Výběr optimálního pracovního stolu pro běžnou kancelářskou práci

Pracovní stůl je jedním z nejdůležitějších prvků ovlivňujících efektivitu práce, zdraví a komfort zaměstnanců během činnosti v kanceláři. Vhodně navržený postup výběru kvalitního produktu umožní zefektivnit proces vybavení pracoviště. Předložený příspěvek představuje základní charakteristiky, které je vhodné zohledňovat při výběru pracovního stolu. Uvedené vychází z terénních šetření a testování výrobků různé provenience.

1. Úvod

V současnosti bohužel na našem trhu neexistují zcela individualizované a tedy ideální stoly z pohledu ergonomického, které by mohly sloužit k běžným kancelářským činnostem. Stůl je vždy vhodný právě a jedině pro konkrétní pracovní činnost a konkrétní individuum. Každá z pracovních činností, kromě vrozených anatomických charakteristik jedince, totiž vyžaduje jiný úhel postavení těla a jeho končetin, a proto by bylo nejvhodnější, kdyby bylo možné stůl upravovat jak výškově, tak úhlově a to i v kombinaci jednotlivých částí stolu.

2. Kancelářský stůl

Jednu z nejdůležitějších součástí vybavení kanceláře tvoří optimální pracovní stůl, který v ideálním případě respektuje veškeré anatomické, ergonomické a individuální potřeby jeho uživatele [1]. A to taková, která bude zároveň účelná a pohodlná pro dlouhodobou kancelářskou práci [2]. Dnešní lidé, kteří většinu času tráví v práci, ale i doma u stolu, potřebují, aby pracovní stůl mohl měnit výšku a sklon pracovní desky v souvislosti se změnou kancelářských činností, poskytoval dostatek místa pro končetiny, včetně zaoblených hran stolu a přechodů [3]. Nastavení výšky stolu je velmi důležité proto, aby se zabránilo vzniku nepohodlí pro ruce, nohy a trup, které je spojeno se statickým držením těla, kompresí předloktí, břicha a stehen [4]. O tom jsme se přesvědčili v rámci terénního šetření.

2.1 Ergonomické a prostorové parametry

Základní pracovní plochu pro činnosti v rámci kancelářského pracoviště představuje stůl. Ten by měl splňovat mnoho požadavků. Pracovní deska by měla být výškově nastavitelná (doporučovány jsou hodnoty mezi 0,65 až 0,75 m), její rozměry jsou obecně doporučovány v rozměrech alespoň 1,2 x 0,75 m. Povrch pracovní desky, stejně jako nábytku by měl být matný. Pracovní stůl by měl být zároveň barevně sladěn s nábytkem a barvou stěn. Doporučuje se také zapuštěná, vysouvatelná klávesnice a zaoblené hrany a rohy. U pracovního stolu by měl být dostatečný prostor pro nohy [6]. Sedící za stolem by měl optimálně mít nejméně 107 cm vzdálenost k zadní stěně stolu. Minimálně 91,5 cm prostoru by měly být k dispozici také mezi stolem a jiným kusem kancelářského nábytku a v přední části stolu, pokud host/klient využívá křeslo.

Typické kancelářské stoly jsou vysoké 73,7 cm až 76,2 cm. Kancelářský stůl musí dobře sloužit uživateli k mnoha pracovním činnostem jako je čtení, psaní na papíře, telefonování, práce na PC. Tradiční výška pracovní desky stolu vyhovuje většině lidí. Výjimku tvoří velmi vysocí nebo velmi malí lidé dle Gaussova rozdělení průměrné výšky dospělých osob v populaci [5].

Některé druhy modulárního nábytku mají nastavitelnou výšku pracovní desky kancelářského stolu. U části z nich je třeba pro úpravu výšky použít nářadí, což není účelné pro rychlé korekce výšky stolu během různých činností v rámci pracovního dne. Toto lépe umožňují pracovní stanice, které jsou nejvýhodnější pro soustavnou práci na PC.

Další možností pro změnu výšky pracovní plochy je snadno nastavitelný pracovní stůl. Úpravu lze provést buď mechanicky, nebo za pomoci elektroniky. Celá pracovní plocha se všemi součástmi klávesnicí, myší, monitorem, telefonem, papíry a vším ostatním, co je na stole, mohou být upraveny směrem nahoru nebo dolů kdykoliv v průběhu pracovního dne. Další výhodou automaticky nastavitelné výšky stolu je, že umožňuje uživateli počítače snadno zaměnit práci vsedě za práci vestoje. Tomu odpovídá i cena takového zařízení.

2.2 Kancelářský stůl a převažující typ pracovní činnosti

Převaha práce na počítači:

Pro tuto činnost je vhodný pracovní stůl nebo pracovní stanice speciálně navržená pro použití počítače. Stůl nabízí prostor pro uložení CPU pod ním. Vestavěné elektroinstalační otvory nebo kanálky pro elektrické připojení umožní bezpečný způsob, jak kabely skrýt tak, aby nepřekážely a neprášilo se na ně.

Převaha práce s dokumenty a listinami:

Nejlepší je pracovní stůl nebo pracovní stanice, které budou mít co největší pracovní plochu pro tabulky, objemné knihy, nebo složky důležitých dokumentů. Přínosný je stůl s odkládací deskou, integrovanými policemi nebo velkými úložnými prostory.

Kombinovaná práce s počítačem a s klienty při schůzkách, vč. práce s dokumenty:

Vhodnou variantou je stůl ve tvaru písmene „L“, který má místo jak pro vlastní práci, tak prostor pro kontakt s lidmi, nebo pokud finance a prostor kanceláře dovolí, ve tvaru písmene „U“, který poskytuje ještě více místa a působí útulněji na klienty nebo hosty.

2.3 Pracovní návyky, pracovní pomůcky a charakter uživatele

Různý pracovní stůl bude vyhovovat lidem s tvůrčím géniem, chaotickým povahám nebo workoholikům. Takoví pracovníci budou potřebovat mnohem větší stůl než lidé klidného a skromného povahového typu. Množství pracovních pomůcek a příp. velikost pracovních nástrojů, které musí být v dosahu rukou, by mělo být také zohledněno při volbě psacího stolu.

2.4 Jaký volit konstrukční materiál pracovní desky

Laminát: nejoblíbenější

Plastový povrch, který se aplikuje na dřevěné jádro, laminát je cenově dostupný, hygienický a odolný. Vydrží mnohem víc než čisté dřevo, anebo dýha. Na trhu existuje široká paleta barev a dekorů vč. dřeva. Kvalitní lamino lépe odolá každodenní používání. Tento požadavek splňuje vysokotlaký laminát.

Sklo, kov nebo ocel: nejodolnější

I když vzhledově nemusí vynikat, jsou cenově dostupné a vhodné pro stoly vystavené dlouhodobému intenzivnímu používání. Kvalitnější pracovní desky tohoto typu prochází důkladnou kontrolou, ale navyšují celkovou hmotnost pracovního stolu.

Dřevo nebo dýhy: nejelegantnější

Dýha je tenká povrchová vrstva dřeva přilepená k podložce. Dřevěné a dýhované stoly obvykle vypadají atraktivněji než jiné typy pracovních stolů, ale jsou obvykle dražší a podstatně méně odolné. Nejsou vhodné pro hrubé administrativní práce nebo vysokou intenzitu provozu na pracovišti.

2.5 Jak poznat kvalitní kancelářský stůl

Kvalita stolu se často nejdříve projeví v konstrukci zásuvek. Kovové závěsné kladky by měly být stabilní. Zásuvky by se měly otevírat a zavírat lehce bez většího odporu. Optimální je, když se vysunují ven v plné délce, aby bylo zajištěno jejich plné využití. Vysoce kvalitní dřevěné šuplíky jsou spojeny zajišťovacími rybinovými spoji; Tento spoj je pevnější a odolnější než spojení zásuvek dohromady jen sponkami nebo lepidlem. U ocelového stolu by měly být zavřené zásuvky bez větších mezer, jinak je stůl nesprávně složen.

Pracovní stůl pro kancelářskou práci by měl mít zaoblené rohy a hrany bez otřepů.

Záruka sama o sobě dává dobrou informaci o kvalitě, trvanlivosti a životnosti konkrétního stolu, tzn., jak moc výrobce svému produktu věří. Rozmezí standardní záruky se obvykle pohybuje od dvouleté až po doživotní.

2.6 Základní parametry vhodného kancelářského stolu, parametry výběru

  1. Cena a kvalita – Před realizací objednávky a vlastním nákupem zboží je nutné si ujasnit finanční náklady na jeden kus a celkové množství. Upřesnění rozpočtu předem pomůže zúžit výběr, aniž by byla ohrožena kvalita kancelářského stolu. Kvalita použitých materiálů a kvalita dílenského zpracování je neoddělitelnou součástí výběru, protože ovlivňuje dobu používání a efektivitu vynaložených prostředků.
  2. Hlavní pracovní požadavky – Převažující typ vykonávané pracovní činnosti, anatomická individualita uživatele a umístění v konkrétním architektonickém prostoru určuje kancelářský stůl (typ) – velikost pracovní plochy, výšku, uspořádání, příp. povrch atp.
  3. Flexibilita a funkčnost – Další věcí ke zvážení je flexibilita a celková (multi)funkčnost pracovního stolu. Kancelářský stůl by měl poskytovat optimální pracovní plochu, dostatek úložného prostoru a pohodlí svému uživateli. Ten s více funkcemi je vždy lepší volbou.
  4. Velikost a barva – Je vhodné vybrat přiměřenou velikost pracovního stolu vzhledem k velikosti kancelářských prostor, kde bude umístěn. Příliš objemné stoly zaberou mnoho místa na úkor zaměstnanců, kteří se pak nebudou moci volně pohybovat. Je dobré nejprve zjistit rozměry kanceláře a vybírat tak, aby se maximalizoval přínos pro zaměstnance i prostor kolem. Aranžování nábytku určitým způsobem může pomoci, aby kancelář vypadala lépe, prostorněji a příjemněji. Vhodné je volit barvu, která vyhovuje uživateli a neruší okolní interiér.
  5. Estetická hodnota a designová identita – Dobrý a nadčasový design pracovního stolu může zlepšovat náladu, zmírnit stres a zvýšit produktivitu. Určitý styl a konkrétní značka mohou rovněž pozitivně ovlivnit pracovní prostředí a zlepšit celkový dojem kanceláře.
  6. Robustnost a odolnost – Pracovní stůl pro kancelářskou práci by měl, krom jiných vlastností, být dostatečně pevný a vyrobený z takových materiálů, aby odolal každodennímu používání a ustál drobné nehody a šrámy.
  7. Údržba a čištění – Použité konstrukční materiály kancelářského stolu by měly být hygienické a nezávadné pro zdraví člověka, ale rovněž by měla být jednoduchá jejich údržba a čištění běžnými úklidovými prostředky.
  8. Záruka a servis – Podstatnou, i když někdy opomíjenou otázkou je délka záruční doby a dostupnost pozáručního servisu pracovního stolu během celého životního cyklu.

2.7 Přehledná tabulka pro hodnocení vhodnosti stolu

Posouzení kancelářského stolu ANO NE
1. Je konstrukce stolu pevná a stabilní?    
2. Má stůl možnost výškového nastavení2)?    
3. Je pracovní deska stolu rovná a pevná (neprohýbá se)?    
4. Je možné sklopit pracovní desku stolu - či její část1)?    
5. Má pracovní deska stolu zaoblené či zkosené hrany?    
6. Má pracovní deska stolu měkčené hrany1)?    
7. Je velikost pracovní desky dostatečná (cca 70x150 cm)?    
8. Neomezují podpěry pracovní desky prostor pro nohy3)?    
9. Neomezují boční podpěry či stěny stolu volný pohyb nohou4)?    
10. Je pracovní deska stolu ve výši loktů sedící osoby5)?    
11. Je pracovní deska opatřena policemi či jinými přídavnými prvky1)?    
12. Nezmenšují přídavné prvky (pevně připojené) velikost pracovní desky?    
13. Umožňuje police ustavení monitoru do výše očí2)?    
Poznámka
1) prvek není nezbytně nutný – je přípustná záporná odpověď
2) je vhodné
3) prostor mezi deskou stolu a sedákem židle min 20 cm pro zasunutí kolen a stehen pod stůl
4) cca 60 cm (minimálně 50 cm) šíře
5) osoba sedí v pozici pravých úhlů (kolena, trup, lokty), má nohy na zemi či na podložce

Přehledná tabulka pro výběr vhodného stolu předpokládá výběr stolu pro konkrétní osobu – viz bod 10 tabulky. Konkrétní osoba je centrálním prvkem ergonomie. Správně sedící osoba má kancelářskou židli výškově upravenu tak, že při sedu na sedáku a plném opření zády o zádovou opěrku, má horní končetiny volně svěšené podél trupu a v lokti ohnuté v pravém úhlu, přičemž předloktí a ruce volně spočívají na pracovní desce stolu. Stehna sedícího pracovníka mírně přesahují přední okraj sedáku, nohy spočívají na podlaze celou plochou, popř. je výškový rozdíl doplněn podložkou pro nohy.

3. Závěr

Výběr vhodného kancelářského nábytku, včetně pracovního stolu není zcela jednoduchým úkolem, protože vždy vyústí v kompromis mezi požadavky anatomickými, ergonomickými a ekonomickými. Z popsaných faktů vyplývá, že nejdůležitějším kritériem jsou individuální potřeby uživatele a subjektivní vnímání pohodlí, které vycházejí z jeho individuální anatomické stavby těla a jeho konkrétního převažujícího pracovního zaměření v kanceláři.

CITOVANÁ LITERATURA

  1. SHIKDAR, Ashraf A.; AL-KINDI, Mahmoud A. Office ergonomics: deficiencies in computer workstation design. International Journal of Occupational Safety and Ergonomics, 2007, 13.2: 215-223.
  2. GREEN, Bart N. A literature review of neck pain associated with computer use: public health implications. The Journal of the Canadian Chiropractic Association, 2008, 52.3: 161.
  3. ASUNDI, Krishna, et al. Changes in posture through the use of simple inclines with notebook computers placed on a standard desk. Applied ergonomics, 2012, 43.2: 400-407.
  4. NANTHAVANIJ, Suebsak, et al. Novel method of computing recommended settings of notebook computer and office workstation for ergonomic work posture. Maejo International Journal of Science and Technology, 2016, 10.1: 13.
  5. BHATTACHARYA, Amit; MCGLOTHLIN, James D. (ed.). Occupational ergonomics: theory and applications. CRC Press, 1996.
  6. SENČÍK, Josef. Vybrané aspekty ergonomie při kancelářské práci. Časopis výzkumu a aplikací v profesionální bezpečnosti (online), 2015, roč. 8, č. 2-3. Dostupný z WWW: <http://www.bozpinfo.cz/josra/josra-02-03-2015/ergonomiekancelar e.html>. ISSN 1803-3687.

Související dokumenty

Související články

Jak vybrat kancelářskou židli
BOZP při práci formou home office
Přístup k analýze a hodnocení spolehlivosti člověka v pracovním systému
Jak vybrat kancelářskou židli
Řízení bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v zodpovědné firmě, 6. část - Pracovní prostředí a ergonomie práce
Ergonomické zásady uplatňované v rámci pracovního systému
Metody hodnocení ruční manipulace s břemeny z hlediska možných zdravotních rizik
Přístup k měření a hodnocení lokálních svalových skupin při zátěži posuzované v hygienických limitech a projevech na zdraví
Skladba výživy pro zachování zdraví a výkonnosti pracujícího člověka
Hodnocení osvětlení vnitřních pracovních prostorů
Význam a užití barev pro úpravu pracovního prostředí
Vliv počasí z pohledu ergonomie na aktivitu a zdraví člověka
Všeobecné poznatky o dolní končetině užitečné pro zachování její aktivní činnosti
Patří ergonomie do problematiky BOZP?
K problematice vlivu mikroklimatických podmínek na člověka v pracovním procesu, 1. a 2. část
K problematice vlivu mikroklimatických podmínek na člověka v pracovním procesu, 3. část - Ergonomické normy
Poznatky o kosterně svalovém ústrojí a jejich promítnutí do pracovních procesů člověka
Poznatky ergonomie uplatňované v technické praxi
Problematika monotonie v pracovním procesu
Poznatky z teorie informace aplikované v uživatelské praxi
Přístup k analýze a hodnocení spolehlivosti člověka v pracovním systému
Bezpečné pracoviště, realita nebo fikce

Související otázky a odpovědi

Osobní ochranné pracovní prostředky pro žáky
Pracovní úraz
Práce přesčas
Praktická výuka u těhotných studentek
Zrušení vstupu zaměstnanců zaměstnavatele do areálu pronajímatele
Pracovnělékařské služby - prohlídka
Úraz na pracovišti
Ohlášení pracovního úrazu OIP
Rozhodné období u odškodnění pracovních úrazů
Kalkulace nákladů na praní OOPP
Dohoda o pracovní činnosti - lékařská prohlídka
Odbornost zaměstnance školícího na zařízení HYRA
Pracovnělékařská prohlídka
Frekvence lékařských prohlídek
Dohody u mladistvých a lékařská prohlídka
Pes na pracovišti
Odpovědnost školy za hmotnou škodu a újmu na zdraví žáka na zájezdu způsobenou ubytovatelem
Vstupní prohlídky zaměstnanců na DPP a DPČ
Preventivní prohlídky - zdravotní dokumentace
Krácení dovolené, pracovní úraz