350/2021 Sb. o provedení některých ustanovení zákona o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině a o změně souvisejících zákonů

Schválený:
350/2021 Sb.
VYHLÁŠKA
ze dne 22. září 2021
o provedení některých ustanovení zákona o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině a o změně souvisejících zákonů
Změna: 118/2025 Sb.
Změna: 118/2025 Sb. (část)
Ministerstvo práce a sociálních věcí stanoví podle § 5d odst. 2, § 15 odst. 6 a § 20a odst. 1 písm. c) zákona č. 247/2014 Sb., o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině a o změně souvisejících zákonů, ve znění zákona č. 329/2021 Sb.:
 
§ 1
Standardy kvality péče
(1) Obsah kritérií pro posuzování kvality péče je uveden v příloze č. 1 k této vyhlášce.
(2) Plnění standardů kvality péče se hodnotí podle stupně splnění jednotlivých kritérií systémem bodového hodnocení, přičemž se za každé kritérium započtou
a) 2 body, jestliže kritérium je splněno výborně,
b) 1 bod, jestliže kritérium je splněno dobře,
c) 0 bodů, jestliže kritérium není splněno.
(3) Standardy kvality péče se považují za splněné, je-li za každé kritérium započten alespoň 1 bod.
Provozní podmínky a hygienické požadavky na prostory a provoz dětské skupiny do 12 dětí
 
§ 2
Poskytovatel zajistí pro dětskou skupinu do 12 dětí nezastavěnou plochu pozemku určenou pro pobyt a hry dětí nebo možnost pobytu a her dětí venku na dostupném veřejném hřišti nebo v přírodě.
 
§ 3
(1) Pro účely poskytování služby péče o dítě v dětské skupině do 12 dětí poskytovatel vyčlení samostatnou místnost určenou k dennímu pobytu a odpočinku dětí, která prostorovými podmínkami, včetně vybavení nábytkem, pomůckami a hračkami, odpovídá věku, potřebám a počtu dětí (dále jen "denní místnost"). Prostory musí umožňovat volné hry dětí, jejich odpočinek, osobní hygienu, tělesná cvičení a zajištění stravování.
(2) Pro zajištění odpočinku dětí musí být denní místnost vybavena lehátky, dětskými postýlkami nebo vysokými matracemi, které poskytují pevnou oporu zad a jejichž počet odpovídá počtu dětí v dětské skupině. Lehátka a dětské postýlky musí být vybaveny matracemi. Jedná-li se o službu péče o dítě v dětské skupině poskytovanou 24 hodin během provozního dne, musí být pro odpočinek dětí zajištěny dětské postýlky. Prostor pro ukládání lehátek, vysokých matrací a lůžkovin musí umožňovat jejich řádné provětrání a oddělené uložení lůžkovin pro každé dítě. Každé dítě musí mít k dispozici vlastní označené lůžkoviny.
(3) Součástí vybavení denní místnosti musí být prostředky pro poskytnutí první pomoci.
 
§ 4
(1) Pro dětskou skupinu nejvýše 4 dětí poskytovatel vyčlení prostor pro odkládání oděvu a obuvi dětí a pečujících osob vybavený šatním nábytkem.
(2) Pro dětskou skupinu od 5 do 12 dětí poskytovatel vyčlení prostor, který není součástí denní místnosti, pro odkládání oděvu a obuvi dětí a pečujících osob vybavený šatním nábytkem.
 
§ 5
(1) Poskytovatel pro dětskou skupinu nejvýše 4 dětí zajistí hygienické zařízení, které je vybaveno
a) záchodovou mísou napojenou na přívod tekoucí pitné nebo užitkové vody a
b) umyvadlem a sprchou napojenými na přívod tekoucí pitné a teplé vody.
(2) Poskytovatel pro dětskou skupinu od 5 do 12 dětí zajistí hygienické zařízení, které je vybaveno
a) dětskými záchodovými mísami v počtu přiměřeném počtu dětí, které svou velikostí a výškou osazení od podlahy odpovídají věku dětí a jsou napojeny na přívod tekoucí pitné nebo užitkové vody,
b) dětskými umyvadly v počtu přiměřeném počtu dětí, která musí svou velikostí a výškou osazení od podlahy odpovídat věku dětí a jsou napojena na přívod tekoucí pitné a teplé vody, a
c) sprchou napojenou na přívod tekoucí pitné a teplé vody.
(3) Hygienické zařízení musí být vybaveno toaletním papírem a prostředky pro hygienické mytí a hygienické osušení rukou. Umyvadla musí být opatřena pouze jedním výtokovým ventilem napojeným na centrální termostatickou směšovací armaturu umístěnou mimo dosah dětí, nebo směšovací baterií se zařízením pro omezení nejvyšší teploty na výtoku.
(4) Jsou-li v dětské skupině do 12 dětí děti mladší 3 let, poskytovatel zajistí též odpovídající počet dětských nočníků, přebalovací pult a krytý nášlapný odpadkový koš s vložkou na jedno použití.“.
(5) Pro dětskou skupinu od 5 do 12 dětí musí být hygienické zařízení pro pečující osoby odděleno od hygienického zařízení určeného pro děti a musí být vybaveno nejméně 1 záchodem napojeným na přívod tekoucí pitné nebo užitkové vody a 1 umyvadlem napojeným na přívod tekoucí pitné a teplé vody. Hygienické zařízení musí být vybaveno prostředky pro hygienické mytí a hygienické osušení rukou, toaletním papírem a krytým nášlapným odpadkovým košem s vložkou na jedno použití.
(6) Pro dětskou skupinu od 5 do 12 dětí poskytovatel
a) zajistí
1. prostor vybavený výlevkou s přívodem tekoucí pitné a teplé vody a odtokem vody umožňující mytí a dezinfekci dětských nočníků, který je provozně nebo prostorově oddělený od prostoru užívaného dětmi, nebo
2. v prostoru hygienického zařízení určeného pro pečující osoby jiné technické vybavení zajištující přívod tekoucí pitné a teplé vody a odtok vody, které je umístěno tak, aby bylo umožněno mytí a dezinfekce dětských nočníků, a
b) zajistí prostor nebo skříň pro ukládání úklidových prostředků a pomůcek mimo dosah dětí.
(7) Dětské nočníky se myjí a dezinfikují v prostoru podle odstavce 6 písm. a).
 
§ 6
(1) Prostory dětské skupiny musí být udržovány v čistém a nepoškozeném stavu s ohledem na účel jejich užívání, a to včetně používaných lůžkovin, ručníků a prádla. U elektrického osvětlení musí být zajištěna pravidelná údržba a čištění podle návodu výrobce nebo dodavatele. Není-li u osvětlení zpracován plán údržby, provádí se nejméně dvakrát ročně mytí oken, rámů, svítidel a světelných zdrojů. Stěny místností musí být udržovány v čistém a nepoškozeném stavu.
(2) Čisté a použité ručníky a lůžkoviny musí být skladovány odděleně. Ručníky a lůžkoviny musí být skladovány ve vyčleněném prostoru a mimo dosah dětí.
 
§ 7
Rozsah úklidu prostor dětské skupiny po ukončení jiných činností
(1) Jsou-li prostory, které jsou určeny k poskytování služby péče o dítě v dětské skupině, mimo provozní dobu dětské skupiny užívány k jiným činnostem, poskytovatel ihned po ukončení těchto jiných činností zajistí úklid prostor dětské skupiny
a) setřením všech podlah a povrchů na vlhko, podle potřeby s následnou povrchovou dezinfekcí, u koberců vyčištěním vysavačem,
b) vynesením odpadků,
c) umytím umyvadel, záchodů a dětských nočníků za použití čisticích prostředků s následnou dezinfekcí,
d) vyvětráním prostor.
(2) Nezamezí-li poskytovatel v době, kdy jsou prostory pro poskytování služby péče o dítě v dětské skupině využívány k jiným činnostem, než je poskytování služby péče o dítě v dětské skupině, používání vlastních látkových ručníků dětí, které navštěvují dětskou skupinu, je poskytovatel povinen zajistit výměnu látkových ručníků ihned po skončení této činnosti.
Provozní a prostorové podmínky sousedské dětské skupiny
 
§ 7a
(1) Na poskytování služby péče o dítě v sousedské dětské skupině se nepoužijí ustanovení § 2 až 6. Je-li služba péče o dítě v sousedské dětské skupině poskytována v obydlí poskytovatele, nepoužije se na ni rovněž ustanovení § 7.
(2) Je-li služba péče o dítě v sousedské dětské skupině poskytována v obydlí poskytovatele, může poskytovatel stanovit, které prostory jsou určeny pro pobyt dětí v sousedské dětské skupině a které jsou soukromým prostorem poskytovatele.
(3) Rodiči, kterému je poskytována služba péče o dítě v sousedské dětské skupině, umožní poskytovatel v provozní době sousedské dětské skupiny vstup do prostor určených pro pobyt dětí. Poskytovatel je oprávněn uložit rodiči omezující podmínky, aby nebyly narušeny potřeby přítomných dětí.
 
§ 7b
(1) Poskytovatel služby péče o dítě v sousedské dětské skupině zajistí hygienické zařízení vybavené záchodovou mísou napojenou na přívod tekoucí pitné nebo užitkové vody a umyvadlem a sprchou napojenými na přívod tekoucí pitné a teplé vody.
(2) Poskytovatel služby péče o dítě v sousedské dětské skupině vyčlení prostor pro odkládání oděvu a obuvi dětí.
(3) Prostory určené pro pobyt dětí při poskytování služby péče o dítě v sousedské dětské skupině musí být udržovány v čistém a nepoškozeném stavu, musí poskytovat dostatek místa pro volné hry dětí, jejich odpočinek, osobní hygienu, tělesná cvičení a zajištění stravování.
(4) Poskytovatel služby péče o dítě v sousedské dětské skupině zajistí možnost pobytu dětí ve venkovním prostředí.
(5) Vybavení prostor určených pro pobyt dětí při poskytování služby péče o dítě v sousedské dětské skupině musí odpovídat věku, potřebám a počtu dětí a zajišťovat podnětné prostředí pro potřeby dětí, jejich výchovu, rozvoj schopností, kulturních, hygienických a sociálních návyků.
(6) Poskytovatel služby péče o dítě v sousedské dětské skupině provede opatření k zajištění bezpečí a ochrany dětí, zejména
a) opatří topná tělesa v dosahu dětí bezpečnostními kryty na radiátory, pokud mají ostré hrany nebo dosahují teploty vyšší než 45 °C,
b) zabezpečí elektrické zásuvky v dosahu dětí proti úrazu elektrickým proudem,
c) zakryje ostré rohy a hrany nábytku, které by mohly způsobit poranění dětí,
d) zabezpečí schodiště a další prostory, ze kterých hrozí pád do volné hloubky, prostředky ochrany proti pádu,
e) odstraní z dosahu dětí nebezpečné látky a chemikálie, toxické rostliny nebo potraviny, zápalky, zapalovače a drobné předměty,
f) zajistí, aby se v prostoru nevyskytovaly předměty, které by mohly děti ohrozit svým pádem nebo pohybem, a
g) jsou-li v prostorách sousedské dětské skupiny přístupných dětem chována zvířata, zajistí, aby přítomnost zvířete dítě neohrozila.
 
§ 8
Výživové normy pro děti od 1 roku věku do 3 let věku
(1) Výživové normy pro děti od 1 roku věku do 3 let věku jsou uvedeny v příloze č. 2 k této vyhlášce.
(2) Strávníkům, jejichž zdravotní stav podle potvrzení registrujícího poskytovatele zdravotních služeb v oboru praktické lékařství pro děti a dorost1) vyžaduje stravovat se s omezeními podle dietního režimu, musí být poskytováno stravování v dietním režimu, a to za podmínek stanovených poskytovatelem stravovacích služeb a v souladu s ujednáním ve smlouvě o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině.
 
§ 9
Vyhláška č. 281/2014 Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz dětské skupiny do 12 dětí, se zrušuje.
 
§ 10
Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. října 2021.
Ministryně práce a sociálních věcí:
Dipl.-Pol. Maláčová, MSc., v. r.
 
Příl.1
Obsah kritérií pro posuzování kvality péče
I----------------------------------------------------------------------------I
I Oblast péče o dítě a naplňování potřeb dítěte                              I
I----------------------------------------------------------------------------I
I                                 Kritérium                                  I
I----I-----------------------------------------------------------------------I
I 1. I Kvalita plánu výchovy a péče: Plán výchovy a péče zohledňuje věkové   I
I    I složení dětí, individuální potřeby každého dítěte vzhledem k jeho     I
I    I zdravotnímu a psychickému stavu, nastavuje vhodné psychosociálních    I
I    I podmínky výchovné péče v dětské skupině a je založen na výchovných    I
I    I hodnotách a přístupech umožňujících dětem dosáhnout jejich plného     I
I    I potenciálu, rozvíjí zejména kognitivní, sociální, emocionální,        I
I    I fyzické a jazykové schopnosti a dovednosti. Plán výchovy a péče       I
I    I upravuje podmínky a způsoby zajištění péče v případě přijetí dítěte   I
I    I se specifickými potřebami. Část dne je vyhrazena pobytu venku.        I
I----I-----------------------------------------------------------------------I
I 2. I Postup při adaptaci dítěte na pobyt v dětské skupině: Poskytovatel    I
I    I písemně zpracuje proces nástupu dítěte do dětské skupiny a podle      I
I    I těchto pravidel postupuje. Poskytovatel zohledňuje individuální       I
I    I potřeby dítěte. Poskytovatel s pravidly postupu při adaptaci dítěte   I
I    I na pobyt v dětské skupině seznámí rodiče dítěte a pokud možno aktivně I
I    I je zapojuje do procesu adaptace.                                      I
I----I-----------------------------------------------------------------------I
I 3. I Sledování vývoje dítěte: Poskytovatel nastaví pozorovací a            I
I    I vyhodnocovací procesy ve vývoji dítěte.                               I
I----I-----------------------------------------------------------------------I
I 4. I Komunikace s rodiči dítěte o potřebách a vývoji dítěte: Pečující      I
I    I osoby průběžně a pravidelně konzultují s rodiči potřeby a vývoj       I
I    I dítěte.                                                               I
I----I-----------------------------------------------------------------------I
I Oblast personálního zabezpečení                                            I
I----------------------------------------------------------------------------I
I                                 Kritérium                                  I
I----I-----------------------------------------------------------------------I
I 1. I Péče o zaměstnance: Poskytovatel jasně vymezuje práva a povinnosti v  I
I    I rámci jednotlivých činností zaměstnanců podílejících se na            I
I    I poskytování služby péče o dítě v dětské skupině. Poskytovatel         I
I    I zajišťuje těmto zaměstnancům podporu, zejména formou evaluace,        I
I    I reflexe, zpětné vazby v kolektivu, psychohygieny nebo supervize.      I
I----I-----------------------------------------------------------------------I
I 2. I Kvalita dalšího vzdělávání pečujících osob: Poskytovatel zjišťuje     I
I    I potřeby pečujících osob v oblasti dalšího vzdělávání s ohledem na     I
I    I skladbu dětí. Pečující osoby se účastní vzdělávání, které směřuje k   I
I    I respektu potřeb dětí a které reaguje na aktuální témata v oblasti     I
I    I výchovy a péče o dítě.                                                I
I----I-----------------------------------------------------------------------I
I Oblast provozního zabezpečení                                              I
I----------------------------------------------------------------------------I
I                                 Kritérium                                  I
I----I-----------------------------------------------------------------------I
I 1. I Dodržování vnitřních pravidel: Poskytovatel zajistí dodržování        I
I    I vnitřních pravidel a na jejich základě zajistí plnou informovanost    I
I    I rodičů a veřejnosti o způsobu péče o děti.                            I
I----I-----------------------------------------------------------------------I
I 2. I Zajištění bezpečnosti dětí: Poskytovatel dostatečně zajistí bezpečné  I
I    I prostředí z hlediska předcházení úrazu dětí a pečujících osob.        I
I    I Poskytovatel zohlední věkové složení dětí a počet pečujících osob k   I
I    I zajištění bezpečného prostředí, zejména v době stravování.            I
I----I-----------------------------------------------------------------------I
I 3. I Řešení mimořádných situací: Poskytovatel písemně zpracuje základní    I
I    I rizikové a nouzové situace, které mohou nastat v souvislosti s        I
I    I poskytováním služby, a všechny zaměstnance prokazatelně seznámí s     I
I    I postupy při jejich řešení.                                            I
I----I-----------------------------------------------------------------------I
 
Příl.2
Výživové normy pro děti od 1 roku věku do 3 let věku
1. K přípravě umělé mléčné výživy se používá balená kojenecká voda nebo voda, která odpovídá ve všech ukazatelích požadavkům na pitnou vodu, zejména pokud jde o dusitany a dusičnany.
2. Formule s upraveným kravským mlékem se podávají jen se souhlasem zákonného zástupce dítěte podle tolerance dítěte.
3. Strava se mechanicky upravuje s ohledem na individuální možnosti a potřeby dítěte.
4. Každé denní jídlo, kterým je snídaně, přesnídávka, oběd, svačina a večeře, obsahuje
a) zeleninu nebo ovoce v syrovém stavu nebo tepelně upravené,
b) zdroj sacharidů - obiloviny, pseudoobiloviny nebo brambory,
c) zdroj bílkovin - maso, ryby, korýši, měkkýši, vejce, mléčné výrobky, mléko nebo luštěniny, a
d) zdroj tuků, který je přítomen buď v potravinách samotných, nebo se do pokrmů přidává.
5. Minimálně čtyřikrát během 20 provozních dnů se podává denní jídlo s rybou, z toho minimálně dvakrát se podává pokrm s rybou v rámci oběda a minimálně dvakrát se podává pokrm s rybou v rámci přesnídávky nebo svačiny. V rámci oběda může být pokrmem s rybou předkrm, polévka nebo hlavní chod.
6. Minimálně osmkrát v rámci 20 provozních dnů se podává k obědu bezmasý pokrm. Z toho maximálně dvakrát se může jednat o sladký pokrm v rámci hlavního chodu oběda.
7. Sladké varianty přesnídávek a svačin se podávají maximálně osmkrát v rámci 20 provozních dnů. Za sladkou variantu přesnídávek a svačin je považován pokrm s volnými cukry. Volnými cukry se rozumí přidané cukry a cukry přirozeně se vyskytující v medu, sirupech, ovocných a zeleninových šťávách a koncentrovaných šťávách.
8. V rámci jednoho provozního dne je možné podávat pouze 1 sladký pokrm.
9. Cukrářské výrobky, sladké trvanlivé pečivo, cukrovinky, čokoláda a čokoládové bonbony se nepodávají.
10. Jako dezerty v rámci oběda se nepodávají mléčné výrobky s přidaným cukrem.
11. Nápoje s volnými cukry se nepodávají.
12. Ke každému dennímu jídlu je nabízen alespoň jeden nealkoholický nápoj bez mléka a alespoň jeden nápoj mléko obsahující. Nápoj obsahující mléko lze nahradit mléčným výrobkem.
13. Nejsou podávány nápoje sycené oxidem uhličitým.
14. Zakoupené již ochucené mléčné výrobky lze podávat v rámci snídaně, přesnídávky nebo svačiny, pokud neobsahují více než 11 g cukrů ve 100 g výrobku.
15. Je-li jako součást snídaně, přesnídávky nebo svačiny připravován ochucený mléčný výrobek nebo jeho ochucená rostlinná alternativa, je maximální obsah přidaného cukru 5 g na 100 g použitého mléčného výrobku.
16. Na přípravu pokrmů se nepoužívají
a) dehydratované výrobky2), jde-li o polévku, přísady do polévky, bujón, vývar, omáčku, šťávu a základ pokrmu;
b) ochucovadla2) ;
c) stolní sladidla3) ani potraviny a nápoje, které sladidla obsahují jako potravinářskou přídatnou látku.
17. Na přípravu pokrmů se používá pouze nepálivé a nedráždivé koření a směsi koření nebo kořenicí přípravky bez přidané soli a cukru2) .
18. Na přípravu pokrmů se nepoužívají masné výrobky a masné polotovary.
19. Nepodávají se sýry s plísní na povrchu, s plísní uvnitř hmoty, dvouplísňové, v solném nálevu a sýry s vyšším obsahem soli než 1,5 g na 100 g výrobku.
20. K přípravě pokrmů se nepoužívá jednodruhový volný palmový, palmojádrový a kokosový tuk.
1) Zákon č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (zákon o zdravotních službách), ve znění pozdějších předpisů.
2) Vyhláška č. 398/2016 Sb., o požadavcích na koření, jedlou sůl, dehydratované výrobky, ochucovadla, studené omáčky, dresinky a hořčici.
3) Nařízení Komise (EU) č. 1129/2011 ze dne 11. listopadu 2011, kterým se mění příloha II nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1333/2008 vytvořením seznamu potravinářských přídatných látek Unie.

Související dokumenty

Související články

Změny v právních předpisech za období od 30. 9. do 18. 10. 2021