orgánu obchodní korporace, ledaže je takovou funkcí Česká národní banka
pověřila. Zákaz se nevztahuje na funkci v orgánu obchodní korporace zajišťující bydlení
pro daného zaměstnance České národní banky nebo pro osobu jemu blízkou.
(5) Zaměstnanci České národní banky jsou povinni dbát, aby nedocházelo ke
střetu zájmů nebo zneužití informací získaných při výkonu jejich funkce v České národní
bance.
(6) Zaměstnanci České národní banky jsou povinni dodržovat pravidla profesionální
etiky stanovená etickým kodexem České národní banky, který schvaluje bankovní rada.
§ 50a
(1) Česká národní banka zpracovává osobní údaje v rozsahu nezbytném pro plnění
úkolů stanovených v § 1a a 2.
(2) Ustanovení čl. 15 a 18, čl. 19 věta druhá, čl. 21 odst. 4 a čl. 34 odst.
4 a v jim odpovídajícím rozsahu čl. 5 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU)
2016/67942) se nepoužijí na osobní údaje zpracovávané Českou národní bankou v oblasti
péče o finanční stabilitu a v rámci výkonu dohledu na finančním trhu, kterými jsou
zejména údaje o dohlížené osobě, osobách v ní působících a osobách, které jsou obchodními
partnery či klienty dohlížené osoby, anebo zájemci o její služby, jakož i o osobách
s těmito osobami spjatých. Tyto údaje Česká národní banka zpracovává po dobu, po
kterou mohou být použity při výkonu dohledu nebo při řešení krize podle právních
předpisů upravujícího řešení krizí na finančním trhu a v souvisejících řízeních.
(3) Ustanovení čl. 13 odst. 3, čl. 14, 15 a 18, čl. 19 věta druhá a čl. 34
a v jim odpovídajícím rozsahu čl. 5 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679
se nepoužijí na osobní údaje zpracovávané v souvislosti s činnostmi České národní
banky podle krizového zákona a zákona upravujícího hospodářská opatření pro krizové
stavy, kterými jsou údaje o osobách vykonávajících činnosti povolované Českou národní
bankou, osobách v nich působících a osobách, které s nimi mají obchodní nebo jiný
vztah. Tyto údaje Česká národní banka zpracovává po dobu, po níž vykonává činnosti
podle těchto právních předpisů, k jejichž provedení jsou uvedené údaje nezbytné,
a dále po dobu, po kterou jsou uplatňována příslušná opatření, účinné příslušné krizové
plány, přetrvávají následky jiných činností podle těchto právních předpisů nebo po
kterou tyto údaje mohou být použity v souvisejících řízeních.
(4) Ustanovení čl. 15 a 16 a v jim odpovídajícím rozsahu čl. 5 nařízení Evropského
parlamentu a Rady (EU) 2016/679 se nepoužijí na osobní údaje zpracovávané v souvislosti
s obrazovými záznamy pořizovanými a ukládanými při ochraně a zabezpečení peněžního
provozu České národní banky, kterými jsou údaje o osobách vstupujících a nacházejících
se v prostorách, kde peněžní provoz probíhá. Tyto údaje Česká národní banka zpracovává
po dobu potřebnou z hlediska ochrany a zabezpečení peněžního provozu nebo po kterou
tyto údaje mohou být použity v souvisejících řízeních.
(5) Ustanovení čl. 15, 16 a 18, čl. 19 věta druhá a čl. 34 odst. 4 a v jim
odpovídajícím rozsahu čl. 5 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 se
nepoužijí na zpracovávané osobní údaje získané Českou národní bankou z předložených
výkazů, kterými jsou zejména údaje o vykazující osobě, osobách v ní působících a
osobách, které mají s vykazujícími osobami obchodní nebo jiný vztah, jenž je předmětem
vykazovací povinnosti. Tyto údaje Česká národní banka zpracovává po dobu, po kterou
tyto údaje mohou být předmětem sestavovaných statistik nebo jinak použity podle §
41 odst. 2 anebo v souvisejícím řízení s vykazující osobou.
(6) Česká národní banka poskytne Úřadu pro ochranu osobních údajů v rozsahu
nezbytném pro výkon jeho působnosti informace, které jsou chráněné povinností mlčenlivosti
podle jiného zákona, pouze pokud to takový zákon umožňuje.
Část patnáctá
Přechodná a závěrečná ustanovení
§ 52
Pro celkový stav úvěrů poskytovaných České republice podle § 30 odst. 2
se výjimečně pro rok 1993 stanoví 7 % limit příjmů státního rozpočtu v uplynulém
roce.
§ 53
Práva a povinnosti z pracovněprávních vztahů Státní banky československé
s pracovníky, kteří mají pracoviště na území České republiky, přecházejí na Českou
národní banku.
§ 54
Na Českou národní banku přechází majetek Státní banky československé v rozsahu
stanoveném podle zvláštního zákona.14)
§ 55
(1) Je-li v právních předpisech vydaných před účinností tohoto zákona a recipovaných
do právního řádu České republiky a v opatřeních uvedena Státní banka československá,
rozumí se tím ode dne účinnosti tohoto zákona Česká národní banka.
(2) Opatření vydaná Státní bankou československou platná ke dni účinnosti
tohoto zákona, se považují za opatření vydaná Českou národní bankou.
(3) Právní úkony učiněné Státní bankou československou vůči osobám se sídlem
nebo trvalým pobytem na území České republiky se považují ode dne účinnosti tohoto
zákona za právní úkony učiněné Českou národní bankou.
§ 57
Účty, které vedla ke dni svého zániku Státní banka československá na území
České republiky, se považují za účty vedené Českou národní bankou v souladu s tímto
zákonem.
§ 58
(1) Do dne jmenování členů bankovní rady České národní banky podle § 6 odst.
2 a 3 vykonávají jejich funkci dosavadní vedoucí pracovníci Státní banky československé,
kteří byli do svých funkcí jmenováni prezidentem České a Slovenské Federativní Republiky
z řad občanů České republiky podle § 6 zákona č. 22/1992 Sb., o Státní bance československé.
(2) Výjimku z ustanovení § 6 odst. 5 může pro rok 1993 povolit bankovní
rada.
Uhde v. r.
Klaus v. r.
Vybraná ustanovení novel
Čl.II zákona č. 442/2000 Sb.
zrušen
Čl.II zákona č. 127/2002 Sb.
zrušen
Čl.VI zákona č. 57/2006 Sb.
Přechodná ustanovení
1. Řízení o uložení pokuty zahájená přede dnem nabytí účinnosti tohoto
zákona dokončí Česká národní banka podle dosavadních právních předpisů.
2. Profesní a zájmové organizace sdružující účastníky finančního trhu navrhnou
do 2 měsíců ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona kandidáty na členy výboru pro
finanční trh (dále jen "výbor") podle § 45a odst. 2 písm. a) zákona č. 6/1993 Sb.,
o České národní bance, ve znění tohoto zákona. Rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny
do 4 měsíců ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona z navržených osob zvolí předsedu
výboru, místopředsedu výboru a dalšího člena výboru. Způsob a formu navrhování kandidátů
stanoví rozpočtový výbor bez zbytečného odkladu po nabytí účinnosti tohoto zákona
a uveřejní jej způsobem umožňujícím dálkový přístup. Předseda výboru svolá ve spolupráci
s Českou národní bankou první jednání výboru tak, aby se uskutečnilo do 1 měsíce
po jeho zvolení.
3. První zprávu podle § 45d zákona č. 6/1993 Sb., o České národní bance,
ve znění tohoto zákona, předloží Česká národní banka za rok 2006 do 30. června 2007.
Čl. II zákona č. 227/2013 Sb.
1. Majetek, se kterým Česká národní banka samostatně hospodařila podle §
1 odst. 4 zákona č. 6/1993 Sb., ve znění účinném do dne nabytí účinnosti tohoto zákona,
je majetkem České národní banky.
2. Správní řízení zahájená podle zákona č. 6/1993 Sb., ve znění účinném do
dne účinnosti tohoto zákona, se dokončí podle dosavadních právních předpisů.
Čl.II zákona č. 219/2021 Sb.
Přechodná ustanovení
1. Informaci o mzdách vedoucích zaměstnanců České národní banky v přímé řídící
působnosti bankovní rady podle § 47 odst. 3 zákona č. 6/1993 Sb., ve znění účinném
ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, uvede Česká národní banka poprvé v roční
zprávě o výsledku svého hospodaření za rok následující po roce, ve kterém tento zákon
nabude účinnosti.
2. Zaměstnanci České národní banky, kteří ke dni nabytí účinnosti tohoto
zákona zastávají funkce ve statutárním nebo jiném orgánu obchodní korporace, jsou
povinni do 1 roku ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona uvést své působení v takovém
orgánu do souladu s § 50 odst. 4 zákona č. 6/1993 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí
účinnosti tohoto zákona.
1c) § 52 odst. 2 zákona č. 90/1990 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny.
2) Zákon České národní rady č. 545/1992 Sb., o Sbírce zákonů České republiky.
3) § 25 a 26 zákona č. 190/2004 Sb., o dluhopisech, ve znění zákona č. 56/2006
Sb.
3b) Zákon č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu.
4) Zákon č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění pozdějších předpisů.
4a) Zákon č. 21/1992 Sb.
Zákon č. 87/1995 Sb.
6a) Zákon č. 591/1992 Sb., o cenných papírech, ve znění pozdějších předpisů.
7) § 1 odst. 1 písm. b) a odstavec 3 zákona č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění
pozdějších předpisů.
8) Nařízení Rady (ES) č. 2223/96 ze dne 25. června 1996 o Evropském systému
národních a regionálních účtů ve Společenství.
8a) Například zákon č. 21/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů, zákon č.
256/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 189/2004 Sb., o kolektivním
investování, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 87/1995 Sb., ve znění pozdějších
předpisů, zákon č. 277/2009 Sb., o pojišťovnictví, zákon č. 42/1994 Sb., o penzijním
připojištění se státním příspěvkem, ve znění pozdějších předpisů.
9) Zákon č. 15/1998 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 256/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
9c) Zákon č. 277/2009 Sb.
Zákon č. 42/1994 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 38/2004 Sb., o pojišťovacích zprostředkovatelích a samostatných likvidátorech
pojistných událostí a o změně živnostenského zákona (zákon o pojišťovacích zprostředkovatelích
a likvidátorech pojistných událostí), ve znění pozdějších předpisů.
9e) Zákon č. 219/1995 Sb., devizový zákon, ve znění pozdějších předpisů.
9k) § 2a odst. 13 zákona č. 87/1995 Sb.
§ 4 odst. 7 zákona č. 21/1992 Sb.
9m) Zákon č. 257/2016 Sb., o spotřebitelském úvěru.
11) § 25 zákona č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád).
11b) Nařízení Rady (ES) č. 2182/2004 o medailích a žetonech podobných euromincím.
Nařízení Rady (ES) č. 2183/2004, kterým se na nezúčastněné členské státy rozšiřuje
použitelnost nařízení (ES) č. 2182/2004 o medailích a žetonech podobných euromincím.
11c) Nařízení Rady (ES) 1338/2001, kterým se stanoví opatření nutná k ochraně
eura proti padělání a nařízení Rady (ES) 1339/2001, kterým se rozšiřuje působnost
nařízení (ES) 1338/2001, kterým se stanoví opatření nutná k ochraně eura proti padělání,
na členské státy, které nepřijaly euro jako jednotnou měnu.
11f) § 2 odst. 2 obchodního zákoníku.
12a) Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů.
13) Čl. 14 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci, ve znění
pozdějších předpisů.
14) Ústavní zákon č. 541/1992 Sb., o dělení majetku České a Slovenské Federativní
Republiky mezi Českou republiku a Slovenskou republiku a o jeho přechodu na Českou
republiku a Slovenskou republiku.
15) Vyhláška federálního ministerstva financí č. 8/1988 Sb., o stažení bankovek
po 10 Kčs vzoru 1960.
Vyhláška Státní banky československé č. 412/1990 Sb., o stažení
bankovek po 100 Kčs vzoru 1989.
Vyhláška Státní banky československé č. 413/1990 Sb.,
o stažení bankovek po 50 Kčs vzoru 1964 a po 20 Kčs vzoru 1970 a o dodatečné výměně
bankovek po 10 Kčs vzoru 1960.
17) Čl. 1 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1092/2010 ze dne 24.
listopadu 2010 o makroobezřetnostním dohledu nad finančním systémem na úrovni Evropské
unie a o zřízení Evropské rady pro systémová rizika.
19) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1093/2010 ze dne 24. listopadu
2010 o zřízení Evropského orgánu dohledu (Evropského orgánu pro bankovnictví), o
změně rozhodnutí č. 716/2009/ES a o zrušení rozhodnutí Komise 2009/78/ES.
Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1094/2010 ze dne 24. listopadu
2010 o zřízení Evropského orgánu dohledu (Evropského orgánu pro pojišťovnictví a
zaměstnanecké penzijní pojištění), o změně rozhodnutí č. 716/2009/ES a o zrušení
rozhodnutí Komise 2009/79/ES.
Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1095/2010 ze dne 24. listopadu
2010 o zřízení Evropského orgánu dohledu (Evropského orgánu pro cenné papíry a trhy),
o změně rozhodnutí č. 716/2009/ES a o zrušení rozhodnutí Komise 2009/77/ES ve znění
směrnice Evropského parlamentu a Rady 2011/61/EU.
20) Čl. 282 Smlouvy o fungování Evropské unie (konsolidované znění).
21) Čl. 1 Protokolu (č. 4) o statutu Evropského systému centrálních bank a
Evropské centrální banky.
22) Článek 14 odst. 2 Protokolu (č. 4) o statutu Evropského systému centrálních
bank a Evropské centrální banky.
23) Čl. 130 Smlouvy o fungování Evropské unie (konsolidované znění).
Čl. 7 Protokolu (č. 4) o statutu Evropského systému centrálních bank a Evropské
centrální banky.
24) Zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících
zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů.
25) § 100 a násl. zákona č. 256/2004 Sb.
26) § 82 a násl. zákona č. 256/2004 Sb.
27) Článek 123 odst. 1 Smlouvy o fungování Evropské unie (konsolidované znění).
28) Nařízení Rady (ES) č. 3603/93 ze dne 13. prosince 1993, kterým se upřesňují
definice pro použití zákazů uvedených v článcích 104 a 104b Smlouvy.
29) Čl. 8 nařízení Rady (ES) č. 3603/93.
30) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 549/2013 ze dne 21. května
2013 o Evropském systému národních a regionálních účtů v Evropské unii, v platném
znění.
31) Čl. 5 Protokolu (č. 4) o statutu Evropského systému centrálních bank a
Evropské centrální banky.
Nařízení Rady (ES) č. 2533/98 ze dne 23. listopadu 1998 o shromažďování statistických
informací Evropskou centrální bankou, v platném znění.
Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 549/2013, v platném znění.
32) Například nařízení Evropské centrální banky (EU) č. 1071/2013 ze dne 24.
září 2013 o rozvaze sektoru měnových finančních institucí (přepracované znění) (ECB/2013/33),
v platném znění, nařízení Evropské centrální banky (EU) č. 1072/2013 ze dne 24. září
2013 o statistice úrokových sazeb uplatňovaných měnovými finančními institucemi (přepracované
znění) (ECB/2013/34), v platném znění, nařízení Evropské centrální banky (EU) č.
1073/2013 ze dne 18. října 2013 o statistice aktiv a pasiv investičních fondů (přepracované
znění) (ECB/2013/38), nařízení Evropské centrální banky (EU) č. 1075/2013 ze dne
18. října 2013 o statistice aktiv a pasiv účelových finančních společností zapojených
do sekuritizačních transakcí (přepracované znění) (ECB/2013/40), nařízení Evropské
centrální banky (EU) č. 1409/2013 ze dne 28. listopadu 2013 o statistice platebního
styku (ECB/2013/43), nařízení Evropské centrální banky (EU) 2018/231 ze dne 26. ledna
2018 o statistické zpravodajské povinnosti penzijních fondů (ECB/2018/2).
33) Například nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 184/2005 ze dne
12. ledna 2005 o statistice Společenství týkající se platební bilance, mezinárodního
obchodu službami a přímých zahraničních investic, v platném znění, nařízení Evropského
parlamentu a Rady (ES) č. 716/2007 ze dne 20. června 2007 o statistice Společenství
o struktuře a činnosti zahraničních afilací, ve znění nařízení Komise (ES) č. 747/2008,
nařízení Komise (ES) č. 601/2006 ze dne 18. dubna 2006, kterým se provádí nařízení
Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 184/2005, pokud jde o formát a postup pro předávání
údajů, nařízení Komise (ES) č. 602/2006 ze dne 18. dubna 2006, kterým se upravuje
nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 184/2005 aktualizací požadavků na údaje.
34) Nařízení Rady (ES) č. 2533/98, v platném znění. Nařízení Evropské centrální
banky (EU) č. 1071/2013, v platném znění.
35) Čl. 6 nařízení Rady (ES) č. 2533/98.
36) Čl. 8 nařízení Rady (ES) č. 2533/98 v platném znění.
37) § 90 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád.
38) Zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů.
39) Čl. 37 Protokolu (č. 4) o statutu Evropského systému centrálních bank a
Evropské centrální banky.
40) Například zákon č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění pozdějších předpisů,
zákon č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu, ve znění pozdějších předpisů,
zákon č. 87/1995 Sb., o spořitelních a úvěrních družstvech a některých opatřeních
s tím souvisejících a o doplnění zákona České národní rady č. 586/1992 Sb., o daních
z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 96/1993 Sb., o stavebním spoření
a státní podpoře stavebního spoření a o doplnění zákona České národní rady č. 586/1992
Sb., o daních z příjmů, ve znění zákona České národní rady č. 35/1993 Sb., ve znění
pozdějších předpisů.
41) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 575/2013 ze dne 26. června
2013 o obezřetnostních požadavcích na úvěrové instituce a investiční podniky a o
změně nařízení (EU) č. 648/2012.
42) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016
o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu
těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o ochraně osobních údajů).
43) Zákon č. 374/2015 Sb., o ozdravných postupech a řešení krize na finančním
trhu, ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 21/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
44) Čl. 123 odst. 2 Smlouvy o fungování Evropské unie (konsolidované znění).
45) Čl. 2a nařízení Rady (ES) č. 2533/98, v platném znění.
46) Například čl. 8 a 8a nařízení Rady (ES) č. 2533/98, v platném znění.
47) § 7 zákona č. 257/2016 Sb..