231/1992 Sb.
                              ZÁKON
                     ze dne 23. dubna 1992,
 kterým se mění a doplňuje zákoník práce a zákon o zaměstnanosti
Změna: 436/2004 Sb.
  Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky
se usneslo na tomto zákoně:
Čl.I
  Zákoník práce č. 65/1965 Sb., ve znění zákona č. 88/1968 Sb., zákona č. 153/1969 Sb., zákona č. 100/1970 Sb., zákona č. 20/1975 Sb., zákona č. 72/1982 Sb., zákona č. 111/1984 Sb., zákona č. 22/1985 Sb., zákona č. 52/1987 Sb., zákona č. 98/1987 Sb., zákona č. 188/1988 Sb., zákona č. 3/1991 Sb. a zákona č. 297/1991 Sb., se mění a doplňuje takto:
  1.  § 37 odst. 4 písm. c) se vypouští.
2.  § 38 odst. 3 zní:
  "(3) Přeložit pracovníka k výkonu práce do jiného místa, než bylo sjednáno v pracovní smlouvě, lze pouze s jeho souhlasem a v rámci organizace, pokud to nezbytně vyžaduje její provozní potřeba. Pracovní úkoly přeloženému pracovníku ukládá, jeho práci organizuje, řídí a kontroluje a pokyny mu k tomu účelu dává příslušný vedoucí pracovník organizační jednotky (útvaru), na jejíž pracoviště byl pracovník přeložen.".
 3.  § 38 odst. 4 se vypouští; dosavadní odstavec 5 se označuje jako odstavec 4.
  4. V  § 39 se ve větě první vypouští slova "nebo na kterou je možnost takové změny omezena tímto zákoníkem (§ 37 odst. 4 písm. c) a  § 38 odst. 4 ".
 5.  § 41 včetně nadpisu zní:
" § 41
Účast odborových orgánů při převádění
  Pokud organizace pracovníka výjimečně podle  § 37 převádí na jinou práci, než odpovídá pracovní smlouvě, a pracovník s takovým opatřením nesouhlasí, může jej organizace převést jen po projednání tohoto opatření s příslušným odborovým orgánem. Projednání není třeba, dokud celková doba převedení nepřesáhla 22 pracovních dnů v kalendářním roce.".
6.  § 42 se doplňuje odstavci 4 a 5, které zní:
  "(4) Pracovní poměr zaniká smrtí pracovníka.
  (5) Pokud nedošlo k přechodu práv a povinností z pracovněprávních vztahů nebo ke skončení pracovního poměru, zaniká pracovní poměr dnem zániku organizace, u níž je pracovník zaměstnán.".
7. V  § 45 odst. 2 se slovo "příštího" nahrazuje slovem "příslušného".
8. V  § 65 odst. 2 věta druhá a třetí zní: "Organizace s pracovníkem dohodne jeho další pracovní zařazení v organizaci na jinou práci odpovídající jeho kvalifikaci, popřípadě na jinou pro něho vhodnou práci. Jestliže organizace nemá pro pracovníka takovou práci nebo pracovník ji odmítne, je dán výpovědní důvod podle  § 46 odst. 1 písm. c); odstupné poskytované pracovníkům při organizačních změnách náleží jen v případě rozvázání pracovního poměru po odvolání z funkce v souvislosti s jejím zrušením v důsledku organizační změny.".
 9. Dosavadní text  § 73 se označuje jako odstavec 1 a doplňuje se novými odstavci 2 až 5, které zní:
  "(2) Pracovníci orgánů státní správy, soudů a prokuratur České a Slovenské Federativní Republiky, České republiky a Slovenské republiky, Kanceláře prezidenta České a Slovenské Federativní Republiky, Kanceláře Federálního shromáždění, Kanceláře České národní rady, Kanceláře Slovenské národní rady, Úřadu vlády České a Slovenské Federativní Republiky, Úřadu vlády České republiky, Úřadu vlády Slovenské republiky, Státní banky československé, a státních fondů jsou dále povinni:
a) jednat a rozhodovat nestranně a zdržet se při výkonu práce všeho, co by mohlo ohrozit důvěru v nestrannost rozhodování,
b) zachovávat mlčenlivost o skutečnostech, o nichž se dozvěděli při výkonu zaměstnání a které v zájmu organizace nelze sdělovat jiným osobám; to neplatí, pokud byli této povinnosti zproštěni vedoucím organizace nebo jím pověřeným vedoucím pracovníkem, nestanoví-li zvláštní zákon20)  jinak,
c) v souvislosti s výkonem zaměstnání nepřijímat dary nebo jiné výhody, s výjimkou darů nebo výhod poskytovaných organizací, v níž jsou zaměstnáni nebo na základě právních předpisů a kolektivních smluv,
d) zdržet se jednání, které by mohlo vést ke střetu veřejného zájmu se zájmy osobními, zejména nezneužívat informací nabytých v souvislosti s výkonem zaměstnání ve prospěch vlastní nebo někoho jiného.
(3) Pracovníci uvedení v odstavci 2 nesmějí být členy řídících nebo kontrolních orgánů právnických osob provozujících podnikatelskou činnost; to neplatí pokud do takového orgánu byli vysláni organizací, v níž jsou zaměstnáni, a v souvislosti s tímto členstvím nepobírají odměnu od příslušné právnické osoby provozující podnikatelskou činnost.
  (4) Pracovníci uvedení v odstavci 2 mohou vykonávat podnikatelskou činnost jen s předchozím písemným souhlasem organizace, v níž jsou zaměstnáni.
  (5) Omezení stanovené v předchozím odstavci se nevztahuje na činnost vědeckou, pedagogickou, publicistickou, literární nebo uměleckou a na správu vlastního majetku.".
 20) Např.  § 54 zákona č. 22/1992 Sb., o Státní bance československé.
10. Za  § 74 se vkládá nový  § 75, který včetně nadpisu zní:
" § 75
Výkon jiné výdělečné činnosti
  (1) Pracovníci mohou vedle svého zaměstnání vykonávaného v pracovněprávním vztahu vykonávat výdělečnou činnost, která je shodná s předmětem činnosti organizace, v níž jsou zaměstnáni, jen s jejím předchozím písemným souhlasem.
  (2) Organizace může udělený souhlas písemně odvolat. V písemném odvolání souhlasu je organizace povinna uvést důvody změny svého rozhodnutí. Pracovník je pak povinen bez zbytečného odkladu výdělečnou činnost skončit způsobem vyplývajícím pro její skončení z příslušných právních předpisů.
  (3) Vedoucí organizace a vedoucí pracovníci v jeho přímé řídící působnosti nesmějí vedle svého zaměstnání vykonávat výdělečnou činnost, která je shodná s předmětem činnosti organizace, v níž jsou zaměstnáni.
  (4) Omezení stanovená v odstavcích 1 a 3 se nevztahují na výkon vědecké, pedagogické, publicistické, literární a umělecké činnosti.".
11. V  § 102 odst. 1 se připojuje věta: "Organizace uvedené v  § 73 odst. 2 jsou povinny vydat pracovní řád.".
12.  § 102 odst. 3 zní:
  "(3) V kolektivní smlouvě lze pracovníkům organizací, které provozují podnikatelskou činnost, prodloužit nárok na dovolenou o jeden týden nad výměru uvedenou v předchozích odstavcích. Pracovníkům organizací, které neprovozují podnikatelskou činnost, přísluší dovolená o jeden týden delší než výměra uvedená v předchozích odstavcích.".
13.  § 115 odst. 3 zní:
  "(3) Je-li pracovník převeden na jinou práci, než byla sjednána, protože to vyžadovalo odvrácení živelní události nebo jiné hrozící nehody nebo zmírnění jejich bezprostředních         následků (§ 37 odst. 4 písm. b)), přísluší mu mzda podle vykonávané práce, nejména však ve výši průměrného výdělku, kterého dosahoval před převedením.".
 14. V  § 121 odst. 1 se ve větě druhé na konci tečka nahrazuje čárkou a připojuje se ustanovení písmene k), které zní: "k) neprávem přijaté hmotné zabezpečení uchazečů o zaměstnání nebo jeho zvýšení, anebo zálohově poskytnuté hmotné zabezpečení, pokud je pracovník povinen ho vrátit na základě vykonatelného rozhodnutí podle zákona o zaměstnanosti.".
15.  § 130 se doplňuje odstavcem 3, který zní:
  "(3) Vymezila-li organizace v písemné dohodě s příslušným odborovým orgánem vážné provozní důvody, pro které organizace nemůže pracovníku přidělovat práci, jde o jinou překážku v práci na straně organizace, při níž přísluší pracovníku náhrada mzdy ve výši 60 % průměrného výdělku. Dohodu podle předchozí věty nelze nahradit rozhodnutím organizace.".
 16. V  § 150 odst. 2 se ve větě druhé vypouští slova "podle zásad stanovených vládou České a Slovenské Federativní Republiky a".
  17. V  § 167 odst. 2 se ve větě druhé vypouští slova "podle zásad stanovených vládou České a Slovenské Federativní Republiky a".
 18. Za  § 205c se vkládá nový  § 205d, který včetně nadpisu zní:
" § 205d
Zákonné pojištění odpovědnosti organizace za škodu
  (1) Organizace zaměstnávající alespoň jednoho pracovníka jsou pro případ své odpovědnosti za škodu při pracovním úrazu nebo nemoci z povolání pojištěny (dále jen "zákonné pojištění") u pojišťoven, o kterých to stanoví zákony národních rad. To se nevztahuje na organizace, které mají podle zákona postavení státního orgánu.
  (2) Zákony národních rad upraví způsob úhrady případné majetkové újmy vzniklé pojišťovně provozováním zákonného pojištění.
  (3) Bližší podmínky a sazby pojistného stanoví vyhláškou ministerstvo financí České republiky a ministerstvo financí Slovenské republiky.
  (4) Pokud při zániku organizace nepřejdou práva a povinnosti z pracovněprávního vztahu na jinou organizaci, má poškozený (pozůstalý) právo přímo vůči pojišťovně, aby mu škodu nahradila v témže rozsahu, v jakém by mu ji byla povinna nahradit sama pojištěná organizace.
  (5) V rozsahu, v jakém se na organizaci vztahuje zákonné pojištění, zaniká její povinnost sjednat smluvní pojištění podle zvláštních předpisů.21) 
21) Například  § 23 odst. 1 část věty za středníkem zákona ČNR č. 128/1990 Sb., o advokacii,  § 19 odst. 1 věta druhá zákona SNR č. 129/1991 Sb., o komerčních právnících.
 19. V  § 242 odst. 2 se tečka za první větou nahrazuje čárkou a připojují se slova "popřípadě zvláštní zákon.".
20.  § 249 se doplňuje odstavcem 4, který zní:
  "(4) Zanikne-li organizace v souvislosti s přeměnou na jinou formu organizace, přecházejí práva a povinnosti z pracovněprávních vztahů v plném rozsahu na organizaci nově vzniklou, pokud zákon nestanoví jinak.22) ".
 22) Například zákon č. 427/1990 Sb., o převodech vlastnictví státu k některým věcem na jiné právnické nebo fyzické osoby, ve znění pozdějších předpisů.
21. V  § 251 druhá věta zní: "Provádí-li se však při zrušení organizace její likvidace,23)  má tuto povinnost likvidátor; pokud likvidátor ke dni skončení likvidace neuspokojí nároky pracovníků organizace, která má podle zákona postavení státního orgánu, má tuto povinnost stát.".
 23) Například zákon č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, zákon č. 328/1991 Sb., o konkursu a vyrovnání.
22.  § 272 se doplňuje odstavcem 7, který zní:
  "(7) V organizacích, které nejsou v působnosti odvětvových ústředních orgánů, se na práva a povinnosti vyplývající z ustanovení  § 74 písm. f),  § 95 odst. 2,  § 105 odst. 4,  § 133 odst. 6,  § 150 odst. 2 a  § 167 odst. 2 použijí přiměřeně pracovněprávní předpisy vydané pro organizace s obdobnou činností.".
23.  § 275 se doplňuje odstavcem 3, který zní:
  "(3) Pro účely náhrady za ztrátu na výdělku (§ 194 a 195) a v dalších případech, kdy se pro účely náhrady škody vychází z průměrného měsíčního čistého výdělku pracovníka, se tento výdělek zjišťuje z průměrného měsíčního hrubého výdělku odečtením daně ze mzdy podle sazby příslušné pro pracovníka v měsíci, v němž vznikl nárok na náhradu.".
Čl.II
                             zrušen
  
 
         
 
 
 
 
  
 
 
  
 
Čl.III
     1. Převedení  pracovníka  na jinou  práci nebo  přeložení do
jiného  místa výkonu  práce, k  nimž došlo  podle ustanovení § 37
odst. 4  písm. c) a  § 38 odst.  3 a 4  zákoníku práce přede dnem
účinnosti   tohoto  zákona   bez  souhlasu   pracovníka,  pozbývá
účinnosti  nejpozději uplynutím  doby  15  dnů ode  dne účinnosti
tohoto zákona, pokud se organizace s pracovníkem nedohodne jinak.
     2. Pracovník  uvedený  v ustanovení  § 73  odst. 2  zákoníku
práce,   který   ke   dni   účinnosti   tohoto   zákona  vykonává
podnikatelskou činnost,  je povinen nejpozději do  15 dnů ode dne
účinnosti  tohoto  zákona  požádat  písemně  organizaci o udělení
souhlasu  k  výkonu  takové  činnosti.  Organizace  je povinna do
jednoho  měsíce ode  dne podání  této žádosti  pracovníku písemně
sdělit, zda souhlas uděluje či nikoliv; není-li pracovníku takový
souhlas  udělen nebo  pracovník ve  lhůtě podle  předchozí věty o
souhlas  nepožádal,  je  povinen  bez  zbytečného odkladu takovou
činnost  skončit  způsobem  vyplývajícím  z  příslušných právních
předpisů,  pokud  neučinil  právní  úkon  směřující  ke  skončení
pracovněprávního vztahu  v organizaci, v níž  je zaměstnán. Pokud
se  organizace ve  stanovené lhůtě  k žádosti  pracovníka písemně
nevyjádří, má se za to, že uděluje souhlas k takové činnosti.
     3. Pracovník  uvedený  v ustanovení  § 73  odst. 2  zákoníku
práce, který  ke dni účinnosti  tohoto zákona je  členem řídícího
nebo    kontrolního    orgánu    právnické    osoby   provozující
podnikatelskou  činnost   a  nebyl  do   takového  orgánu  vyslán
organizací, v níž je zaměstnán, je povinen bez zbytečného odkladu
toto  členství   ukončit  způsobem  vyplývajícím   z  příslušných
právních  předpisů,  pokud  neučinil  právní  úkon  směřující  ke
skončení   pracovněprávního  vztahu   v  organizaci,   v  níž  je
zaměstnán.
     4. Pracovník  organizace,  který  ke  dni  účinnosti  tohoto
zákona vykonává vedle pracovněprávního vztahu výdělečnou činnost,
která  je  shodná  s  předmětem  činnosti  organizace, v  níž  je
zaměstnán (§ 75 odst. 1 zákoníku práce), je povinen nejpozději do
15 dnů ode dne účinnosti tohoto zákona požádat písemně organizaci
o udělení  souhlasu  k  výkonu  takové  činnosti.  Organizace  je
povinna do jednoho měsíce ode  dne podání této žádosti pracovníku
písemně   sdělit,  zda   souhlas  uděluje   či  nikoliv;  není-li
pracovníku takový  souhlas udělen nebo  pracovník ve lhůtě  podle
předchozí  věty o  souhlas nepožádal,  je povinen  bez zbytečného
odkladu   takovou   činnost   skončit   způsobem  vyplývajícím  z
příslušných  právních   předpisů,  pokud  neučinil   právní  úkon
směřující ke skončení pracovněprávního vztahu v organizaci, v níž
je zaměstnán.  Pokud se organizace  ve stanovené lhůtě  k žádosti
pracovníka písemně  nevyjádří, má se  za to, že  uděluje souhlas k
takové činnosti.
     5. Vedoucí  organizace  a  vedoucí  pracovníci v  jeho přímé
řídící   působnosti,  kteří   ke  dni   účinnosti  tohoto  zákona
vykonávají  vedle svého  zaměstnání  činnost,  která je  shodná s
předmětem činnosti organizace, v níž jsou zaměstnáni (§ 75 odst.3
zákoníku práce), jsou povinni po  dni účinnosti tohoto zákona bez
zbytečného odkladu takovou  činnost skončit způsobem vyplývajícím
z příslušných  právních  předpisů,  pokud  neučinili  právní úkon
směřující ke skončení pracovněprávního vztahu v organizaci, v níž
jsou zaměstnáni.
     6. Příspěvek pracovníkům k částečnému vyrovnání poklesu mzdy
podle  vyhlášky  ministerstva  práce   a  sociálních  věcí  České
republiky  č. 347/1991 Sb.,          ve  znění  vyhlášky  č. 2/1992  Sb.,
a vyhlášky  ministerstva   práce  a  sociálních   věcí  Slovenské
republiky č. 407/1991 Sb., ve  znění  vyhlášky č. 36/1992 Sb., na
který  vznikl  nárok  přede  dnem  účinnosti  tohoto  zákona,  se
poskytuje podle dosavadních předpisů  nejdéle do 30. června 1992.
Po dobu  poskytování  tohoto příspěvku  nelze  použít  ustanovení
§ 130 odst. 3 zákoníku práce.
     7.   Povinné   smluvní   pojištění,   které   vzniklo  podle
zvláštních předpisů přede dnem 1. 1. 1993, zaniká dnem 31.12.1992
v rozsahu, v  jakém se na  organizaci vztahuje zákonné  pojištění
podle § 205d zákoníku práce, pokud nezaniklo již před tímto dnem.
     8. Podle dosavadního ustanovení § 251 zákoníku práce se řídí
povinnost uspokojit  nároky pracovníků zrušené  organizace, pokud
jde o nároky  na náhradu škody  při pracovním  úrazu  nebo nemoci
z povolání,  na   jejichž  uspokojování  se   nevztahuje  zákonné
pojištění  podle  tohoto  zákona  nebo  povinné smluvní pojištění
podle zvláštních předpisů.
     9. Nejde-li  o nároky na  náhradu škody při  pracovním úrazu
nebo  nemoci  z  povolání,  podle  dosavadního  ustanovení  § 251
zákoníku  práce  se  řídí  povinnost  uspokojit nároky pracovníků
zrušené  organizace, které  vznikly přede  dnem účinnosti  tohoto
zákona.
     10. Ustanovením  §  2 odst.  4 zákona  o zaměstnanosti  není
dotčeno   vykonávání   práce    cizincem   (osobou   bez   státní
příslušnosti) na území České a Slovenské Federativní Republiky na
základě obchodní nebo jiné  smlouvy uzavřené přede dnem účinnosti
tohoto zákona.
     11. Podle ustanovení § 16a odst. 2 zákona o zaměstnanosti se
postupuje,  vznikl-li  nárok   na  hmotné  zabezpečení  uchazečům
o zaměstnání nejdříve dnem účinnosti tohoto zákona.
     12. Skončení  pracovních  poměrů  vzniklých  před  1. lednem
1989 na  dobu určitou nebo  s účinností před  tímto dnem na  dobu
určitou   změněných   vzhledem   k   přidělení  podnikového  nebo
služebního  bytu, bytu  vystavěného v  podnikové bytové  výstavbě
z vlastních  volných  prostředků  podniku  a  bytu přiděleného ve
státním  zájmu  se  od  účinnosti  tohoto  zákona  posuzuje podle
stejných  ustanovení  zákoníku   práce  jako  skončení  ostatních
pracovních poměrů sjednaných na dobu určitou.
Čl.IV
     (1) Zrušují se:
1. § 4  nařízení vlády  Československé socialistické  republiky č.
   223/1988 Sb., kterým se provádí zákoník práce.
2. § 16 nařízení  vlády České a Slovenské Federativní Republiky č.
   121/1990  Sb.,   o  pracovněprávních  vztazích   při  soukromém
   podnikání  občanů, ve  znění nařízení  vlády České  a Slovenské
   Federativní Republiky č. 14/1991 Sb.
3. Nařízení  vlády  České  a  Slovenské  Federativní  Republiky č.
   406/1991   Sb.,   o  prodloužení   dovolené   na   zotavenou  v
   organizacích, které neprovozují podnikatelskou činnost.
4. Nařízení vlády  České republiky č.  343/1991 Sb., o prodloužení
   dovolené na zotavenou pracovníkům organizací, které neprovozují
   podnikatelskou činnost.
5. Nařízení   vlády  Slovenské   republiky  č.   352/1991  Sb.,  o
   prodloužení dovolené na zotavenou pracovníkům organizací, které
   neprovozují podnikatelskou činnost.
6. Vyhláška  federálního ministerstva  práce a  sociálních věcí č.
   17/1978 Sb., o úhradě pojistného z pojistných smluv uzavíraných
   o pojištění osob socialistickými organizacemi.
7. Vyhláška ministerstva  práce a sociálních  věcí České republiky
   č.  347/1991 Sb.,  o zabezpečení  pracovníků organizací,  kteří
   pracují  po  kratší  pracovní  dobu  pro  přechodné  odbytové a
   finanční potíže, ve znění vyhlášky č. 2/1992 Sb.
8. Vyhláška  ministerstva   práce  a  sociálních   věcí  Slovenské
   republiky č. 407/1991 Sb., o zabezpečení pracovníků organizací,
   kteří  pracují po  kratší  pracovní  dobu z  důvodů přechodných
   odbytových a finančních potíží organizací, ve znění vyhlášky č.
   36/1992 Sb.
 (2) Ke dni 1. 1. 1993 se zrušuje § 68 a 78 zákona č. 455/1991
Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon).
Čl.V
     Předsednictvo  Federálního  shromáždění  se  zmocňuje, aby ve
Sbírce  zákonů  vyhlásilo  úplné  znění  zákoníku  práce  a zákona
o zaměstnanosti, jak vyplývá z pozdějších zákonů.
Čl.VI
     Tento  zákon  nabývá  účinnosti  dnem  vyhlášení.  Ustanovení
§ 205d zákoníku práce nabývá účinnosti dnem 1. 1. 1993.
Havel v.r.
Dubček v.r.
Čalfa v.r.
