Klíč pro úspěšnou implementaci personálního informačního systému

Vydáno: 21 minut čtení

Důležitost informačních technologií a jejich funkcí ve firmách roste. V návaznosti na intenzitě využívání informačních technologií pak dochází ke změně výkonu nejen jednotlivých částí organizace, ale i firmy jako celku. Často neočekávané, rychlé tempo změn nutí firmy orientovat vnitřní organizační prostředí k rychlé adaptaci a reakci s inovativními přístupy a zkráceným časem. Právě tento aspekt klade větší nároky na roli řízení lidských zdrojů. Jaká jsou tedy specifika personálního informačního systému? Jak postupovat při jeho implementaci a čeho se vyvarovat, aby investice nebyla zbytečná?

Kooperace lidí a techniky (strojů, robotů, počítačů) se stává důležitým aspektem při výkonu práce, výkon práce personálního oddělení nevyjímaje. Každý útvar lidských zdrojů musí zjišťovat, zpracovávat, vyhodnocovat a uchovávat velké množství dat. Tato specifická data lze označit jako personální informace. Právě personální informace jsou základem personálních informačních systémů. Zjednodušeně řečeno, bez personálních informací by žádného personálního informačního systému nebylo třeba. Přičemž právě personální informační systém umožňuje zpracovávat procesy, upravovat a archivovat data o zaměstnancích a data týkající se organizačního a personálního plánování. Jedná se tak o praktický aplikační systém, který podporuje většinu personálních činností.

Jednotné přesné vymezení pojmu personální informační systém sice není, ovšem většina autorů se shoduje, že personální informační systém lze identifikovat jako nástroj, který mohou organizace použít k manipulaci s výkonem a chováním zaměstnanců, na které se spoléhají, aby dosáhli obchodního úspěchu (Akoyo a Muathe, 2017). Jde tedy o prostředek pro zpracování údajů – fakta a čísla týkající se firmy a jejích zaměstnanců se převádějí do informací, které jsou posléze využity v rozhodovacích a dalších procesech.

Poznámka:

Stejně jako definice ani označení personálních informačních systémů není jednotné. V některých případech se používají zkratky PIS z anglického Personnel Information System, CPIS z anglického Computer Personnel Information System, HRIS z anglického Human Ressource Information System nebo ERP z anglického Enterprise Ressource Planning.

Na tomto místě je třeba upozornit, že existují rozdíly mezi pojmy údaje – informace – znalosti. Širší veřejností jsou tyto pojmy někdy volně substituovány, ovšem existují mezi nimi rozdíly. Údaje (někdy označované také jako data) tvoří základní stavební bloky, informace jsou smysluplně uspořádané údaje a znalosti pak představují aplikaci a produktivní využití informací.

Informace o zaměstnancích – personální evidence

Upozornění:

Pokud organizace či firma začíná uvažovat o využití personálního informačního systému, je vhodné si nejdříve uvědomit, nejen jaké informace či data o svých zaměstnancích musí ze zákona evidovat, ale také jaké další informace by pro organizaci samotnou bylo vhodné a efektivní třídit, uchovávat a využívat.

Zaměstnavatel musí vést o zaměstnanci tyto údaje:

Související dokumenty

Související pracovní situace

Dovolená při změně rozvržení pracovní doby
Čerpání dovolené
Rozvrh čerpání dovolené
Určení doby čerpání dovolené zaměstnavatelem
Dovolená versus překážky v práci
Převádění nevyčerpané dovolené
Dovolená po mateřské dovolené
Určení doby čerpání dovolené zaměstnancem
Doba pojištění (příspěvková, povinná)
Doba pojištění (příspěvková, dobrovolná)
Náhradní doba důchodového pojištění, vyloučená doba
Odchod do starobního důchodu
Odchod do „předčasného“ starobního důchodu
Odchod do invalidního důchodu
Vyrovnávací příspěvek v těhotenství a mateřství
Ošetřovné
Určení daňové rezidence dle SZDZ
Závislá činnost a SZDZ
Prohlášení poplatníka k uplatnění měsíčních slev na dani
Sleva na poplatníka a sleva na manželku (manžela)

Související články

Sociální sítě a nábor zaměstnanců
Jak se vyvarovat personálně-řídících chyb z "dobrých úmyslů"
Úskalí a potenciál mezigenerační spolupráce na pracovišti
Personální marketing - využití marketingových principů v personalistice
Personální organizace a její rozvoj
Jak na řízení personálních vztahů v případě rodinné firmy
Pre-employment background screening
Lidský kapitál a efektivnost investic do lidských zdrojů
Uchazeči o zaměstnání a zdravotní pojištění
Audit personálních a manažerských rizik organizace
Jak lépe nakládat s časem organizace
Doručování v režimu zákoníku práce - opravdu se nemůže stát chyba?
ISO a ESG pro udržitelný růst organizace
Specifika řízení výkonu zaměstnanců v případě dlouhodobého výkonu práce na dálku
Jak vytvořit a vést tým
Význam souladu personální strategie s celkovou strategií organizace
Efektivní motivační programy
Jak čelit argumentačním faulům a rétorickým trikům
Ochrana oznamovatelů: vývoj a výhled
Nastavení nové personální strategie na počátku roku 2022
Sociální sítě a nábor zaměstnanců
Motivovat znamená získávat důvěru

Související otázky a odpovědi

Povinnost určit základní část pružní pracovní doby
Výběrové řízení kvůli zaměstnání zaměstnankyně na mateřské dovolené
Odmítnutí pracovního úkolu
Zodpovědnost zaměstnavatele za absolvování povinných školení pro osvědčení profesní způsobilosti zaměstnanců
Krácení stravenkového paušálu při pracovní cestě
Pojištění odpovědnosti zaměstnance za škody způsobené zaměstnavateli
Stravenkový paušál a odpracovaná doba/směna
Práce na dálku u DPP
Archivace docházky
Zaměstnanecké benefity
Zaměstnanecké benefity od 1. 1. 2024
Jmenování na dobu určitou
Zaměstnanecké výhody – stravování
Průměrný výdělek - odstupné
Přejmenování společnosti
Dodatek k pracovní smlouvě – informační povinnost
Mzdové dokumenty - kopie nebo posílání emailem
Bezplatný asistenční program pro zaměstnance
Archivace pracovních smluv
Zaměstnanecký benefit - rybářský lístek

Související předpisy

262/2006 Sb., zákoník práce