350/2021 Sb.
VYHLÁŠKA
ze dne 22. září 2021
o provedení některých ustanovení zákona o poskytování služby péče o dítě v
dětské skupině a o změně souvisejících zákonů
Změna: 118/2025 Sb.
Změna: 118/2025 Sb. (část)
Ministerstvo práce a sociálních věcí stanoví podle § 5d odst. 2, § 15 odst. 6
a § 20a odst. 1 písm. c) zákona č. 247/2014 Sb., o poskytování služby péče o dítě
v dětské skupině a o změně souvisejících zákonů, ve znění zákona č. 329/2021 Sb.:
§ 1
Standardy kvality péče
(1) Obsah kritérií pro posuzování kvality péče je uveden v příloze č. 1 k této
vyhlášce.
(2) Plnění standardů kvality péče se hodnotí podle stupně splnění jednotlivých
kritérií systémem bodového hodnocení, přičemž se za každé kritérium započtou
a) 2 body, jestliže kritérium je splněno výborně,
b) 1 bod, jestliže kritérium je splněno dobře,
c) 0 bodů, jestliže kritérium není splněno.
(3) Standardy kvality péče se považují za splněné, je-li za každé kritérium
započten alespoň 1 bod.
Provozní podmínky a hygienické požadavky na prostory a provoz dětské skupiny
do 12 dětí
§ 2
Poskytovatel zajistí pro dětskou skupinu do 12 dětí nezastavěnou plochu pozemku
určenou pro pobyt a hry dětí nebo možnost pobytu a her dětí venku na dostupném veřejném
hřišti nebo v přírodě.
§ 3
(1) Pro účely poskytování služby péče o dítě v dětské skupině do 12 dětí
poskytovatel vyčlení samostatnou místnost určenou k dennímu pobytu a odpočinku dětí,
která prostorovými podmínkami, včetně vybavení nábytkem, pomůckami a hračkami, odpovídá
věku, potřebám a počtu dětí (dále jen "denní místnost"). Prostory musí umožňovat
volné hry dětí, jejich odpočinek, osobní hygienu, tělesná cvičení a zajištění stravování.
(2) Pro zajištění odpočinku dětí musí být denní místnost vybavena lehátky,
dětskými postýlkami nebo vysokými matracemi, které poskytují pevnou oporu zad a jejichž
počet odpovídá počtu dětí v dětské skupině. Lehátka a dětské postýlky musí být vybaveny
matracemi. Jedná-li se o službu péče o dítě v dětské skupině poskytovanou 24 hodin
během provozního dne, musí být pro odpočinek dětí zajištěny dětské postýlky. Prostor
pro ukládání lehátek, vysokých matrací a lůžkovin musí umožňovat jejich řádné provětrání
a oddělené uložení lůžkovin pro každé dítě. Každé dítě musí mít k dispozici vlastní
označené lůžkoviny.
(3) Součástí vybavení denní místnosti musí být prostředky pro poskytnutí
první pomoci.
§ 4
(1) Pro dětskou skupinu nejvýše 4 dětí poskytovatel vyčlení prostor pro odkládání
oděvu a obuvi dětí a pečujících osob vybavený šatním nábytkem.
(2) Pro dětskou skupinu od 5 do 12 dětí poskytovatel vyčlení prostor, který
není součástí denní místnosti, pro odkládání oděvu a obuvi dětí a pečujících osob
vybavený šatním nábytkem.
§ 5
(1) Poskytovatel pro dětskou skupinu nejvýše 4 dětí zajistí hygienické
zařízení, které je vybaveno
a) záchodovou mísou napojenou na přívod tekoucí pitné nebo užitkové vody a
b) umyvadlem a sprchou napojenými na přívod tekoucí pitné a teplé vody.
(2) Poskytovatel pro dětskou skupinu od 5 do 12 dětí zajistí hygienické
zařízení, které je vybaveno
a) dětskými záchodovými mísami v počtu přiměřeném počtu dětí, které svou velikostí
a výškou osazení od podlahy odpovídají věku dětí a jsou napojeny na přívod tekoucí
pitné nebo užitkové vody,
b) dětskými umyvadly v počtu přiměřeném počtu dětí, která musí svou velikostí a výškou
osazení od podlahy odpovídat věku dětí a jsou napojena na přívod tekoucí pitné a
teplé vody, a
c) sprchou napojenou na přívod tekoucí pitné a teplé vody.
(3) Hygienické zařízení musí být vybaveno toaletním papírem a prostředky
pro hygienické mytí a hygienické osušení rukou. Umyvadla musí být opatřena pouze
jedním výtokovým ventilem napojeným na centrální termostatickou směšovací armaturu
umístěnou mimo dosah dětí, nebo směšovací baterií se zařízením pro omezení nejvyšší
teploty na výtoku.
(4) Jsou-li v dětské skupině do 12 dětí děti mladší 3 let, poskytovatel zajistí
též odpovídající počet dětských nočníků, přebalovací pult a krytý nášlapný odpadkový
koš s vložkou na jedno použití.“.
(5) Pro dětskou skupinu od 5 do 12 dětí musí být hygienické zařízení pro
pečující osoby odděleno od hygienického zařízení určeného pro děti a musí být vybaveno
nejméně 1 záchodem napojeným na přívod tekoucí pitné nebo užitkové vody a 1 umyvadlem
napojeným na přívod tekoucí pitné a teplé vody. Hygienické zařízení musí být vybaveno
prostředky pro hygienické mytí a hygienické osušení rukou, toaletním papírem a krytým
nášlapným odpadkovým košem s vložkou na jedno použití.
(6) Pro dětskou skupinu od 5 do 12 dětí poskytovatel
a) zajistí
1. prostor vybavený výlevkou s přívodem tekoucí pitné a teplé vody a odtokem
vody umožňující mytí a dezinfekci dětských nočníků, který je provozně nebo prostorově
oddělený od prostoru užívaného dětmi, nebo
2. v prostoru hygienického zařízení určeného
pro pečující osoby jiné technické vybavení zajištující přívod tekoucí pitné a teplé
vody a odtok vody, které je umístěno tak, aby bylo umožněno mytí a dezinfekce dětských
nočníků, a
b) zajistí prostor nebo skříň pro ukládání úklidových prostředků a pomůcek mimo dosah
dětí.
(7) Dětské nočníky se myjí a dezinfikují v prostoru podle odstavce 6 písm.
a).
§ 6
(1) Prostory dětské skupiny musí být udržovány v čistém a nepoškozeném stavu
s ohledem na účel jejich užívání, a to včetně používaných lůžkovin, ručníků a prádla.
U elektrického osvětlení musí být zajištěna pravidelná údržba a čištění podle návodu
výrobce nebo dodavatele. Není-li u osvětlení zpracován plán údržby, provádí se nejméně
dvakrát ročně mytí oken, rámů, svítidel a světelných zdrojů. Stěny místností musí
být udržovány v čistém a nepoškozeném stavu.
(2) Čisté a použité ručníky a lůžkoviny musí být skladovány odděleně. Ručníky
a lůžkoviny musí být skladovány ve vyčleněném prostoru a mimo dosah dětí.
§ 7
Rozsah úklidu prostor dětské skupiny po ukončení jiných činností
(1) Jsou-li prostory, které jsou určeny k poskytování služby péče o dítě
v dětské skupině, mimo provozní dobu dětské skupiny užívány k jiným činnostem, poskytovatel
ihned po ukončení těchto jiných činností zajistí úklid prostor dětské skupiny
a) setřením všech podlah a povrchů na vlhko, podle potřeby s následnou povrchovou
dezinfekcí, u koberců vyčištěním vysavačem,
b) vynesením odpadků,
c) umytím umyvadel, záchodů a dětských nočníků za použití čisticích prostředků s
následnou dezinfekcí,
d) vyvětráním prostor.
(2) Nezamezí-li poskytovatel v době, kdy jsou prostory pro poskytování služby
péče o dítě v dětské skupině využívány k jiným činnostem, než je poskytování služby
péče o dítě v dětské skupině, používání vlastních látkových ručníků dětí, které navštěvují
dětskou skupinu, je poskytovatel povinen zajistit výměnu látkových ručníků ihned
po skončení této činnosti.
Provozní a prostorové podmínky sousedské dětské skupiny
§ 7a
(1) Na poskytování služby péče o dítě v sousedské dětské skupině se nepoužijí
ustanovení § 2 až 6. Je-li služba péče o dítě v sousedské dětské skupině poskytována
v obydlí poskytovatele, nepoužije se na ni rovněž ustanovení § 7.
(2) Je-li služba péče o dítě v sousedské dětské skupině poskytována v obydlí
poskytovatele, může poskytovatel stanovit, které prostory jsou určeny pro pobyt dětí
v sousedské dětské skupině a které jsou soukromým prostorem poskytovatele.
(3) Rodiči, kterému je poskytována služba péče o dítě v sousedské dětské
skupině, umožní poskytovatel v provozní době sousedské dětské skupiny vstup do prostor
určených pro pobyt dětí. Poskytovatel je oprávněn uložit rodiči omezující podmínky,
aby nebyly narušeny potřeby přítomných dětí.
§ 7b
(1) Poskytovatel služby péče o dítě v sousedské dětské skupině zajistí hygienické
zařízení vybavené záchodovou mísou napojenou na přívod tekoucí pitné nebo užitkové
vody a umyvadlem a sprchou napojenými na přívod tekoucí pitné a teplé vody.
(2) Poskytovatel služby péče o dítě v sousedské dětské skupině vyčlení prostor
pro odkládání oděvu a obuvi dětí.
(3) Prostory určené pro pobyt dětí při poskytování služby péče o dítě v sousedské
dětské skupině musí být udržovány v čistém a nepoškozeném stavu, musí poskytovat
dostatek místa pro volné hry dětí, jejich odpočinek, osobní hygienu, tělesná cvičení
a zajištění stravování.
(4) Poskytovatel služby péče o dítě v sousedské dětské skupině zajistí možnost
pobytu dětí ve venkovním prostředí.
(5) Vybavení prostor určených pro pobyt dětí při poskytování služby péče
o dítě v sousedské dětské skupině musí odpovídat věku, potřebám a počtu dětí a zajišťovat
podnětné prostředí pro potřeby dětí, jejich výchovu, rozvoj schopností, kulturních,
hygienických a sociálních návyků.
(6) Poskytovatel služby péče o dítě v sousedské dětské skupině provede
opatření k zajištění bezpečí a ochrany dětí, zejména
a) opatří topná tělesa v dosahu dětí bezpečnostními kryty na radiátory, pokud mají
ostré hrany nebo dosahují teploty vyšší než 45 °C,
b) zabezpečí elektrické zásuvky v dosahu dětí proti úrazu elektrickým proudem,
c) zakryje ostré rohy a hrany nábytku, které by mohly způsobit poranění dětí,
d) zabezpečí schodiště a další prostory, ze kterých hrozí pád do volné hloubky, prostředky
ochrany proti pádu,
e) odstraní z dosahu dětí nebezpečné látky a chemikálie, toxické rostliny nebo potraviny,
zápalky, zapalovače a drobné předměty,
f) zajistí, aby se v prostoru nevyskytovaly předměty, které by mohly děti ohrozit
svým pádem nebo pohybem, a
g) jsou-li v prostorách sousedské dětské skupiny přístupných dětem chována zvířata,
zajistí, aby přítomnost zvířete dítě neohrozila.
§ 8
Výživové normy pro děti od 1 roku věku do 3 let věku
(1) Výživové normy pro děti od 1 roku věku do 3 let věku jsou uvedeny v příloze
č. 2 k této vyhlášce.
(2) Strávníkům, jejichž zdravotní stav podle potvrzení registrujícího poskytovatele
zdravotních služeb v oboru praktické lékařství pro děti a dorost1) vyžaduje stravovat
se s omezeními podle dietního režimu, musí být poskytováno stravování v dietním režimu,
a to za podmínek stanovených poskytovatelem stravovacích služeb a v souladu s ujednáním
ve smlouvě o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině.
§ 9
Vyhláška č. 281/2014 Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz dětské
skupiny do 12 dětí, se zrušuje.
Ministryně práce a sociálních věcí:
Dipl.-Pol. Maláčová, MSc., v. r.
Příl.1
Obsah kritérií pro posuzování kvality péče
I----------------------------------------------------------------------------I I Oblast péče o dítě a naplňování potřeb dítěte I I----------------------------------------------------------------------------I I Kritérium I I----I-----------------------------------------------------------------------I
I 1. I Kvalita plánu výchovy a péče: Plán výchovy a péče zohledňuje věkové I I I složení dětí, individuální potřeby každého dítěte vzhledem k jeho I I I zdravotnímu a psychickému stavu, nastavuje vhodné psychosociálních I I I podmínky výchovné péče v dětské skupině a je založen na výchovných I I I hodnotách a přístupech umožňujících dětem dosáhnout jejich plného I I I potenciálu, rozvíjí zejména kognitivní, sociální, emocionální, I I I fyzické a jazykové schopnosti a dovednosti. Plán výchovy a péče I I I upravuje podmínky a způsoby zajištění péče v případě přijetí dítěte I I I se specifickými potřebami. Část dne je vyhrazena pobytu venku. I
I----I-----------------------------------------------------------------------I I 2. I Postup při adaptaci dítěte na pobyt v dětské skupině: Poskytovatel I I I písemně zpracuje proces nástupu dítěte do dětské skupiny a podle I I I těchto pravidel postupuje. Poskytovatel zohledňuje individuální I I I potřeby dítěte. Poskytovatel s pravidly postupu při adaptaci dítěte I I I na pobyt v dětské skupině seznámí rodiče dítěte a pokud možno aktivně I I I je zapojuje do procesu adaptace. I I----I-----------------------------------------------------------------------I I 3. I Sledování vývoje dítěte: Poskytovatel nastaví pozorovací a I I I vyhodnocovací procesy ve vývoji dítěte. I I----I-----------------------------------------------------------------------I I 4. I Komunikace s rodiči dítěte o potřebách a vývoji dítěte: Pečující I I I osoby průběžně a pravidelně konzultují s rodiči potřeby a vývoj I I I dítěte. I I----I-----------------------------------------------------------------------I I Oblast personálního zabezpečení I I----------------------------------------------------------------------------I I Kritérium I I----I-----------------------------------------------------------------------I I 1. I Péče o zaměstnance: Poskytovatel jasně vymezuje práva a povinnosti v I I I rámci jednotlivých činností zaměstnanců podílejících se na I I I poskytování služby péče o dítě v dětské skupině. Poskytovatel I I I zajišťuje těmto zaměstnancům podporu, zejména formou evaluace, I I I reflexe, zpětné vazby v kolektivu, psychohygieny nebo supervize. I I----I-----------------------------------------------------------------------I I 2. I Kvalita dalšího vzdělávání pečujících osob: Poskytovatel zjišťuje I I I potřeby pečujících osob v oblasti dalšího vzdělávání s ohledem na I I I skladbu dětí. Pečující osoby se účastní vzdělávání, které směřuje k I I I respektu potřeb dětí a které reaguje na aktuální témata v oblasti I I I výchovy a péče o dítě. I I----I-----------------------------------------------------------------------I I Oblast provozního zabezpečení I I----------------------------------------------------------------------------I I Kritérium I I----I-----------------------------------------------------------------------I I 1. I Dodržování vnitřních pravidel: Poskytovatel zajistí dodržování I I I vnitřních pravidel a na jejich základě zajistí plnou informovanost I I I rodičů a veřejnosti o způsobu péče o děti. I I----I-----------------------------------------------------------------------I I 2. I Zajištění bezpečnosti dětí: Poskytovatel dostatečně zajistí bezpečné I I I prostředí z hlediska předcházení úrazu dětí a pečujících osob. I I I Poskytovatel zohlední věkové složení dětí a počet pečujících osob k I I I zajištění bezpečného prostředí, zejména v době stravování. I I----I-----------------------------------------------------------------------I I 3. I Řešení mimořádných situací: Poskytovatel písemně zpracuje základní I I I rizikové a nouzové situace, které mohou nastat v souvislosti s I I I poskytováním služby, a všechny zaměstnance prokazatelně seznámí s I I I postupy při jejich řešení. I I----I-----------------------------------------------------------------------I
Příl.2
Výživové normy pro děti od 1 roku věku do 3 let věku
1. K přípravě umělé mléčné výživy se používá balená kojenecká voda nebo voda,
která odpovídá ve všech ukazatelích požadavkům na pitnou vodu, zejména pokud jde
o dusitany a dusičnany.
2. Formule s upraveným kravským mlékem se podávají jen se souhlasem zákonného
zástupce dítěte podle tolerance dítěte.
3. Strava se mechanicky upravuje s ohledem na individuální možnosti a potřeby
dítěte.
4. Každé denní jídlo, kterým je snídaně, přesnídávka, oběd, svačina a večeře,
obsahuje
a) zeleninu nebo ovoce v syrovém stavu nebo tepelně upravené,
b) zdroj sacharidů - obiloviny, pseudoobiloviny nebo brambory,
c) zdroj bílkovin - maso, ryby, korýši, měkkýši, vejce, mléčné výrobky, mléko nebo
luštěniny, a
d) zdroj tuků, který je přítomen buď v potravinách samotných, nebo se do pokrmů přidává.
5. Minimálně čtyřikrát během 20 provozních dnů se podává denní jídlo s rybou,
z toho minimálně dvakrát se podává pokrm s rybou v rámci oběda a minimálně dvakrát
se podává pokrm s rybou v rámci přesnídávky nebo svačiny. V rámci oběda může být
pokrmem s rybou předkrm, polévka nebo hlavní chod.
6. Minimálně osmkrát v rámci 20 provozních dnů se podává k obědu bezmasý
pokrm. Z toho maximálně dvakrát se může jednat o sladký pokrm v rámci hlavního chodu
oběda.
7. Sladké varianty přesnídávek a svačin se podávají maximálně osmkrát v rámci
20 provozních dnů. Za sladkou variantu přesnídávek a svačin je považován pokrm s
volnými cukry. Volnými cukry se rozumí přidané cukry a cukry přirozeně se vyskytující
v medu, sirupech, ovocných a zeleninových šťávách a koncentrovaných šťávách.
8. V rámci jednoho provozního dne je možné podávat pouze 1 sladký pokrm.
9. Cukrářské výrobky, sladké trvanlivé pečivo, cukrovinky, čokoláda a čokoládové
bonbony se nepodávají.
10. Jako dezerty v rámci oběda se nepodávají mléčné výrobky s přidaným cukrem.
11. Nápoje s volnými cukry se nepodávají.
12. Ke každému dennímu jídlu je nabízen alespoň jeden nealkoholický nápoj
bez mléka a alespoň jeden nápoj mléko obsahující. Nápoj obsahující mléko lze nahradit
mléčným výrobkem.
13. Nejsou podávány nápoje sycené oxidem uhličitým.
14. Zakoupené již ochucené mléčné výrobky lze podávat v rámci snídaně, přesnídávky
nebo svačiny, pokud neobsahují více než 11 g cukrů ve 100 g výrobku.
15. Je-li jako součást snídaně, přesnídávky nebo svačiny připravován ochucený
mléčný výrobek nebo jeho ochucená rostlinná alternativa, je maximální obsah přidaného
cukru 5 g na 100 g použitého mléčného výrobku.
16. Na přípravu pokrmů se nepoužívají
a) dehydratované výrobky2), jde-li o polévku, přísady do polévky, bujón, vývar, omáčku,
šťávu a základ pokrmu;
b) ochucovadla2) ;
c) stolní sladidla3) ani potraviny a nápoje, které sladidla obsahují jako potravinářskou
přídatnou látku.
17. Na přípravu pokrmů se používá pouze nepálivé a nedráždivé koření a směsi
koření nebo kořenicí přípravky bez přidané soli a cukru2) .
18. Na přípravu pokrmů se nepoužívají masné výrobky a masné polotovary.
19. Nepodávají se sýry s plísní na povrchu, s plísní uvnitř hmoty, dvouplísňové,
v solném nálevu a sýry s vyšším obsahem soli než 1,5 g na 100 g výrobku.
20. K přípravě pokrmů se nepoužívá jednodruhový volný palmový, palmojádrový
a kokosový tuk.
1) Zákon č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování
(zákon o zdravotních službách), ve znění pozdějších předpisů.
2) Vyhláška č. 398/2016 Sb., o požadavcích na koření, jedlou sůl, dehydratované
výrobky, ochucovadla, studené omáčky, dresinky a hořčici.
3) Nařízení Komise (EU) č. 1129/2011 ze dne 11. listopadu 2011, kterým se mění
příloha II nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1333/2008 vytvořením seznamu
potravinářských přídatných látek Unie.